Villamosközlekedés Nagyváradon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Nana Mouskuri – Schubert / Ave Maria
2010. január 12-ére meghirdetett sztrájk alatt tervezett forgalomlebonyolítás.
Folyószabályozás Kilépés START.
Készítette: Birghoffer Péter
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
II. Európa és a világ Népességnövekedés: a 19. században Európa lakossága 190 millióról 423 millióra nőtt Ez a világ lakosságának több mint egynegyedét.
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
KTE előadás Salgótarjánban október 4.
Megy a gőzös, megy a gőzös….
Orient expressz: első útjára október 4-én indult „Roi des Trains,Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata)
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Fényképes típusismertető Készítette: Ferencz Tamás
Magyarország vasúthálózata a kezdetektől 1914-ig
Városi tömegközlekedés
Pártok és választások Politológia előadás április 14.
Az ipari forradalom Anglia a XVIII.sz. végén.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Egy újjáéledő vasúti jármű: HAJTÁNYOK Közlekedésük aktuális kérdései
Bemutatkozás: Szakosztályunk január 22-én alakult meg a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Sportegyesületének keretein belül. Célja olyan magas színvonalú.
Budapest, Hungary, 21st World Congress on Reading 1 Elektronikus könyvtár(ak) az olvasás szolgálatában Moldován István OSZK
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
Készítette: Plöchl Matthias, Fehér Balázs, Kebelei Csaba.
A világnépesség növekedése
Békéscsaba és a frontokon harcoló katonák az I. Világháborúban
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
Gyula város I. világháborús emlékei
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
PROJEKTZÁRÓ RENDEZVÉNY június 12. Rövidebb képzési idejű szakképzés a Ganz-Munkácsyban TÁMOP B-12/
Helyi közösségi közlekedés szervezése és tapasztalatai Debrecenben
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
VILLAMOS TELJESÍTMÉNY MÉRÉS
ÉCS Község. A község adatai (2001-ben) Település rangja:Község Lakosok száma:1762 Fő Telefon körzetszám:96 Irányítószám:9083 Népsűrűség:88,86 Fő/Km 2.
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM JOG- ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR PÉNZÜGYI ÉS SZÁMVITELI TANSZÉK Biztosítás és kockázatkezelés (oktatás – kutatás) dr. Farkas Szilveszter.
Villamos rendszerek környezeti hatásai 1. előadás Tamus Zoltán Ádám Villamos Energetika Tanszék Nagyfeszültségű Technika és Berendezések.
A II. VILÁGHÁBORÚ ELŐZMÉNYEK.
Zöld óvodák és Ökoiskolák a köznevelési intézményekben
„Ó, azok a Boldog Békeidők…”
Oromhegyes bemutatkozik a migránsválság tükrében
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Veresegyház.
Az üzemirányítás feladatai, kihívásai, működése
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A hazai erőműpark és a villamosenergia-ellátás helyzetéről
Holnemvolt Budapest.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Tömegközlekedés, közszállítás Nagyváradon
A nagyváradi villamoshálózat modernizációjának finanszírozása
A nagyváradi villamoshálózat modernizációjáról
9/8/2018 9:39 PM Despre modernizarea sistemului de transport public urban cu tractiune electrica Csuzi István director general ORADEA TRANSPORT LOCAL.
A villanyvasút egyik megteremtője
Ingatlan fogalma december 27..
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Hétpecsét Információbiztonsági Egyesület, al-elnök
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hellner Szelina, Kincses Gábor, Bartha Zsolt
Előadás másolata:

Villamosközlekedés Nagyváradon CSUZI István1, NAGY István2 1Nagyváradi Közszállítási Vállalat – OTL RA Oradea. E-mail: istvancsuzi@yahoo.com 2Nagyváradi „Eminescu” Főgimnázium – C.N. „Eminescu” Oradea. E-mail: istvan75n@gmail.com A tanulmány átfogja az egyenáramú vontatású nagyváradi közszállítás rövid történetét, bemutatja az utazóvonalak átalakulását, majd számba veszi a volt és a jelen járműveit.

