A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

Előadó: Horváth Olga Közfoglalkoztatás Szombathely városban.
Kovács Nóra osztályvezető Munkaerő-piaci kapcsolatok osztály Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
1 Járulékok változásai 2009 – 2010 Pásztorné Szerezlai Márta november 04.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
évi változások a társadalombiztosítási rendszerben (járulékok, egészségügyi hozzájárulás)
1 Önkormányzati fórum, január „ „ Út a munkához” program Jogszabályi alapok.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
Konyári Ferenc: Nyugdíj változások Változások a nyugdíjrendszerben Konyári Ferenc főosztályvezető-helyettes Észak-alföldi Regionális Nyugdíjbiztosítási.
Fontosabb szja és járulék változások január 1.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
GINOP Gyakornoki program pályakezdők támogatására.
A TÁMOP munkaügyi központokat érintő kiemelt projektjeinek bemutatása TÁMOP 1-es 2 –es prioritásának keretében megvalósuló programok.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI TÁMOGATÁSI ESZKÖZÖK Szombathely, november 19.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat „Első munkahely garancia” programja.
PIHENŐIDŐK. 1. Pihenőidő fajtái 2. Rövid pihenőidők 3. Szabadság 4. Rendkívüli szabadidők.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
GINOP Gyakornoki program – pályakezdők támogatására - ismertető -
Egyéb munkaerő-piaci programok
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Tájékoztató a munkahelyteremtő pályázati programról
Adományok adózási kérdései
Az ellátottjogi képviselő feladata az
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Összeállította: Horváth Józsefné
EFOP „Tehetségek Magyarországa” kiemelt projekt
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
Párbeszéd a rehabilitációról
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Esélyek a munkaerőpiacon
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Bértárgyalási alternatívák 2010-re
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Az „Út a munkához” program évi változásai
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
A HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL MUNKAÜGYI KÖZPONTJÁNAK 2011
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Kiskunfélegyháza Város Polgármesteri Hivatal
Az ÁFSZ feladatai az „Út a munkához” program végrehajtásában
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Közérdekű Nyugdíjas Szövetkezet
címzetes egyetemi docens
Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest, december 18.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A Zala megyei innovatív foglalkoztatási paktum bemutatása pácsonyi imre alelnök Zala Megyei Önkormányzat.
A POSTAPARTNER munkaerő-piaci program
Közfoglalkoztatásból a versenyszférába- segítő munkaerőpiaci program
Munkaügyi hatósági feladatok 2018.
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Álláskeresési ellátások és a közfoglalkoztatás
Lorem ipsum.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Az „Út a munkához” program évi változásai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Előadás másolata:

A megváltozott munkaképességű személyek ellátásai dr. Halmos Szilvia 2017. november 10.

Áttekintés A szabályozás története; paradigmaváltás a közelmúltban Főbb jogforrások A MMSZ-k ellátásainak rendszere Komplex minősítés A MMSZ-k ellátásaira való jogosultság A MMSZ-k ellátásainak típusai A rehabilitációs ellátás A rokkantsági ellátás Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök Kvóta és rehabilitációs hozzájárulás Közfoglalkoztatás Akkreditált foglalkoztatók támogatása Rehabilitációs kártya EU-s támogatások Munkajogi kedvezmények, speciális munkajogi szabályok

I. A szabályozás története; paradigmaváltás a közelmúltban

A szocializmus időszaka A II. vh-tól kezdődően az egészségkárosodott személyek helyzete drasztikusan romlik. Főbb okai: Hadirokkantak, háborús károsultak sokasága; a szociális, munkaügyi, ipari szerkezet drasztikus átalakulása; régi szociális háló felbomlása, civil és egyházi segítő szervezetek ellehetetlenülése; passzivitásra ösztönző ellátórendszer

