Kérdőíves felmérések módszertana előadó: Ketskeméty László

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A PÁLYAKÖVETÉSI KUTATÁSOK MÓDSZERTANI SAJÁTOSSÁGAI KABAI IMRE ZSIGMOND KIRÁLY FŐISKOLA TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KUTATÓKÖZPONT (ZSKF TKK) DPR Szakmai Nap 2009.
Advertisements

A marketing információs rendszer
Az UNILO projekt hozzájárulása a tanulási eredmény-orientált képzési programok kialakításához Zarka Dénes.
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
Elemi adatoktól a súlyozott adatbázisig TÁMOP DIPLOMÁS PÁLYAKÖVETŐ RENDSZER Előadók: Dr. Kabai Imre és Krisztián Viktor (ZSKF TKK) EDUCATIO NONPROFIT.
Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…
Primer és szekunder kutatás
Marketingkutatás módszerei
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Piackutatás (teszt).
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Köszönjük az első mérésben való együttműködésüket!
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Projektértékelő kutatások alprojekt, reintegrációs adatbázis „TEtt - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 15. Siófok.
Piackutatás.
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
Reklámpszichológia Kutatási módszerek.
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
MARKETINGKUTATÁS III. Előadás: A megkérdezésről bővebben.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Készítette: Magyar Orsolya
Bánhidi M. (2007): Bevezetés a tudományos kutatásba NYME AK, Győr KÉRDŐÍVES VIZSGÁLATOK.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Marketinggyakorlat Marketingkutatás.
MARKETINGINFORMÁCIÓ-RENDSZER (MIR) ÉS A MARKETINGKUTATÁS
A PLAKÁT Készítette: Wiedermann Katalin.
3. Előadás Marketing Információs rendszer
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Elérés, válaszadási arányok és tendenciák
Titokzatos vásárlók.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
Kérdőivek szerkesztése
Közvetlen megkérdezés, az INTERJÚS adatfelvétel fajtái Dr. Horváth Mónika.
Statisztika.
Kérdőív-tervezés.
A teljesítménymérés helye és szerepe a könyvtári menedzsmentben
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Kutatásmódszertani dilemmák
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Marketing információs
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Magyarország Problématérképe Kutatási terv M.A.F. - SzIA Budapest, December 10.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Ügyfélpreferenciák a bankszámlakivonatok esetében Dr. Tomcsányi Péter Prime Rate ügyvezető.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
1 Tárgy- feladatelemzés módszerei Dr. Kaucsek György.
Okos városok és technológiák a társadalom szemszögéből
Nyelvi adatok és az adatgyűjtés módszertana
„ÖSSZEFOGÁSBAN AZ ÉSZAK- HEGYHÁTÉRT”- EFOP
A magyar és az osztrák szaktanácsadási rendszer összehasonlító vizsgálata a gazdálkodók körében végzett kérdőíves felmérés által VÉR ANDRÁS - CSER.
Számítógépes algoritmusok
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
Közbiztonság Budapesten Budapesti adatok
Gazdaságinformatikus szak, MSc képzés Kötelezően választható tantárgy
A poszter Összeállította: Ágoston Magdolna-2006
A leíró statisztikák alapelemei
A kutatás etikai vonatkozásai
A kutatási projekt címe Név Oktató neve Tanulmányi intézmény neve
2. Helyzet- és igényfelmérés (Kutatás 1.)
Előadás másolata:

Kérdőíves felmérések módszertana előadó: Ketskeméty László kela@cs.bme.hu VIK Doktori Iskola 2018.12.02.

Egy ótestamentum idézet: „ És lőn a csapás után, szóla az Úr Mózesnek és Elezárnak, az Áron pap fiának, mondván: ’’ Vegyétek számba Izrael fiainak egész gyülekezetét, húsz esztendőstől fogva és feljebb…’’ ” (4Móz 26,1-2) 2018.12.02.

