PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZTE ÁJTK Tehetségnap június 10. A rendezvény az Oktatásért Közalapítvány támogatásával, az NTP-OKA-XXII-088 pályázat keretében valósul meg.
Advertisements

Összefoglalás Készítette: Mócsánné Nagy Ágnes. 1. Eredete Nagy Lajos, a lovagkirály korában játszódik A főhős: Toldi, aki Nagyszalonta szülötte A mű.
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
Melyik számlaosztályban szerepelnek az alábbiak? a) Szállítók b) Vevők c) Anyagok d) Anyagköltség e) Pénztár f) Árbevétel g) ElÁBÉ h) Forgóeszközhitel.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
Informatikai rendszerek általános jellemzői 1.Hierarchikus felépítés Rendszer → alrendszer->... → egyedi komponens 2.Az elemi komponensek halmaza absztrakciófüggő.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Internet tudományos használata
Nemzeti Audiovizuális Archívum
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
EN 1993 Eurocode 3: Acélszerkezetek tervezése
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
3. tétel.
IRODALMI HŐSÖK 5. D.
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Készítette: Mészáros Ádám
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
Kérdés és válasz Minták és technikák
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
ÚJFAJTA KÖLTŐI MAGATARTÁS
Állati papírszobrok Calvin Nicholls Click.
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A „fény százada”.
Pénzügyek Dr. Solt Eszter BME
Ország neve név Tanár Osztály.
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
Általános kémia
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Őszi alkotótelep XI KÉTEGYHÁZA.
AZ ESZTÉTIKAI TÉNYEZŐ FORMA, REND, KÁOSZ Kovács Éva.
Lovagi Játékok projekt
A Varázsfuvola - Csongor és Tünde
„SZÜLŐI KLUB” – DÉLUTÁNI FOGLALKOZÁSOK
Innovációs képesség és jólét összefüggései
Hogyan lehet sikeresen publikálni?
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Ország neve név Tanár Osztály.
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Mentés másként Vajdasági Magyar Pedagógusok Egyesülete
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Madách Imre Madách Imre Ifjúság, tanulás 1823-ban született a Hont vármegyei Alsósztregován. Pesten jogot tanul, bekapcsolódik.
Arany János Vojtina ars poétikája.
Kandó Kálmán.
Petőfi sándor: jános vitéz
Vojtina ars poétikája Arany János, Íródott 1861-ben Budapesten,
Környezeti Kontrolling
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
Vojtina Mátyás Fontos! Amit tudunk: Fűzfapoéta
VOJTINA ARS POÉTIKÁJA Vojtina Mátyás: szlovák származású versfaragó, írók kollégájának hiszi magát.A híres Bernát Gáspár inasa. Kocsmákban adta elő a verseit.
Iglódi István rendezése
Fülemüle 5.b.
2. csapat Bugát Pál és kortársai
Családi vállalkozások
…Alkotásod vázlatai meghozták kedvem, hogy megosszam Véled jelenlegleg íródó versemet. Ahogy levelemben említettem korántsem oly tiszteletre méltó, mint.
Magyar Bibliográfiai Adatbázisok
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Fekete harkály.
Arany János A dal A szerelem dala melyhez bor, leány tartozik
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
Útravaló verseimmel Madách Imre Utolsónak szánt költeménye,
A tehetséggondozás kihívásai
Az operációs rendszer definíciója
Előadás másolata:

PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI ALKOTÓI PÁLYÁJÁNAK SZAKASZAI

I. Petőfi alkotói pályája két szakaszra osztható: a) 1842 – 1846: ő a költészet forradalmára b) 1846 – 1848: ő a forradalom költője Petőfi a költészet forradalmára - a „művészet a haladásért” művészetfelfogás híve - költészetét a „haza és haladás” szolgálatába állítja - gyökeresen átalakítja, forradalmasítja a magyar költészetet - egyre sürgetőbb korkövetelmény: a szabadság és függetlenség kivívása - ehhez igazodik Petőfi eszmerendszere, mely szerint: - cél: az általános emberi boldogság - ennek feltétele: a szabadság - ennek eszköze: a forradalom és szabadságharc - forradalmat csak a néptömegek bevonásával lehet csinálni - a néppel meg kell értetni történelmi feladatukat - ezt csak egy olyan nyelven lehet megtenni, amelyet az egyszerű ember is megért, a nép nyelvén - mindent ennek a célnak rendel alá - ennek érdekében újítja meg a költészetet

Újításai= tudatos művészi munka - új költői szerep: a költő legyen népvezér, lángoszlop, apostol - új esztétikai elv: az egyszerűség - új stílus: a népies realizmus irodalmi rangra emeli az eddig költőietlennek tartott népnyelvet - új tárgyi ihlet: új témákat vezet be a költészetbe családi líra, hitvesi líra - új formai ihlet: új műfajokat honosít meg népies helyzetdal, zsánerkép - új tájeszmény: „az alföld tengersík vidéke” = a szabadság szimbóluma - ihletforrás: a legtisztább forrás: a népköltészet Mindezek foglalata az Aranyhoz írott levelében található.

Petőfi a forradalom költője -1846-tól a forradalom lázában ég - felerősödik költészetében a politikai téma - szinte kizárólagos témája a szabadságharc - létrejön az ún. forradalmi látomásköltészet