Ellátási rendszer az 1960-as évektől a 2000-es évek közepéig Orvosi szempontú munkaképesség-felmérés  „leszázalékolás” 67 % mkcs ≤ : rokkantság 3 csoport Rokkantsági nyugdíj: Passzív ellátás (foglalkoztatási, kereseti korlát) Járulékfizetési előzményhez kötött 15-66 % mkcs : csökkent, majd megváltozott munkaképesség Foglalkoztatásuk támogatása (védett és nyílt körülmények között) Munkából kiesésük esetére: alacsony összegű szociális ellátások

Társadalmi hatások Rokkantnyugdíj-érdekeltség: Az 1950-es évektől a ’80-as évekig a rokkantstátusszal rendelkezők száma 15-szörösére nőtt. A ’80-as évekre a rokkantstátuszra jelentkezők túlnyomó része nem akart tovább dolgozni. A rendszerváltás után sem javult a helyzet, az ellátórendszer még sokáig alig-alig változott.

Szabályozási paradigmaváltás a 2000-es évek közepétől Cél: Mindenki dolgozzon, aki arra képes vagy képessé tehető. Régi koncepció Új koncepció Orvosi szempontú minősítés. Az elveszett képességekre koncentrál. Komplex minősítés (foglalkoztatási, szociális, orvosi szempontú). A megmaradt és a fejleszthető képességekre koncentrál Konzerválja a passzivitást. Kulcsszerep az aktivizálásnak: MV: rehabilitáció, együttműködési köt.; MÓ: foglalkoztatási ösztönzők

II. Főbb jogforrások

Szociális vagy foglalkoztatáspolitikai kérdés? 2011. évi CXCI. törvény a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról Mmtv. 1991. évi IV. törvény a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról Flt. 2011. évi CVI. törvény a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról Kftv. 2004. évi CXXIII. törvény a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról Pftv. 327/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet a megváltozott munkaképességű személyek ellátásaival kapcsolatos eljárási szabályokról Mmr. 7/2012. (II. 14.) NEFMI rendelet a komplex minősítésre vonatkozó részletes szabályokról Kompl. r. 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjáról, valamint a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásokról Akkr. r. 316/2012. (XI. 13.) Korm. rendelet a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságról SZGYF r.

III. A MMSZ-k ellátásainak rendszere

1. Komplex minősítés Rehabilitációs hatóság SZAKÉRTŐI BIZOTTSÁG orvosszakértő foglalkoztatási szakértő szociális szakértő Mmtv. 1. §, (2) bek., 2. § (1) bek., 15-16. §, Mmr. 1. § Kompl r. 2-4. § egészségi állapot - ha 60 % ≥ foglalkoztathatósági szempontú rehabilitálhatóság szociális szempontú rehabilitálhatóság Rehabilitációja: JAVASOLT / NEM JAVASOLT

Rehabilitációs hatóság: fok: megyeszékhelyi járási hivatal (Bp és PM: Bp. III. ker.-i hivatal) fok: az Mmr. 5. sz. mellékletében megjelölt főv./megyei kormányhivatal Egészségi állapot (EÁ) (%) = = 100 % - össz-szervezeti egészségkárosodás (%) MMSZ ≤ 60 % EÁ Rehabilitáció: „orvosi, szociális, képzési, foglalkoztatási és egyéb tevékenységek komplex rendszere, amelynek célja a megváltozott munkaképességű személy munkaerő-piaci integrációja, megfelelő munkahelyen történő foglalkoztatásra való felkészítése, továbbá a munkaképességének megfelelő munkahelyen történő elhelyezés biztosítás.”

2. A MMSZ ellátásaira való jogosultság feltételei Eljáró szerv: rehabilitációs hatóság A MMSZ ellátásaira jogosult, aki MMSZ Keresőtevékenységet nem végez és rsz-s pénzbeli ellátásban nem részesül Kérelem benyújtását megelőző 5 évben 1095 nap; / 10 évben 2555 nap / 15 évben 3650 nap biztosítási idő egyes esetekben ez nem feltétel, pl: aki 2011. dec. 31-t megelőzően (baleseti) rokkantsági nyugdíjban, rehabilitációs járadékban, egészségkárosodott személyek szociális járadékában részesült Mmtv. 2. §