A kérdőív megszerkesztése A kérdőív tételei: kérdések és állítások A kérdő és kijelentőforma egyaránt hasznos lehet. Érdekesebb lesz a kérdőív általuk, kerülhető így a monotónia. Az állításokat akkor alkalmazzuk, ha a kutató azt akarja megtudni, hogy milyen mértékben oszt a kérdezett bizonyos attitűdöt vagy nézetet. Az attitűdöt egy tömör kijelentésben összefoglaljuk, és megkérdezzük, mennyiben ért ezzel egyet a kérdezett. A lehetséges válaszokat Renis Likert formalizálta, megalkotva a Likert-skálát. (Ld. később…) Pl. „A főváros vezetése törvényileg kitiltotta a hajléktalanokat Budapest egyes közterületéről. Egyetért-e ezzel a döntéssel:” 2018.12.02.

A kérdőív megszerkesztése A kérdőív tételei: kérdések és állítások A kérdések lehetnek nyitott kérdések és zárt kérdések A nyitott kérdéseknél a válaszoló a saját szavaival fogalmazza meg a választ. „ Ön szerint mi a Magyarország előtt álló legnagyobb probléma?” A zárt kérdések esetében a válaszolónak egy listából kell kiválasztania a lehetséges válaszokat. (A válaszok alkossanak teljes eseményrendszert!) 1- gazdaság rendbetétele 2- egészségügy 3- oktatás 4- külpolitikai elszigetelődés 5- a labdarúgás rendbetétele 6- egyéb 2018.12.02.

Nyitott kérdések Előnye: Nem köti meg a kérdezett fantáziáját. Főleg próbakérdőíveknél mélyinterjúknál használatos Hátránya: Nehezen kódolható. Teret ad a kutató szabad értelmezésének, így torzítást eredményezhet. A kérdéssel irreleváns válaszok lehetségesek. 2018.12.02.

Zárt kérdések Előnye: Könnyen és egyértelműen kódolható a számítógépes feldolgozáshoz. Hátrányai: A „gyűjtő válasz” nagyon tág lehet. Sokszor nem diszjunktak a kérdések Sokszor úgy érzi a válaszoló, több választ is tudna adni Standardizált hiányzó válasz kódok: NAP Not Appropriate (nem megfelelő, félreértett válasz) DK Don’t Know (nem tudja a választ) NA No Answer (nem adott választ) REF Refused (megtagadta a választ) 2018.12.02.

Nem válasz esetén ezt átugorjuk Feltételes kérdések A kérdőívben lehetnek elágazási pontok a kapott választól függően. Ilyenkor feltételes kérdésről beszélünk. Szívott-e már marihuannát? • igen • nem Ha igen, kürülbelül hányszor szívott? • egyszer • 2-5 alkalommal • 6-10 alkalommal • 11-20 alkalommal • 20-nál is többször Nem válasz esetén ezt átugorjuk 2018.12.02.

Mátrix kérdések Ha egy csoportban teszünk fel zárt kérdéseket Likert-skálás válaszokkal, mátrix struktúrát alkalmazhatunk: Arra kérjük, jelölje be az alábbi állítások mellett, hogy 1- teljesen egyetért, 2- egyetért, 3- nem ért egyet, 4- egyáltalán nem ért egyet, 5- nem tudja eldönteni 1 2 3 4 5 Ennek az országnak nagyobb törvényességre és rendre van szüksége A rendőrséget le kellene fegyverezni Zavargásoknál lehessen a fosztogatókat lelőni 2018.12.02.

A kérdések sorrendje A kérdések sorrendje hatással lehet a későbbi válaszokra. Pl., ha a előbb több kérdésben firtatjuk az utcai erőszakról a véleményét, majd egy későbbi kérdésben feltesszük, mit tart az ország legnagyobb problémájának, sokan hajlamosak lesznek az utcai erőszakot megjelölni. Önkitöltős tesztnél fontos az is, hogy előbb „érdekes” kérdések jöjjenek, hogy a kérdezett kellő motivációval folytassa a válaszolást. A kérdések sorrendjének „randomizálása” megnehezítheti a kitöltést. Ezért a kutatónak fel kell előre mérnie, melyik az a kérdés, ami megvezetheti a válaszolót egy később felteendő kérdésnél, és ekkor azt hátrébb kell rakni. 2018.12.02.

