A helyi önkormányzatok feladatrendszere és saját bevételei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Az adójellegű saját helyi bevételek az önkormányzati gazdálkodásban Település-gazdaságtan Pesti karok I. alapszakjai (BSc/BA) 2015/2016, I. félév BCE Gazdaságföldrajz.
Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A HELYI ÉS A TELEPÜLÉSI ADÓRENDELETEK SZABÁLYOZÁSÁNAK EGYES KÉRDÉSEI.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Foglalási rendszerek és adók a szállásadásban Csapó László Attila Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet Alkalmazott Informatika.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
Természetbeni juttatások – egyes béren kívüli juttatások.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
Munkajogi ismeretek Jogok és kötelezettségek I.. A felek jogai és kötelezettségei a munkajogviszonyban Együttműködési kötelezettség A munkajogviszonyban.
Tájékoztató a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal munkájáról december 10. Készítette: dr. Morvay Klaudia jegyző.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Kereskedelmi jog V. Előadás Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Az önkormányzati igazgatás
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
Pásztorné Szerezlai Márta
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Adományok adózási kérdései
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Összeállította: Horváth Józsefné
SZÁMVITEL.
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
SZÁMVITEL.
Az „Út a munkához” program évi változásai
SZÁMVITEL.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Közigazgatási jog, közigazgatási szervezetrendszer I.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Környezeti Kontrolling
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Saját helyi bevételek szerepe a települések gazdálkodásában
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
jjjjj MINISZTERELNÖKSÉG
Az önkormányzati gazdálkodás egyéb bevételei
A gazdasági fejlettség mérőszámai
Az „Út a munkához” program évi változásai
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

A helyi önkormányzatok feladatrendszere és saját bevételei dr. Jeney László egyetemi docens jeney@elte.hu Település-gazdaságtan I. alapszakok (BSc/BA) 2017/2018, I. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás Központ

Helyi önkormányzatokról szóló törvények 1990. évi LXV. törvény (Ötv.) Egyik legdemokratikusabb önkormányzati rendszer: minden településnek van saját önkormányzata, polgármestere, képviselőtestülete Kötelező és önként vállalt feladatok széles köre Jelenleginél nagyobb pénzügyi autonómia, felelősség Fokozatosan csökkenő források Egyes önkormányzatok jól gazdálkodtak, mások felelőtlenül 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) Kötelező önkormányzati feladatok köre leszűkült Önként vállalt és átvállalt feladatok biztosítása csak saját bevételből vagy Országgyűlés által támogatott körben költségvetési támogatásból, hogy ne veszélyeztessék a kötelező feladatokat) 2

Az önkormányzatok feladatrendszere helyi önkormányzatok feladatrendszere önkormányzati feladat- és hatáskörök önkormányzati hatósági ügyek kötelező feladatok ágazati törvényekben meghatározott feladatok Mötv.-ben meghatározott feladatok önként vállalt feladatok képviselő-testület döntésével vállalt feladatok helyi népszavazással vállalt feladatok államigazgatási feladat- és hatáskörök Az önkormányzati feladat elsődlegesen a helyi közügyeket jelenti. (közszolgáltatásokat, a helyi önkormányzás gyakorlásához szükséges hatásköröket és a működéshez szükséges anyagi és személyi feltételeket) 3

Önkormányzati feladatok Kötelező önkormányzati feladatok Csak törvény állapíthat meg – forrás biztosításával egyidejűleg Differenciálás kötelező Mötv. 13. § (felsorolás nem teljes körű) Ágazati törv-k (pl. ivóvíz-szolg., szemétszáll., egészségügyi alapellátás, óvodai ellátás) Önként vállalt feladatok (feltételei): Jogszabály nem utalja más szerv kizárólagos hatáskörébe Nem veszélyeztetheti a kötelező feladat ellátását Csak saját bevétel vagy erre rendelt külön forrás terhére A feladatellátás módjai Költségvetési szerv, nonprofit szervezet alapításával Gazdálkodó szerv (pl. gazdasági társaság) Társulás útján Szerződés kötésével (természetes vagy jogi személlyel is) Hangsúlyozható, hogy az önként vállalt feladat nem azonos a feladatvállalással. 4

