A nemzeti tehetség program szakmai irányai t. é. m. a

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
NTP-TSZV- M CSEÖH MŰHELYFOGLALKOZÁS Kutatási eredmények ismertetése Szegő Dóra.
AZ ISKOLA–EGÉSZSÉG KÖZPONT – FORMA ÉS TARTALOM A TÁMOP KIEMELT PROJEKT KÖZNEVELÉSI ALPROJEKTJÉNEK CÉLJAI, A MEGVALÓSÍTÁS MÓDSZEREI ÉS A SZAKMAI.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
HHR.
Intézményvezetői célkitűzések
Horvátországi Magyar Pedagógusok Fóruma
„Általunk lesz jobb!” EURÓPAI IFJÚSÁGI HÉT 2008.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
Gyermek- és ifjúságvédelemi feladatok ellátásának támogatása
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
Lorem ipsum.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
A Tanácsadók Virtuális Közösségének
Iskolai szociális segítő
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Előadás másolata:

A nemzeti tehetség program szakmai irányai t. é. m. a A nemzeti tehetség program szakmai irányai t.é.m.a. tehetségkonferencia – 2017. 11. 27. Bajor Péter – Matehetsz

A tehetségsegítés komplex szemlélete Szakmai, szakpolitikai előzmények Az NTP fejlesztési irányai Jelenleg futó pályázatok és lehetőségek A következő évek szakmai igényei

A tehetség fogalma „Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.” (Harsányi István)

Tehetségsegítés? Komplex fejlesztés! Mi az érdeklődése? Miben tehetséges? Hogy működik az oktatási intézményben? Van-e támogató kortárs közössége? Szülei, családja? Mentora? Versenyek, eredmények? Mit igényel a fejlesztése? Szociális viszonyai? Kreativitás? Logika? Gondolkodás? Érzelmi intelligencia? Mentális állapot? Tehetségterületi gazdagítást igényel? Anyagi háttere? Földrajzi akadályok?

F. Gagne modellje

A Tehetséged? Honnan tudhatod? Önismeret, gyakori önértékelés, szabadidő! Eredmények: tanulmányi vagy más teljesítmény! Véleménygyűjtés: Kérdezd, hallgasd meg a környezetedet (szülő, mentor, tanár, barát)! Mérések: Templeton Program, csibésztura.hu, tehetseg.hu/fiatalok stb. Pszichológiai vizsgálatok (kreativitás, motiváció, IQ, figyelem, emlékezet, szókincs, gondolkodás, tanulási stílus, szorongásvizsgálat stb.).

Komplex szemléletű azonosítás Komplex fejlesztés Komplex programok Komplexitás Komplex szemléletű azonosítás Komplex fejlesztés Komplex programok

Sok szempont – sok támogató – sok támogatott… Egyéni utak, 2% – 20% – 100% óvoda, iskola, felsőoktatás kortársak pedagógus tanórán és tanórán túl a család szakszolgálat tanodák EU-s projektek vállalatok felelősségvállalása magánszemélyek, mentorok civil, egyházi szervezetek pályázatok NTP pályázatok, versenyek értékelvű médiumok települési díjak, ösztöndíjak

Szakmai, szakpolitikai kezdetek

Civil intézményi kezdetek 1987 – az ECHA (Európai Tehetségsegítő Tanács) megalakulása: konferenciák kétévenként, műhelyek, kutatások, kiadványok; 1989 – az „ECHA Hungary” szekcióból megalakul a Magyar Tehetséggondozó Társaság; 2006 – a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács és a Matehetsz megalapítása.

Tudományos háttér 1300 szakcikk és szakkiadvány „Tehetség Bibliográfia (1985-2013)” A Magyar Tehetséggondozó Társaság kiadványa, 2014

Matehetsz-kiadványok 2010-2017 Géniusz Könyvek szakkönyvsorozat: 42 kötet, 92 szerző, mintegy 6400 oldal, 54.374 példány ingyenes terjesztése, + online elérhető formátumok a honlapon. Géniusz Műhely tanulmányfüzetek: 19 füzet, 10.065 példány ingyenes átadása,

Hazai kezdetek - AJTP 1999 – az Oktatási Minisztérium felkéri a Magyar Tehetséggondozó Társaságot az AJTP tartalmi kidolgozására. 2000 – az Arany János Tehetséggondozó Programok indulása. Célok: a tudás tekintélyének visszaállítása; az esélyteremtés: a különböző szociális, kulturális gazdasági háttérrel rendelkező szülők gyermekeinek egyenlő esélyeket biztosító oktatási és támogatási rendszer kialakítása; a tehetséggondozás; az oktatás tartalmának korszerűsítése, minőségének fejlesztése.

