Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2. A külső környezet elemzése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2. A külső környezet elemzése"— Előadás másolata:

1 2. A külső környezet elemzése
Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar Marketing és Menedzsment Tanszék MARKETINGSTRATÉGIA 2. A külső környezet elemzése Prof. Dr. Józsa László Egyetemi tanár SZE MMT

2 A stratégiai marketing folyamata
2. Külső környezet elemzése 3. Versenyhelyzet-elemzés 4. Belső környezet elemzése 5. Fogyasztói igények elemzése Stratégiai elemzés 6. piacszegmentáció, célpiac, pozicionálás 7. vállalati szintű stratégiák 8. termékpolitika 9. árpolitika 10. értékesítéspolitika 11. piacbefolyásolási politika és kapcsolatrendszerek Kimenet: Stratégiai-marketing- -terv Stratégia kialakítása Végeredmény: Profit vagy más cél elérése 12.Megvalósítás/ ellenőrzés - Megvalósítás - Ellenőrzés SZE MMT

3 A vállalkozás eredményességére ható tényezők
Külső eredetűek Belső eredetűek Befolyásolhatók Befolyásolhatatlanok SZE MMT

4 2.1. A környezeti elemzés előnyei
Hosszabb időtávban megjelenő problémák előrejelzése, lehetőségek kiaknázása Szélesebb alapokon nyugvó, rugalmasabb stratégiai tervezés (cél az optimális erőforrás allokáció) Javítja a piacok előrejelezhetőségének minőségét, egyszerűsíti a fogyasztói magatartás változás okainak azonosítását -> változó szükségletek időbeni felismerése -> új fejlesztési irányok meghatározása Javítja a kormányzati döntések előrejelezhetőségét (céljainak megértését), lehetőséget teremt a lobbizásra Az erőforrások elosztásakor a középpontba a hosszútávon vonzerőt jelentő megoldásokat helyezi Megnyitja a lehetőséget a megfelelő növekedési út, módszer kiválasztására Prognosztizálhatóvá, érthetővé teszi a nemzetközi piacokat SZE MMT

5 2.1. A környezeti elemzés folyamata
A külső környezet határainak kijelölése A környezeti trendek feltárása A vállalkozások szempontjából lényeges trendek meghatározása A meghatározó tényezők széles körű és alapos elemzése A termékekre és a piacokra gyakorolt hatások előrejelzése A jövőbeli környezeti trendek előrejelzése Az új lehetőségek kijelölése Stratégiai válasz a környezeti kihívásokra SZE MMT

6 2.2. A külső környezet fő elemei – STEEP-elemzés (1)
A környezeti tényezők mindegyikével kapcsolatban feltehető kérdések: Az adott tényező hat-e a marketingre? Ha igen, akkor milyen irányba kell módosítani a tényező változásakor a marketing cselekvési programját? A marketinget befolyásoló külső tényezők fő csoportjai: Társadalmi (Social) környezet Technológiai (Technological) környezet Gazdasági (Economic) környezet Természeti (Ecological) környezet Politikai és jogi (Political) környezet Versenykörnyezet SZE MMT

7 2.2. A külső környezet fő elemei – STEEP-elemzés (2)
Gazdasági tényezők: Üzleti ciklusok Infláció Munkanélküliség Beruházások mértéke Energiaköltségek Tulajdonformák GNP-trendek Politikai, jogi tényezők: Törvénykezés Monopóliumok korlátozása Piacvédelem Adópolitika Gazdaságpolitikai lépések Szakszervezeti mozgalmak erőssége Lobbicsoportok A munka törvénykönyve Társadalmi tényezők: Demográfia Kulturális elemek Technológiai tényezők: K+F kiadások Technológiai transzfer sebessége Szabadalmi rendszer Termékéletciklus Technológia Természeti tényezők: Ökotudatos gondolkodás térhódítása Ökotechnológiák Biotechnológia Zöldmozgalmak hatásai SZE MMT

