Mit érdemes a belső ellenőrzésnek vizsgálnia 2016. október 17. Kockázatok a költségvetési szervek gazdálkodási és számviteli elszámolásaiban Mit érdemes a belső ellenőrzésnek vizsgálnia 2016. október 17.
" A törvényt megszegik, de törvény nélkül nincs élet."
1. A kétféle számvitel alkalmazásában rejlő kockázatok
Költségvetési számvitel Államháztartási számvitel Költségvetési számvitel Pénzügyi számvitel pénzforgalom tervezés maradvány zárszámadás vagyon egységes bemutatása tevékenység teljesítmény szemléletű bemutatása
Problémák: * a költségvetési számvitelről gyakran lehet olyan véleményt hallani, hogy ide „azt könyvelünk amit akarunk…” * igen, egy hónapig ez lehetséges, de utána a hónap végén egyeztetni kell!!! ennek alapja az Áhsz. 17. számú mellékletében lévő előírt kötelező egyezetés
Egyeztetési feladatok Áhsz. 17. számú melléklete szerint: Előirányzat- követelés vagy kötelezettségvállalás- teljesítés kapcsolata Követelés és végleges kötelezettségvállalás egyezősége a két számvitelben Pénzeszközök egyeztetése
Pénzeszközök egyeztetése 32/33. pénzeszközök nyitó egyenlege 003.számla tárgyidőszaki egyenlege + 005. számla tárgyidőszaki egyenlege 0981313 és a 0981323számlák tárgyidőszaki egyenleg + 3318..,3328.,361.,363., 36411., 36413.,36421., 3651.,3652.,3653.,3654.,3656.,3657.,3659.,366., 3671.,3672.,3673.,3674.,3676.,3677.,3678.,3679., 4132. számlák tárgyidőszaki forgalma + 8552. és 9352. számlák tárgyidőszaki egyenlege ----------------------------------------------------------------------------------------------- 32/33. pénzeszközök záró készlete
* költségvetési számvitelből megállapítható maradványokkal kapcsolatos elszámolási kérdések, a feltárt hiányosságok rendezési lehetőségei, egyeztetési feladatok * központi körben a PJ02-vel és a PM05. kincstári adatszolgáltatásokkal való egyeztetések fontossága
2. A költségvetési szervek által végezhető tevékenységek köre 2. A költségvetési szervek által végezhető tevékenységek köre * alaptevékenység: jogszabályban, alapító okiratban meghatározott szakmai alapfeladatok – haszonszerzés nélkül, idetartozik még: a szakmai alapfeladatai ellátását elősegítő más, nem haszonszerzés céljából végzett tevékenység
* vállalkozási tevékenység, amely haszonszerzés céljából, államháztartáson kívüli forrásból, nem kötelezően végzett termelő-, szolgáltató-, értékesítő tevékenység * problémát jelent: a segítő tevékenység meghatározása, az egyes tevékenységek beazonosítása – szoros kapcsolat van a 68/2013. NGM rendelettel!
szakfeladatrend értelmezési problémái * szakfeladatrend értelmezési problémái * önköltségszámítási kapcsolatok, ennek fontossága * gazdálkodási szabályokkal való kapcsolat
3. Bekerülési érték megállapításánál felmerülő problémák 3. Bekerülési érték megállapításánál felmerülő problémák * eltérés az Szt.-től ¤ vételár ¤ vásárlás kategória értelmezés ¤ idegen vállalkozó által történő megvalósítás – járulékos költségek elszámolhatósága ¤ milyen tételek nem számíthatóak be a bekerülési értékbe
¤ pályázatokba beszámítható tételek és a bekerülési érték megállapításának kérdésköre ¤ hibajavítás kérdésköre a bekerülési érték vonatkozásában (bekerülési érték, écs. elszámolások kötelező javításai) ¤ sajátos terület a bekerülési érték meghatározásánál a kulturális javak köre (könyvek, kiállítási tárgyak, képzőművészeti alkotások, kisértékűség értelmezése)
4. Térítés nélküli átadások/átvételek értelmezése a költségvetési szerveknél, ennek problémái * Áhsz. 15.§ (2) bekezdés előírásának értelmezése * áfa törvény szabályai
5. Értékcsökkenés elszámolásánál jelentkező hibák 5. Értékcsökkenés elszámolásánál jelentkező hibák * kulcsok helytelen megállapítása, illetve a megállapítás dokumentálása * hiányos besorolás a VTSZ szerint * javítási kötelezettség
6. Értékelési szabályok esetében 6. Értékelési szabályok esetében * követelésnél alkalmazott módszerek keveredése ¤ egyszerűsített ¤ kisösszegű csoportos ¤ egyedi értékelés * dokumentálási problémák
* devizás tételek értékelésénél (realizált és nem realizált különbözetek elszámolásai) 7. Az éves beszámolóknál felmerülő problémák * Áhsz. szabályok betartása * egyeztetési szabályok * új szabályok a határidőkben * programban lévő kötelező egyezőségek
* a beszámoló dokumentálása, alátámasztása ¤ leltár, leltározás ¤ analitikák rendszere, zárás, évenkénti nyomon követési lehetőség
8. Hibajavítás szabályai * Jogszabályi alap: Áhsz. 54/A.§ és 54/B.§ * alapfogalmak: = jelentős összegű hiba: Szt.-ben, Áhsz.-ben = nem jelentős összegű hiba * Tárgyévben elkövetett hibák tárgyévi korrekciója
Hibajavítás szabályai = hibát okozó tétel visszakönyvelése, helyes tétel szabályos lekönyvelése = 00. és a 01-04. számlacsoportokban átkönyvelés = alábontott könyvviteli számlák esetében átkönyvelés
Hibajavítás szabályai * mérlegfordulónap és a mérlegkészítés időpontja közötti javítás = mérlegfordulónapi időponttal kell javítani = költségvetési számvitelben január 31. (pótkezelési időszak), pénzügyi számvitelben mérlegkészítési időpontig = pénzügyi számvitel javítható
Hibajavítás szabályai * Mérlegkészítés időpontja és a beszámoló jóváhagyása közötti időpontban (irányító szerv és Kincstár) = költségvetési számvitel csak NGM engedéllyel javítható = pénzügyi számvitel javítható
Hibajavítás szabályai * Mérleggel lezárt költségvetési évhez kapcsolódó hibák javítása = folyó könyvelés keretében = korábbi évek beszámolója már nem javítható (kivéve NGM engedéllyel) = konkrét pénzforgalomban jelentkező hiba javítását az Áhsz. 40.§ (5) bekezdése szerint kell javítani
Hibajavítás szabályai = pénzügyi számvitelt érintő hibák esetében: az egyes eszközök és források közötti átvezetéssel, egyéb esetekben a felhalmozott eredménnyel szemben lehet javítani = az eredményszámlákat érintő javításokat az eredmény-számlákon könyvelni kell, a jelentős összegű hibákat az év végi zárlati feladatok elvégzése előtt át kell vezetni a 414. Felhalmozott eredmény könyvviteli számlára = jelentős összegű hibák bemutatása a Mérlegben és az Eredmény-kimutatásban
okleveles könyvvizsgáló Készítette: Szamkó Józsefné okleveles könyvvizsgáló Email: szamkogabi88@gmail.com