A nagyváradi villamosközlekedés “hőskorszaka” címszavakban: Lóvasút tervek már 1868-ban Gőzüzemű teherszállítás - 1882 augusztusa Gőzüzemű személyszállítás - 1896 júniusa Villamos vontatású személyszállítás pályázatának nyertese a Nagyváradi Gőzmozdonyú Vaspálya Társaság, felvéve a Nagyváradi Városi Vasút elnevezést. ( N.V.V. ) A szükséges 550 V-os tápfeszültség biztosítását 2 darab egyenáramú 185 kW csúcsteljesítményű Ganz “unformer” áramátalakítóval oldották meg. Sikeres villamos próbajáratok 1906 márciusában

1906 április 25-én ünnepélyes keretek között megindult az első villamos

Kezdetben három vonalat létesítettek:

Útvonalhálózat – 1945-ig: A személyforgalomra használt vonalhálózat hossza eléri a 19,3 km-t, a teljes vágányhossz az iparvágánnyal együtt 41,2 km-re nőtt

Legkiterjedtebb útvonalhálózat - 1957 Ezzel a két vonallal, valamint a Püspökibe vezető vágány meghosszabbításával a váradi villamosvonalak elérik a maximális hosszukat. Ekkor 11 vonal létezett amin 36 Siemens típusú, részben saját építésű kocsik teljesített szolgálatot.

A gyér forgalmú vonalak felszámolása 1960 - 1994 1968 1990 1975 1983 1978 1960 1972 1960-ban megkezdődik az egyvágányú, főként kis forgalmú vonalak felszámolása. Ma már csak néhány a házak falán maradt felsővezeték tartó rozetta árulkodik arról, hogy erre is villamos járt. Megjelenik az autóbusz, ami legyőzni látszik a villamost. Sok városban be is szűntetik a villamosközlekedést. Talán a 70-es évekbeli üzemanyagválság is közrejátszott abban, hogy mégse szűnjön meg a villamosközlekedés. 1975 1994 1963

MA:

A nagyváradi villamosok: tizennégy motorkocsi érkezik 1906-ban a győri vagongyártól, SSW (Siemens Schuckert Werke.) berendezésekkel és Aradról két villamos mozdony „A nagyváradi villamos kocsik a legmodernebb berendezésű alkotások, tetszetős, elegáns formával … csinos, szép művek, a magyar ipar remekei ”

SSW D54-es motor és kontroller Ezek a villamosok két darab SSW D54-es típusú motorral voltak ellátva 2x25 kW teljesítménnyel, marokcsapágyas felfüggesztéssel

SSW D54-es motor és kontroller

Saját építésű villamosok Az első világháború előtt már 22 motorkocsi és 10 pótkocsi közlekedett A harmincas évektől kezdve az NVV saját műhelyében is épített villamosokat, emellett elkészített még egy villamos meghajtású áruszállításra alkalmas mozdonyt is

„Pullmann” (Electroputere Craiova) villamosok Az ’50-es években a craiovai Electroputere gyártól új, nagy befogadóképességű négytengelyes motorkocsikat rendeltek

Bukaresti I.T.B. V56-os villamosok A ’60-as években a bukaresti I.T.B. gyártól pedig kis méretű kéttengelyes villamosokat, amelyek csak egy vezetőállással rendelkeztek

1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok Temesvári Timiş 2 villamosok 1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok

Tatra T4 és KT4 villamosok ’90-es évek közepétől Németországból vásárolt használt cseh gyártmányú 10-15 éves Tatra villamosokkal

Bécs után először Nagyváradon Siemens ULF

KÖVETKEZTETÉSEK: A nagyváradi villamosközlekedés egyike a legrégibbieknek Kelet-Európában, ennek megfelelően kell kezelni a fontosságát múltban, jelenben és a jövőben Az idők folyamán, a több mint száz év alatt, az utazóközönségnek része volt a legmodernebb csúcstechnológiával gyártott villamosokban, lásd az első Siemenstől a mai Siemens ULF-ig A tartós fejlődést sajnálatosan rossz (politikai!) döntések gátolták, ám az életképessége a villamosközlekedésnek erősebb volt és túlélt minden ellenszelet. A statisztikák bizonyítják, hogy ma Nagyváradon a tömegközlekedés 75%-a villamosokon zajlik, ennek megfelelően kell a döntéseket előkészíteni és meghozni