A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
Advertisements

„Amikor szeretünk, Isten felé közeledünk, aki minden szeretet forrása és tűzhelye.” (George Sand)
Viselkedésformák a csoportban
Stephen Edwin King Állattemető. A szerzőről •1947. szeptember 21-én született a maine-i Portland városában. •Amerikai író, a jelenkor egyik legolvasottabb.
A fotográfia különböző megjelenési formái a filmben Készítette: Hrivnák Anita Szegedi Tudományegyetem, 2011.
PEREM-KÖZÉRZET ÉS CSALÁDMODELlEK A KORTÁRS VAJDASÁGI MAGYAR NOVELLÁKBAN Sz. Móra Regina 2008.
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
Móricz Zs.: Hét krajcár.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Társismeret.
Csongor és Tünde Készítette: Piele Klaudia Réka 10/b.
Gondolatok a barátságról
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Készítette: Molnár Fruzsina Eszter szociális munka III. évfolyam
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
Demokrácia és diktatúra
Novellaelemzési szempontok
A regény műfaji jellegzetességei
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
 A túlvilág egy megosztott világ tartozéka: evilág és túlvilág – együtt képezik az egészet. Érintkezési pontjuk az ember világa. Mintha mi lennénk a.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
„D E MIFÉLE HIVATALNOKOK EZEK ÉS MIFÉLE ÜZENETEK ?” Az értelmezés nehézségei a Kafka-prózában Jelige: Klamm XXX. Jubileumi Országos Tudományos Diákköri.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
A finnek ősi eposza 2/B.
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
Összeállította: Dóber Valéria
Szociológia - Jogszociológia
Goethe: Faust 23/C.
Apokalipszis 12/C.
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
A „barbárság” fogalma Móricznál és általában
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Kereszttel élni Csak az élhet igazán, aki az életet a maga valóságában tekinti. Elmélkedésünk tudatosítani akarja bennünk életünk fontos eseményeinek az.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A postás, aki egy ujjal tudott fütyülni MŰNEME: epika MŰFAJA: novella
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Franz Kafka ( ).
a kubizmus kubus = kocka
„Csináljunk egy gépet, ami helyettünk gondolkodik” Bill Gates.
A mese.
1. Balladák.
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
A „Varázsfuvola” és „Csongor és Tünde” hasonló motívumai
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Kognitív és emotív jelentés
Szeretet szolgálat Joli néninél
„Nap és pajzs az Úr, kegyelmet és dicsőséget ad az Isten
Nagy elbeszélések október 4..
A Biblia és a képzőművészet
Mikszáth Kálmán novellái
B) A Megváltó Isten, Jézus Krisztus váltságműve
„Amikor szeretünk, Isten felé közeledünk, aki minden szeretet forrása és tűzhelye.” (George Sand)
Cím Alcím.
Előadás másolata:

A strukturalista, a hermeneutikai és a dekonstruktív interpretáció 2016. október 25.

Strukturalista interpretáció Franz Kafka: Az ítélet Elbeszélés és elbeszélt történet megkülönböztetése Konvencionálisan induló elbeszélés – egyes szám harmadik személyű külső narrátor (nem tudjuk meg a történetből ki ő) Beszédes a paratextus („Történet”) – felhívja a figyelmet a szöveg fikcionáltságára

Strukturalista interpretáció II. A mese és a példázat elbeszélői konvenciójára emlékeztet Fel kell tennünk a kérdést: „ki lát?” és „ki beszél?” – Az ítéletben nagyon sokáig E/3. és múlt időben beszél a narrátor, de a főszereplő szemszögéből látjuk az eseményeket A semleges, testetlen hang keveredik egy meghatározott belső fokalizációval

Strukturalista interpretáció III. Közelség és távolság, közvetlenség és közvetítettség, szubjektivitás és objektivitás keveredik A szöveg második felében ez eltűnik és helyét a szereplők dialógusa veszi át (az elbeszélés vége tisztán ütközteti a két formát) Az elbeszélt történet vizsgálata: az alcímben szereplő „történet” annyiban más egy puszta eseménysortól, hogy itt nemcsak egymásra, hanem egymásból következnek az események

