Móricz Zsigmond Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskola tehetségfejlesztő munkájának bemutatása
Kezdetek Iskolánk 1987-ben került átadásra. Tehetséggondozás folyt: Matematikai képességek előzetes felmérése alapján létrehozott tanulócsoportokban. Érdeklődés szerinti tevékenységi körben. 1991-től új kísérleti speciális komplex tehetséggondozó program bevezetésére került sor a Debreceni Egyetem Pedagógiai-Pszichológiai Tanszékének irányításával. Tantestületünk több tagja tehetségfejlesztői szakértő lett, és tehetségfejlesztési szakvizsgával rendelkezett.
A program célja Az iskolába járó tanulók egyéni adottságainak, képességeinek felderítése. Intellektuális képességeinek minél magasabb szintre juttatása. A tehetség kibontakozásához szükséges személyiségfejlesztés.
A program jellemzői Gazdagítás, dúsítás. Speciális stratégiák. A tevékenységhez fűződő viszony, motiváció.
Speciális módszerek Tanulási módszerek és stratégiák mérése. Tanulási motiváció elemzése. A szorongás vizsgálata.
Pedagógiai célok A tanulók megfelelő külső és belső motiválása- reális önértékek kialakítása. Egyéni differenciálás.
A tanulók kiválasztása Pedagógiai szempontok Pszichológiai vizsgálatok (figyelem, emlékezet, gondolkodás, belső attitűd, intelligencia) Tantárgyi tesztek Szaktanárok, osztályfőnökök véleménye alapján
Szervezeti keretek A tanulók délelőtti és délutáni foglalkozásai szerves egységet alkotnak. 5-6. osztályban a délutáni blokkos foglalkozások mindenki számára kötelezőek. 7-8. osztályban a tanulók egyéni érdeklődésük alapján választhatnak 2-4 speciális komplex blokkot.
Változások 2003-ban átdolgoztuk a tehetségfejlesztő programunkat. A délelőtti tanítás már heterogén összetételű osztályokban történik. A délutáni blokkokon való részvétel képességcsoportokban a tanulók többségének adott. A képességcsoportok között az átjárhatóság biztosított.
Házi komplex vizsga A 8. osztály II. félévében a tanulóink az ismétlések és rendszerezések mellett - szaktanári segítséggel – vizsgára is felkészülnek. (továbbtanulás, nyelvvizsga)
A program hatékonyságának vizsgálata Általános intellektuális képességek mérése standardizált módszerrel. Tanulási stratégiák vizsgálati módszere. Motivációs kérdőív. Szorongás-vizsgálat. Komplex személyiség vizsgálati kérdőív. Fáradtsági állapot mérése. Szaktárgyi követelmények teljesítésének mérése.
Változások napjainkban Tartalmi: 2011. szeptember 1-től magyar-angol két tanítási nyelvű oktatás bevezetése az angol nyelv elsajátítása nemcsak az idegen nyelv tanításának célja, hanem a tanulás eszköze is egyben Formai: névváltoztatás: Móricz Zsigmond Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskola
Angolul oktatott tantárgyak 1-3. évfolyamokon Környezetismeret Ének Technika Testnevelés
Idegen nyelvű lektor: Sarah Holroyd
A világmindenség csodálatos szelleme a zene The magic spirit of universe - music Munkanyelv: angol Részt vevő országok: Törökország Észtország Finnország Spanyolország Szlovákia Magyarország 2014. május 12-16.
Észtország
Finnország
Finnország
Finnország
Finnország
Spanyolország
Spanyolország
Spanyolország
Spanyolország
Magyarország
Együttműködés a Szatmári Kistérségi Tehetségsegítő tanáccsal NTP-TTM -12-0012 projekt a tehetségek adatbázisának elkészítése „Tizenkettő nem egy tucat” TÁMOP pályázat NTP-TTM-12-MPA-005; az NTP-TFK-MPA-12-008 valamint az NTP-TFP-MPA-12-039 projektekben tanárok és diákok részvétele Tehetségnapokon diákok bemutatkozása
„Bonis Bona – A nemzet tehetségeiért” Bonis bona discere, vagyis Jótól jót tanulni - ez a latin közmondás vált névadójává annak a kitüntetésnek, amelyet ez év tavaszán a Nemzeti Tehetség Program keretében alapított az Emberi Erőforrások Minisztériuma Program megvalósítása során kiemelkedő munkát végző magyarországi és határon túli általános, középiskolai és szakiskola pedagógusok, oktatók munkáját ismeri el, három kategóriában. Több éves eredményes és kiemelkedő munkájukért díjat kapott iskolánk két tanára is 2013-ban
Kiváló tehetségsegítő díjat kapott: Sebestyénné Fülöp Éva
Kiváló versenyfelkészítő díjat kapott: Ábri Gáborné
A tehetség is a természet azon értékei közé tartozik, amely gondozást kíván. Nem kapálást, nyírást, permetezést, csak dús termőtalajt, odafigyelést és szabadságot a növekedéshez. Gyarmathy Éva