Hazai szakpolitikai kezdetek 78/2008. (VI. 13.) Országgyűlési határozat a Nemzeti Tehetség Programról 126/2008. (XII. 4.) Országgyűlési határozat a Nemzeti Tehetség Program elfogadásáról, a Nemzeti Tehetség Program finanszírozásának elveiről, valamint a Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum létrehozásának és működésének elveiről. A határozat kimondja, hogy „a tehetségek segítése nemzeti ügy”, rögzíti a széleskörű társadalmi összefogás szükségességét, valamint a tehetségsegítés modern, komplex szemléletét tükröző alapelveket.

Nemzeti ügy: tehetségbarát társadalom A köznevelés és a felsőoktatás intézményei Állami-civil együttműködések: hálózatok, projektek Civil szervezetek és egyházak aktivitása Cégek, vállalatok, segítő tevékenysége Magánszemélyek felajánlásai Szülők, szülői szervezetek Médiatámogatás Nemzeti Tehetség Program: tehetségbarát társadalom…

A Nemzeti Tehetség Program Források: Köznevelési és felsőoktatási alapfinanszírozás NTP-pályázatok (Nemzeti Tehetség Alap, EMMI, EMET, meghívottak, pályázók) EU-s pályázatok (TÁMOP, EFOP)

NTP-pályázatok: 1% + költségvetési kiegészítés 300-350 ezer állampolgár több éve fennálló bizalma! Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum és EMMI vezetői döntés: közel 3mrd Ft pályázati keret évente. Pályázatok: határokon átnyúló kiírások; komplex szemlélettel kialakított tartalom; a nemzeti ügy elve szerinti célcsoportok. A Nemzeti Tehetség Program hálózatos erejét is segítik!

A tehetségsegítés komplex szemlélete Szakmai, szakpolitikai előzmények Az NTP fejlesztési irányai Jelenleg futó pályázatok és lehetőségek A következő évek szakmai igényei

NTP-pályázatok Támogatások irányai: Intézményi fejlesztőprogramok Versenyek Tehetséggondozó műhelyek, közösségek Ösztöndíjak Tehetséggondozók elismerése Nemzetközi aktivitások

EU-támogatású kiemelt projektek hangsúlyai, illeszkedése Magyar Géniusz Program: szakmai alapozás: képzés, szakirodalom, társadalmi és hálózatos együttműködés ösztönzése; szakmai kommunikáció; gyerekek, tanulók fejlesztése helyi programok/igény szerint. Tehetséghidak Program: korszerű alapokon nagy volumenű csoportos fejlesztések; pilot: egyéni fejlesztések, esélynövelő webes fejlesztések; társadalmi kommunikáció, nemzetközi kapcsolatok. Tehetségek Magyarországa Program: személyesség: mérés, egyéni fejlesztés és támogatás; minőségi erősítés és volumen növelés minden téren: intézményi programok, kommunikáció, képzés, esélynövelés.

A tehetségprogramok szereplői, elemei, teendői Gyermek, diák, fiatal Egyedi igény, tehetség, érdeklődés. Iskolában és azon kívül. A törvény által biztosított jog alapján segítendő egyénileg és csoportban egyaránt. Komplex szemlélet. Színvonalas szakmai munka az iskolában (tanórán, tanórán kívül) Impulzusok biztosítása, gazdagítás, élmények, utazás, eszköz (iskola, szülő, projekt) Kortársközösségek támogatása (iskolán kívüli és iskolai közösségek) Önismeret, motiváció, készségek fejlesztése, mentális támogatás (EQ)

A tehetségprogramok szereplői, elemei, teendői Pedagógus, szaktanár Egyéni és csoportos pedagógus tevékenység a tanórán és azon kívül! Alapképzés, továbbképzés (szakma, módszertan, gyakorlati hely, új szerepek elsajátítása) Helyi és külső tanácsadás, műhelymunka Egyéni készségfejlesztés, mentális támogatás, szupervízió Tantestületi klíma: együttműködés, kommunikáció, csapatépítés, tanári kiscsoportok Elismerés (iskolán belül és pl. Bonis Bona Díj)

