Mozgástanulás és szabályozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kisagy mikroszkópiája
Advertisements

GYAKORLATORIENTÁLT MEGOLDÁSOK A FELSŐOKTATÁSBAN A TEAM ACADEMY Tasi Péter team coach BGE Team Academy.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
Ellenőri továbbképzés Budapest, Ellenőri továbbképzés Budapest, MLSZ JB.
Zeneterápia hatásai:  A zene serkentő, aktivizáló, lazító ernyesztő és légzésszabályozó  A zenének erős befolyása van a hangulatra, az érzelmi életre.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A év értékelése és a év újdonságai
Import és Export a résztvevő 10 országban
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Pályaválasztási tanácsadás
AMIT A STROKE-RÓL TUDNI KELL
Gyakorlati megvalósítása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A féltekék munkamegosztása
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Változó testhőmérsékletű, fejlett , igazi szárazföldi gerinces „hűlő”
Az állatok és az ember egyedfejlődése
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
Motoros funkciók visszanyerése és romlása
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Ismétlés.
5. lecke TESTÜNK SZÖVETEI 8. osztály
Mitől szép az írás?! Készítette: Pékné B. Katalin
Szerkezetek Dinamikája
Motoros funkciók visszanyerése és romlása
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Tantárgyfelosztás Mint az intézményi költségvetés alapdokumentuma
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Mozgástanulás és szabályozás
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
A KRÉTA rendszer céljai, fejlesztési irányai
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
Futás oktatása, Futóiskola gyakorlatok
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
TIENS FOKHAGYMAOLAJ KAPSZULA.
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
2018. március Budapest Kongresszusi Központ
Az Országfásítási Program előkészítésének aktuális kérdései
Az agyvelő.
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A légzés.
Az agy felépítése és működése I.
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Mozgástanulás és szabályozás Dr. Kopper Bence, Tóth Kata

Kisagyfunkciók

A kisagy funkciója

Felépítés A kisagy a motoros működések fontos szabályozó központja Koordinálja a mozgást és a testtartást Részt vesz a mozgásprogramok kialakításában A kisagy fejlődéstani szempontból legősibb részei a középen elhelyezkedő arci- és paleocerebellum – ezeket alkotja: nodulus és a flocculus, a pyramis az uvala a paraflocculus és részben a lobus anterior A pars intermaedia is ehhez a kisagyterülethez sorolható A (fejlődéstanilag) fiatalabb, emberben igen fejlett neocerebellum laterálisan helyezkedik el

Középső zóna funkciói Elsősorban a testtartás és a szemmozgások szabályozásában vesz részt Afferens kópiát (a szenzoros afferentáció egyidejű „másolatát”) kap: spinális vestibularis és vizuális afferensek aktivitásáról Efferens kópiát kap: a motorium vázizmzatot működtető jelzéseiről A középső zóna kimenete a nucleus fastigiin, a nucleus globosuson keresztül a gerincvelő és az agytörzs motoros központjaival, valamint a vestibularis magokkal (Dieters-mag) áll kapcsolatban A kisagy középső zónájának sérülései egyensúly és szemmozgászavarokat (inganystagmus), valamint törzs- és járásataxiát (cerebellaris ataxia) okoznak

Laterális kisagy A laterális kisagy (hemisphaeriumok) elsősorban a mozgásprogramozásban vesz részt Funkcionális plaszticitása lehetővé teszi ezenkívül a motoros adaptációt és a mozgásszekvenciák megtanulását A kéreggel bidirekcionális (kétirányú) kapcsolatban áll Afferenseket: a hídmagok és a moharostok közvetítésével olyan kéregterületektől kap, amelyek főleg a mozgások „előkészítési fázisában” vesznek részt Parietális kéreg Prefrontális kéreg Premotoros kéreg Asszociációs kéreg Szenzomotoros kéreg Látókéreg corticális és subcorticális motoros központoktól viszont az oliva inferiror és a kúszó rostok útján kap Efferensei leginkább a motoros thalamuson keresztül futnak a motoros kéreghez

A kisagyféltekék sérülései Elsősorban a célirányos mozgások kezdeményezésének, koordinálásának és befejezésének, valamint az ellentétes irányúra váltó mozgás (diadochokinesis) gyors „átprogramozásnak” zavarában nyilvánulnak meg A mozgás céljának elérése előtt remegés (intenciós tremor), „mellényúlás” (dysmetria), a mozgások kivitelezésekor adiadochokinesis lép fel A beszéd pedig lassú, monoton és skandáló (dysarthia)

Purkinje-sejtek A kisagykéreg efferens pályáit a 15 x 106 Purkinje-sejt axonjai képezik, amelyek gátolják a kisagymagok aktivitását A gerincvelőből származó afferentáció az oliva inferiorban átkapcsolódva a kúszórostok útján éri el a kisagykéreg moduláris működési egységeit (longitudinális mikrosávok) A kúszórostok rostonként (többszörös) serkentő szinapszisai fokozzák a Purkinje-sejtek gátló hatását

További kisagyi afferentációk A kisagy minden más afferentációját a moharostok közvetítik A moharostok a nagyszámú szemcsesejt, ill. azok paralelrostjainak igazgatása útján a Purkinje-sejtek gátló hatását vagy tovább mélyítik, vagy gátló interneurnok útján csökkentik azt (dezinhibíció) Direkt dezinhibíció létrejöhet a csillagsejtek és a kosársejtek közvetítésével is Mindez egyidejű konvergenciával (kb. 105 paralelrost) és a divergenciával (egyetlen kúszórost kollaterálisai)

A kisagy integrációs és koordinációs teljesítménye A kisagy többi motoros központtal és az érzékszervekkel együttműködve megvalósuló integrációs és koordinációs teljesítményét egy teniszjátékos példáján mutatjuk be: Amikor a partner adogat, a test a labda célja felé mozdul (célirányos mozgás) Eközben biztosítani kell a test megfelelő alátámasztását (jobb láb), És az egyensúlyát (bal kar) is meg kell tartania (testtartási motoros aktivitás)

Teniszjátékos A szemmozgásoknak „szemmel kell tartaniuk” a labdát, a látókéreg analizálja a labda röppályáját és sebességét Az „asszociációs” kéreg megtervezi a „visszaütés” mozgást, miközben figyelni kell: A labdát A hálót Az ellenfél térfelét És az ellenfél helyezkedését És többek között a labda megütésekor fellépő visszacsapást is újból ki kell egyensúlyozni a testtartás megfelelő beállításával A kisagy és a törzsdúcok mozgási programjaival végül is a motoszenzoros kéreg kivitelezi a célzott ütőmozgást, amely nemcsak a labda eltalálását és az ellenfél térfelére visszajuttatását foglalja magába, hanem a legtöbbször egy tangenciális ütésösszetevő („nyesés”) által a labda megpörgetését is (tanult, gyors célirányos mozgás)

Köszönöm a figyelmet!