Strukturalista interpretáció IV. A történetben radikális váltás történik: az önmegvalósításból önmegsemmisítés lesz Több kérdés is megválaszolatlan marad (pl. miért ítélte halálra a fiát az apja?) Az apa ellentmondó kijelentéseit és különös viselkedését nem kommentálja, nem magyarázza meg az elbeszélő Hiányzik az apa fókusza, esetében nincs elbeszélt monológ – csak az önkény van, amely mindent megértést kizár A fiú perspektíváját tudjuk átélni csak

Hermeneutikai interpretáció Maga a cím jogi fogalom, mint A per esetében Az ítélet mint fogalom a hermeneutikában is fontos – a történet egyszerre lesz a hermeneutikai megértés konvenciója és a hagyományos értelemkeresés provokációja Hagyományosan kezdődik, de kellően provokatív a keretmegoldás: folyóval kezdődik és azzal zárul

Hermeneutikai interpretáció II. A kereten belül az ablak motívuma lesz fontos – az apával való találkozáskor is az tűnik a főszereplő szemébe először – a befejező mondat is egy ablakon át látó perspektívát idéz meg A levelezés is arra irányítja a figyelmet, hogy itt a szövegolvasás a történetben is központi szerepet kap Először a barát, majd az apja, végül a saját életét is interpretálja a főhős A barát értelmezése: egy Doppelgänger-történetként is olvasható

Hermeneutikai interpretáció III. A levélolvasás magában hordozza félreértés lehetőségét (háromszor is említ egy eljegyzést, így a barát felfigyel erre) Az apa ugyan hátrányban van a fiához képest (rossz a szeme) – de a szóbeli ítélet erősebb a levél többértelműségéhez képest A fia leleplezését is egy magasabb értelem, egy kontextuális rend segítségével éri el Kontextus az ítéletnél: a kereszténység – az ítéletnek csak a végrehajtásban lesz először értelme

Hermeneutikai interpretáció IV. A novella értelmezhető, tehát nem értelmetlen – de nagyon sok minden nem tisztázható, mert igen dolog kevés történik (a legtöbb közvetve) Az ítélet olvasható a hermeneutika teljesítőképességének kritikájaként is Nemcsak kétségbe vonja a szöveg a világ olvashatóságát, de azt a kérdést is felteszi, hogy mitől lesz egy olvasásmód jó vagy rossz

Dekonstruktív interpretáció Kafka levele: ezen novellán nincs mit magyarázni – közvetlen értelmet csak a hermeneutika feltételez – közvetett értelme van: az értelem szubverziója Első látásra a novella szeret az értelmetlen szöveg szerepében tetszelegni Vannak benne felismerhető rendek (gazdasági, családi) – de ezek egyben jelrendszerek is, melyek érvényessége kioltódik De a kioltás még létre hozhatja az értelem új konstrukcióját

Dekonstruktív interpretáció II. A szöveget kijelentésformák keretezik: az elején a levél, a végén az ítélet – ez utóbbi értelmetlen, amely csak a végrehajtásában kap értelmet (az értelem szubverziója, amelyből értelem születik) Georg egy köztes állapotban van: szerelem és halál, siker és kudarc, hatalomátvétel és hatalomvesztés, konstrukció és destrukció között Ahogy veszíti el a hatalmát a fiú, úgy tűnik el a szöveg értelme – a végső értelem az értelem tagadása lesz

Dekonstruktív interpretáció III. A kezdetet jelentő levél és a befejezést jelző ítélet között helyezkedik el az apa-fiú párbeszéd – annak középpontjában pedig a barát kérdése áll (egyszer sincs az olvasó arról biztosítva, hogy létezik a barát) A barát a szignifikáció játékára példa – illetve sok jelentést felvehet, de leginkább a jelölőfolyamat rendszerével vonható párhuzam: kinek áll hatalmában megmondani, mit jelent a barát? A barát tehát egy jelrendszer, melynek birtoklója egyben élet és halál ura

Dekonstruktív interpretáció IV. Georg elveszíti szubjektumstátuszát: a jeleket nem tudta uralni, így maga lett a jelek alávetettje Ahol a szöveg az értelem aláásásáról beszél, ott kiteljesedik a szöveg szubverziója – Georg az olvasó reprezentánsa lesz: ami vele a szövegben, az az olvasóval a szöveg olvasásakor történik meg – mindkettő egy negatív ítéletnek veti alá magát, amit a différance, az el-különböződés terjeszt ki rájuk a dekonstrukció ott is nyitva hagyja a jelentés problematikusságát, ahol a jelentést mi hajlamosak vagyunk magától értetődőnek venni