A kérdések legyenek… Egyértelműek, világosak Ne legyenek „duplacsövűek” pl. „Egyetért-e, hogy a kormány csökkentse a hadikiadást és a felszabaduló pénzt az egészségügybe forgassa?” A kérdezett legyen kompetens a válaszban A megkérdezett hajlandó legyen válaszolni (különben sok a válaszmegtagadás, rejtőzködő válasz) Releváns legyen a kérdés Rövid, de pontos legyen Kerüljük a tagadó, negatív kérdéseket, könnyen félreértik Ne adjunk fel sugalmazó kérdéseket (Pl. „ Egyetért-e Ön a miniszterelnökkel abban, hogy…” „ Ön is osztja a társadalom többségének azt nézetét, miszerint… ) 2018.12.02.

Primér adatgyűjtési technikák kérdőíves adatgyűjtés interjú módszer 2018.12.02.

Az interjú módszer Korlátozzák a kutató előítéleteiből fakadó korlátokat Interaktív Rugalmas lehetőség a változtatásra Jegyzetelés/hangrögzítés Személyes/telefonos 2018.12.02.

Az interjúk fajtái Stukturálatlan: szabad beszélgetés (nehéz a kódolása) Dinamikus, non-direktív: irányító kérdések (nem szabad közbekérdezni) Strukturált: irányított beszélgetés (kódolható, statisztikai feldolgozásra alkalmas) 2018.12.02.

A személyes interjú előnyei és hátrányai A kérdezővel való személyes kapcsolat őszintébb, nyíltabb (ha nem ismerik egymást) Személyes hatás Bonyolultabb kérdezési technika lehetséges Hosszú interjúra is lehetőség van Idő és pénz igényes Ha a kérdező és a kérdezett ismerik egymást az őszinte válaszadás kérdéses A kérdezett egyértelműen azonosítható – ez a válaszokat befolyásolhatja 2018.12.02.

Az interjúkészítés alapelvei A válaszok bizalmas kezelése Figyelmes, elfogadó hallgatás Jóindulatú, semleges érdeklődés Ne kommentálj! Kérdezz újra rá a szokatlan, furcsa válaszokra Konkrét, pontos válaszokat kérj Tisztázd az ellentmondásokat 2018.12.02.

Próbakérdezés Soha ne menjünk terepre, mielőtt alapos előzetes tesztelést nem végeztünk volna! Egy próbakérdezés 10-25 interjúból áll, a tesztelést valódi válaszadókkal, ugyanazon módszerekkel és helyszíneken próbáljuk végezni mint amelyeket a tényleges felméréshez terveztünk. Teszteljük a kérdőív/interjú hosszát! A válaszadóktól, a témától és a helyzettől függően véges időkorlátok között kell mozognunk. Győződjünk meg róla, hogy a válaszadók és kérdezőbiztosok egyaránt értik a szavakat, kifejezéseket, skálákat és szakkifejezéseket Gondoljuk végig, vajon a kérdőív/interjú természetes és torzítás nélküli módon folyik-e? Néha jók a kérdéseink, de rossz a sorrendjük. Esetenként az előzetes tesztelést több menetben kell megoldani. Kezdjük 10-15 interjúval, majd végezzük el a szükséges változtatásokat! Újabb előzetes tesztelés következzék, és újra változtassunk, ha szükséges! 2018.12.02.

A kérdezés szabályai Barátságos légkört kell teremteni A kérdezőbiztos ismerje a kérdőívet A választ sohasem szabad meglepetéssel vagy helytelenítőleg fogadni Érdeklődést kell mutatni Minden kérdést pontosan úgy kell feltenni, ahogyan megfogalmazták abban a sorrendben lehet feltenni útmutatóban megfogalmazottak szerint A kérdező ne sugalljon soha választ „nem tudom” válasz esetén 2018.12.02.

Javaslatok, jótanácsok A vizsgálat céljait illetően a kérdés ne legyen fölöslegesen részletező, specifikus. Jövedelemre, fizetésre direkt módon nem szabad kérdezni. A kérdések ne haladják meg a válaszolók tudását, tapasztalatait. Kompetenseket kérdezzünk meg, releváns kérdésekkel. A kérdés ne legyen sugalmazó, túl általános, elfogult bonyolult vagy vizsgáztató jellegű. A kérdés ne legyen a vizsgált személyt illetően intim. A kérdés ne tartalmazzon homályos, idegen kifejezéseket. A kérdés ne tartalmazzon sztereotípiákat. Egy kérdéssel mindig csak egy dologra kérdezünk. Fedje le a valóságot, reális legyen. 2018.12.02.

