Iskola-forradalmak Az iskolatörténet néhány tanulsága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Iskola-forradalmak.
Advertisements

A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A Hulladékgazdálkodási technológus FSZ átjárhatósága és kredit beszámíthatóság KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Ady Endre Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola - Berhida Környezeti nevelés.
A Z SZERVEZÉSÉBEN D IGITÁLIS T ÉMAHÉT 2016 T ÁJÉKOZTATÓ.
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
Velence, a „víz városa”. Kialakulása: ◊Velence kialakulása egyaránt köszönhető a természetnek, illetve az ember munkájának, környezeti feltételeit viszont.
Békéscsaba Megyei Jogú Város Önkormányzata Értékesítendő ingatlanok Készítette: dr. Zelenyánszki Miklós.
Az angol polgári forradalom Az alkotmányos monarchia megszületése.
Az amerikai polgárháború Az amerikai angol gyarmatok a XVIII. században.
Kaposi József. Pannonhalma (Szent Márton hegy) kb Kolostori iskola, a Benedek-rend regulái szerint egyházi, állami hivatalnokok képzése új hitvilág.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Reformáció Magyarországon
MEKkora a MEK köre? A 23 éves Magyar Elektronikus Könyvtár által elért eredmények és hatások Drótos László Országos Széchényi Könyvtár E-könyvtári Szolgáltatások.
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
GAZDASÁGI FÓRUM SZENTGOTTHÁRD
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Intézményesülés a Baptista egyházban
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
IT PLUS CLUSTER. IT PLUS CLUSTER Események IT Plus klaszter Konferenciak Szakképzés Észműves sátor Székelyföld legnagyobb és legszinvonalasabb konferenciája.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Újabb kiállításunk a 25 évesség jegyében Testvérvárosunkban Szabadkán.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Zrínyi Ilona Elevi: Kajcsa Mónika si Mihály Denissza
A somogyi temetők üzenete című nyilvános fotópályázat
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
OLVASÓ KÖZÖSSÉG OLVASÓTÁBOR, IFJÚSÁGI OLVASÓKÖRÖK DUNAÚJVÁROSBAN
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
A Széll Kálmán tér irányú vágánnyal létesít közvetlen kapcsolatot b.)
I N N O V Á C I Ó KUTATÁS-FEJLESZTÉSI HAJLANDÓSÁG A RÉGIÓBAN
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
A magyar egyházak lelkigondozói felelőssége az új hullámú magyar világszórványban Jegyzetek a nyugati munkavállaló emigrációs magyarság egyházi lelkigondozásának.
Magyarország a dunai monarchiában
Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.
Portugália.
Mint a madár? Szitakötő 38. szám, 38 – 39. oldal.
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
A Széll Kálmán tér irányú vágánnyal létesít közvetlen kapcsolatot b.)
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Középkor története 7. osztály
DARUS.
Új pályainformációs eszközök - filmek
BTMN.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Szülői értekezlet 6.B
Európa munkaerő igénye
Iglódi István rendezése
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
Nevelésügy a reformkori Magyarországon
Az iskolai szervezet és fejlesztése
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Krízisintervenció A jövő nemzedékének segítői –
Rendezte: Szalai Gergő
Zágorhidi Czigány Balázs: Könyvtár? Levéltár? Múzeum? Látogatóközpont?
Előadás másolata:

Iskola-forradalmak Az iskolatörténet néhány tanulsága Trencsényi László ajánlja vitára 2016. március

Az „ős”- „iskolák” Tábla Háza, jesíva, didaszkaleion, kolostori iskola stb. Egyéni ütem, heterogén életkor, célszerű funkcionalitás - Persze „suhog a pálca”, autoritás, már-már terror

„Az első (polgári) iskolai forradalom” – XVII-XVIII. Sz. Új iskola-technológia igénye Háttérben: polgárosodás (demokratizálódó tudáskép) reformáció-ellenreformáció (küzdelem a lelkekért) Mindenki járjon iskolába! Népoktatás- tömegoktatás (Apáczai)

Protestánsok (Comenius) Osztály Tanév Tanóra (tantárgy) Az első „(polgári) iskolai forradalom” – XVII-XVIII. sz. avagy a (pre)modern iskola 5 pillére Protestánsok (Comenius) Osztály Tanév Tanóra (tantárgy) Jezsuiták (ellenreformáció) Tanterv Osztályzat

„Az első (polgári) iskolai forradalom” – XVII-XVIII. Sz. Jezsuiták (ellenreformáció) (iskoladráma) Protestánsok (önkormányzás)

A XIX. századra amortizálódik Kosztolányi: Aranysárkány Móricz: Forr a bor Karinthy: Tanár úr, kérem Ady: Pusztuljatok, bilincses iskolák! Móra: Kalcinált szóda

1. Tradicionális iskola (Herbart) A II. „forradalom” – a reformpedagógiák – alternatív pedagógiák – győztek-e vajon? 1. Tradicionális iskola (Herbart) 2.1. Reformiskola – üvegház (Rousseau, Piaget) 2.2. Forradalmi iskola (Makarenko, Zöld Szív) 2.3. A megegyezés iskolája (Dewey, Diákjogi Charta) (eklektikában)

1. Tradicionális iskola (Herbart)

2.1. Reformiskola – üvegház (Rousseau, Piaget)

(Makarenko, Zöld Szív, de Leontyev is) 2.2. Forradalmi iskola (Makarenko, Zöld Szív, de Leontyev is)

(Dewey, Diákjogi Charta) 2.3. A megegyezés iskolája (Dewey, Diákjogi Charta)

Érvényes változatok Eklektikában!

TRADICIONÁLIS ISKOLA REFORMISKOLA FORRADALMI ISKOLA AGORA-ISKOLA 48 70 15 30 55 50 20 40 65 10 25 60 2

és/vagy iskolátlanítás? Lifelong learning Life wide learning Y-nemzedék

Esélyegyenlőtlenségek, a társadalom dezintegrációja Közösséghiány de/és Esélyegyenlőtlenségek, a társadalom dezintegrációja Közösséghiány Új butaságok” („ős patkány” , hiedelmek)

Napjaink Magyarországán Premodern restauráció?

„Túllépek e mai kocsmán...”

Minden érzékszervem óra, mely csillagokhoz igazítva jár