2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Valóban a majmok bolygója?
Advertisements

Első előadás.
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
és a legkevésbé teljes az
Thomas Robert Malthus, február 13-án született Anglikán papnak tanult a cambridge-i egyetem Jesus College-ében Papi hivatását rövid ideig.
Globális problémák Kialakulásuk okai:
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
Antropológa III. Az élet.
Az empirikus ellenőrizhetőség mint kritérium
Nevelés- és oktatásszociológia
„A gyermek évszázada” Szabolcs Éva.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
A társadalmi változások elmélete
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
“Ha az ember eltűnik, lesz-e reménye a gorillának? Ha a gorilla eltűnik, lesz-e reménye az embernek?”
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
A kulturális antropológia etológiai aspektusa. "Az embernek mint fajnak nagy evolúciós újítása a közösség kifejlődése. Nem az egyének versenye a döntő.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Az ember mint evolúciós rejtvény
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
NEVELÉSELMÉLET.
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Humánökológia 2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés. 2.
4. előadás A szociáldarwinizmus után
Az egyed feletti szerveződési szintekkel foglalkozó szünbiológia
1. zárthelyi dolgozat 60 perc 1.A darwini elmélet előzményei 2.A szociáldarwinizmus kialakulása (19. sz.) 3.A behaviorizmus.
Az emberré válás folyamata
A pszichikumról általában
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Edward Sapir ( ).
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
A csillagászat keletkezése
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Pszichológiai Ismeretek
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
3. Mit tudunk biztosan, és mit tanítsunk az iskolákban az élőlények származásáról?
Evolúcióbiológia és asztrobiológia
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A fizika története az ókortól Newtonig (folytatása lesz: Newton, A fizika története Newtontól napjainkig, Az atombomba története)
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A világnépesség növekedése
Evolúció Modell vagy metafora? Csányi Vilmos. Metafora : sejtés, hiedelem, megfigyelés elnevezés jellegzetes tulajdonság alapján Modell: struktúrák és.
Ember és környezetének viszonya
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
A rendszertan alapjai.
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
A fizika mint természettudomány
Komenczi Bertalan Információelmélet
Az együttműködés és a tudomány iskolája
Környezet-gazdaságtan alapkérdései
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
2. előadás és szeminárium Az alapok I.
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés. Biológiai embertan II. 2. előadás Darwinizmus és emberi viselkedés.

A darwini tudományos magyarázat az ember kialakulására Változékonyság Természetes szelekció Adaptáció A Darwin-pintyek számos fajra különültek a helyi körülményekhez történő alkalmazkodás eredményeként

A darwini előzmények Evolúció eszméje Arisztotelész: Elemi világ, ‘létezők nagy láncolata’ Charles Bonnet: Grádics-elmélet Törzsfa eszméje Carl von Linné Buffon gróf Erasmus Darwin Lamarc Cuvier A darwini evolúcióelmélet inspirátorai Charles Lyell (1797 – 1875) Principles of Geology az első modern geológiai munka kimutatja, hogy a Föld többszáz millió éves (Ma: 4,5 -5 milliárd év!) uniformizmus elve (régen és ma ugyanazon alakító erők) Thomas Robert Malthus (1766 – 1834) An Essay on the Principle of Population, 1789., könyvként kiadva: 1803. a populáció mértani haladvány szerint szaporodik, de a javak számtani mentén

Mi a humánökológia? A szociológiában (1920 környékén) Young Kark és Burgess (a chicagói iskola), P. Geddes Sejt-(szövet)-szerv-szervezet=organizmus- ökoszisztéma-ökoszféra-univerzum (nem ismeri el a társulást!)

A humánökológia mint transzdiszciplina Az ökológiai szemlélet történeti formái A humánökológia Kérdések A multidiszciplináris tudomány A transzdiszciplináris tudomány

A konzervatív tudomány – Nánási Irén megjegyzései van-e jogosultsága a biológiai ökológia mellett? A válaszok vagy a kérdések vannak túlsúlyban? Szükséges-e az ismeretek integrálása? Ezt szaktudománynak kell-e csinálnia?