Elsődleges kutatási módszerek Kvantitatív (leíró) Megfigyelő jellegű „Álruhás” vásárlás Felméréses, megkérdezéses Önkitöltő kérdőívek Postai kérdőívek Szóbeli lekérdezéses Bevásárló helyi megkérdezés Telefonos lekérdezés On-line lekérdezés Kísérleti Kvalitatív (feltáró) Egyedi mélyinterjúk Fókuszcsoportos 2018.12.02.

Kérdőíves adatgyűjtés Sikere a kérdések megfogalmazásán áll vagy bukik A kutatási kérdések megválaszolását szolgálja A válaszok alapján a hipotézist igazolni kell tudni (vagy elvetni) Meg kell határozni a megkérdezettek körét (vizsgált univerzum, mintavétel módja) Hogyan mérjük, összegezzük a válaszokat? Milyen módszereket használunk a válaszok elemzésére? Milyen következtetések adódhatnak 2018.12.02.

A kérdőíves vizsgálat lépései Kérdőív-szerkesztés Kérdőív tesztelése Mintavétel Adatgyűjtés Kiértékelés 2018.12.02.

Hogyan nézzen ki a kérdőív? (1) A kérdőív ne legyen túl tömör  Hagyjunk a kérdőíven üres helyet!  Ha van üres hely, az a válaszadóknak és a kérdezőknek egyaránt könnyebbé teszi az áttekintést. Elfogadható a függőleges (álló) vagy a vízszintes (fekvő) elrendezés használata is  Ez az kérdőív jellegétől és tartalmától függ. Célszerű a kérdőívre dátumot vagy verziószámot gépelni   Így nem fogjuk összekeverni egy kérdőív különböző változatait. A kérdőívet mindig a papír egyik oldalára nyomtassuk Könnyebb az olyan kérdőívek használata, amelyek a papírnak csak egyik oldalára vannak nyomtatva. Ily módon elkerülhető az a hiba, hogy valaki nem fordítja meg. 2018.12.02.

Hogyan nézzen ki a kérdőív? (2) A kérdést magát célszerű normál betűkkel írni A KÉRDEZŐNEK SZÓLÓ BELSŐ UTASÍTÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL célszerű írni (elkülönüljön) Az önkitöltő kérdőívekben is ez alkalmazható: a kérdéseket és a válaszadási kategóriákat kis kezdőbetűvel és kisbetűkkel írjuk, A VÁLASZADÓKNAK SZÓLÓ KÜLÖNLEGES ÚTMUTATÁSOKAT CSUPA NAGYBETŰVEL Az öt vagy kevesebb válaszadási kategóriával ellátott zárt kérdéseknél a kategóriákat a kérdés alatt függőlegesen kell elrendezni.  Ha a kérdés ötnél több válaszadási kategóriával rendelkezik, azokat két függőleges oszlopba kívánatos rendezni, a sorszámokat a bal oldali oszlopban fentről lefelé növelve, mielőtt áttérnénk a másik oszlopra. Minden kérdés és válaszlehetőség legyen számozva (!!!) Máskülönben nehéz feldolgozni, gépre vinni 2018.12.02.

Az adatgyűjtés módja A kérdőívfelvétel: segítségével történhet Személyes megkérdezés (kérdezőbiztos) Telefonos felvétel (kérdezőbiztossal vagy anélkül) Önkitöltős kérdőív (papíralapú, internet) segítségével történhet Másodelemzések lehetősége 2018.12.02.

Az adatgyűjtési módszerek Önkitöltő kérdőív postai úton való kiküldése és visszaküldése Önkitöltő kérdőív fókuszcsoportban Kérdezőbiztosi vagy önkitöltő kérdőív a vásárlás helyén Telefonhívások alapján kitöltött önkitöltő, vagy interjú- készítő által kitöltött Kombinált telefon-posta módszer Fogyasztónál kitöltött kérdezőbiztosi Vezetőknél kitöltött kérdezőbiztosi 2018.12.02.

