A napirendelmélet kezdetei, alkalmazási területei és napjainkban betöltött szerepe FARKAS BEÁTA INFORMATIKUS KÖNYVTÁR SZAK, I. ÉVFOLYAM LEVELEZŐ TAGOZAT.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Euroexam nyelvvizsgákra
Advertisements

Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Az Index.hu USA-képe. A kutatás célja Az Index.hu Külföld rovatában közzétett hírek és az amerikaiakról a köztudatban él ő sztereotípiák összefüggéseinek.
Euroexam nyelvvizsgákra
Kommunikáció a médiában figyelés és kiértékelés Előadó: IDS Communications Kft április.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülő diákoknak Angol B2 / C1.
ETwinning Tavaszi Kampány Jelentkezzen be személyes eTwinning munkafelületére.
Samuel P. Huntington Civilizációk összecsapása
Kémiai reakciótipusok
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
Közösségi oldalak Készítette: Tóth Petra Felkészítő tanár:
X. Magyar Vezérigazgató Találkozó Röjtökmuzsaj, szeptember Szükség van-e PR-ra? És ha igen, miért nem? EUROLEX Consulting MEDIA & PR.
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
„Listen to Your Heart”: Populáris kultúra és politikai azonosulás Reich Jenő Budapesti Corvinus Egyetem, Politikatudomány MA konzulens : Karácsony Gergely.
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
Témavezető: Pálné Kovács Ilona DSc egyetemi tanár Készítette: Gyimesi Péter PTE-BTK Politikai Tanulmányok Tanszéke Politikatudomány (MA) szak, II. évfolyam.
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Közösségi oldalak: újabb aspektusok a kapcsolatokban Dr. Kósa Éva PPKE, BTK, VJK Internet konferencia Szeptember
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 26.
E-learning Kovácspál Eszter.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A terrorizmus és a terrorizmus elleni harc vizsgálata
Dippold Péter A könyvtárak változó szerepe az információs társadalmakban.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Avagy mire is emlékezem…
Gyermekjogok és ombudsmanok Európában
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Topológiák Hálózati eszközök
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Rádai Péter Euro Nyelvvizsga Központ Top tippek az Euroexam nyelvvizsgákra készülőknek Angol B2 / C1.
Hallgatói kommunikációs csatornák, a hallgatók mozgósításának eszközei a sportszervezésben Debrecen, szeptember 3.Készítette: Barota László.
Élet az Interneten.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Miért érdemes egy cégvezetőnek regisztrálni a …………… közösségi oldalra? Hogyan használjuk ki hatékonyan a jelenlétet a világ legnagyobb szakmai hálózatán?
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Online katalógusok Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2014 Ruttkay Szilvia
SZTE Gazdaságtudományi Kar Differenciált integráció – kiútkeresés az Európai Unió válságából Budapesti Corvinus Egyetem április 29. Farkas Beáta.
Munkaerőpiaci kihívások Az új generációk elvárásainak megjelenése a kiválasztásban Készítette: Farkas Edit közvetítési üzletág vezető.
A magyarországi vállalatok rendezvényszervezési szokásai - üzleti körben végzett online piackutatás fő eredményei - Készítette: Nagy Péter Támogatóink.
IBD betegek életminőségét befolyásoló objektív és szubjektív körülmények felmérése Június MCBBE egyesület beteg tagjai között végzett kérdőíves felmérés.
Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.
Manipulál-e a média FARKAS LAURA PEDAGÓGIA SZAK III. ÉVFOLYAM.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
A HTML alapjai Az internet és a web.
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Digitális világ Rólunk a világnak Írjunk blogot!
INFORMATIKA december 3. E1 előadó 2. alkalom
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Publikációs stratégia Szakirodalmi forrásanyagok használata MTMT
Politika a hipermédiában – web kettes techno-forradalmak
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tempus Közalapítvány május 16. Bethleni Zsuzsanna
Adatvezérelt employer branding
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Képek jelentés-elemei
Előadás másolata:

A napirendelmélet kezdetei, alkalmazási területei és napjainkban betöltött szerepe FARKAS BEÁTA INFORMATIKUS KÖNYVTÁR SZAK, I. ÉVFOLYAM LEVELEZŐ TAGOZAT NEPTUN KÓD: VRB71T

Napirendelmélet Angolul: agenda-setting theory Elméleti iskola: korlátozott hatás Kezdetek: Walter Lippmann (Public Opinion, 1922) Bernard Cohen (The Press and Foreign Policy, 1963) Még egyikük sem használja a napirendelmélet kifejezést, de megfogalmazzák az elmélet alapjait.

Walter Lippmann ( ) Író, újságíró és politikus Wilson elnök tanácsadója (Wilson-i pontok) Public Opinion (Közvélemény) című, 1922-ben megjelent könyvében kifejti, hogy a tömegtájékoztatás a legszorosabb kapocs a világ eseményei és az emberekben ezekről kialakult képek, vélemények között

Walter Lippmann alkotta meg az egyetértés gyártása (manufacturing consent) fogalmát: az emberek tájékozatlanok, nem tudják, mit gondoljanak, kell egy speciális csoport, aki segít nekik a vélemény kialakításában (ő még pozitívnak szánta) Chomsky tovább gondolta: (Egyetértést gépezet, 1989)

Bernard Cecil Cohen ( ) Egyetemi tanár, a politikatudományok doktora The Press and Foreign Policy (1963) című könyvében fogalmazza meg, hogy a média nem azt szabja meg elsősorban, hogy mit gondoljunk, hanem hogy miről gondolkodjunk Különböző forrásokból tájékozódó emberek különbözőképpen fogják látni a világot, attól függően, hogy milyen képet vázol fel az általuk olvasott újság

