Molnár György a – Bazsalya Balázs b

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Advertisements

Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
A Kormány intézkedései és tervei
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
általános főig. helyettes
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Az ipari növekedés mai területi folyamatai
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Bemutató a NKH Befektetésösztönzési Főosztály munkatársai számára
Borbély Tibor Bors szakmai tanácsadó Budapest, március HEF OP „Képződj, hogy segíthess” Foglalkoztatás és szociális.
2013 /2014 év i téli átmenet i közfoglalkoztatási program Komárom- Esztergom megyében november 6.
Munkanélküliség.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
Foglalkoztatási helyzetkép
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A Magyar Köztársaság kormánya. A recesszió foglalkoztatásra gyakorolt hatásának kezelésével kapcsolatos munkaerő-piaci intézkedések Simon Gábor államtitkár.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Pécsi Kistérségi Foglalkoztatási Paktum Workshop Június 10. Foglalkoztatási helyzetkép a Dél-dunántúli régióban Sasvári Gábor igazgató-helyettes.
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Szektorok közötti együttműködések
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
2. Az egészségközpontú gyógyítás programja
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés, mint fenntartható fejlődés A közfoglalkoztatás főbb prioritásai évben Kistelek április 21.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
Magyar Önkormányzati Szövetség Vidékfejlesztés és környezetvédelem A közfoglalkoztatás főbb prioritásai évben, a évi tervezés alapelvei.
A közfoglalkoztatás új rendszere és évi tervezése Festetics Palota Budapest, 2011.december 14. Lőrincz Leó főosztályvezető Közfoglalkoztatási és.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
IFJÚSÁGI GARANCIA RENDSZER GINOP munkaerő-piaci program Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály Szolnok.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
A Társadalmi Megújulás Operatív Program 1.1. „Komplex munkaerő-piaci programok a munkanélküli és inaktív emberek foglalkoztatásáért” intézkedés TÁMOP /
Magán erdőgazdálkodók szerepe a évi közfoglalkoztatásban Szulimán Zsolt osztályvezető Stratégiai és Forráskoordinációs Osztály.
A részarány földkiadás során keletkezett osztatlan közös tulajdon megszüntetésének eredményei Dr. Szinay Attila Mezőkövesd, január 28.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Munkaerő-piaci helyzetkép a Lenti kistérségben. A népesség csoportosítása gazdasági aktivitás, foglalkoztatás és munkanélküliség szerint Népesség Munkaképes.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Változások és eredmények a GINOP 5. 2
Társadalmi integráció a kistelepüléseken A közfoglalkoztatás 2017
A magyarországi K+F politika
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
Aktuális Munkaerő-piaci helyzet a jászságban
GYAKORLATI TAPASZTALATAI SZABOLCS-SZATMÁR-BEREG MEGYÉBEN
A helyettes szülői ellátás működése
Foglalkoztatási együttműködések szabolcs-Szatmár-bereg megyében
A Heves Megyei Kormányhivatal Európai Uniós források keretében folyó foglalkoztatási és képzési programjai.
AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓ és HAJDÚ-BIHAR MEGYE MUNKAERŐPIACI HELYZETE
A regisztrált bűncselekmények száma Komárom-Esztergom megyében, 2009
Magyar Önkormányzati Szövetség Társadalmi integráció a kistelepüléseken workshop A közfoglalkoztatás évi kihívásai Nyírbátor október.
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
Speciális szóródás: Koncentráció
PEST MEGYE BŰNÜGYI HELYZETE 2012
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Készítette: Koleszár Gábor
Referátum Kálmán Judit MTA KRTK KTI Szirák,
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A közfoglalkoztatás területi megoszlása – kvantitatív és kvalitatív elemzés Molnár György a – Bazsalya Balázs b a MTA KRTK KTI, b ELTE TáTK Szociológia Doktori Iskola Kísérlet és Empíria – Munkaerőpiaci kutatások 2017 Szirák, 2017. november 24-25. 1

Motiváció A közfoglalkoztatás deklarált célja a (tartós) munkanélküliséggel kapcsolatos munkapiaci problémák kezelése. Ennek ellenére a közfoglalkoztatási létszámok elosztása a megyék, járások, települések között egyenlőtlenül ment végbe, nem segíti elő a munkanélküliség célzott csökkentését. (Czirfusz, 2015) A KJM Alapítvány támogatásával folytatott kutatás azoknak a mechanizmusoknak a feltárását tűzte ki célul, amelyek eltérítik a megvalósulást a deklarált céloktól. 2