Fókuszcsoport A leggyakrabban alkalmazott kvalitatív kutatási módszer. A fókuszcsoport olyan interjútechnika, melynek során a célcsoport megfelelően szelektált tagjai közös beszélgetésen vesznek részt. Egy normál fókuszcsoport módszertani okokból legtöbbször nyolc főből áll. A módszer előnye a résztvevők egymással folytatott interakciójában rejlik, amely – éppen a megfelelő szűrőfolyamat miatt – életszerű csoportos helyzetben zajlik. A csoportok időtartama általában másfél-két óra, de gyakran előfordul, hogy a kutatás összetettsége miatt hosszított idejű – 2,5-3,5 órás – beszélgetésekre kerül sor. A fókuszcsoportokat erre kiképzett moderátor vezeti. A csoportinterjúk a Megbízóval egyeztetett vezérfonal alapján kerülnek levezetésre. A Megbízó közvetlenül és egyidejűleg bepillantást nyerhet a csoporton résztvevők gondolkodásába, megfigyelheti attitűdjeinek, preferenciáinak és averzióinak megjelenését a nagyméretű detektívtükrön keresztül. A beszélgetésekről kép- és hangfelvétel készül. 2018.12.02.

Adatforrások - Az adatok típusai Primer adatok - primer kutatás A primer adatgyűjtés – mintavétel Szekunder adatok - szekunder kutatás A szekunder adatok forrásai – meglévő adatbázisok, releváns források, szakirodalom 2018.12.02.

A szekunder adatok forrásai Internetes keresőkön keresztül és/vagy CD-ROM-on összesített ingyenes vagy térítéses (előfizetéses) kereshető adathalmazok. Szindikált adatbázisok jelentősége! Kormányzati, önkormányzati szervezetek többnyire ingyenes közérdekű adatszolgáltatásai a legkülönbözőbb gazdasági és piaci összefüggésekről. Kiemelt fontosságú a KSH. A legkülönfélébb időszaki kiadványok - ma már többnyire az Interneten is elérhető - megjelenései, ill. archívumai. Adatbázisok,online és offline, könyvtár!!!!! Kormányzat Sajtó 2018.12.02.

A szekunder adatok forrásai Szakmai folyóiratok Szakmai szervezetek Webhelyek A különböző ágazati szakmai kiadványok. Az egyes ágazatok szakmai szervezetei, kamarái. Az egyes vállalatok saját kommunikációja, webhelyei. 2018.12.02.

A kérdőíves vizsgálat jellemzői Előnyök Hátrányok Mesterségesség Egyszerű, rövid, standardizált kérdések miatti felszínesség A társ.folyamatok komplexitást nem tudja megmutatni „Önbeszámoló”ra alapul Rugalmatlan vizsgálati terv Magas válasz-megtagadás lehet Az töltötte ki, akit megkérdeztünk? Érvényessége gyenge Olcsó, gazdaságos Nagy adatmennyiség érhető el Nagy populációból való mintavétel (nagy minta elemszám) lehetséges Standardizált adatok, egységes válaszok Anonimitás könnyen biztosítható Magas megbízhatóság jellemzi 2018.12.02.

Kísérő levél a kutatás célja (motiváció lehet) határidő visszajuttatás módja, kontakt személy anonimitás biztosítás 2018.12.02.

egy válasz – több válasz spontán – segített Kérdéstípusok nyitott/zárt egy válasz – több válasz spontán – segített (Milyen … ismer? / Ismeri-e….?) 2018.12.02.

Nyitott és zárt kérdések Nyitott kérdések: Nehezen feldolgozható Kódolásuk szükséges: félreértéseket, torzításokat eredményezhet Irreleváns válaszok lehetnek Zárt kérdések: Előre megadott válaszlehetőségek A válaszok egységesek, így könnyen feldolgozhatók Hátránya, hogy fontos szempontok kimaradhatnak Teljes, egymást kölcsönösen kizáró válasz lehetőségek 2018.12.02.

