SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Leonardo da Vinci szakképzési projektek Magyarországon TÓTH Csenge Tempus Közalapítvány Az Élethosszig tartó tanulás program nemzeti irodája.
Advertisements

A tanácsadó képzés regionális munkaerő-piaci hatásai
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
M OBILITÁSI HAJLANDÓSÁG VIZSGÁLATA FŐVÁROSI ÁLLÁSKERESŐK KÖRÉBEN Molnár Nikolett PhD-hallgató XI. MRTT vándorgyűlés Kaposvár, 2013.
Az EUROSTUDENT V felmérés Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett:
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
Globalizáció és oktatás
Vezetői tájékoztató a SZIE-DPR és SZIE-IMIR projektekről
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG VIII. VÁNDORGYŰLÉSE Debrecen, november Az idegennyelv-oktatás szerepe a szervezeti és regionális versenyképességben.
Értelmezhető-e a Duna innovációs folyosóként? Kovács Péter PhD-hallgató Pécsi Tudományegyetem Földtudományok Doktori Iskola.
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
ELNÖKI BESZÁMOLÓ A ÉVI KÖZGYŰLÉSEN Rechnitzer János MAGYAR REGIONÁLIS TUDOMÁNYI TÁRSASÁG.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A vidéki tér sikertényezői
Dr. Szakács Tamás BGK kari Erasmus koordinátor
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Munkaerő mobilitás Magyarországon
A hátrányos helyzetű munkavállalók munkaerő-piaci integrációja, mint a gazdasági stabilitás fontos tényezője Gödöllői Kistérségi Foglalkoztatási Paktum.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A pécsi egyetem és a magyar jogi oktatás útja
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Dr. Tóth Péter (PhD), egyetemi adjunktus Széchenyi István Egyetem Regionális-tudományi és Közpolitikai Tanszék A magyar társadalom kiemelt csoportjai között.
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Az Erasmus - jelen és jövő - ELTE, Budapest, október 2. Bokodi Szabolcs Tempus Közalapítvány.
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
2014. november 26. Tordai Péter igazgató Tempus Közalapítvány
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
1 A Hungary for FP6 projekt a bemutatása Dr. Groó Dóra Tudományos és Technológiai Alapítvány.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A felsőoktatás nemzetköziesedése: a nyelvoktatás helye és lehetőségei az uniós felsőoktatási programokban Dobos Gábor március 31. A szaknyelvoktatás.
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája október 14–15. Győr A járműipari beszállítók kapcsolati.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Az Erasmus eredményei dióhéjban
HKIK XXIX. Küldöttgyűlés Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Nemzeti Pályainformációs Központ
A szakmai gyakorlat szervezése?
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola A tanulmányi célú hallgatói migráció, mint az Európai Unió pozitív mobilitási tényezője „Magyarország társadalmi- gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben” konferencia 2011. Június 15. Győr Bándy Katalin, 2011 Bándy Katalin PhD hallgató, 2011

Bevezetés, kutatási kérdések Az Unió kiemelt célja a nemzetközi mobilitási program 2020-ra minden 5. hallgató min. egy külföldi szemeszter Kérdések Mi a külföldi tanulás hozadéka? nemzetközi jártasság, nyelvtudás , szaktudás, kultúra, önállóság, versenyképesség a globális munkaerő piaci rendszerben, hazai cégek figyelme, elvándorlásra való nagyobb hajlandóság? Bándy Katalin, 2011

Rövid történeti áttekintés a peregrinációtól napjainkig Európai egyetemek kialakulása XI. század (első egyetem Salerno) Okok: madraszák híre, középkori városiasodó folyamatok Vonzó egyetem fejlett helyen ; szoros kapcsolat város és egyetem között XII- XIII. századi egyetemek szervezett formában, kiváltságokkal Két típus: bolognai és a párizsi Jellemző: vonzáskörzetén túl is képes kiszolgálni a régiót A magyar egyetemfejlődés akadálya a török hódoltság, 1526 Mohács, az ország három részre szakadása- gát a fejlődésben Peregrináció megindulása: Bologna, Padova, Oxford, Wittenberg, Heidelberg, Prága A XIX. század végéig, XX. század elejéig: szerzett tudás hazai kamatoztatása értelmiségi kötelesség Bándy Katalin, 2011

Rövid történeti áttekintés a peregrinációtól napjainkig A magyar egyetemjárás a II. világháború után ideológiai alapokat ölt Szocialista országok, marxista kurzusok 1950-től először a nyugati egyetemek között együttműködés, később bevonva a keleti egyetemeket is 1950 Egyetemek Nemzetközi Szövetsége. Cél: nemzetközi kapcsolatok felélesztése 1959 Európai Rektorok Konferenciája. Cél: a felsőoktatás intézményi kapcsolatainak bővítése 1980 Eurydice. Cél: európai és nemzeti szinten segítse az oktatáspolitika kialakítását, a döntéshozatalt 1986 Erasmus program→ Socrates, Leonardo, CEEPUS 1988 Magna Charta Universitatum. Irányelvek az új évezred egyetemének működéséről (benne hallgatói migráció) 1990-től kelet- európai csatlakozás Tempus program. Cél: egyetemek közötti átjárhatóság, mobilitás fokozás a munkaerő piaci igények szerint

A legnépszerűbb mobilitási program ERASMUS „Magyarországról a programhoz való 1997-es csatlakozás óta több mint 30 ezer fiatal utazott külföldre Erasmusszal; hazánk a program igen aktív országának számít, az ugyancsak aktív és fejlődő közép- európai térségben. A mobilitás növelésében eddig minden évben megelőzte Magyarország az európai átlagot.” Tempus, 2011. március 18.

Erasmus kiutazások- Széchenyi István Egyetem tanév hallgatói szám 1998/1999 17 1999/2000 44 2000/2001 35 2001/2002 2002/2003 31 2003/2004 42 2004/2005 45 2005/2006 54 2006/2007 57 2007/2008 58 2008/2009 2009/2010 61 összesen 1998- 2010 537 Forrás: Nemzetközi Projekt Központ, saját gyűjtés Forrás: Nemzetközi Projekt Központ, saját gyűjtés

Válasz a kutatási kérdésekre Részeredmények Mobilitási akadályok: nyelvtudás hiánya, gyenge anyagi források Eurostudent III. „Széchenyis” felmérés hallgatói körben Folyamatban és kiértékelés alatt Erasmusosok felmérése

Egyetemi célok, összhangban a mobilitási programmal A győri térség fejlődése nem csak a járműiparban Szolgáltatás, oktatás, civil szféra Cél: értékes képzés a gazdaság számára A nemzetközi cégek jelenléte elvárásokat jelent Elérése: versenyképes szaktudás, nyelvismeret, nemzetközi jártasság Ösztönzés a nemzetközi mobilitási programokban való részvételre

Mottó „Az oktatásnak olyannak kell lennie, hogy a felkínáltakat, mint értékes ajándékot, és nem mint nehéz kötelességet fogadják be” Albert Einstein, 1952

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!