Önkormányzatok államigazgatási feladat- és hatáskörei Csak a helyben gyakran előforduló ügyek, pl.: Szociális Polgári védelmi Katasztrófa-elhárítási Forrását központi költségvetés biztosítja Elláthatja: Polgármester Jegyző Hivatali ügyintéző A képviselő-testület nem utasíthatja a hatáskör gyakorlóját Jogorvoslat nem az önkormányzati szervezetrendszerben, hanem államigazgatási szerveknél történik. 5

Helyi önkormányzati gazdálkodás Államháztartás egyik alrendszere Tulajdonával önállóan rendelkezik, bevételeivel önállóan gazdálkodik Önként vállalt és a kötelező önkormányzati feladatok ellátásáról egységes költségvetéséből gondoskodik Saját felelősségére vállalkozói tevékenységet folytathat Önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő települési önkormányzat kiegészítő támogatásra jogosult (ÖNHIKI) Nagyobb létszámú és teljesítőképességű önkormányzatoknak több kötelező feladat- és hatáskört állapíthat meg törvény 6

Az önkormányzatok bevételi forrásai Saját bevételek (helyi adók, átvett pénzeszközök) Átengedett központi adók Feladat alapú (normatív) állami támogatások Egyéb állami támogatások (címzett, cél, központosított és kiegészítő) Hitel 7

Saját bevételek Közvetlen érdekeltséget teremtenek a helyi közösség és az önkormányzat között Nagyfokú gazdasági önállóságot is biztosítanak Ezek felhasználásáról saját hatáskörben dönthetnek 2007: önk. bev. 45–46%-a Törvényben rögzített módon a települési önkormányzatok által megállapított és kivetett helyi adóbevételek Egyéb nem adójellegű saját helyi bevételek Saját tevékenységből, vállalkozásból, vagyon hasznosításából származó bevételek Átvett pénzeszközök Egyéb (működési, ár- és díj-) bevételek Az önkormányzat és intézményei egyéb sajátos bevételei 8

Az adójellegű saját helyi bevételek az önkormányzati gazdálkodásban 9

Helyi adóbevételek 1990. évi tv.: Önk. kivethet helyi adót, de senkinek sem kötelező (népesség, gazdaság vonzására, stb.) Eldöntheti az önkormányzat, hogy kit terheljen jobban Törvény szabályozza az adó mértékének felső határát, az alkalmazható adók körét stb. Az önk. által megállapított helyi adókból befolyt összegek nagysága nem befolyásolhatja az önkormányzatok részére költségvetési törvényben megállapítható állami támogatás mértékét Fontos szerepe van a helyi adónak (gazdasági önállósulás egyik eszköze) Hazai települési önkormányzatok bevételeiben a helyi adók általában csekély szerepet játszanak (2007: önk. bev. 17%-a) Helyi önk-ok adóztatási mozgástere (adózási autonómia) erősen korlátozott Vagy a központi szabályozások megkötik az önkormányzatok kezét Vagy ahol ilyen adók kivetésére nagyobb az elvi lehetőség, a központi magas adóterhek szabnak ennek határt 10

Helyi adók fajtái Nem létezik minden szempontból jó helyi adó Vagyoni típusú helyi adók (ingatlanadók) Építményadó Telekadó Kommunális típusú helyi adók Magánszemélyek és vállalkozók kommunális adója Idegenforgalmi adó Helyi iparűzési adó 11

Építményadó Tárgy (adókötelesség): önkormányzat illetékességi területén lévő építmények közül a lakás és nem lakás céljára szolgáló épület és épületrész Alany: január 1-én tulajdonos (tulajdoni hányad szerint) Mértékét differenciáltan állapíthatja meg az önkormányzat Alap: Vagy nagyság (hasznos alapter m²-ben): max 900 Ft/ m²/év Vagy forgalmi érték (ritkább): max a forg. ért. 3%-a Mentesség: Szükséglakás Gyógy- vagy üdülőhelynek nem minősülő kistelepülésen komfort nélküli lakásból 100 m2 Szociális, egészségügyi és gyermekvédelmi, nevelési–oktatási intézmények helyisége Költségvetési szerv, közszolgáltató szervezet, egyház tulajdonában álló építmény Lakás és az üdülőépületekhez tartozó kiegészítő helyiségek Állattartás épülete + raktár, tároló, növénytermesztés tárolóép. (műtrágyatároló, magtár) 12