A multidiszciplina Szaktudomány = partikuláris gondolkodás Specializáció – a természettudományok megjelenésével kezdődik XX. század = globális problémák, globális megoldási igények Különösen jelentőségre tettek szert: az embertudományok - ezek között: a humánökológiai is ott található - sajátosságai: nem szaktudomány-centrikusak, hanem probléma-centrikusak Monodiszciplináris szakasz: a szaktudományok még szeparáltak (1920-ig kb) Multidiszciplináris szakasz - megindul több szaktudomány közeledése: szociológia, pszichológia, antropológia, geográfia, architektúra, ökonómia, ökológia stb. - integrációra törekvés

Humánökológia és szociológia Kiindulási pontok: Darwin: A fajok eredete Szociológiai kiindulás: Spencer, Ward, Durkheim Spencer szempontjai - a társadalom, mint önorganizáció - a funciók differenciálódása - evolúció Ward - szimbiózis fogalmának átvétele Durkheim

A multidiszciplina első kifejtői Humánökológia és geográfia Alexander von Humbold Humánökológia és szociálantropológia Ökológiai pszichológia nem a laboratórium a valóságos világ a fontos a kísérleteknél Ökonómia és ökológia 1950 környékén vált fontossá párhuzamok feltérképezése a 2 tudomány között Alkalmazott humánökológia - műszaki tudomány - építészet - tájépítészet - természetvédelem - közegészségügy

A HUMÁNÖKOLÓGIA mint transzdiszciplína A tudomány 1970-ig ugyancsak fragmentált (Young, 1964, 1983) Ma is: társadalomtudományok + természettudományok + embertudományok laza konglomerátuma A határátlépést segíti: - Analógiás gondolkodás - interdiszciplináris vizsgálódás

A humánökológia vizsgálati objektuma Vizsgálati objektumának a definíciója: „az ember totális interakciója a környezetével2 Problémák okai Környezet és az emberi lét szintezett Kérdéses a „környezet” fogalma Az interakciónak 3 szférája van: természet, kultúra, ember Kérdés a szupraindividuális-individuális lét viszony is Fogalmak tisztázatlanok Szerveződési szintek vizsgálata fontos (Bertalanffy)

Szerveződési szintek Comte óta (Rowe, 1961) – hierarchikus rend: sejt – univerzum között Rappaport (1968): individuális lét – pupuláció – társulás – ökoszisztéma Parson (1968): organizmus – szociális rendszer – kulturális rendszer – előzőek által értelmezhető személyiség szint

Történetiség I.

A darwini elmélet Több egyed születik, mint amennyi felnőhet és szaporodhat Ez a létért való küzdelemhez és a kiválasztáshoz vezet Az örökletes tulajdonságú, de eltérő egyedek eltérő módon sikeresek Az örökletes eltérések a kiválasztás révén felhalmozódnak Azaz: a túlélést és szaporodást segítő jellegek halmozódnak fel – adaptációk jönnek létre Ez csupán vázlatos Maga Darwin összetettebb, néhány ponton eltér a fentitől pl ‘módosulással való leszármazás’ kifejezést használ s nem a ‘természetes kiválasztás’-t a mű nem az evolúcióról szól (az evolúció értelme: a komplexitás növekedése, a bonyolultabb élőlények kialakulása, a fejlődés), hanem a természetes kiválasztódástól (Darwin, s a neodarwinizmus szerint sincs valamiféle cél felé haladásról, fejlődésről, megtervezett útról. Nincs olyan természeti törvény, amely ezt előírná. A módosulások jellegét a túlélési sikeresség határozza meg.) Az evolúcióelméletnek nem része az, hogy mi az evolúció iránya. Darwin kötete a fajok változásának kedvező s kedvezőtlen körülményeit tekinti át (= ökológiai és biogeográfiai tényezők áttekintése)

