Digitális pályaorientáció Az analóg oktatás szabályozási környezetének és ösztönzőrendszerének átalakítása A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása EFOP-3.2.15–VEKOP-17
Változó munkaerőpiaci igények
A digitális oktatás környezete A gyerekeket egy folyton változó, kooperációra építő környezetre kell felkészíteni, amelyben állandó a digitális interakció.
A digitális gazdaság terjedése Az informatikai megoldásokat tudatosan és szervesen használó vállalkozások hatékonyabbak és versenyképesebbek hagyományos megoldásokat alkalmazó versenytársaiknál az ipar és a gazdaság minden területén és az átlagot messze meghaladó mértékben járulnak hozzá a hazai gazdaság bővüléséhez.
Felnőttképzésben való részvétel aránya Total Male Female 2011 2016 EU-28 (²) 9,1 10,8 8,3 9,8 11,7 Belgium 7,4 7,0 6,5 7,8 7,5 Bulgaria 1,6 2,2 1,5 2,1 2,3 Czech Republic (²) 11,6 8,8 11,4 8,6 11,9 9,0 Denmark (²) 32,3 27,7 25,6 22,8 39,0 32,7 Germany 7,9 8,5 8,7 Estonia 15,7 9,2 12,9 14,5 18,4 Ireland 7,1 6,4 6,7 6,1 Greece 2,8 4,0 2,9 2,6 Spain (²) 11,2 9,4 10,3 12,1 10,2 France (²) 5,5 18,8 5,1 16,3 5,9 21,2 Croatia 3,1 3,0 3,3 Italy 5,7 5,3 Cyprus 6,9 7,7 Latvia 5,4 7,3 4,1 Lithuania 6,0 4,5 6,8 Luxembourg (²) 13,9 16,8 16,7 13,3 16,9 Hungary (²) 6,3 5,6 Malta 6,6 6,2 8,1 Netherlands (²) 17,1 18,0 17,3 19,6 Austria 13,5 14,9 12,3 14,6 Poland (²) 4,4 3,7 3,9 3,4 4,9 Portugal 11,5 9,6 9,7 Romania 1,2 1,7 Slovenia 16,0 13,8 18,3 13,2 Slovakia 3,5 4,6 3,2 Finland 23,8 26,4 19,9 22,6 30,3 Sweden 25,3 29,6 18,7 22,7 32,0 36,7 United Kingdom 14,4 13,0 18,2 15,8 Iceland 24,7 23,3 21,3 29,5 28,3 Norway 18,6 17,5 17,9 19,7 21,4 Switzerland 29,9 32,9 31,0 33,3 28,7 32,4 FYR of Macedonia 3,6 Turkey (²) 5,8 Education and training Adult learning Table 1: Adult participation in lifelong learning, 2011 and 2016 (¹) (% of the population aged 25 to 64 participating in education and training) (¹) Refer to the internet metadata file (http://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/trng_lfs_4w0_esms.htm). (²) Break in series. Source: Eurostat (online data code: trng_lfs_01)
Felnőttképzésben való részvétel akadályai Health or age None within reachable distance (²) No time due to family Did not have the pre-requisites (³) Too expensive, could not afford Lack of employer /public service support Conflict with work schedule No need Other personal reasons Could not find what was wanted (⁴) No access to a computer or internet (for distance learning) (⁵) EU-27 8,5 6,1 20,9 4,2 13,2 8,0 18,0 50,0 14,6 8,6 1,6 Belgium 6,4 3,6 10,3 2,6 4,7 4,0 13,0 43,7 3,9 2,9 0,5 Bulgaria 3,1 3,8 6,2 2,4 8,9 1,9 7,2 88,8 2,8 2,2 1,4 Czech Republic 7,1 3,7 22,1 2,1 7,6 4,9 11,1 41,6 16,3 7,9 1,2 Denmark 7,0 12,0 2,0 14,4 10,7 16,8 100,0 5,5 : Germany 12,1 5,6 23,0 13,3 10,6 21,2 76,4 19,0 10,0 1,8 Estonia 14,0 22,0 4,8 24,0 15,9 15,4 Ireland 28,4 8,8 6,7 6,0 2,7 0,8 Greece 18,3 10,4 39,3 5,7 23,2 42,2 21,7 21,3 2,5 Spain 2,3 30,7 3,2 6,6 7,5 20,5 11,5 21,6 0,6 France 5,1 6,3 6,5 4,5 11,6 14,1 15,7 78,6 5,8 9,8 Croatia Italy 8,7 31,8 22,2 25,0 14,8 17,0 13,9 3,0 Cyprus 5,0 36,3 19,3 69,1 10,2 Latvia 6,8 9,9 7,3 15,3 87,7 4,6 9,4 Lithuania 14,3 4,3 20,0 68,4 16,4 1,3 Luxembourg 21,4 12,8 24,1 81,7 Hungary 11,4 4,1 8,2 87,3 Malta 4,4 17,7 6,9 19,1 Netherlands 16,2 11,7 37,3 19,5 51,9 19,9 Austria 5,2 7,4 12,2 5,3 Poland 15,5 11,8 60,1 13,6 Portugal 0,9 24,4 Romania 28,1 30,9 12,9 52,5 30,0 34,7 91,3 19,2 Slovenia 16,1 12,6 61,8 27,4 Slovakia 0,7 Finland 31,1 39,8 13,5 Sweden 8,1 18,4 16,6 63,3 26,0 9,2 United Kingdom Norway 9,0 14,2 9,6 17,1 34,5 Switzerland 18,5 15,8 34,6 39,2 70,4 71,5 22,5 Serbia 5,4 12,3 1,7 77,9 Turkey 3,5 82,8 0,2 Education and training Adult learning Table 3: Obstacles to participation in education and training, 2011 (¹) (%) (¹) Multiple answers allowed. Refer to the internet metadata file (http://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/trng_aes_12m0_esms.htm). (²) Malta: low reliability. (³) Estonia, Malta, Slovenia, Slovakia and Serbia: low reliability. (⁴) Romania: low reliability. (⁵) Belgium, Slovakia and Turkey: low reliability. Source: Eurostat (online data code: trng_aes_176)
Digitális írástudás A diákok képességek szerinti megoszlása a digitális szövegértés skáláján Forrás: OECD, PISA 2012. database, Table 1.4.1a.