3. A MMSZ-k ellátásainak típusai Ha a rehab. hatóság rehabilitációs javaslata szerint A rehabilitációs javaslat részletesen taglalja rehabilitációs szükségleteket és a r. irányait. A rehabilitálhatóság hiányának okcsoportjait is meg kell adni. Mmtv. 3-5. § REHABILITÁLHATÓ REHABILITÁCIÓJA NEM JAVASOLT a rehabilitálhatóság egyes eseteiben, ha az öregségi nyugdíjkh-ig max. 5 éve lenne ROKKANTSÁGI ELLÁTÁS REHABILITÁCIÓS ELLÁTÁS + 2018.01.01-től: KIVÉTELES ROKKANTSÁGI ELLÁTÁS

4. A rehabilitációs ellátás Lényege: a munkaerőpiaci (re)integráció elősegítése átmeneti pénzbeli és természetbeni támogatással, az ellátott együttműködésére alapozva AMIT KÍNÁL: Rehabilitációs pénzbeli ellátás Rehabilitációs szolgáltatás Képzési célú támogatás AMIT ELVÁR: Együttműködés a rehabilitációs hatósággal Mmtv. 6-10- §, 15-19. § Mmr. 16-19., 21/F-21/K. §

Rehabilitációs pénzbeli ellátás: Havi átlagjövedelem 35-45 %-a (ld. Ért. rendelkezések) Korlátai: „alapösszeg” 30-50 %-a (jelenleg: 96.010 Ft, nyugdíjszerűen évente növelik) Rehabilitációs szolgáltatás: Munkára felkészítés és rehabilitációs célú munkaközvetítés Rehabilitációs hatóság szervezi, koordinálja Személyre szabott rehabilitációs tervet kell készíteni. Rehabilitációs mentor Együttműködési kötelezettség Vizsgálatokon való megjelenés Értesítési kötelezettségek (állapotváltozás; keresőtevékenységet folytat v. az megszűnt) Rehabilitációs szolgáltatások igénybevétele Aktív munkahelykeresés Megfelelő mh-n állásajánlat elfogadása (közfogl. is) Stb.

Szünetelés: Megszüntetés esetei: Együttműködési köt. megszegése egyszeri alkalommal Keresőképtelenség Megszüntetés esetei: 36 hónapra nyújtható (2018. jan.1-től a kompl. minősítésben foglaltakra tekintettel ismételten nyújtható!) Keresőtevékenység min. 3 hónapig ÉS min. a minimálbér 150 %-át keresve Együttműködési köt. ismételt felróható megszegése Komplex minősítés szempontjából jelentős állapotváltozások Stb.

5. A rokkantsági ellátás Lényege: tartós, passzív ellátás azok számára, akiknek munkában való részvétele előreláthatóan rehabilitáció útján sem oldható meg, és más rendszeres pénzbeli ellátásban sem részesülnek. Csak pénzbeli ellátás: Havi átlagjövedelem 40-70 %-a Korlátai: alapösszeg 40-150 %-a Enyhébb együttműködési kötelezettség: értesítés, a felülvizsgálaton való megjelenés, megfelelő munkahely elfogadása Megszüntetés: Más rendszeres pénzbeli ellátás (kiv. /baleseti/ táppénz) Együttműködés elmulasztása Keresőtevékenység  jövedelme 3 hónapon át ≥ min.bér 1,5-szerese Komplex minősítést érintő állapotváltozás Stb. Mmtv. 11-12. §, 16-19. §

6. Kivételes rokkantsági ellátás Mmtv. 13/A. § 2018. január 1-től vezetik be Feltételei: EÁ ≤ 50 % (szűkebb, mint az MMSZ-kategória) Nem rehabilitálható VAGY rehabilitálható, de az öregségi nyugdíjig max. 5 év van hátra Biztosítási előzmény: az MMSZ-minőséghez előírtnak legalább a fele Nincs keresőtevékenység v rendszeres pénzellátás Összege: a kompl. minősítésének megfelelő rokkantsági ellátási kategóriára eső összeg 65 %-a Háttérszabályként a rokkantsági ellátásra vonatkozó szabályok alkalmazandók.

