Innováció és marketing – termékpolitikai döntések – marketing a termékfejlesztésben Marketing gyakorlat 5.
Ismétlő kérdések (30-35 perc) Hogyan határozzuk meg a termék fogalmát a marketingben? Milyen termékszintek határolhatók el, s mi ezek marketinghatása? Hogyan csoportosíthatók a termékek? Melyek a termékkínálat dimenziói? Milyen szakaszokból áll a termékfejlesztés folyamata? Mit értünk innováción? Hogyan határozható meg a termékéletgörbe?
A termékek osztályozása Hétköznapi termékek A fogyasztónak a vásárlás előtt elegendő ismerete van. Egységára alacsony. Helyettesíthető. Megfontolást igénylő termékek Márkapreferencia Hajlandók komoly pénz-, idő- és energiaráfordítást kifejteni. Tartós, félig tartós és napi fogyasztási cikkek.
Feladatok – Igaz-Hamis A termékhagyma a termék alaphasznossága. A termékválaszték és a termékkínálat fogalma azonos jelentéstartalommal bír. A termékfejlesztés folyamatának befejező lépése a termék piaci bevezetése. Autó vásárlásánál a garanciavállalás az alaptermék része. Termékcsoporton meghatározott szempontok szerint egymással szoros kapcsolatban álló termékeket értünk. Az életbiztosítás a hétköznapi termékek közé tartozik. Termékpolitikán a termékkínálat piaci szempontok alapján végzett alakítását értjük. I I I H I
Feladatok Tegye a megfelelő sorrendbe a termékfejlesztés folyamatát! __ Ötletszelektálás __ Ötletgenerálás __ Gazdasági vizsgálat __ Termékkoncepció __ Marketingstratégia __ Piaci tesztelés __ Prototípus kifejlesztése __ Piaci bevezetés 2. 1. 4. 3. 5. 7. 6. 8.
Feladatok Építse föl a termékhagymát az alábbi termékekre (szolgáltatásokra) vonatkozóan! Gyógyszer (aszpirin) Televízió Szálloda-szolgáltatás Okostelefon
Keresztrejtvény (10 perc)
Forrás Bauer-Berács-Kenesei(2014) : Marketing alapismeretek, Akadémiai Kiadó Józsa-Piskóti-Rekettye-Veres(2005): Döntésorientált marketing, KJK-Kerszöv Kiss Mariann(2014): Alapmarketing példatár, Akadémiai Kiadó