Kormányzati programok Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája: 1536/2016. (X. 13.) Korm. határozat a köznevelési, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési rendszer digitális átalakításáról és Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájáról Magyarország Digitális Exportfejlesztési Stratégiája: A Kormány 149/2016. (IX. 15.) Korm. határozata a digitális termékek és szolgáltatások exportjának növeléséről, Magyarország Digitális Exportfejlesztési Stratégiájáról Digitális Jólét Program 2.0: A Kormány 1456/2017. (VII. 19.) Korm. határozata a Nemzeti Infokommunikációs Stratégia (NIS) 2016. évi monitoring jelentéséről, a Digitális Jólét Program 2.0-ról, azaz a Digitális Jólét Program kibővítéséről, annak 2017–2018. évi Munkaterve elfogadásáról, a digitális infrastruktúra, kompetenciák, gazdaság és közigazgatás további fejlesztéseiről
Digitális munkakörök besorolása IT mentes munka környezet IT környezetben végzett munka IT megoldást is használó munka IT szakértelmet igénylő munka IT mérnöki tudást igénylő munka A Digitális Munkaerő Program scope-ja A nemzetközi és hazai trendek alapján a teljesen IT mentes munkakörnyezetben dolgozók száma és aránya gyorsan csökken, és az ilyen munkakörök jórészt megszűnnek, miközben az IT megoldást is használó munkakörök aránya dinamikusan bővül.
Digitális munkavállaló profilja Az IT ágazat valamelyik szintjén (tervező, fejlesztő, üzemeltető, felhasználó, stb.), valamelyik területen vagy területeken (rendszer, alkalmazás, adatbázis, biztonság, hálózat, stb.) naprakész felhasználói vagy fejlesztői ismeretekkel rendelkezik. Megfelelő soft skillekkel (angol nyelvtudás, kommunikációs és koordinációs képesség, stb.) rendelkezik IT megoldásokat képes felhasználni egy adott (nem kizárólag informatikai) probléma megoldására A saját szakmáját rendszeresen és céltudatosan egészíti ki digitális modulokkal
Digitális munkaerő iránti kereslet * Digitális Export Stratégia ** Digitális Oktatási Stratégia
Az ismeretek devalválódása A lexikális tudás olyan mértékben gyarapszik, hogy nem szabad azt az illúziót kelteni, hogy elsajátítható. Önmagában az ismeretek tudása elértéktelenedik, de nem nélkülözhető.
