A tehetséggondozás és a felzárkóztatás lehetőségei az Újgenerációs matematika könyvekkel
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
A hatékony tanulásszervezés alapelvei tanulóközpontú pedagógiai gyakorlat - differenciált módszertan - személyre szabott tanulási utak - önszabályozó stratégiák kialakítása változatos tanulásszervezési megoldások - tevékenységre épülő tanulói szerepek - kooperatív technikák metakogníció - a gondolkodási műveletek fejlesztése - a tanulási folyamat önkontrollja
a tanítási-tanulási folyamat tanulókhoz történő hozzáigazítása. Differenciálás A differenciálás megszervezésének első fázisa: a tanulók megismerése, hasonlóságuk és különbözőségük megfigyelése. Lényege: a tanítási-tanulási folyamat tanulókhoz történő hozzáigazítása.
Képességfejlesztés A differenciálás célja Helyes tanulási szokások gyakorlása Az önálló tanulás megtanítása Sikerélményhez juttatás Egyéni lehetőségek fejlesztése Az együttműködés fejlesztése Önellenőrzésre szoktatás Reális önértékelés kialakítása
Megálló (1. évfolyam) A témakörök után Megállók vannak, ezek feladatai a differenciált rétegmunka megszervezéséhez adnak segítséget.
Megálló (4. évfolyam)
Kitekintő Az 1. évfolyamon a szorzás és az osztás előkészítése történik.
Kitekintő A 2-4. évfolyamon tehetséggondozásra alkalmas feladatok találhatók a Kitekintőkben.
Differenciált munkaformák Egyéni munka Differenciált rétegmunka Páros munka Differenciált csoportmunka „Szabad tanulás”
Differenciálás a feladatok szintjén
Kooperatív technikák alkalmazása Ellenőrzés párban Villámkártya Ötletbörze Kerekasztal …
Ötletbörze
Kerekasztal
Kidolgozott példák A tankönyvben kidolgozott példák könnyítik a tananyag megértését.
Mintafeladatok
Számolási eljárások bemutatása
Számolási eljárások bemutatása
Algoritmikus gondolkodás A célhoz általában nem egyetlen út vezet.
Többféleképpen
Többféleképpen
Többféle megoldás keresése
Képről műveletek írása
Szövegalkotás
Mindennapok matematikája
Mindennapok matematikája
Mindennapok matematikája
Összefüggések, következtetések
Gondolkodás fejlesztése
Fordított rejtvény
A tanulók kritikai gondolkodását fejlesztő feladatok fölösleges adat van; hiányzik adat, hiányoznak adatok; becsülni kell adatot; már ismert adatot kell alkalmazni; a tanulónak kell kikeresni (pl. lexikonból) adatot; kétféleképpen értelmezhető a feladat.
Letölthető kiadványok Vázolólapok Matematika gyakorlófüzet 2. osztályosoknak
Köszönöm a figyelmet!