BEA, GABI, Tini bea Bencsik-Marton Melánia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Móricz Zsigmond Alapiskola és Óvoda
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Korpusz-alapú szövegfelolvasó rendszer fejlesztése
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
A „HANGOK TANÁTÓL” A BESZÉDTECHNOLÓGIÁIG
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Körlevél készítése.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Műszaki tudományok az interneten
EISZ Elektronikus Információszolgáltatás melléklet a Bevezetés a pedagógiai tájékozódásba című ELTE jegyzethez.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Egy szervezet az Erasmus hallgatókért
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Korpuszok a nyelvészeti kutatásban: Bevezetés, követelmények ismertetése Vincze Veronika Korpuszok a nyelvészeti kutatásban – 2013.
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Zöngétlenedés: beszélőfüggő paraméter? Gráczi Tekla Etelka, MTA Nyelvtudományi Intézet II. Alkalmazott Nyelvészeti Doktorandusz Konferencia, Budapest,
Mint a plenáris ülésen. Az Ön feladata 6 lépésben 1.A vélemény tanulmányozása 2.EGSZB-csoport választása (csoportonként 1 diák), módosító indítványok.
Az IKT-metria mérőeszköz
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Korai tehetségnevelés
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Összetevő- és telepítési diagram
TUDOMÁNYOS ELŐADÁS KÉSZÍTÉSE Kutatásmódszertan
APRÓSÁG Specifikus apróhirdetési oldal
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Csipp-csepp, egy csepp – Ritmus az életünkben Papp Leonóra.
EUCIP IT administrations vizsgák eredménye SZÁMALK-Szalézi szakközépiskola és napokon tartok vizsgák alapján.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Szövegszerkesztés és bemutató készítés.   Minimum 5 oldalas dokumentum.  Szabadon választott (papírt tűrő) témában.  1. oldal fedőlap.  2. oldal.
Szövegszerkesztés.   Minimum 5 oldalas dokumentum.  Szabadon választott (papírt tűrő) témában.  1. oldal fedőlap.  2. oldal tartalomjegyzék - automatikusan.
Integráció, inkluzió PPK,
Adatellenőrzési szabályok OSAP statisztika FIR optimalizáció
Beszédinformációs rendszerek 6. gyakorlat Beszédszintetizátorok és adatbázisaik Olaszy Gábor 2015 tavasz.
Könyv-és könyvtárhasználat 8. osztály. Könyvtári katalógusok Könyvtári katalógus Könyvtári katalógus 1. leíró betűrendes katalógus - szerző szerinti leíró.
Belépésem a digitális nemzedékbe
Életciklus elemzés (LCA)
Serdülőkori terhességek Szikra Dorottya ELTE Társadalomtudományi Kar.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Párhuzamos korpuszok, nagy lexikai adatbázisok, glosszázott finnugor mondatok Finnugor Szeminárium január 11., Debrecen Annotált korpuszok, avagy.
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Diákportfólió minden szinten a tanulók tudatos önfejlesztése érdekében
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Fülemüle informatika tehetségkutató verseny
Életkor/iskolatípus/előképzettség…
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
TÉMAVEZETŐI TÁJÉKOZTATÓ KMDI ÚJ KÉPZÉSI RENDJE
Vincze Veronika Korpuszok a nyelvészeti kutatásban: Bevezetés, követelmények ismertetése Vincze Veronika
DARUS a gyermekekért.
Tudományos adatok keresése, avagy a Data Citation Index bemutatása
Oktatás a mérnök informatikus szakon: tények és vélemények
Tóth Zoltán és Szalay Luca
DARUS a gyermekekért.
Ünnepélyes eredményhirdetés
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Pesti Barnabás Szakgimnázium és szakközépiskola
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Előadás másolata:

BEA, GABI, Tini bea Bencsik-Marton Melánia Beszédadatbázisok és annotálás 2017/18 őszi félév

BEA kialakulása és tartalma A beszédkutatás új feladatai szükségessé tették egy modern technológián alapuló, a minőségi hangrögzítés minden kritériumát teljesítő, elsősorban fonetikai megalapozottságú és célú, többfunkciós korpusz létrehozását 2007 őszén indult a fejlesztés, 2008-ban megkezdődtek a beszédfelvételek 15 próbafelvétel → felvételi protokoll véglegesítése Spontán beszédet tartalmazó adatbázis, de tartalmaz felolvasásokat és ismétléseket is Narratíva, véleménykifejtés, tartalomösszegzés, mondatok utánmondása, felolvasás, háromfős társalgás

