Állami kontrollok és új állampénzügyi rendszertan

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„A jegybank kamatcsökkentési hajlandósága” Hamecz István ügyvezető igazgató „Új kormányos – régi gondok” GKI konferencia november 25.
Advertisements

Fenntartható növekedés és monetáris politika Magyar Üzleti Fórum 2014 Budapest, december 11. Dr. Balog Ádám, MNB alelnök 1.
Humán rendszerek, közszféra
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Fenntarthatóság – vállalati szemszögből. Fenntartható növekedés - makro  válságot követő stabilizáció  a növekedés mennyiségi/minőségi tényezői  válság.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Központi bankok kialakulása, hazai fejlődés és hatályos szabályozás
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
Az államháztartás és a költségvetési gazdálkodás súlyponti kérdései – a Magyar Állam újjászervezésének időszakában Prof. Dr. LENTNER CSABA egyetemi tanár.
Az államháztartás Vázlat - nem elégséges tananyag!
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR II. A magyar gazdaság „kórképe” - a diagnózis Szeged, február-május Belyó Pál „G A Z D A S Á G P O.
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
Gazdaságpolitikai kilátások és kihívások 2009 Hamecz István.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az EU többéves pénzügyi kerete
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jegybankfüggetlenség Magyarországon Hamecz István Németország, mint modell? konferencia Budapest, október 21.
Horgony 2013 Simor András december A növekedéshez kiszámíthatóság és stabilitás kell Horgony 2013 – Simor András Ahová tartozni szeretnénk:
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
A fiskális és monetáris politika követelményei a fenntartható növekedésben Járai Zsigmond közgazdász véleménye.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
A spanyol gazdaság jelenlegi problémái Éltető Andrea - MTA VKI április 15.
Döntések a magyar parlamentben 2. Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Összehasonlító gazdaságtan
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
Kormányzás fiskális és szociális szorításban Dr. Stumpf István ICEG, február 17.
Mire való ma az állam? K öltségvetés, foglalkoztatás, gazdaságfejlesztés Bod Péter Ákos Budapesti Corvinus Egyetem.
Környezetjogi alapelvek
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Az MNB feladata és eszközei május Az előadás menete célok és feladatok az inflációs célkövetés rendszere transzmissziós csatornák a monetáris.
Gazdaságpolitika Az állam gazdasági szerepe. A gazdaságpolitika típusai. Költségvetési deficit, lehetséges kezelési módjai és következményei.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata.
Államháztartási alapismeretek
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Pénzügyi folyamatok és monetáris politika Csermely Ágnes szeptember 26.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
Az euró Előadó: Halm Tamás.
MAGYAR GAZDASÁG Jobban teljesít?
Az államháztartás.
22. Magyar gazdaságpolitika
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
Kormányzati szektor a vegyes gazdaságokban
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
BESZERZÉS A KATONAI LOGISZTIKÁBAN
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Állam és Gazdaság - nagy összeomlások után…
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
KÖZIGAZGATÁSI SZAKVIZSGA Általános közigazgatási ismeretek
Költségvetés.
Előadás másolata:

Állami kontrollok és új állampénzügyi rendszertan Prof. Dr. LENTNER CSABA egyetemi tanár Nemzeti Közszolgálati Egyetem Közigazgatás-tudományi Kar Statisztikai adatok az MNB egyedi közlése alapján