Maxwell McCombs és Donald Shaw A napirendelmélet megalkotói The agenda-setting function of mass media (A tömegmédia napirend-meghatározó szerepe, 1972) Empirikus kutatás: Chapel Hill, 1968 – választási kampány során végzett felmérések és vizsgálatok Befolyásolja, mely témák közül válasszanak, de véleményük szerint az egyes események megítélésének már nem szentel akkora figyelmet Donald Shaw Maxwell McCombs

Chapel Hill, 1968 – McCombs és Shaw kutatása elnökválasztási kampány – Richard Nixon vs Hubert Humphrey (Észak-Karolina, Chapel Hill) a szavazók véleményt formáltak az általuk használt médiumok közvetített tartalma alapján, hogy szerintük miről van szó a kampányban (domináns témák) – a kutatók összevetették a tényleges tartalommal 1972-ben McCombs és Shaw megismételte kutatását; Charlotte Study – hasonló eredményre jutottak

VALÓSÁG NAPIREND A VALÓSÁG ÉRZÉKELÉSE SZELEKCIÓ, KIHAGYÁS ÉS KERETRENDSZEREK Ha egy téma elég dominánsan jelenik meg és gyakran szó van róla, az emberek fontosnak fogják értékelni az adott témát.

Egyéb fogalmak: Információk kapuőre (information gatekeeper) – a média az információk kapuőre, a végtelen számú információból véges számút emel be a hírekbe Értékhierarchia (hierarchy of values) – az eseményeket rangsorolja és csak azután tesz közzé Priming – a média tematizációs szerepe kiemelkedő; azt tűzik napirendre, amivel szeretnének hatást gyakorolni a közvéleményre

Everett M. Rogers és James W. Dearing Agenda-setting research: Where has it been? Where is it going? (1987) Háromféle napirendet állítanak fel: média, közvélemény és politika napirendje A média napirendje nem csak alakítja, de tükrözi is a közvélemény és a politika napirendjét, és viszont. Everett Rogers James Dearing

Stefaan Walgrave és Peter Van Aelst (Antwerpeni Egyetem, Belgium) The Contingency of the Mass Media's Political Agenda Setting Power: Toward a Preliminary Theory (2006) Tovább vitték Rogers és Dearing javaslatait Bevezető tanulmányt készítettek arról, hogy a politikai napirendek terén mi befolyásolhatja a vezető politikusi réteg politikai napirendjét Ők különbséget tettek létező és szimbolikus politikai napirendek és választási időszakbeli és ezeken kívüli napirendek között

A napirend elmélet A való világ indikátorai egy napirenden lévő esemény vagy téma kapcsán Média napirendje Közvélemény napirendje Politika napirendje Személyes tapasztalat és interperszonális kommunikáció

Fontos fogalmak: Hozzáférhetőség (accessibility) Minél gyakrabban és hangsúlyosabban szerepel egy téma a hírekben, annál több esetben merül fel a befogadók gondolataiban Kapcsolódó fogalom: séma elmélet (schemata theory): az embereknek fontos, mások mit gondolnak A fejünkben sémák vannak, ami alapján rendszerezzük az információkat és különböző fontosságot tulajdonítunk neki

Napirendre emelés vs napirend építés Napirendre emelés (agenda setting): a média napirendje bekerül a közvélemény napirendjébe, hatással van rá Napirend-építés (agenda building): kölcsönösséget feltételez a tömegtájékoztatás és a közvélemény napirendje között; Egymást befolyásolják, illetve a politikai napirendekre is hatással lehet a közvélemény által napirendre emelt téma

Az internet jelentősége I. Kim és Lee elmélete szerint az interneten három lépésben történik a napirendépítés: 1. Internet közvetítésével begyűrűző napirendek: névtelen felhasználó által képviselt vélemény begyűrűzik a fontos napirendek közé a megosztások, blogok, üzenő felületek által

Az internet jelentősége II. 2. napirend szóródás: az online hírportálok és weboldalak a napirend szempontjából fontos tartalmat közlik, amely így még több online felületre eljut

Az internet jelentősége III. 3. Internet-közvetítésű fordított napirendre emelés: a hagyományos médiumok közvetítik az online tartalmakat az offline közösségek felé is

A kutatók azonban rávilágítottak, hogy a fordított napirendre tevés vagy napirend építés nem feltétlenül történik meghatározott sorrendben: lehet, hogy a hagyományos médiumokból visszaszivárog az online felületekre a napirendi téma A felsorolt három lépés akár párhuzamosan is megtörténhet

Példák a napirend-elmélet megjelenéseire: Clinton-Trump választási kampány (2016) – kiemelt témaként kezelték Hillary Clinton nemét, hangsúlyozták és napirenden tartották a gender-témakört A fegyvertartás szabályozásának kérdése az USÁ-ban: szigorítást követel a közvélemény fele Brexit: az Egyesült Királyságban zajló szavazás az uniós kilépésről döntött, naponta, állampolgári szinten is zajlottak viták és érvelések a két tábor között

Források: McCombs, M; Shaw, D (1972). "The agenda-setting function of mass media". Public Opinion Quarterly. Lippmann, W (1922). Public opinion. New York: Harcourt. Cohen, B (1963). The press and foreign policy. New York: Harcourt. Dearing, J; Rogers, E (1988). "Agenda-setting research: Where has it been, where is it going?". Communication Yearbook. p 555–594. Bajomi-Lázár Péter: Manipulál-e a média? (Médiakutató) Képek forrása: Pinterest