A tehetségprogramok szereplői, elemei, teendői Pszichológus, szakszolgálati szakember Az iskola segítségével iskolán kívüli tevékenység! Sokféle tanácsadás, konzultáció, tájékoztatás, mérés Kapcsolat a gyermek/fiatal családjával, pedagógusaival Pályaorientáció, Szakszolgálati további fejlesztések biztosítása Mentális segítség, személyiségtámogatás a fiataloknak Kapcsolat a tehetségsegítő szervezetekkel, tehetséghálózattal a pályázatos programlehetőségek elérése érdekében Nyomonkövetés

A tehetségprogramok szereplői, elemei, teendői Szülő, család Egyéni és csoportos tevékenység az iskolát és az iskolán kívüli lehetőségeket célozva! Megértő és szakszerű szülői segítés – ennek támogatása (közérthető szakmai anyagok, fórumok, találkozások, műhelyek, képzések) Jelenlét a köznevelési intézményekben (eddigi találkozások megújítása, új kapcsolati módszertanok bevezetése) Amit kaphat: tanácsadás, a tehetségtéma szakszerű népszerűsítése

A tehetségprogramok szereplői, elemei, teendői Tutor segítő A segítő szervezetek és az iskola segítségével iskolán kívüli tevékenység! Segítő szerep, segítő beszélgetés, tanácsadás a tutorált (esetenként a szülő) számára, kapcsolattartás a gyermek/fiatal családjával, pedagógusaival, esetenként kapcsolat a szakszolgálatok munkatársaival, törekvés egyéni fejlesztési terv elkészülésére, tehetséghálózatok egyedi igények szerinti használata, országos programlehetőségek közvetítése tutoráltnak.

A tehetségprogramok szereplői, elemei, teendői A társadalom további szereplői Az iskolán kívüli világ segítő szerepe! Tehetségbarát, támogató társadalmi környezet, polgárok Tehetségbarát, toleráns, értékelvű médiumok Világi, egyházi alapítványok, ösztöndíjak, támogató programok Tehetségbarát vállalatok, munkahelyi bevezető, befogadó és továbbképző programok Törvényi/jogszabályi támogatás (pl. középiskola-felsőoktatás átmenete)

A tehetségsegítés komplex szemlélete Szakmai, szakpolitikai előzmények Az NTP fejlesztési irányai Jelenleg futó pályázatok és lehetőségek A következő évek szakmai igényei

NTP-pályázatok kiírásai Intézményi fejlesztőprogramok Versenyek Tehetséggondozó műhelyek, közösségek NFTÖ-ösztöndíj Bonis Bona Díj – tehetségsegítők elismerése Budapesti EU-központ – nemzetközi hálózat

Nemzeti Tehetség Program – NTP-pályázatok (EMET, http://www.emet.gov.hu/ ) Nyílt kiírások tavasszal! Külön felhívások: Bonis Bona; NFTÖ, rendezvények, kutatások stb.

Új szereplő 2015-től: Új Nemzedék Központ

EFOP 3.2.1-15 „Tehetségek Magyarországa” Keretösszeg: 6,1 mrd Ft Megvalósítás: 2020. december 31-ig. Fő célcsoport: gyermek, tanuló, fiatal 5–25 év között (köznevelési fókusz); pedagógusok, szakemberek Hatókör: Konvergencia régiók (KMR érdekében NTP-forrás) Konzorcium: ÚNK, MATEHETSZ A Nemzeti Tehetség Program megvalósításának hálózatos erejét is segítik! (állami-civil konzorcium, sokféle célcsoport, projektelemek megvalósítása együttműködésekkel, MTM, tutor segítőhálózat, szakszolgálatok bevonása, társadalmi csoportok szemléletformálása és aktivitásra ösztönzése a tehetségek érdekében)

Nemzeti Tehetség Program

Tehetseg.hu/fiatalok

csibésztura.hu

Matehetsz-hálózat: 1246 + 85

Tehetségsegítés: komplex kapcsolati hálózat Magyar Tehetséggondozó Társaság: régiós képviseletek Debreceni Egyetem: ECHA-képzések résztvevői AJTP: területi elv, szakmai együttműködések Matehetsz: tehetségpontok, tehetségsegítő tanácsok További civil, vállalati, szülői szervezeti együttműködések Szakszolgálati tehetségkoordinátorok: területi elv, többirányú szakmai együttműködés Köznevelési és felsőoktatási intézményi kapcsolatrendszerek Diák-hálózatok: kortárscsoportok, mentorprogramok POK feladatok és programok Minősített Tehetséggondozó Műhelyek (új - ÚNK) Tutorhálózat egyéni fejlesztési terv mentén (új – Matehetsz) Stb. stb. stb. Sokféleség: hasznos átfedő csoportosulások, közösségek szükségesek! Mert a tehetség sokféle utat jár!

