Villamosközlekedés Nagyváradon CSUZI István1, NAGY István2 1Nagyváradi Közszállítási Vállalat – OTL RA Oradea. E-mail: istvancsuzi@yahoo.com 2Nagyváradi „Eminescu” Főgimnázium – C.N. „Eminescu” Oradea. E-mail: istvan75n@gmail.com A tanulmány átfogja az egyenáramú vontatású nagyváradi közszállítás rövid történetét, bemutatja az utazóvonalak átalakulását, majd számba veszi a volt és a jelen járműveit.
A nagyváradi villamosközlekedés “hőskorszaka” címszavakban: Lóvasút tervek már 1868-ban Gőzüzemű teherszállítás - 1882 augusztusa Gőzüzemű személyszállítás - 1896 júniusa Villamos vontatású személyszállítás pályázatának nyertese a Nagyváradi Gőzmozdonyú Vaspálya Társaság, felvéve a Nagyváradi Városi Vasút elnevezést. ( N.V.V. ) A szükséges 550 V-os tápfeszültség biztosítását 2 darab egyenáramú 185 kW csúcsteljesítményű Ganz “unformer” áramátalakítóval oldották meg. Sikeres villamos próbajáratok 1906 márciusában
1906 április 25-én ünnepélyes keretek között megindult az első villamos
Kezdetben három vonalat létesítettek:
Útvonalhálózat – 1945-ig: A személyforgalomra használt vonalhálózat hossza eléri a 19,3 km-t, a teljes vágányhossz az iparvágánnyal együtt 41,2 km-re nőtt
Legkiterjedtebb útvonalhálózat - 1957 Ezzel a két vonallal, valamint a Püspökibe vezető vágány meghosszabbításával a váradi villamosvonalak elérik a maximális hosszukat. Ekkor 11 vonal létezett amin 36 Siemens típusú, részben saját építésű kocsik teljesített szolgálatot.
A gyér forgalmú vonalak felszámolása 1960 - 1994 1968 1990 1975 1983 1978 1960 1972 1960-ban megkezdődik az egyvágányú, főként kis forgalmú vonalak felszámolása. Ma már csak néhány a házak falán maradt felsővezeték tartó rozetta árulkodik arról, hogy erre is villamos járt. Megjelenik az autóbusz, ami legyőzni látszik a villamost. Sok városban be is szűntetik a villamosközlekedést. Talán a 70-es évekbeli üzemanyagválság is közrejátszott abban, hogy mégse szűnjön meg a villamosközlekedés. 1975 1994 1963
MA:
A nagyváradi villamosok: tizennégy motorkocsi érkezik 1906-ban a győri vagongyártól, SSW (Siemens Schuckert Werke.) berendezésekkel és Aradról két villamos mozdony „A nagyváradi villamos kocsik a legmodernebb berendezésű alkotások, tetszetős, elegáns formával … csinos, szép művek, a magyar ipar remekei ”
SSW D54-es motor és kontroller Ezek a villamosok két darab SSW D54-es típusú motorral voltak ellátva 2x25 kW teljesítménnyel, marokcsapágyas felfüggesztéssel
SSW D54-es motor és kontroller
Saját építésű villamosok Az első világháború előtt már 22 motorkocsi és 10 pótkocsi közlekedett A harmincas évektől kezdve az NVV saját műhelyében is épített villamosokat, emellett elkészített még egy villamos meghajtású áruszállításra alkalmas mozdonyt is
„Pullmann” (Electroputere Craiova) villamosok Az ’50-es években a craiovai Electroputere gyártól új, nagy befogadóképességű négytengelyes motorkocsikat rendeltek
Bukaresti I.T.B. V56-os villamosok A ’60-as években a bukaresti I.T.B. gyártól pedig kis méretű kéttengelyes villamosokat, amelyek csak egy vezetőállással rendelkeztek
1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok Temesvári Timiş 2 villamosok 1975-től megérkeztek Temesvárról az új Timiş típusú villamosok
Tatra T4 és KT4 villamosok ’90-es évek közepétől Németországból vásárolt használt cseh gyártmányú 10-15 éves Tatra villamosokkal
Bécs után először Nagyváradon Siemens ULF
KÖVETKEZTETÉSEK: A nagyváradi villamosközlekedés egyike a legrégibbieknek Kelet-Európában, ennek megfelelően kell kezelni a fontosságát múltban, jelenben és a jövőben Az idők folyamán, a több mint száz év alatt, az utazóközönségnek része volt a legmodernebb csúcstechnológiával gyártott villamosokban, lásd az első Siemenstől a mai Siemens ULF-ig A tartós fejlődést sajnálatosan rossz (politikai!) döntések gátolták, ám az életképessége a villamosközlekedésnek erősebb volt és túlélt minden ellenszelet. A statisztikák bizonyítják, hogy ma Nagyváradon a tömegközlekedés 75%-a villamosokon zajlik, ennek megfelelően kell a döntéseket előkészíteni és meghozni