Adatelemzés és interjúk Elemi adatok a 2010-2014 közötti időszakra (teljes állomány): nyilvántartott álláskeresők nyilvántartás szüneteltetése közfoglalkoztatottak foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak 60 interjú (2016 vége – 2017 eleje) minisztériumok (BM, NGM) megyei foglalkoztatási főosztályok országos közfoglalkoztatók járási foglalkoztatási osztályok (Békés és Borsod-Abaúj-Zemplén megyében mindegyik) polgármesterek, jegyzők ebben a két megyében Helyi adatok felhasználása az interjúzásban – időbeli eltérés ellenére hasznos eszköz volt. 3

Konzisztencia zavarok az adatokban A közfoglalkoztatottak adminisztratív nyilvántartás és fht-ban részesülés szerinti megoszlása, % 2011 2012 2013 2014 Álláskeresők nyilvántartásában szerepel 57 47 37 28 - fht-ra jogosult 25 17 9 - fht-ra nem jogosult 20 23 19 Álláskeresők nyilvántartásában nem szerepel 43 53 63 72 26 18 54 Összesen 100 A közfoglalkoztatottaknak elvileg szünetel a nyilvántartása Fht-ban részesül versus fht-ra jogosult Az fht-ra jogsultak 25-30 %-a nem közfoglalkoztatott és nincs a nyilvántartásban. 4

Aktív munkapiaci eszközökre fordított kiadások, milliárd Ft Költségvetési adatok Aktív munkapiaci eszközökre fordított kiadások, milliárd Ft 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 Közfoglalkoztatás 101 66 132 171 225 254a 268b 285c Növekedés az előző évi %-ában - 65 200 129 113 106 79 Közfoglalkoztatás egy főre jutó havi költsége, ezer Ft 102 111 99 100 a tervezve 270 b tervezve 340 c tervezve 325

Közfoglalkoztatás főbb típusai és tervezése Rövid időtartamú (2012-re kifut) Hosszabb időtartamú Országos Mintaprogramok (járási startmunka mintapr., országos, egyéb) Kedvezményezett járásokban, településeken Egyéb, 2011-ben kifutó formák Tervezési periódus: március-február Költségvetési fejezetért NGM felelős, a részletekért a BM BM javaslatot tesz, kormány elé NGM terjeszt, politikai döntés 2016-ban felülbírálták a szakmai javaslatot – emelés Szervezeti változás: 2015. január 1-től NMH megszűnik. Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat szervezetrendszere átalakul, megyei és járási kormányhivatalok foglalkoztatási osztálya. Fht megállapítás 2013-tól önkormányzatoktól kormányhivatalokhoz, de nem a foglalkoztatási osztályokon. hagyományos

Tervezési folyamat – hosszabb időtartamú Úgynevezett decentralizálási folyamat, decentralizált keret Megyei létszám keretszámok kialakítása a BM-ben: 1,5*fht + további nyilvántartottak képlet alapján Értelmezési bizonytalanságok Előző évi tapasztalatok alapján korrekciók Támogatás-intenzitás az adóerő figyelembe vételével Megyék a járásokkal koordinálva saját hatáskörben osztanak tovább. Megyék ismerik a képletet, járások többnyire nem. Koordináció a településekkel. A települések teszik a kiinduló javaslatot. Nem kedvezményezett helyzet kompenzálása

Tervezés – mintaprogramok Központi keret, belügyminiszer dönt Települési kezdeményezés alapján indul, járások ötletekkel segíthetnek, közfoglalkoztatási kiállítások Lehetőség 2011 szeptembertől, beruházási költség is támogatható. 15 főig akár teljes költség, utóbbi időben sávosan csökken. Sokféle típus, részletek évenként változnak, egyre bővülő tervezési segédletek mezőgazdasági, helyi sajátosságokra épülő (értéktermelő, helyi közösségi igényeket kielégítő) szociális programelemek (belvíz, helyi utak, megújuló energia, hulladék) ráépülő programok mindkét típusban Típustól függő egy közfoglalkoztatottra jutó fajlagos költség fölött tervtárgyalások. Megyei koordinátorok. 8

Tervezés – országos Országos közfoglalkoztatók kérelme alapján (kivéve BM-hez tartozók) Belügyminiszter dönt Tervezési segédletek dologi kiadások, adminisztratív személyzet erősen korlátozottak, részletes elszámolási szabályok Mintaprogramok 9