Európai Tehetségsegítő Hálózat ECHA (Európai Tehetségtanács) Európai Parlament Európai Bizottság EMMI Navracsics Tibor, az Európai Bizottság kulturális, oktatási, ifjúságpolitikai és sportügyi biztosa;  Gál Kinga képviselő, Európai Parlament Robert-Jan Smits, az Európai Bizottság, Kutatási-Innovációs Főigazgatóság főigazgatója; Adam Tyson, az Oktatásügyi és Kulturális Főigazgatóság egyik igazgatója az Európai Bizottságban Novák Katalin, az EMMI nemzetközi kapcsolatokért is felelős államtitkára Csermely Péter, az ECHA elnöke

ECHA-hálózat: 17 ország 300 EU-Tp.

Összefoglalva

Egyéni tanácsadás 5-10-15 óra Matehetsz-programok Tehetséghálózat Csoportos programok Tutor segítő rendszer Egyéni tanácsadás 5-10-15 óra Csibésztúra Mentorprogramok Utazás, ösztöndíj Képzések, műhelyek

Matehetsz-programokról információ Tehetséghálózat tagjai számára folyamatos tájékoztatás Hírlevél Kérdés: info@tehetseg.hu www.tehetseg.hu

Tartalmi és módszertani sokszínűség! Fejlesztendő célterületek: szaktárgyak, tantárgyak, készségtárgyak további tudományok: szociális, szervezői, gazdasági ismeretek stb. önismeret, intelligenciák, egyediségek kreativitás, motiváltság, elkötelezettség, változáskezelés szociális készségek (együttműködés, kommunikáció stb.), családi, kortárs és társadalmi kapcsolatok.

Tartalmi és módszertani sokszínűség! Módszertan a fenti tartalmak terén: Saját fejlesztésű módszertanok: egyedi, adott csoportra szabott! („Kreatív tanár”) Kiscsoportos foglalkozások! Eszköz- vagy szabályhasználat mindig! Együttműködésre ösztönző feladatok! Demonstrációk, élmények! Bevonásra alapozó gyakorlatok, tapasztalati tanulás! Felelősségvállalást előhívó feladatok! Sokoldalúságra törekvés! Összefogás kollégával, családdal!

Tartalmi és módszertani sokszínűség! Egyedi figyelem a tanuló számára! Komplex szempontok! Készségek helyzete, EQ! Hiányok, elakadások igazítása! A saját út megtalálása! Elismerés okosan! Gordon intelmei… Egyéni fejlesztési terv!

Tartalmi és módszertani sokszínűség! Nevelőközösség részére: Összefogás, kiscsoportok Többször beszélni a tanulókról Értékelés átgondolása A lehetőség nem „munka” Szülők bevonása Együttműködés az iskolán kívüli világgal Részt venni programokban, hálózatban

A tehetségsegítés komplex szemlélete Szakmai, szakpolitikai előzmények Az NTP fejlesztési irányai Jelenleg futó pályázatok és lehetőségek A következő évek szakmai igényei

A Nemzeti Tehetség Program további törekvései A nemzetközi együttműködések közös programokban erősödjenek. Állampolgárok bizalma és az EMMI elkötelezett támogatása fennmaradjon, erősödjön. A tehetséggondozás pozitív társadalmi megítélése árnyaltabb, szakszerűbb legyen. Civil és állami szervezeti együttműködések a változó finanszírozási lehetőségek között is megmaradjanak. Az ECHA- és más képzettek jobb hasznosítása! 2012 2013 Köznevelésben általánossá váljanak a tehetségsegítő jó megoldások! A csoportos és egyéni fejlesztések helyi keretei kialakuljanak! Szakszolgálati aktivitás erősödése. Felsőoktatási tehetségsegítés személyre szabottabb legyen. Tanárképzés erősen igazodjon a köznevelési igényekhez. Vállalati tehetségsegítés további minőségi javulása és kiterjedése. 51

Iskolai értékelés és osztályozás megújítása! További törekvés – még Tanárképzésbe (és pszichológus, gyógypedagógus stb.) felvétel és képzés új megoldásai! Kiscsoportos és egyéni fejlesztőalkalmak a köznevelésben – délelőtt és délután is! Iskolai értékelés és osztályozás megújítása! Tehetségsegítés és köznevelés átfedésének, illeszkedésének tisztázása!

Tehetseg.hu bajor.peter@tehetseg.hu