Egy kortársi példa az evolúcióra AIDS – fölfedezése: 1981. Pneumocystis tüdőgyulladásban elhaltakban találták 1985-re 12.000 amerikai halt meg AIDS-ben 1998: a világ nemileg aktív népességének minden 100. tagja fertőzött egyes afrikai országok népességének 50 %-a fertőzött Amit tudunk nemi érintkezés útján terjed a vírusa: Human Immunodeficiency Virus = HIV retrovírus (azaz nem DNS-ből, hanem RNS-ből áll) kb. 10.000 bázist tartalmaz a vérsejtek sejtfal-felszínébe képes a gazdasejttel termeltetett enzim beépülni az immunrendszer összeomlik enyhe fertőzéssel kezdődik, majd újabb betegségek jelennek meg 6-10 év a fertőzés és a nyilvánvaló betegség közti átmeneti idő

Módosulással kísért evolúcióról van szó. Minden vírus naponta 1x osztódik A véletlen mutációt követi a természetes kiválasztódás. Ez teszi lehetővé, hogy a vírus alkalmazkodjék a test védelméhez, orvosságokhoz. Idővel megjelennek a vírus új formái. Mi az oka a HIV sikerességének? „a társadalmi változás, az utazás és a promiszkuitás” az, hogy a vírus nem képes pontosan másolni önmagát. (A másoló enzim hibarátája milliószor nagyobb mutációs sebességű, mint a gazdaszervezeté.) Minden új részecske legalább 1 változást tartalmaz az RNS-én Minden betegben igen hamar sokféle RNS-ű víruscsoport lesz A legtöbbjük hibás és elpusztul, de némelyet nem tud elpusztítani a szervezet immunrendszere A sértetlen vírusok elszaporodnak, s ezek újabb változatai hamarosan megjelennek

A természetes kiválasztódás megváltoztatja a vírus mibenlétét. A gyógyszerek maguk is előidéznek evolúciós változást. a HIV esetében az RNS-ének elég 5 döntő ponton megváltozni ahhoz, hogy már újabb gyógyszert kelljen ellene bevetni. 1990. Rivotril - kezdetben sikeres volt a gyógyszer - új, ellenálló vírus jelent meg, s mind négy mutáció egyforma keveréke - együtt 20x-ára emelik a vírus ellenállóképességét

Charles Darwin (1809 - 1882)

„Fény derül majd az ember eredetére és történetére is.” Darwin, C. (2001) A fajok eredete. Typotex, Budapest. 430. ford. Kampis Gy.

Az emberről A természetes szelekció elve alkalmazandó az emberi fajra is Tisztázandó mindenek előtt a faj múltja - időközben felfedezik a Neander-völgyi ősemberek maradványait - őslénytani és régészeti leletek garmadája kerül elő - elkezdődik az emberszabású főemlősök megfigyelése (etológia) - primitív társadalmak vizsgálata (Morgan, Tylor) - darwinisták tábora nő (pl. Haeckel, Huxlay) – akik a darwini elveket az emberre is alkalmazták a természettudósok elfogadták a fajok fejlődéséről szóló tanítást Az ember származása és az ivari kiválasztás, 1871. - az élővilág és az ember alakulása ugyanazon törvényszerűségek alapján zajlik - az ember legjellegzetesebb vonásai a természetes kiválogatódás útján alakul ki ilyenek pl. - két lábra emelkedés és a kéz felszabadulása - a kéz szerszámkészítésre felhasználhatósága - ami hozzájárul az értelmi képesség növekedéséhez - közösségi kooperáció értéke a társas szerveződésekben (azaz a pszichológiai és erkölcsi tulajdonságok!) - artikulált beszéd képessége, - intelligencia, - kötelességtudat, önzetlenség, kölcsönösség, bátorság - a szociális és morális késztetések visszaszorították az individuális ösztönöket

