Izrael a hellénizmus korában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

A frigyláda 11/A.
Bonaparte Napóleon ( ).
Készítette: Jon A. Palmer
Család.
A démosz küzdelme a politikai hatalomért
AZ ARANYBULLA-MOZGALOM
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
A zsidó kultúra Vallás.
Az ókori Hellász.
A RÓMAI KÖZTÁRSASÁG VÁLSÁGA
A spártai és az athéni állam
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
1848/49-es szabadságharc nemzetiségi, kisebbségi vonatkozása
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
Készítette: Szalay Zoltán
Készítette: Madarász Dorottya
SPÁRTA Egy másik görög út.
Tízparancsolat 2. Mózes 1-17.
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
A konfliktusok és elhárításuk
Szentszék a Szentföldön Vallás és politika a Vatikán és a modernkori Izrael kapcsolatában a cionizmustól napjainkig.
Izrael.
Vigasztaljátok, vigasztaljátok népemet, így szól Istenetek
Hellas egységesítése Nagy Sándor i.e
A válság százada (III.sz.)
Kis országok-nagy örökség
A Közel-Keletet egyesítő birodalmak
Bevezetés az Újszövetségbe
ALEXENDROSZ Makedón Nagy Sándor.
Az ÓKORI EGYIPTOM.
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
AZ ÓKORI RÓMA TÖRTÉNETE
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
NAGY SÁNDOR ÉS A HELLÉNIZMUS KORA
KERESZTÉNY VALLÁS.
Árpád-házi Szent Erzsébet
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
A GÖRÖG VALLÁS.
Készítette: Szalay Zoltán
Kis országok az ókori Közel-Keleten
Rómaiak és zsidók az I. században
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Zsidók Pannóniában.
Városállamok- Birodalmak
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
A hellenizmus kora (Kr.e. III-I.sz.).  Alexandrosz váratlan †  a birodalmat is váratlanul éri  Harc az utódlásáért  bomlásnak indul  Örökösök (diadokhoszok)
Vallási emlékek és vallások a mai Magyarországon
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
Ó- és Újszövetség.
Kialakulása, nyugati és keleti
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
A Jelenések könyve értelmezésének modelljei: A lineáris és a chiasztikus szerkezet lehetséges kapcsolata.
Az ókori Róma 2. A köztársaság kora (Kr.e. 753 – 510)
A RÓMAI KÖZTÁRSASÁG VÁLSÁGA
(Dávid és Salamon uralkodása)
A babiloni fogság.
Róma a világ ura i. e. 27-ben Octavianus Augustust Róma első polgárává választották. Megalakult a császárság, élén a császárral, aki teljhatalmú.
A királyság újjászervezése: Károly Róbert
A két részre szakadt királyság
A kereszténység hivatalos vallássá válásának folyamata
IZRAEL ÉS AZ ARAB VILÁG Készítette: Mérő Dominika.
Jézus Krisztus világa 3. A Makkabeusok és háborúik
A HELLÉN KOR Összefoglalás.
AZ EURÓPAI ZSIDÓSÁG A KÖZÉPKORBAN.
Hellasz egységesítése
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

Izrael a hellénizmus korában (Kr.e. 330 után)

1. Politikai-társadalmi fejlemények Nagy Sándor halála után hadvezérei felosztották a birodalmat: Jeruzsálemben – kb. Kr.e. 300 és 200 között – az egyiptomi Ptolemaioszok uralkodtak; a Ptolemaioszok nem neveztek ki helytartót, a tartományt a „főpap” irányította; a korszakot politikai stabilitás és gazdasági jólét jellemezte.

Ugyanakkor tovább erősödtek a társadalmi feszültségek: a Ptolemaioszok bevezették az „adóbérlet” intézményét (ez megvásárolható volt, és tulajdonképpen annyi pénzt szedtek be, amennyit akartak); néhány gazdag arisztokrata család hatalmas vagyont halmozott fel; a gazdasági elit hellenizálódott (pl. görögül beszéltek); közben az alsóbb osztályok még inkább elszegényedtek – ráadásul nem értették, hogy népük gazdagjai miért működnek együtt az elnyomó hatalommal, és miért nem foglalkoznak a szegényekkel és kizsákmányoltakkal.

Kr.e. 200 körül a Ptolemaioszokat a – szíriai – Szeleukidák váltották: a társadalom két részre, ptolemaiosz- és szeleukida-pártiakra oszlott; a hellenizáció folytatódott, Jeruzsálemből „görög polisz” lett, az arisztokraták görög nevelést adtak gyermekeiknek (nem tartották meg a szombatra, az étkezési szokásokra, a vegyes házasságok tilalmára vonatkozó előírásokat.

Amikor aztán néhányan elrabolták a Templom kincseit, polgárháborús jellegű állapotok alakultak ki (az egyéni érdekek előtérbe helyezése már régóta elégedetlenségek forrása volt). A konfliktus IV. Antiokhosz (szeleukida uralkodó) beavatkozása zárta le, és radikális hellenizációt vezetett be: kifejezetten megtiltott minden zsidó szokást; a Templomot az „Olümposzi Zeusz” tiszteletére nevezte el.

2. A Makkabeusok korának társadalmi-vallási fejleményei A kialakult állapotok miatt a – vidéki szegényebb – lakosság fellázadt a Makkabeusok (ők egy papi család voltak) vezetésével (Kr.e. 167.). Júdás Makkabeus küzdelmei sikerrel végződtek: Kr.e. 164-ben elfoglalták Jeruzsálemet. Megtisztították, és „újraszentelték” a Templomot is – erre emlékeztet a Hanuka ünnepe. (2 Makk 10, 1-8.) Csökkentették a lakosság terheit (pl. az adókat).

A Makkabeus-felkelés azonban nem váltotta valóra a hozzá fűzött reményeket: a Hasmoneus-ház (ők a Makkabeusok utódai) egyfajta hatalomkoncentrációt hajtottak végre; elmaradtak a szociális reformok. Ebben az időben fejlesztettek ki egyfajta ellenállás-teológiát: Isten minden politikai hatalom fölött áll: Ő majd „megalázza a hatalmasokat”, és igazságot szolgáltat a kisemmizetteknek (vö. Magnificat: Lk 1, 46-55.).

Ennek az ellenállás-teológiának a kibontása az ebben a korban megjelent apokaliptikus irodalom is, amelyben a YHWH-hit egy egészen új dimenziót kapott: Az addigi „történelmi fölszabadítás vallása” akkortól kezdve az „eszkatológikus (végidőbeli) megváltás vallásává” – is – vált (ld. pl. Iz 24-27; Dán 7). Amikor Pompeius – Kr.e. 63-ban – elfoglalta és római provinciává tette Palesztinát, a zsidóság egy jelentős része kifejezett örömmel, mintegy „szabadítóként” fogadta őt (a Hasmoneusokkal szembeni elégedetlenség miatt).