Telekadó Tárgy (adókötelesség): település területén üres beépítetlen földrészlet, telek Alany: január 1-én tulajdonos Mértékét az önkormányzatok bizonyos keretek között differenciálhatják Alap: Vagy nagyság (terület m²-ben): max 200 Ft/m²/év Forgalmi érték: max 3%/év Mentességek, kedvezmények körét központi jogszabály állapítja meg Építési tilalom alatt álló telek a tilalom ideje alatt Közhasználatú közlekedési tevékenységet végző adóalany, az e célra használt telek után Épülethez, épületnek nem minősülő építményhez, nyomvonal jellegű létesítményekhez tartozó – jogszabályban vagy hatósági előírásban megállapított – védő (biztonsági) terület Erdő művelési ágban nyilvántartott telek Vagyoni típusú adók egymást kizáró adók, a kettő egyszerre nem vethető ki,  telek után is és ház után is egyszerre nem lehet adót fizetni 13

Kommunális adó Magánszemélyek kommunális adója Helyi önkormányzat magánszemélyek és vállalkozások terhére állapíthat meg Alapja lehet építmény, vagy telek tulajdon, továbbá nem lakáscélú bérleti jogviszony Felső határát törvény állapítja meg Magánszemély vagy építménye vagy telke után fizet, de ha van bérlő, akkor ő Az adó tárgya: az épület v telek (darabonként kell fizetni, mérettől függetlenül) évi max 12000 Ft/db (nem szemétszállítással egyenlő) Vállalkozók kommunális adója Telephely alapján db számra (korrigált foglalkoztatotti létszámmal kell beszorozni) 2000 Ft/foglalkoztatotti egyenérték 14

Idegenforgalmi adó Összefüggésben a turizmussal Alanyai Vagy az önkormányzat illetékességi területén nem állandó lakos, és legalább egy vendégéjszakát a településen eltölt – Vendég fizetheti a szállásdíj max 4 %-át (max 300 Ft/vendégéjszaka, diákigazolvánnyal rendelkezők és a 18 éven aluliak alanyi jogon mentesek) a szállásadó szedi be vendégenként Vagy épülettulajdonosok, akik olyan üdülésre, pihenésre alkalmas épülettulajdonnal rendelkeznek, ami nem minősül lakásnak – Ha van üdülő, akkor tulajdonos fizet az alapter. alapján (900 Ft/ m²/év) Vagy ez, vagy az van 15

Helyi iparűzési adó Önkormányzat illetékességi területén állandó, vagy ideiglenes jelleggel vállalkozási tevékenységet folytatók kötelesek e tevékenység után iparűzési adót fizetni, ha ez a tevékenység nyereség, illetve jövedelem megszerzésére irányul Az adó mértékét a törvényben meghatározott felső határ figyelembevételével az önkormányzatok állapítják meg Alap: vállalkozás fizeti, mindenféle, aki adott településen vmilyen tevékenységet végez. A különféle kiadásokkal csökkentett nettó árbev max 2%-a Ha valaki ideiglenes vállalkozói tevékenységet végez, akkor napidíjat határoznak meg (max 5000 ft/nap). Pl. Gödöllőn 3 napos búcsúk Ha egy vállalkozásnak két telephelye van, akkor megoszthatja v helyi adót kiadásait a 2 telephelye alapján. Pl. létszám alapján (10 fő= 1/3, 20 fő=2/3) 3100 településből 2500–2600 már kivet építkezési adót. Ott nincs, ahol nincsenek helyi vállalkozások (aprófalvakban) 16

A nem adójellegű saját bevételek szerepe a települések gazdálkodásában 17

Saját tevékenységből származó bevételek Saját tevékenység, vállalkozás és az önkormányzati vagyon hozadéka Pénzügyi, vagyoni befektetések egyik gyakori formája Önkormányzati vállalkozás Önkormányzati részesedés, korlátozott felelősségvállallás gazdasági társaságokban Nyereség, osztalék: ha az önkormányzatnak van vállalkozása  Kft-ben vagy Rt-ben történő részvétel után (Rt. esetében részvényei után osztalék) Kamat: befektetett pénzeszközei után Bérleti díj: önk-i vagyon kezeléséből származó bevétel  bérbeadott üzlethelyiségei, lakástulajdona után Helyi önkormányzat vállalkozása a kötelező feladatainak ellátását nem veszélyeztetheti Az önkormányzat olyan vállalkozásban vehet csak részt, amelyben felelőssége nem haladja meg vagyoni hozzájárulásának mértékét Különböző működési bevételek, térítési díjak, felhalmozási bevételek, termékek, szolgáltatások díjbevétele 18