8 2.2. A külső környezet fő elemei – STEEP-elemzés (3)
A versenykörnyezet is összetettnek tekinthető, mivel magában foglalja: a piac méretét és növekedési ütemét (Méret-Size); a piaci szerkezeteket és a részesedési viszonyokat (Szerkezet-Structure); a vevői és beszállítói alkupozíciókat (Alkupozíció-Bargaining power); az adott ágazat jellemző költségviszonyait (Költség-Cost). A környezeti elemzés egyik legérdekesebb problémája a környezet természetének, dinamikájának és bonyolultságának (komplexitásának) kezelése. Választ kell adni: a környezeti bizonytalanság mértékére; a bizonytalanságokat kiváltó okokra; a bizonytalanság kezelésének módjára. SZE MMT

9 2.2. A külső környezet fő elemei – STEEP-elemzés (4)
Társadalmi környezet Technológiai környezet Piaci méret és növekedési ütem Gazdasági környezet S T E S E S Természeti környezet Piaci szerkezet és részesedés P B C Alkupozíció a vevőkkel és a beszállítókkal szemben Politikai környezet Költség- viszonyok SZE MMT

10 Miles modell (1980) Miles modelljében a környezeti elemzés lefolytatásához a következő kérdések megválaszolását tekinti elengedhetetlennek: Milyen bonyolult a környezet? Mennyire sztenderdizált és rutinjellegű a szervezet kapcsolata a környezetével? Milyen az egyes környezeti tényezők kölcsönhatása? Mennyire dinamikus és előrejelezhető a vállalkozásokra, a szervezetekre hatást gyakorló tényezők változása? Mennyire fogékony a menedzsment a környezeti hatások megértésére, a változtatások megtételére, az adódó lehetőségek kihasználására? Milyen korlátok akadályozzák a vállalkozásokat új irányok, lehetőségek felé történő elmozdulásukban? SZE MMT

11 Aquilar tanulmány (1967) Aquilar klasszikus tanulmányában 41 vegyipari cég 137 menedzserét kérdezte meg a környezeti feltételrendszer alakulásáról, a leggyakrabban beszerzendő információk jellegéről. Ezek alapján a menedzserek 16 információtípust igényelnek, amelyeket 5 fő típusba lehet besorolni: Piaci jellegű információk: Piaci potenciál A piaci szerkezet változása Versenytársak Árazás Eladási tárgyalások Vevők Cégforma változását jelző információk: Összeolvadások, kivásárlások, közös vállalatok Technikai jellegű információk: Új termékek és technológiák Termékproblémák Költségek Licencek és szabadalmak Tágabb környezeti információk: Általános feltételrendszer Kormányzati akciók és tervek Egyéb információk: Beszállítók és nyersanyagok Erőforrások hozzáférhetősége Egyebek SZE MMT

12 2.3. A társadalmi környezet elemei – Demográfiai hatások (1)
Magyarország népességének alakulása ( ) Év Népesség 1949 1960 1970 1980 1990 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Magyarország korfája (1930, 1990, 2001) SZE MMT

13 2.3. A társadalmi környezet elemei – Demográfiai hatások (2) Magyarország népességének változása ( ) SZE MMT

14 2.3. A társadalmi környezet elemei – Demográfiai hatások (3) A legnagyobb magyarországi városok népességének alakulása ( ) SZE MMT

15 2.3. A társadalmi környezet elemei – Demográfiai hatások (4) Természetes szaporodás, illetve fogyás ( ) SZE MMT

16 2.3. A társadalmi környezet elemei – Kulturális környezet
Értékek, eszmék, attitűdök Globalizálódó kultúra, amerikanizálódás (hamburger-kóla, farmer, amerikai filmek) Kétkeresős családmodell, női egyenjogúság, szingli életmód „azért élek, hogy dolgozzak” -> „azért dolgozom, hogy éljek” SZE MMT

17 2.4. A technológiai és természeti környezet fő elemei
A technológia az a módszer, amellyel a gazdasági erőforrások termékké és szolgáltatássá alakíthatók. A technológiai innováció gyakran új piacokat hoz létre (telefon, személygépkocsi, repülőgép, internet) Ökológiai problémák (hulladékkezelés, környezetszennyezés, visszaváltható csomagolások, fenntartható fejlődés) A K+F kiadások nagysága Magyarországon Év K+F ráfordítás a GDP százalékában K+F ráfordítás abszolút értékben (millió Ft) 1990 1,6 33 725 1995 0,8 42 310 2001 0,9 SZE MMT