A magyar közpénzügyi ellenőrzés keretrendszere Magyarország Alaptörvénye, Alapvetés, N) cikk Magyarország a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható gazdálkodást érvényesít (1)b. Országgyűlési és kormányzati felelősségi kompetencia az alapos ellenőrzés működtetése Az Alkotmánybíróság, a bíróságok, a helyi önkormányzatok és más állami szervek feladtuk ellátása során ez (1) bekezdésben írt elveket követik Mindenki felelős önmagáért, képességei és lehetőségei szerint köteles az állami és közösségi feladatok ellátásához hozzájárulni, O) cikk A természeti erőforrások védelme és fenntartása az állam és mindenki kötelessége, P) cikk Alaptörvény 43. cikk – Állami Számvevőszék jogállása, feladatai a fentiek vonatkozásában Az Állami Számvevőszékről szóló 2011. LXVI. Törvény (sarkalatos törvény) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény VIII. fejezete – állami ellenőrzés rendszere 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Az állami ellenőrzés rendezőelvei INTOSAI deklarált céljaival összhangban működés – nemzetközi keretbe ágyazottság A Magyar Állam újjászervezéséhez igazodó, azt támogató ellenőrzési feladatok (államadósság, nemzeti vagyon,költségvetési gazdálkodás, államháztartás teljes körének ellenőrzés alá vonása) A következmények nélküli ellenőrzések korszaka lezárult Az állam válságának (csődjének) elhárításában főleg az Állami Számvevőszék, de más költségvetési ellenőrzési területen dolgozó intézmények is kulcsszerepet töltöttek be A jól szervezett államműködés a továbbiakban is igényli az ellenőrzési szintek hatékony munkáját, együttműködését (akár a könyvvizsgálók bevonását is, tekintve, hogy a kötelező önkormányzati könyvvizsgálat megszűnt, így könyvvizsgálói kapacitások szabadultak fel, amelyek más módon újra értéket teremthetnek) Alaptörvény Közpénzek fejezet (36-44. cikk) A helyi önkormányzatok (31-35. cikk) Költségvetési Tanács, Államkincstár, költségvetési minősítésű könyvvizsgálók… Az ellenőrzési szakma az aktív közpénzügyi rendszer előtérbe kerülésével felértékelődött – a világban a 2007-es válság óta, Magyarországon 2010-óta 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Közigazgatás-tudomány, Közpénzügytan – Államháztartás Rendszertani ábra Fiskális politika Monetáris politika Társadalomtudományok Állami ellenőrzés: ÁSZ KEHI Belső ellenőrzés Állam és Jogtudomány Közigazgatás-tudomány Gazdaság tudomány Közpénzügytan Államháztartás Központi költségvetés Önkormányzati alrendszer 2018.09.18.

A közigazgatás-tudomány klasszikusai, regnáló teoretikusai… Kautz Gyula – az államgazdaság „egy államot képező népnek közczélokra szervezett és hatályosított ereje”, tárgyát a közhatalom rendelkezésére álló anyagi javak képezik Magyary Zoltán – a közigazgatás-tudomány klasszikusa, a költségvetési jog definíciója Lőrincz Lajos – nem szükséges a közigazgatásba azt a szemléletet belesűríteni, amit a jogtudomány alkalmaz, a közigazgatás-tudomány tudományági szintre emelése Tamás András – a közigazgatás eredetileg nem „tiszta” jogtudomány Máthé Gábor – a magyar állampénzügyi mechanizmusok trónfosztása az EU csatlakozás során következett be A közigazgatás-tudomány önálló diszciplína – 2013, MTA, MAB Lentner Csaba: a közigazgatás-tudomány új típusú közpénzügyi tartalommal feltöltése, a közpénzügytan jelentőségében felértékelődő tudományterület, a neoliberális rendszer válsága megnövelte a közigazgatás-tudomány fontosságát 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Praktikus aspektusok, tanulságok… A neoliberális piacgazdasági teória, majd az NPM és DPM paradigmák általánossá válása ideológiailag biztosította a nem szabályozó állam létét A neoliberális rendszer összeomlása igazolta, hogy az erős, aktív szerepkörű állam jó teóriájú közpénzügyi viszonyai, átlátható államháztartási rendszere nélkülözhetetlen a jó államműködéshez A közigazgatás-tudomány, azon belül a közpénzügytan (is) bővülő, több diszciplínát (gazdasági kormányzás, állami ellenőrzés, bankszabályozás, felügyelet, management) magába olvasztó tudomány lett 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Az állami stabilizációs szerepek felértékelődése a világban – 2007 után Az állam aktív gazdaságbefolyásoló, szabályozó és ellenőrző szerepbe kerül 2007 után A jegybank a gazdaság egyik legfontosabb stabilizáló tényezőjévé vált Jegybank – makrogazdasági stabilizáló Monetáris döntések – komplex, társadalmi kontextusba 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Közpénzügyi gondolkodási keretek – Intézményi mátrix (by D. Rodrik) A tulajdonjog védelmét garantáló intézmények, szabályok (market creating institutions) A piacok szabályozásához kötődő intézmények (market regulating institutions) Stabilizációt szolgáló intézmények (market stabilizing institutions) Legitimációs intézmények (market legitimizing institutions) Összehangolásuk követelmény, csak együttesen érvényesülhetnek, amelynek célja az optimális gazdasági és társadalmi fejlődés elősegítése 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Gazdaságpolitika – Állami közpénzügyek célrendszere Gazdasági növekedés elősegítése Költségvetési- és külkereskedelmi (fizetési-) mérleg egyensúly biztosítása Infláció méltányolható szintre leszorítása, és ott tartása Nemzetgazdaság korszerűsítésének, reformjainak, struktúra váltásainak biztosítása Csak összehangolt fiskális és monetáris politikával lehetséges a célokat elérni 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