IV. Aktív foglalkoztatáspolitikai eszközök

1. Kvóta és rehabilitációs hozzájárulás Kötelező foglalkoztatási szint („kvóta”): Min. 25 fő foglalkoztatott esetén a létszám 5 %-ának megfelelő MMSZ-t kell alkalmazni, legalább napi 4 órában Szankció: rehabilitációs hozzájárulás (közteher) fizetése Évente a minimálbér 9x-ese/hiányzó fő Mmtv. 22-26/A. §

2. Közfoglalkoztatás Közfoglalkoztatás: közösségi cél érdekében, jellemzően közösségi szervezésben; jelentős bér- és költségtámogatás mellett; a munkaerőpiacon hátrányos helyzetű csoportok felszívása Közfoglalkoztatott lehet: álláskereső (Flt.) vagy MMSZ (Mmtv.) Jogszabályban rögzített összegű közfoglalkoztatási munkabér, amely el kell érje a megelőzően folyósított rehab. ellátást. A rehabilitációs ellátásban részesülő személy köteles elfogadni a megfelelő közfoglalkoztatási jogviszony létesítésére irányuló ajánlatot. Szankció: megszüntetés. Kftv. 1. § (4) bek., Mmtv. 6. § (3) bek., 7. § (4) bek., 10. (2) bek.,

3. Akkreditált foglalkoztatás Rehabilitációs foglalkoztatás: Tartós foglalkoztatás: tartós foglalkoztatási rehabilitáció biztosítása védett körülmények között Tranzit foglalkoztatás: kivezetés a nyílt m.e.piacra A munkáltatók akkreditációs eljárásban bizonyítják, hogy alkalmasak a rehabilitációs célú foglalkoztatásra  akkreditációs tanúsítvány Rehabilitációs terv, r. mentor, segítő személy, Hatáskör: Bp Főv. Kormányhivatal Költségvetési támogatások igényelhetők: Egyéni támogatás: bértámogatás, költségtámogatás, képzési támogatás Munkahelyteremtési támogatás Munkapróba: a tranzit f.-ban résztvevő munkavállaló más munkáltatónál („befogadó MÓ”) nyílt piaci körülmények között való, rövid tartamú foglalkoztatása (Az Flt. rendelkezik bértámogatásról nem akkreditált munkáltatók részére is.) Akk. r. 1.§, 2.§, 4.§, 17.§, 20/A. §, 42. §

4. Rehabilitációs kártya Ki jogosult: a rehabilitálhatónak minősített és a nem rehabilitálhatónak minősített személyek egyes csoportjai a komplex minősítés szerint aki 2011. dec. 31. előtt hasonló ellátásban részesült Eljáró szerv: járási hivatal Kedvezményre jogosult a kártyabirtokos munkáltatója a foglalkoztatáshoz kötődő közterhekből. A kártyát a munkáltatónál letétbe kell helyezni. Pftv. 16/A-16/B. §; Mmr. 1. §

5. EU-forrásból nyújtható támogatások Mindig más operatív program részeként. Információ: Széchenyi 2020 honlap (palyazat.gov.hu) Nemrégiben: EFOP-1.1.1. projekt (épp lezárva) Képzési támogatások Közteherkedvezmények Rehabilitációs szolgáltatások

6. Munkajogi kedvezmények, speciális munkajogi szabályok Az akkreditált foglalkoztatónál történő támogatott foglalkoztatás időtartamának megfelelően a határozott idejű munkaviszony meghosszabbítható 5 éven túl is A rehabilitációs ellátásban részesülők részére felmondási korlátozás Akinek EÁ-a legfeljebb 50 %: A munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatás szigorúbb szabályai Évi 5 nap pótszabadság Mt. 53. § (3) bek., 66. § (7) bek., 120. § a), 192. § (2) bek., Mmtv. 25. § (3) bek.

Köszönöm a figyelmet!