A digitális pedagógiai környezet
Hagyományos oktatás
A digitális pedagógiai környezet Internet NKP
A tanulási – tanítási folyamat NAT FELKÉSZÜLÉS Tartalom keresés Források meghatározása Óravázlat összeállítása Országos Kompetenciamérés TANÍTÁS Tanórai tevékenységek Érettségi MÉRÉS Válaszok gyűjtése Eredmények ÉRTÉKELÉS ÉS ELEMZÉS Pontosabb célzás Az adatok jobb felhasználása és elemzés Magasabb motiváció Testreszabott megoldások Tanulási Problémák azonosítása Digitális tananyagtárak Digitális közgyűjtemények
A DIGITÁLIS PEDAGÓGIa támogatása 20/2012. EMMI rendelet kiegészítése Költségvetési forrás biztosítása az eszközök pótlásához BYOD program kidolgozása A digitális infrastruktúra fejlesztése kulcsfontosságú, valamint a pedagógusok digitális felkészültsége nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az intézményi működés hatékonyságát növelő és adminisztrációs terheit csökkentő támogató szolgáltatások valóban elterjedhessenek. A stratégia fő beavatkozási területei (eszközcsoportjai) az alábbiak: A digitális kompetenciafejlesztést támogató kimeneti követelményrendszer kialakítása. A digitális kompetenciafejlesztést támogató tananyagok és környezet fejlesztése. A pedagógusok IKT-alapú pedagógiai-módszertani gyakorlatának fejlesztése. A digitális infrastruktúra fejlesztése. A digitális központi támogató szolgáltatások kialakítása. A digitális infrastruktúra fejlesztésének néhány főbb pontja: Valósuljon meg a tantermek internetellátottsága, helyi hálózat kialakítása. A tantermek 50%-ának felszerelése interaktív megjelenítő eszközzel. A szaktantermek 40%-ának felszerelése 3D megjelenítésre alkalmas interaktív megjelenítő eszközzel és az ehhez szükséges szemüvegekkel. Legalább egy számítástechnika-szaktanteremben a fent leírt eszközökön felül 3 tanulónként egy programozható robotot kell biztosítani. A természettudományos szaktantermekben legyenek digitális dataloggerek, szenzorok a természettudományos kísérletek támogatására. Tankerületenként szükséges egy, a tankerület iskolái által látogatható demonstrációs labor felszerelése. A tanári eszközök esetében elvárás, hogy minden pedagógus rendelkezzen egy laptoppal. A tanulói eszközök esetében elvárás, hogy legyen lehetőség a tanulók saját eszközeinek bevonására a tanítási folyamatba. A köznevelési intézményekben az informatika tantárgy oktatásán kívül is legyen lehetőségük a tanároknak számítástechnika-teremben megtartani a tanórát.
A DIGITÁLIS PEDAGÓGIa támogatása Hálózati szolgáltatások biztosítása Eszköz és tanterem menedzsment Tárhely, naptár, virtuális oktatási környezet (VLE) Elektronikus oktatási adminisztráció és elemzés A digitális technológia a nagy mennyiségű, valós idejű adat felhasználását teszi lehetővé. Elérhetővé teszi a tényalapú (evidence based) oktatást. Ezzel olyan új minőségirányítási lehetőségek nyílnak meg, amelyek alapvetően átalakíthatják a köznevelési rendszer működését, átláthatóbbá, hatékonyabbá téve azt. Főbb célok a szolgáltatásokra vonatkozóan: A pedagógusok és az iskolák számára legyen biztosított a diákokkal és szülőkkel való kapcsolattartás elektronikus platformon keresztül, beleértve a szülői befizetések kezelését is. A köznevelési intézmények számára legyen elérhető olyan oktatástámogató szoftverkörnyezet (LMS), amely lehetővé teszi a tanulási és tanítási tevékenységek előkészítését és megvalósítását, a tanulói teljesítmények mérését, értékelését, nyomon követését. A köznevelés szereplői számára az alapvető digitális szolgáltatások (e-mail, tárhely) mellett az alapvető, a tanulás-tanítási folyamatok megvalósításához szükséges alkalmazások és szoftverek díjmentesen legyenek elérhetők. További fejlesztési cél, hogy létre kell hozni a tanári kompetenciaminimum mintájára az intézményi digitális minimum követelményrendszerét, amelyet intézményi kompetencia-keretrendszer támogat.
A DIGITÁLIS PEDAGÓGIa támogatása Digitális tartalom Online tanári közösség Módszertani jógyakorlatok és továbbképzés A digitális oktatás támogatása: digitális pedagógiai asszisztens, A digitális pedagógiai tevékenység beszámítása A Digitális Oktatási Stratégia egy másik célkitűzése, hogy a digitális tartalomkínálat, módszertani támogatás, tudásmegosztás tegye lehetővé, hogy az IKT eszközök használata minden tantárgy esetében beépüljön a tanítás-tanulás és az értékelés folyamatába. Főbb fejlesztési célok: A közismereti tantárgyak pedagógusképzésébe kötelezően épüljön be a digitális pedagógiai szakmódszertani képzés, és a pedagógusképzés kimeneti követelményei között kötelezően jelenjen meg a digitális pedagógia alkalmazása. Legyen kötelező és díjmentes a rendszeres digitális kulcskompetencia-továbbképzés, valamint a digitális pedagógiai módszertani továbbképzés. Nemzetközi és hazai tapasztalatcsere biztosítása a meglévő tanári tapasztalatok disszeminációjára. A matematika és a természettudományi szakos tanárok kimeneti követelményei egészüljenek ki a programozás oktatási alapismeretekkel. Kerüljön meghatározásra a pedagógusok digitális kompetenciáinak kötelezően elvárt szintje a pedagógus életpályán való előrelépéshez. Digitális (IKT) szaktanácsadók igénybevételének lehetősége. Intézményvezetők vezetői kompetenciáinak fejlesztése az IKT alapú oktatás bevezetése és fenntarthatóságának biztosítása érdekében.
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Horváth Ádám divízióvezető Digitális Jólét Program Digitális Pedagógiai Módszertani Központ