A kérdőív szerkesztés irányelvei I. A megkérdezett hajlandó legyen válaszolni A kérdezett számára releváns kérdéseket tegyünk fel A kérdezett legyen kompetens a kérdésben Rövid, világos, pontos, egyszerű kérdésfeltevés Duplacsövű kérdések kerülése (pl. Valójában a törvény szabott gátat a Magyar Gárdának, vagy eleve nem volt rá szükség? ) Kerüljük a tagadó kérdéseket, negatív megfogalmazást 2018.12.02.

A kérdőív szerkesztés irányelvei II. Kerüljük a sugalmazó kérdéseket A társ. elvárásoknak való megfelelés („mi illik”) torzító hatása jelentkezhet a válaszokban A kérdések sorrendje befolyásolhatja a válaszokat Áttekinthető formai elrendezés Pontos instrukciók legyenek! 2018.12.02.

A kérdések sorrendje A kérdések sorrendje befolyásolhatja a válaszokat : Az általánostól induljunk a konkrét felé Témakörönként érdemes csoportosítani A kérdések ne befolyásolják a soron következő kérdésekre adott válaszokat 2018.12.02.

A jó kérdés Könnyen megválaszolható Tartalma egyértelmű Tudjuk róla, hogyan fogjuk értelmezni a válaszok megoszlását Nem befolyásol valamilyen irányba 2018.12.02.

A kérdőívszerkesztés speciális eszközei egyszerű állítások: egyetért vagy sem skálázott válaszok (Likert) rangsorolás páros összevetés attitűdállítások 2018.12.02.

Likert-skála Egy állítással való egyetértés mértékét, vagy egy vélemény helyeslését kell a válaszadónak kifejeznie. A kérdőívszerkesztőnek csak az állítást kell meghatároznia, maga a skála mindig ugyanaz. Egy hétfokozatú példa: Teljes mértékben egyetértek Nagyrészt egyetértek Csak kismértékben értek egyet Közömbös számomra Nem túlságosan értek egyet Nagyrészt nem értek egyet Egyáltalán nem értek egyet 2018.12.02.

Verbális / nem verbális Egyirányú Középre rendezett Skálák típusai Verbális / nem verbális Egyirányú Középre rendezett Szemantikus differenciál 2018.12.02.

Egyirányú skála 5 teljes mértékben segített 4 nagy mértékben segített 3 közepesen segített 2 kis mértékben segített 1 egyáltalán nem segített 2018.12.02.

Középre rendezett skála 5 Teljesen elégedett 4 Inkább elégedett 3 Se nem elégedett, se nem elégedetlen 2 Inkább elégedetlen 1 Teljesen elégedetlen 2018.12.02.

Szemanatikus differenciál Az intenzitást és a tartalmat egyszerre vizsgálja a megkérdezettek gondolkodásmódjában (adott fogalmakkal kapcsolatban) egy hétfokozatú skálán: Hatalmas 1 2 3 4 5 6 7 Gyenge Megbízható 1 2 3 4 5 6 7 Megbízhatatlan Korszerű 1 2 3 4 5 6 7 Régimódi Barátságos 1 2 3 4 5 6 7 Rideg Megfontolt 1 2 3 4 5 6 7 Gondatlan Aktív 1 2 3 4 5 6 7 Passzív Egyéni és csoportátlagok, szóródások számíthatók. 2018.12.02.

A skálák képzésének alapelvei Egyenletes távolságok a skálaértékek között Megfelelő szórás biztosítása Tartalma értelmezhető legyen A szemantikus differenciál esetében a verbális végpontok tartalmilag valamilyen szempontból szembenállóak legyenek 2018.12.02.

Attitűdállítások Ne álljon több tartalomból (Azért szeretek itt dolgozni, mert magasak a fizetések és sok az egyéb juttatás) Differenciálja a sokaságot Ne legyenek redundáns állítások 2018.12.02.

A megkérdezettek iskolai végzettsége (%) Egy példa Kérdés: A fehér embereknek joguk van hozzá, hogy ha akarják, kitiltsák a feketéket a szomszédságukból, és ezt a jogot a feketéknek tiszteletben kell tartaniuk. A megkérdezettek iskolai végzettsége (%) Középisk. alatt Középis-kola Befej.len felsőfokú Felsőfo-kú Teljesen egyetért 11 6 5 2 Inkább egyetért 8 9 4 3 Inkább nem ért egyet 19 23 20 10 Egyáltalán nem ért egyet 62 71 85 2018.12.02.