BEA adatközlői Eddig 417 felvétel Egynyelvű, budapesti felnőttek 20-70 év közötti az életkoruk Nemek, iskolázottság és életkor szerint arányosan oszlanak meg a felvételek Ép hallók Fonetikai Laboratórium csendesített helységében A felvételek mellett rögzítésre kerül a beszélők életkora, esetleges beszédhibája, iskolai végzettsége, foglalkozása, termete, súlya és, hogy dohányzik-e Kb. 60 perces felvételek

BEA lejegyzése Írásos tükröztetés: helyesírásban, központozás nélkül, jelezve a későbbi feldolgozás szempontjából fontosnak ítélt adatokat (megakadásjelenségek, fiziológiás hangadások) Először Word, aztán Transcriber, majd Praat

BEA hozzáférhetősége Az adatbázis használathoz regisztráció, az ehhez tartozó etikai nyilatkozat (felhasználási feltételek) elfogadása, továbbá egy, a kutatási tervre vonatkozó dokumentum elküldése szükséges. A kutatási terv leírása tartalmazza a kutató(k) nevét és affiliációját, e-mail címét, a tervezett kutatás rövid absztraktszerű leírását, illetve hallgatók esetében a témavezető nevét és e-mail címét. A regisztráció után az egyes hanganyagokhoz és lejegyzésekhez egyenként lehet hozzáférést kérni (egy alkalommal legfeljebb 10 fájlhoz).

Keresés a BEA-ban

GABI kialakulása, fejlesztése, felvételi protokoll 2007-ben merült fel az ötlet, hogy egy magyar nyelvű, sok beszélővel, széles életkori spektrumot lefedő gyermekbeszéd-adatbázist kellene létrehozni 2011-ben próbafelvételek 2013 gyermeknyelvi kutatócsoport alakult, melynek célja az adatbázis létrehozása Jelenleg fejlesztés alatt áll Fonetikailag megalapozott, többfunkciós spontánbeszéd-adatbázis Köznyelvet beszélő gyermekek beszédének rögzítése 3-18 éves gyermekek/fiatalok (terv: életkoronként 50-50 felvétel, összesen 900 felvétel elkészítése)

Egynyelvű gyermekek (próbaként készültek kétnyelvű gyermekekkel is felvételek) Kb. 30-40 perces felvételek Felvételi protokoll a BEA protokollja alapján (átalakítva két korcsoport szerint) A hanganyagok rögzítése a gyermekek természetes környezetében történik (óvoda, iskola, otthon) 405 felvétel, ebből 40 annotált Célja: hogy képet kapjunk a beszédtervezés sajátosságairól az anyanyelv-elsajátítás későbbi szakaszaiban is, illetve a beszéd akusztikai jellemzőinek életkori változásairól

GABI hozzáférhetősége Nincs weboldala Bóna Juditnak írt ímélben lehet kérni felvételeket Cserébe részt kell venni a GABI fejlesztésében

Tini BEA Szükség volt egy olyan adatbázis létrehozására, mely segítséget nyújt a tizenévesek beszédének vizsgálatához (kevésbé kutatott téma) BEA adatbázis kiegészítése 2013-ban indult Alkalmas fonetikai, alkalmazott fonetikai és pszicholingvisztikai kutatásokra A hangfelvételek a BEA protokollja szerint készülnek Társalgás helyett „zsebszöveg”, 2 diák vesz részt a beszélgetésben, így az adatközlők a BEA-val ellentétben párosával érkeznek a felvételre A felvételeket az MTA Fonetikai Osztályán található zajszigetelt szobában készítik 10 fiú, 8 lány, egynyelvű, köznyelvet beszélő budapesti középiskolások (16-17 évesek) 18 felvétel Hozzáférhetősége: Ugyanaz, mint a BEA-nál, csak keresni nem lehet benne, csak személyesen elkérni a felvételeket

Szakirodalom Bóna Judit – Imre Angéla – Markó Alexandra – Váradi Viola – Gósy Mária: GABI – Gyermeknyelvi Beszédadatbázis és Információtár. Beszédkutatás 2014. 246-251. Gyarmathy Dorottya – Neuberger Tilda: Egy hiánypótló adatbázis a Tini BEA. Beszédkutatás 2015. 209-221. Gósy Mária 2008. Magyar spontánbeszéd-adatbázis – BEA. Beszédkutatás 2008. 194–207. Gósy Mária – Gyarmathy Dorottya – Horváth Viktória – Gráczi Tekla Etelka – Beke András – Neuberger Tilda – Nikléczy Péter 2012. BEA:Beszélt nyelvi adatbázis. In Gósy Mária (szerk.): Beszéd, adatbázis, kutatások. Akadémiai Kiadó, Budapest, 9– 24. Gyarmathy Dorottya – Neuberger Tilda 2011. A BEA-adatbázis alkalmazásfüggőlejegyzései. Beszédkutatás 2011.109−120.

Köszönöm a figyelmet!