Vörösmarty Mihály : Csongor és Tünde Wolfgang Amadeus Mozart: Varázsfuvola
Művészettörténeti szempontból a romantika korában született. A dráma 1830-as keletkezése után 49 évvel megrendezett ősbemutatót Vörösmarty születésének 79. évfordulóján tartották meg. Művészettörténeti szempontból a romantika korában született. Témája a szerelemért való küzdelem, végül diadal. Az ősbemutatóra 1791. szeptember 30-án Bécsben került sor. Művészettörténetileg a felvilágosodás korához sorolható, ennek megfelelően a sötétség és a fény, a tudatlanság és az ész küzdelméről szól elsősorban. Győz a világosság.
Mindkét darab fő koncepciója az útkeresés, a szerelem, a fiatalok egymásra találása, akár viszontagságos úton is. Varázsfuvola Csongor és Tünde
Szereplők kísérő Tamino Csongor Mindketten uralkodó családból származnak Saját útjukat, illetve életük szerelmét keresik, aki számukra már-már a lelki üdvöt jelenti kísérő Pamina Az ártatlanságot jelképezik Tünde kísérő Balga Papageno Hétköznapiak, nem életük szerelmét, csak egy lányt keresnek Papagena Egyszerű szerelemre vágynak Ilma
A fiatalok közé akar állni Lányát Taminónak szánja Éj királynője Mirígy A fiatalok közé akar állni Lányát Taminónak szánja Éj Természetfölötti erővel rendelkeznek, az emberi világ fölött állnak Három fiú, három hölgy Három ördögfi, három vándor Segítik a szereplőket Akadályozzák a főhősöket
Helyszínek Jelképes helyszínek Igazság temploma Mitikus helyszínek A hős egyfolytában szerelmét keresi, sokat utazik. A hősnek próbatételeket kell kiállnia, hogy szerelméhez jusson. Tűzön, vízen kell átverekednie magát. Népmesei helyszínek: hármas út fa kút
A korra jellemző használati tárgyak Varázseszközök A korra jellemző használati tárgyak Hangszerek bocskor ostor köpeny fuvola csengettyű
Próbák Tamino és Pamina Csongor és Tünde Taminónak próbatételek sorát kell kiállnia szerelméért. Az egyik próba alkalmával nem szólhat kedveséhez. Csongor és Tünde Csongor az álommal,a távolsággal és Mirígy csapdáival harcol szerelméért.