18 2.5. A gazdasági környezet fő elemei
A gazdasági környezet döntően a makrogazdasági feltételrendszert és a fogyasztói jövedelmeket foglalja magában. Gazdasági mutatók: GDP Infláció Munkanélküliségi ráta Hazai valuta más pénznemekhez viszonyított értéke Tőzsdemutatók (pl. BUX index) SZE MMT

19 2.5. A gazdasági környezet fő elemei – az egyén jövedelmének három szintje
Bruttó jövedelem – magában foglalja a SZJA-t, nyugdíj- és egészségügyi járulékot, munkavállalási járulékot, gyermektartást, szakszervezeti díjat és nettó jövedelmet. Nettó jövedelem Diszkrecionális (szabadon elkölthető) jövedelem – a nettó jövedelemből az önként vállalt levonások után maradó szabadon fogyasztásra fordítható („luxus”) és felhalmozható. SZE MMT

20 2.6. A politikai és jogi környezet fő elemei
Az állami beavatkozás fő területei: A versenyelvek A fogyasztó védelme Az árszabályozás A kereskedelmi forgalmazás szabályozása Az ügyleti jog A marketinget befolyásoló fő jogszabályok: Polgári törvénykönyv Belkereskedelmi törvény Ártörvény Termékfelelősségi törvény Közbeszerzési törvény Címvédelmi törvény Médiatörvény Versenytörvény Védjegytörvény Reklámtörvény SZE MMT

21 2.7. A STEEP-tényezők minősítésének és előrejelzésének módszerei
A környezeti tényező jellege Az elemzés módszere Minden tényezőre - forgatókönyvek, szcenáriók - kölcsönhatási elemzések Társadalmi tényezőkre - sajtóelemzések - életstílus-elemzések - általános célú véleménykutatások Technológiai és természeti tényezőkre - technológiai előrejelző módszerek - életciklus-elemzések Gazdasági tényezőkre - makroökonómiai elemzések Politikai és jogi tényezőkre - a gazdasági szabályozórendszer elemzése - környezetfigyelés (monitoring) - közvélemény-kutatási eredmények SZE MMT

22 2.7.1. A társadalmi-demográfiai tényezők értékelésének módszerei
Népszámlálási adatok – népesség előrejelzés Népességt+1 időpont=Népességt időpont+születések számat,t+1 időpont között- -halálozások számat,t+1 időpont között+bevándorlást,,t+1 időpont között- -kivándorlást,t+1 időpont között Sztenderdizációs technika Csoportelemzés (Perkins, 1993) Tradicionalisták Átmenetiek Változók Űrkorszakiak SZE MMT

23 2.7.2. A társadalmi, kulturális tényezők értékelésének módszerei
Sajtóelemzések, kiadványelemzések Fogyasztói trendelemzések Életstílus-elemzések Általános célú fogyasztói felmérések SZE MMT

24 2.7.3. A technológiai, természeti és ökológiai tényezők értékelésének módszerei
Analógia módszere Delphi-technika Forgatókönyvek, szcenáriók Kereszthatás-elemzés Battelle-módszer Brauers-Weber-módszer SZE MMT

25 2.7.4. A gazdasági tényezők előrejelzésének, értékelésének módszerei
Gazdasági statisztikák (KSH) Gazdasági előrejelzések, prognózisok SZE MMT

26 2.7.5. A politikai-jogi tényezők értékelésének módszerei
Gazdaságszabályozás, törvényhozás elemzése Környezetvédelmi jogszabályok elemzése – ökomarketing Közvélemény-kutatási adatok elemzése (Szonda Ipsos, Median, Magyar Gallup Intézet, GfK Hungária, Tárki, Nézőpont Intézet) SZE MMT

27 Köszönöm a figyelmet! SZE MMT


Letölteni ppt "2. A külső környezet elemzése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések