Tanulás és emlékezet 5. előadás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Események formális leírása, műveletek
Advertisements

A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
Társismeret.
Tudatos és tudattalan modern felfogása
Önszabályozó tanulás Rozgonyi Tiborné
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
MFFLT Kongresszus, június 28.
A képzőművészet-terápia
A tanulás idegrendszeri alapjai
A PSZICHOLÓGIA TÉMÁI, TÖRTÉNETE, NÉZŐPONTJAI, MÓDSZEREI
EMLÉKEZÉS.
TANULÁS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A jelenre korlátozott lét életképtelenné tenné az embert.
Szillogisztikus következtetések (deduktív következtetések)
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
AZ EMBERI MEMORIA.
Bevezetés a pszichológiába
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A lehetséges énképek.
Bevezetés a pszichológiába
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Az emberi tanulás.
A pánikbetegség kezelése
Társas lény - 10.
Speciális tanulási nehézségek
A szomatikus marker feltevés
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Tanulás.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
A pszichológia mint tudomány
oktulajdonító ítéletek
Személyiségelméletek
2. óra Kognitív folyamatok
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
A tanulás pszichológiája
A személyiség biológiai alapjai
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Az emlékezet szerkezete
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
Kognitív személyiségelméletek
Tanulási technikák Általános bevezető. Mi a tanulás és miért is kell tanulnunk? a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul.
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
Lucy G. Cheke, Jon S. Simons & Nicola S. Clayton
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A képzőművészet-terápia
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Dr. Kopper Bence, Hegedüs Ádám
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
Előadás másolata:

Tanulás és emlékezet 5. előadás

Tanulás és kondicionálás

Klasszikus kondicionálás Feltétlen inger (húspor)  feltétlen válasz (nyáladzás) Feltétlen inger (húspor) + feltételes inger (fényfelvillanás) Feltételes inger (fényfelvillanás)  feltételes válasz (nyáladzás)

A klasszikus kondicionálás fogalmai Kioltás: feltétlen inger nélkül adott feltételes inger elveszíti válaszkiváltó hatását Másodlagos kondicionálás: a feltételes ingerhez újabb feltételes inger társítható, feltéve, hogy vigyázunk, az elsődleges feltételes inger ne essen áldozatul a kioltásnak Generalizáció: a feltételes ingerhez hasonló ingerekre is kiterjesztjük a választ Diszkrimináció: szelektív megerősítéssel és kioltással csak az inger nagyon szűk tartományra reagálunk

Kondicionált félelem Patkánynál feltételes ingerre (pl. hang) áramütés következik a ketrec padlójából  a patkány a hangra a félelem viselkedéses jeleit produkálja. Az emberi irracionális félelmek, fóbiák többnyire kondicionálásra vezethetők vissza, hatásosan dekondicionálással kezelhetők

A kondicionálás hatásmechanizmusa A kondicionálás akkor működik, ha a feltételes inger megbízhatóan jósolja a feltétlen inger bekövetkezését Az érzelmek gyakran alakulnak ki kondicionálás hatásmechanizmusa szerint Ha a feltételes inger következetlen, szorongás lehet a következmény. Pl. az orvos „nem fog fájni” ígérete, amikor valójában olykor fáj, olykor nem.

Operáns kondicionálás Az állat különféle viselkedéseket mutat A számunkra kívánatosat jutalomban részesítjük (megerősítés) Az állat a megerősítés függvényében a megfelelő szituációban kiszámíthatóan mutatja a kívánt viselkedést.

Megerősítési tervek az operáns kondicionálásban Részleges megerősítés – nehezebb kioltani Aránytervek: Rögzített arány – darabbér Változó arány – nyerőgépek Időbeli tervek Rögzített idő – a postás naponta kézbesít Változó idő – foglalt telefonvonal hívása

Averzív kondicionálás Büntetés: a választ averzív esemény követi Büntetés vs. Jutalmazás Pozitív vs. Negatív megerősítés Menekülő tanulás Elkerülő tanulás

A kondicionálás feltétele A kondicionálás sikeréhez arra van szükség, hogy az élőlény úgy értelmezze a helyzetet, hogy a megerősítés az ő válaszától függ Bizonyíték: a tanult tehetetlenség

Mentális reprezentáció Az élőlény a világ egyes aspektusait mentális reprezentálja, s ezeken a reprezentációkon hajt végre műveleteket Egyszerű reprezentáció: asszociáció ingerek és események között  kondicionálás Összetett reprezentáció: kognitív térképek, absztrakt fogalmak  komplex tanulás

Az útvesztő kognitív térképe

Emlékezés

Az emlékezés három szakasza Kódolás Előhívás Tárolás Elhelyezés a memóriában Megőrzés a Visszaszerzés a memóriából

A memória felosztásai Rövidtávú memória és hosszútávú memória Explicit memória és implicit memória

Rövidtávú memória Kódolás: Tárolás: akusztikus – ismételgetés; elsődleges Vizuális – hamar enyészik; eidetikus kép Tárolás: Korlátozott kapacitás: 7 +/- 2 Tömbösítés Felejtés: kiszorítás, elhalványulás Előhívás: szeriális, tételenként 40 msec Funkció: munkamemória

A kettősmemória-modell

A sorozatban elfoglalt hely hatása

Hosszútávú memória Kódolás: Előhívás: Jelentés alapján Értelmes kapcsolatok kialakítása; pl. Budapesti X gőzös Előhívás: az információ hozzáférhetősége Előhívási támpontok Interferencia Tárolás: a hippokampusz központi szerepe

Kódolás és előhívás kölcsönhatása Szervezés: pl. hierarchia Kontextus Vaku-emlékezet

Implicit memória Az amnézia jelenségei Az előhangolás és az amnézia Anterográd amnézia Retrográd amnézia Az előhangolás és az amnézia

Az emlékezet felosztása

Az emlékezet fejlesztése Tömbösítés Helyek módszere kulcsmódszer

Az emlékezet konstruktivitása Narratív következtetések Szójelentésből eredő következtetések Sztereotípián alapuló következtetések Sémán alapuló következtetések Szociálpszichológiai relevancia: pl. a „hindsight bias”

Az emlékezet konstruktivitása