Közfoglalkoztatás főbb típusainak megoszlása A közfoglalkoztatottak támogatási forma szerinti megoszlása, % 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Rövid időtartamú 53 Hosszabb időtartamú 21 25 31 49 36 43 Országos 20 33 19 Mintaprogram 42 44 38 Egyéb 6 Összesen 100 Közfoglalkoztatottak száma, ezer fő 76 113 133 190 208 223 Forrás: 2011-2014 saját számítás; 2015-2016 valamint 2012 mintaprogram BM

A területi eloszlás vonzáspontja A tényleges és a különböző képletekkel prediktált közfoglalkoztatás közötti korreláció vizsgálata nyilvántartott munkanélküliek és fht-ben részesülők különböző módokon vett súlyozott átlaga (BM által használt kiinduló képlet) nyilvántartott munkanélküliek/tartós munkanélküliek – Czirfusz 2015-ben alkalmazott módszer  túl nagy szórás (kistelepülések 30%-ában több a közfoglalkoztatott, mint a munkanélküli) (tartós) munkanélküliek + előző évi közfoglalkoztatottak A legjobb illeszkedés az utóbbival adódott, 1 éven túli munkanélküliekkel, ez a közfoglalkoztatás területi eloszlásának "vonzáspontja" Ez önmagában a hosszabb távú közfoglalkoztatásra is igaz, a folyamat során a kiinduló képlet "felülbírálódik". Ezzel a közfoglalkoztatási aránnyal is viszonylag nagy szórás A legjobb illeszkedés 2014-ben, a közfoglalkoztatás növekedésével. 11

Járási közfoglalkoztatási arányok, összes kf Nagy szórás megyén belül is Kistelepüléses járásokban viszonylag magas, jobb munkapiaci helyzetű térségekben is 12

Mintaprogramok 13

Hosszabb távú közfoglalkoztatás Járási szinten még jobban látszik a túlkompenzálás 14

Országos közfoglalkoztatás Meglepően magas jó helyzetű járásokban, kiugró arányok 15

Megyei közfoglalkoztatási arányok, 2014 Legmagasabb arány: Békés (124%), Győr-Moson-Sopron (114), Baranya, Heves, Szabolcs-Szatmár-Bereg (110) Legalacsonyabb: Budapest (56%), Pest megye (72), Bács-Kiskun (88) Az országos közfoglalkoztatásnak a legnagyobb a szórása, Győr-Moson-Sopron (225), Baranya (64) a két szélsőség (Bp-et nem nézve) Mintaprogram megyei szinten jól céloz: Baranya (170), Békés (162), B-A-Z (145), Sz-Sz-B (144), legalul Budapest, Pest, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Veszprém Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás részben túlkompenzálja a mintaprogramok hatását. Legmagasabb: Veszprém (131), Komárom-Esztergom, Heves, Gy-M-S; legalacsonyabb Bács-Kiskun (91), Baranya (91), Somogy (92), Sz-Sz-B (93) 16

A területi eloszlást meghatározó tényezők 1 Közfoglalkoztatottak száma településenként, OLS 2011 2012 2013 2014 Prediktált közfoglalkoztatás 0,9** 0,7** 0,8** Népesség, ezer fő -1,4** -0,8** -2,2** -1,8** Kedvezményezett járás 3,5** 8,5** 8,6** 6,5** Fejlesztendő járás 9,7** 17,5** 17,7** 13,5** Komplex programmal fejlesztendő járás 11,5** 21,8** 20,8** 21,3** Kedvezményezett település -4,2** -6,2** -6,5** -4,6** Átmenetileg kedvezményezett település 0,2* 3,1* 5,3** 5,4** Konstans 4,4** 6,6** 6,4** 7,4** R2 0,91 0,87 0,94 A prediktált kf hatása 2012-ben és 2013-ban különösen alacsony Nagyobb település  kisebb közfoglalkoztatási arány Kedvezményezett település a kedvezményezett járáson belül – negatív hatás

A területi megoszlást meghatározó tényezők 2 Becslés mindegyik típusra, magyarázó erő a hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásnál a legerősebb A közfoglalkoztatási arány településméret szerinti csökkenése monoton, minden évben és minden közfoglalkoztatási típus esetében. Az azonos méretű települések között is nagy a szórás A közfoglalkoztatás településméret szerint változó funkciója minél kisebb egy település, annál elfogadottabb a szociális funkció minél több egy településen az elsődleges munkapiacon foglalkoztatott, annál kevésbé elfogadott a látható munka nélküli közfoglalkoztatás minél kisebb egy település, annál kevésbé üzemeltethető közfoglalkoztatás nélkül ( önkormányzati forráselvonások más területeken) hátrányos helyzetű településeken kisebb kezdeményező erő, szervező- képesség 18