2. Marketing előadás A marketingtevékenység terepe- a szervezetek külső környezete
A külső környezet elemei
A környezeti elemzés relevanciája A fogyasztói piacok, és a fogyasztói magatartás trendek előre-jelezhetőek, a változások okai és az új szükségletek felismerhetőek. A hosszabb időtávban megjelenő, és ható negatív problémák előrejelzésére.
A vállalat külső környezetének elemei A makrokörnyezet Political- politikai Economic – gazdasági Social – társadalmi Technological-technológiai Ecological – természeti Legal – jogi Megismerni Elfogadni Alkalmazkodni
A makrokörnyezet vizsgálata PESTEL elemzés Politikai Politikai környezet alakulása, Adózás, Külkereskedelem szabályozása, Szociálpolitika Gazdasági Gazdasági növekedés, Kamatlábak, GDP, Árfolyam politika, Munkanélküliség, Jövedelmek alakulása Társadalmi Életstílus, életmód, Demográfiai folyamatok, Mobilitás, Képzettségi szint, Szabadidő preferenciák
A makrokörnyezet vizsgálata PESTEL elemzés Technological-Technológiai Innovációk-fejlesztések, technológiai fejlettség szintje, Technológiai transzfer sebessége Environmental-Természeti Környezetvédelmi szabályok, Hulladékeltávolítással, energiatakarékos termeléssel kapcsolatos attitűdök, szabályok Legal-Jogi Versenyjogi, tulajdonjogi, fogyasztóvédelmi, foglalkoztatási törvények
A mikrokörnyezet és a versenyhelyzet és elemzése Iparág: Azon vállalatok csoportja melyek egymással közeli helyettesítési viszonyban lévő termékeket állítanak elő. Beszállítók/partnerek- Fogyasztók- Versenytársak
A Porter féle „öttényezős” modell Verseny intenzitása az iparági vállalatok között (Piactípus) Lehetséges belépők fenyegetése (belépési korlátok) Helyettesítő termékek fenyegetése (megkülönböztető értékek) Szállítók alkuereje Vevők alkuereje + 1 tényező: a Komplementer iparágak hatása
A SWOT-analízis Strength -erősségek Weaknesses - gyengeségek Opportunities - lehetőségek Threats - fenyegetések
A SWOT elemzés Alacsony költségek Technológia birtoklása Márkaérték Megfelelő menedzsment Magas termékminőség Jelentős pénzügyi tartalékok Lojális fogyasztók Szakképzett munkaerő
A SWOT elemzés Képzetlen munkaerő Gyenge márkaérték Rossz termékek Stratégiai szemlélet hiánya Pénzügyi problémák Rossz információs rendszer Stb.
A SWOT elemzés Pozitív demográfiai trendek Stratégiai szövetségek Új technológiai potenciális birtoklása Gazdasági növekedés Piacpotenciál bővülése Új értékesítési rendszerek megjelenése Versenytársak bukása
SWOT Gazdasági visszaesés Csökkenő fogyasztás Versenytársak megjelenése Hanyatló termékciklus Növekvő fogyasztói elvárások Helyettesítő termékek megjelenése Stb.