A természetes szelekció azoknak a népcsoportoknak kedvezett, amelynek a tagjai magasabb fokon rendelkeztek az együttműködés képességeivel. Ez tette lehetővé a kultúra felépülését erősödtek a szociális késztetések a morális hajlamok háttérbe szorultak az individuális törekvések Van egy pillanat, amikortól biológiai és a szociális evolúció együttese válik fontossá. Honnan erednek a szociális képességek? Darwin: magából az állatvilágból, főként a majomból - mégpedig a mai majmok és ember közös ősétől ez a nézet megváltoztatta a vallásos ill. korábbi filozófiai/teológiai és a tudományos világképek emberképét - az ember része a természetnek - része az állatvilágnak - nem létezik az ember és a majom, az állat, a természet között áthidalhatatlan szakadék

Darwin következetes a természetes szelekció elvéhez: Ha a kiválogatódás az egyetlen hatóerő az emberiség fejlődésében, akkor a különböző környezetben élő embercsoportok eltérő fejlődésen mennek keresztül A ‘magasabb fokra’ jutottak idővel kiszorítják a ‘vadakat’ pl. a kaukázusiak az alacsonyabb rendű törököket Mindez Darwinnak nem idológiai-politikai kérdés volt – hanem a tudományos gondolkodás következménye. Meg volt arról győződve, hogy a biológiai átalakulásunk tekinthető a történelmi fejlődés legnagyobb mozgatójának. Ma: az emberré válásban a természetes szelekciónak szerepe van a kultúrának, a történelemnek némi autonómiája van

Eszmetörténeti összefoglalás 1. A kor pozitivizmusa szerint a tudós a kortársak nézeteitől függetlenül szedi össze a természet tiszta tényeit, s mind a metafizikai, mind a társadalmi ismereteken/hatásokon kívül áll. - ez Darwinra sem igaz - a pozitivizmus így is megkérdőjeleződött! 2. Először történik meg, hogy egy tudós átformálja a kora (és a jövő) antropológiai felfogását - ezzel az embertani önálló kutatások elindítójává is válik - korábban az antropológia világnézeti kérdés volt - Descartes: embernek ‘vele született’ eszméi vannak (ezzel elkerülhetők a tapasztalati tévedések) - angol empirikusok (Locke, Hume) a tapasztalat és a nevelés mindenható (tabula rasa elmélet) - Kant: az ember megismerő képessége olyan, hogy csak a világ jelenségeihez képes hozzájutni, a magánvaló világ azonban rejtve marad előle (erkölcsi és vallásfilozófiai meggyőződéseken nyugszik a véleménye) 3. Az antropológiai gondolkodás új alapokra kerül (korábban magánügy volt) a tudományos magyarázat többé nem hagyható figyelmen kívül a filozófia korábbi elveit fel kell hogy adja a keresztény vallásos világkép antropológiája széthull

A tudományos gondolkodásban bekövetkező változások A tradicionális vallásképen túl filozófiai és tudományos iskolák világképe is sérült. - pl. karteziánus dualizmus (szerintük a mechanikai természet és a szellem között hasadék van) - nincs értelme a diszkrét hierarchiáknak - Az emberi test működése nem magyarázható kizárólag a mechanika törvényeivel (pl. preformációnak sincs értelme) KÖVETKEZMÉNY: biológiai törvényszerűségek a fontosak a magyarázatok számára 1. A biologikum sajátosságainak gyors felfedezései (élettan, embriológai, etológia stb.) 2. Az evolúció eszméje a biológiát egységesítette. (Darwin a biológia Galileije) 3. A biológia megállapításai alkalmazottak lesznek a közgazdaságtanban, politikában, történettudományban, művészetekben stb. 3. A POZITIVISTA ESZMÉK ELLEN IS HATott a progresszió nem érvényes a természetben (azaz a tudomány kritériuma közé nem tartozik) Ámbár Darwin pozitivistának állította magát: az elmém olyan…”gép, amely általános törvényeket képes kidarálni tények nagy tömegéből.”

Javasolt irodalom http://hps.elte.hu/Darwin.htlm Darwin, Charles (2000) A fajok eredete. Typotex. Bp. Jones, Steve (2003) Darwin szelleme. A fajok eredete – mai változatban. Typotex, Bp. Fortey, Richard (1997) Life: an Unauthorised Biography. HarperCollins, London Nánási Irén: A humánökológia mint transzdiszciplina. Bp. 1992.