A strukturális reformok paradoxona Strukturális reformok nélkül középtávon nem érhető el fenntartható GDP növekedés, magas foglalkoztatási szint és pénzügyi egyensúly. De: A reformok az első években többet visznek, mint hoznak, ezért vagy hitelből /nem lehet/, vagy megszorító programokból /belső ellenállást vált ki/ vagy tehermegosztással /külső ellentétet vált ki/ kell a reformokhoz pénzügyi forrást biztosítani. 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba, Válságkezelési technikák modellezése Matolcsy György alapján, 2013

Az államadósság – Public Enemy No. 1 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Hagyományos válságkezelés (ortodox) Strukturális reformok + Megszorító programok = KUDARC A megszorító programok politikai instabilitást okoznak, meggyengülnek és/vagy megbuknak a kormányok, ezért lassulnak és/vagy leállnak a strukturális reformok. 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Nem hagyományos válságkezelés (unortodox) - A magyar modell lényege Strukturális reformok + Tehermegosztás = S I K E R A tehermegosztás megőrzi a politikai stabilitást, így a kormányok időt nyernek a strukturális reformokra majd hosszútávon fenntartható pénzügyi egyensúlyt teremtenek. 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Unortodox fiskális lépések Alaptörvény – harc az adósság ellen Sarkalatos törvények (költségvetési fegyelem megteremtése, állami ellenőrzés, Költségvetési Tanács, önkormányzati működés) Centralizációs és racionalizálási tendenciák az államháztartásban TB alapok, Elkülönített állami pénzalapok központi költségvetés alá centralizációja Magánnyugdíj pénztárak forrásainak ésszerűbb kezelése, Önkormányzati feladatok és adósságállomány centralizációja Nagy hangsúly a költségvetési tervezésen Az állami ellenőrzés megerősítése (ÁSZ törvény, ÁHT VIII. fejezet) 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

A magyar állam újjászervezésének sarokkövei Unortodox közpénzügyi modell – aktív állami szerepvállalás – tehermegosztás, közteherviselés – strukturális reformok – biztonság, társadalmi béke Pénzügyi stabilitás – gazdasági növekedés – életszínvonal emelés – munkahely teremtés Külső gazdasági kapcsolataink diverzifikálása Alaptörvény – Sarkalatos törvények Széll Kálmán Terv Új Széchenyi Terv Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Megújuló monetáris politika 3-as mandátum - Árstabilitás, pénzügyi egyensúly, gazdaságpolitika támogatása Középtávon alacsony inflációs nyomás - Tartósan laza monetáris kondíciók (alapkamat csökkentés, refinanszírozási expanzió) Fenntartható növekedés támogatása - Növekedési Hitelprogram (2750 milliárd Ft) A monetáris politika és a pénzügyi szabályozás - MNB és PSZÁF integráció erősebb összehangolása Figyelem az MNB eredményre - 2013-ban 0 közeli eredmény (kiegyenlítési tartalék mechanizmus kiiktatása) Konzervatív devizatartalékolás - Guidotti – Greenspan szabály 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB alapján Cél alatt az infláció 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB alapján

Kamatcsökkentés – változatlan tartalékok (kötvény állomány) 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB

3000 milliárddal forinttal nőtt a lakosság nettó pénzügyi vagyona 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB alapján

Az EU gyengül – Magyarország stabilizálódik (államadósság/GDP) 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Kivételes a magyar foglalkoztatás bővülése 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Fordulatot jelent az EDP eljárásból kikerülés 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba

Reformok és innovációk 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB

Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB Kihívások és korlátok 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba, MNB

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! www.lentnercsaba.com https://www.facebook.com/pages/Prof-Dr-LENTNER-CSABA/280200398687595?fref=ts 2018.09.18. Prof. Dr. Lentner Csaba