Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Orient expressz: első útjára 1883. október 4-én indult „Roi des Trains,Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Orient expressz: első útjára 1883. október 4-én indult „Roi des Trains,Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata)"— Előadás másolata:

1 Orient expressz: első útjára 1883. október 4-én indult „Roi des Trains,Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata)

2 A dicső múlt - képekben

3 Az útvonal Budapestnél ágazott ketté

4 Az 1883-tól közlekedett Orient expressz története tulajdonképpen a 19. és 20.század Európájának története. Királynak, grófnak, államfőnek, hírességnek vagy luxuskörülményekhez szokott jómódúnak kellett lennie annak, aki a legendás Orient expresszen akart utazni Párizsból Isztambulba. A mozdonyt olykor vasútmániás uralkodók vezették, máskor rablóbandák támadtak rá, néha pedig napokig állt hóban elakadva. Megannyi legenda, amely ma is tovább él.

5

6 A legenda valóra váltása egy belga bankárnak, Georges Nagelmackers-nek adatott meg: ő volt az, aki 1872-ben - amerikai mintára - létrehozta az első európai étkező- és hálókocsi társaságot, a Compagnie Internationale des Wagons-Lits-t. Nagelmackers az akkori legkorszerűbb, forgóvázas kocsikat szerezte be, amelyeket azután minden elképzelhető kényelemmel és pompával felszerelt.

7 Az egykori étkezőkocsi keresztmetszet-rajza

8 A vasúttársaság renoméját emelte az a tény, hogy a belga király - aki a vonatvállalat főrészvényese is volt - áldását adta az oroszlános királyi jelkép használatára, amely a kocsik oldalát díszítette

9

10

11 Az egykori szalonkocsi mahagóni borítása

12

13 Az I.világháborúig favázas, teakfa burkolatos kocsikat használt a társaság. Ebből a korszakból származik a MÁV 2347 pályaszámú étkezőkocsija. Az I. világháború alatt a vonat nem közlekedett.

14 Ezt a teakfa étkezőkocsit a MÁV közlekedtette

15

16

17

18

19 Az étkezőkocsi réz szellőzője

20 Utazás a fénykor idején

21 Egy híres utas: Mata Hari

22 A luxusvonat szerepét a trianoni békeszerződések után a Simplon-Orient expressz vette át, amely elkerülte Magyarországot. Útvonala Párizs-Bázel-Milánó- Velence-Trieszt-Belgrád- Szófia-Konstantinápoly volt.

23

24

25 ..így én is utazgatnék vonattal

26 Másik híres utas: Josephiene Baker

27 A vonat 1924-ben tért vissza eredeti útvonalához, amelyhez 1939-ig, a második világháborúig hű maradt. Ekkor ismét szünet következett, majd 1948- ban helyreállt a forgalom. A második világháború után az Orient expressz elveszítette luxus jellegét, és másodosztályú kocsikkal is közlekedett. 1951. és 1955. között a vonat csak Párizs és Bécs között járt, majd egy időre ismét eljutott Bukarestig. A 1990-es évek végén már Budapest volt a végállomás, majd ez is lekerült a menetrendről, és az Orient expressz jelenleg ismét Párizs és Bécs között közlekedik.

28

29 Egy letűnt kor és világ luxusa

30

31

32 1977-től megindult a nosztalgia- Orient expressz, amely a Simplon- Orient vonalán halad. Az Orient expressz időről időre "betér" Budapestre is, ahol a Nyugati pályaudvaron méltó tiszteletadással fogadják.

33

34

35

36

37

38

39

40

41 A legendás vonat Agatha Cristie-t is megihlette. Történt ugyanis, hogy 1929-ben az Orient expressz Isztambultól nem messze hóesés miatt elakadt. Tizenegy napig vesztegelt a nyílt pályán, utasainak a környékbeli falvakból szereztek élelmet. Állítólag ez az esemény adott ötletet az író nak a "Gyilkosság az Orient expresszen" című regényhez.

42

43

44 Üzemen kívüli víztorony

45


Letölteni ppt "Orient expressz: első útjára 1883. október 4-én indult „Roi des Trains,Trains des Rois” (vonatok királya, királyok vonata)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések