Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 2

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A versenypolitika alapjai A versenypolitika alapjai Előadó: Bassola Bálint Az előadásban foglaltak a szerző véleményét tükrözik, amely nem feltétlenül.
Advertisements

Étrend-kiegészítő vagy gyógyszer? Határterületi termékek elhatárolásának szempontjai Medical Tribune konferencia október 1. Dr.
Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében.
GINOP / „Út a munkaerőpiacra" GINOP Ifjúsági Garancia program A Veszprém Megyei Kormányhivatal részprojektjei 2016.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Szőke István szakmai igazgató Pécs, január 29. A gazdasági válság foglalkoztatásra gyakorolt hatásának.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Különadók 2011, Ágazati különadók 2010.december 4-től hatályos 2010.december 4-től hatályos Adókötelezettséggel érintett tevékenység kör: Adókötelezettséggel.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Tisztességes verseny a közbeszerzésben.
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Magyar tapasztalatok a versenyjog területén a csatlakozás óta Csépai Balázs Gazdasági Versenyhivatal november 23.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Előadó: DDr. Alpár Erzsébet LL.M (München)
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
FITLIFE BAY Fitness és Mozgásközpont
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak
Dr. Kovács László Főtitkár
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Öröklési szerződés és Köteles rész
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Kockázat és megbízhatóság
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
MAGYAR ADÓÜGYEK AZ EURÓPAI UNIÓ BÍRÓSÁGA ELŐTT
SZÁMVITEL.
Szervezetfejlesztés II. előadás
1993-as közoktatási törvény
A HEVES MEGYEI KORMÁNYHIVATAL MUNKAÜGYI KÖZPONTJÁNAK 2011
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
Innovációs képesség és jólét összefüggései
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Korrupció és közbeszerzési kartellek
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Compliance és Corporate Governance
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
A Közbeszerzési Döntőbizottság tapasztalatai Dr
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Készítette: Koleszár Gábor
Versenyjogi alapismeretek november 22.
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Szabálytalanságkezelés
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Tevékenységek felvétele
Környezetgazdaságtan 6. előadás A környezeti szabályozás eszközei
Előadás másolata:

Az Európai Unió gazdasági joga Versenyjog 2 Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens

Ismétlés: versenyjogi megfelelőség Természetesen nem mindegyik versenytársak közötti megállapodás tiltott. Vannak ún. hardcore (durva, kőkemény) kartellek – vállalati megfelelési program – versenyjogi kockázatok, alkalmazottak képzése. Vannak „attól függ” megállapodások – érdemi/részletes versenyjogi vizsgálat (összetett ügyekben jogi és közgazdasági elemzésre együtt lehet szükség). Vertikális megállapodásokra is vonatkozik a versenyjog.

Erőfölénnyel való visszaélés Domináns vállalkozásokra vonatkozó speciális kötelezettségek

Erőfölénnyel való visszaélés Erőfölény fennállása nem tiltott, az azzal való visszaélés azonban igen. Kizsákmányoló és kiszorító jellegű visszaélések.

Erőfölény fogalma Erőfölény: „gazdasági tevékenységét a piac többi résztvevőjétől nagymértékben függetlenül folytathatja, anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak, szállítóinak, vevőinek és más üzletfeleinek vele kapcsolatos piaci magatartására.” Szempontok: piaci részesedés, relatív piaci részesedés, piacra lépési korlátok, technológiai előnyök stb. Erőfölényes helyzet adott releváns piacon vizsgálandó – piaci részesedés 40% felett → valószínű 25% alatt → valószínűtlen Közötte → attól függ…

Fontosabb visszaélési tényállások Túlzottan magas árak Felfaló árazás Árprés Árukapcsolás Szerződéskötéstől való indokolatlan elzárkózás, nélkülözhetetlen eszközök

Túlzottan magas árak Túlzottan magas árak: a domináns vállalkozás gazdasági erőfölényét kihasználva olyan magas árakat érvényesít, amelyeket versenykörülmények között nem tudna érvényesíteni. Módszer: ár-költség összehasonlítás, összehasonlító elemzés.

Felfaló árazás Önköltség alatti árak. Átlagos változó költségek alatti árak mindig visszaélésszerűek. Átlagos változó költségek feletti, de az átlagos teljes költségek alatti árak is visszaélésszerűek leehetnek, ha egyéb körülmények ezt indokolják.

Árprés A túlzottan magas árak és a felfaló árazás kombinációja. Az upstream piacon (felső piac) erőfölényben lévő szolgáltató úgy növeli ezen a piacon az árakat, hogy ezzel egy időben csökkenti a downstream piacon (alsó piac) érvényesített árait. Ezzel a konkurencia árrését összepréseli.

Árukapcsolás Az erőfölényben lévő vállalkozás az általa dominált piac termékét (dominált piac) összekapcsolja egy olyan piac termékével, ahol működő verseny van (kompetitív piac). Ezzel kiterjesztheti erőfölényét erre a kapcsolódó piacra is.

Szerződéskötéstől való indokolatlan elzárkózás/nélkülözhetetlen eszközök Amennyiben valamely eszköz használata egy másik vállalkozás számára szükséges annak érdekében, hogy az a piacon működjön (híd, vasút, kikötő, hálózat stb.), hozzáférési kötelezettség írható elő, feltéve, hogy ennek egyéb feltételei is teljesülnek.

További visszaélési tényállások Hosszú távú kizárólagos szerződések Diszkrimináció Árkedvezmények

Vállalkozások összefonódása, koncentráció Fúziókontroll Vállalkozások összefonódása, koncentráció

Fúziókontroll Vállalatok összefonódásának ellenőrzése Mi tekinthető összefonódásnak: (1) Összeolvadás, beolvadás, vállalkozás része egy másik vállalkozás részévé válik. (2) Közvetlen vagy közvetett irányítás szerzése. (3) Egymástól független vállalkozások közösen hoznak létre általuk irányított olyan vállalkozást, amely egy önálló vállalkozás valamennyi funkcióját tartósan képes ellátni.

EU-s dimenziójú fúzió – forgalmi küszöbértékek 1. Eset: összevont világméretű forgalom >5 milliárd EUR és van legalább két vállalkozás, amelyek EU-s szintű forgalma > 250 millió EUR, kivéve: a vállalkozás mindegyike EU-s szintű forgalmának több mint kétharmadát egy és ugyanazon tagállamban éri el. 2. Eset: összevont világméretű forgalom >2,5 milliárd EUR, legalább három tagállam mindegyikében az összevont teljes forgalom >100 millió EUR és ezen tagállamok mindegyikében legalább két vállalkozás mindegyikének teljes forgalma >25 millió EUR, és legalább két érintett vállalkozás mindegyikének EU-s szintű forgalma >100 millió EUR, kivéve: a vállalkozás mindegyike EU-s szintű forgalmának több mint kétharmadát egy és ugyanazon tagállamban éri el.

Engedélykérési kötelezettség EU-s dimenziójú fúzió: egyablakos rendszer („one-stop shop”) kizárólag a Bizottságtól kell engedélyt kérni. Nem EU-s dimenziójú fúzió: az egyes nemzeti versenyhatóságoktól kell engedélyt kérni, amennyiben a nemzeti fúziós jogi így rendelkezik. Mindkét esetben felmerülhet engedélykérési kötelezettség valamely EU-n kívüli országban. Végrehajtási tilalom.

Fúziókontroll eljárása Engedélyezési eljárás - többlépcsős, kötelező határidőkkel Az összefonódás érdemi vizsgálata Ún. „SIEC teszt” („significant impediment to effective competition) a GVH és a Bizottság előtt is. Egy összefonódás csak akkor engedélyezhető, ha az „nem csökkenti jelentős mértékben a versenyt az érintett piacon, különösen gazdasági erőfölény létrehozása vagy megerősítése következményeként” Előzetes vagy utólagos feltétel / kötelezettségvállalás előírható! (pl. egy üzem eladása független harmadik személynek, diszkrimináció-tilalom előírása)

Köszönöm a figyelmet! Várom kérdéseiket! Email: csongor.nagy@gmail.com