Adatfeldolgozás Kvantitatív (adatsorok, grafikonok, táblázatok) Kvalitatív (leírás, elemzés, összehasonlítás) 2018.12.02.

A kérdőív korlátai A kérdéseknek egyszerűeknek kell lennie Szakkifejezést, homályosságot messzemenően el kell kerülni. Az adott válaszokat véglegesnek kell tekinteni. Nem felel meg a kérdőív olyankor, ha spontán válaszokra van szükségünk, Nincs lehetőségünk arra, hogy a válaszoló feleleteit megfigyelési adatokkal kiegészítsük. 2018.12.02.

A válaszolási arány növelése Minden kérdőív mellé bélyeggel ellátott válaszborítékot kell mellékelni Körlevélben felhívni a kitöltés fontosságára a figyelmet A kérdőív hossza ne legyen a szükségesnél nagyobb 2018.12.02.

A kutatási jelentés A kutatás célja Az alkalmazott módszerek és korlátaik A legfontosabb eredmények (tézisek) A menedzsmentnek röviden, tisztán, egyszerűen Az átfogó jelentés részletezőbb lehet (szöveggel) Marketing javaslatok 2018.12.02.

Mit tud az SPSS Data Collection? Az SPSS Data Collection egy olyan platform, amely révén a piackutatást, közvélemény kutatást és kérdőíves felmérést végző, megrendelő cégek, szervezetek a kutatás teljes folyamatát (tervezés, adatgyűjtés, értékelés) egységes keretben végezhetik. 2018.12.02.

Dimensions - termékcsalád mrInterview™, mrInterview CATI™ — Webes kérdőívek szerkesztése mrPaper™ and mrScan™ — Papír alapú kérdőívek szerkesztése mrTranslate™ — Nyelvek és nyelvezetek fordítás menedzsment mrStudio™ — Adattisztitás, adattranszformáció stb. Scripting mrTables™ — Táblázatok és grafikonok készítése DimensionNet™ — Piackutatási projekt menedzser Dimensions Data Model™ — Adat import/export Dimensions Development Library™ — Általános segítség könyvtár Desktop Reporter — Általános forrás független riportolás Desktop Author — Hálózat független szerzői rendszer 2018.12.02.

Tervezés & szerkesztés A felmérés folyamata Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját eszköz EGYETLEN kérdőív EGY adatbázis telefon Papír SMS IM egyéb 2018.12.02.

Tervezés & szerkesztés A felmérés folyamata Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját termék EGYETLEN kérdőív Egységes adatbázis telefon papír SMS IM Others 2018.12.02.

SPSS Data Collection termékek Tervezés & szerkesztés Adatgyűjtés Elemzés&Riport Web Web Tables SPSS Clementine Saját eszköz mrInterview mrStudio mrTranslate mrInterview mrPaper mrScan EGYETLEN kérdőív Egységes adatbázis telefon mrTables Desktop Reporter Papír SMS IM egyéb 2018.12.02. Copyright 2010, SPSS Hungary. 55

Egy pl. kérdőívre A vizsgálat célja az volt, hogy kiderítsük, milyen szempontok fontosak egy fogyasztónál, amikor okos telefont választ. 2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

2018.12.02.

A kódtáblázat I. 2018.12.02.

A kódtáblázat II. 2018.12.02.

A kódtáblázat III. 2018.12.02.

A kódtáblázat IV. 2018.12.02.

A kódtáblázat V. 2018.12.02.

A kódtáblázat VI. 2018.12.02.

A kódtáblázat VII. 2018.12.02.

A kódtáblázat VIII. 2018.12.02.

A kódtáblázat IX. 2018.12.02.

A kódtáblázat X. 2018.12.02.

A kódtáblázat XI. 2018.12.02.

A kódtáblázat XII. 2018.12.02.

A kódtáblázat XIII. 2018.12.02.

A kódtáblázat XIV. 2018.12.02.

A leíró statisztikák vizsgálat eredményei I. 2018.12.02.

A leíró statisztikák vizsgálat eredményei II. 2018.12.02.

A klasztereket összehasonlító táblázatok 2018.12.02.