Átvett pénzeszközök Gazdálkodó szervezetektől, magánszemélyektől, alapítványoktól átvett pénzeszközök Privatizációs bevételek: különböző föld- és ingatlaneladások Helyi önkormányzatok másik önkormányzattól, gazdálkodó szervektől, a lakosságtól, állami szervektől beruházási és működési célra átvett pénzeszközök (pl. városgazdálkodási, v. hulladékszállító cég) 19

Önkormányzatot megillető illeték, bírság, díj Teljes mértékben átengedett bevételek Önk-okat megillető vadászati jog haszonbérbe adásából származó bevétel 100%-a Települési önkormányzat által kiszabott környezetvédelmi bírság 100%-a Szabálysértési pénz és helyszíni bírságból származó bevétel 100%-a Önk területén közterület felügyelő által a közlekedési szabályszegésekért kiszabott közigazgatási bírság 100%-a Megosztott bevételek (állammal) Megyei, fővárosi illetékhivatalok által beszedett illetékek 50%-a Közlekedési szabályszegések után kiszabott közigazgatási bírság végrehajtásából származó bevétel 40%-a Területi környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi felügyelőség által önkormányzat területén kiszabott bírságból befolyt összegnek csak 30%-a illetékes települési önk-é Ingatlan-nyilvántartási illetéknek csak 10%-a marad az önkormányzatoknál Különböző (pl. örökösödési, lakásszerzési) illetékek bizonyos hányada (2007: önk. bev. 1%-a) 20

Az önkormányzat és intézményei sajátos bevételei (szolgáltatás használatáért fizetett díjak) Helyi közszolgáltatások finanszírozásának gyakori módja: a használóval megfizettetik a szolgáltatás díját, árát Ha a fogyasztás egyedileg történik Ha az elfogyasztott mennyiség mérhető (nem kizáró feltétel) Használati díjak: jó és hatékony fizetési mód Vízellátás, áramszolgáltatás, tömegközlekedés (nem minden szolgáltatásra alkalmazható) Nemzetközi gyakorlatban egyre nő a szerepe a bevételi források között Pénzügyi, hatékonysági szempontból a használati díj előnye Akik nem hajlandók fizetni a szolgáltatásért, a fogyasztók köréből kizárhatók Bizonyos városi szolgáltatások esetében ez technikailag lehetetlen (pl. közvilágítás) Kérdések: Nehéz meghatározni, mely szolgáltatásoknál eredményes ez a finanszírozási mód (a kör a technikai fejlődéssel időről, időre változhat) Használati díjak kivetésének kérdései 21

Díjtételek meghatározásának módjai Átlagköltség: egyszerű, a költségvetés egyensúlya biztosított, de általában nem elég hatékony Marginális költségek (közgazdászok inkább ezt ajánlják) Egyes szolgáltatások marginális költsége idő- és térspecifikus (pl. az áramszolgáltatás költsége napszaktól, hónaptól, a fogyasztók földrajzi elhelyezkedésétől függően változó) Egyesek: ezt a különbséget az áraknak tükröznie kell, de ellenzők: méltányosság elve Tartósan átlagköltség alatti marginális költségek  a szolgáltatás deficitessé válhat (ilyenkor egy lehetséges megoldás a deficitet más bevételi forrásból pótlása) Meghatározott összeget a szolgáltatás igénybevételi jogért (függetlenül a tényleges igénybevételtől) Alapdíj emelkedhet a szolgáltatás színvonala, a fogyasztás mennyisége függvényében Ún. diszkriminatív ár: ugyanabban a településben a díjtételek használónként eltérőek (pl. iparvállalatok, háztartások a vízhasználatért) Támogatásnak közvetett formája: kedvezményezett fogyasztás mértékével arányosan kap 22