Evolúciós Pszichológia: Szociális kogníció, érzelemszabályozás 2016/2017 Simor Péter
Új készségek, régi eszköztáron: Meglévő struktúrák evolúciós újrahasznosítása
Újrahasznosítás a gondolkodás evolúciója során Jobb TPJ (temporoparietal Junction): átfedő aktivitásmintázat a téri, időbeli és személyes távolság-közelség ingereire SPL: Superior parietális kéreg: környezeti ingerek helyzetének megfigyelésére (pl. szakkád feladat) és belső reprezentációk feldolgozása során (pl. mentális aritmetika) átfedő aktivitásmintázatot mutat Parkinson & Wheatley, 2015
Kulturális újrahasznosítás és idegrendszeri plaszticitás Parkinson & Wheatley, 2015 Kulturális újrahasznosítás és idegrendszeri plaszticitás Neurális darwinizmus gondolata (idegsejtpopulációk, mint a szelekció egységei): alkalmazkodás az organizmushoz (az idegrendszer számára ez a „szelekciós nyomás”) Egy példa: Alfabetizáció és tárgyfelismerés (közös neurális fülke: bal fusiform gyrus; visual word form area) Az írástudók kisebb aktivitást mutatnak az arcokra a bal Fusiform gyrusban, és lassabbak a tükörkép felismerésében (ellentétes „szelekciós nyomások” lásd: „d” „b”) Egyéb példák: Mennyiségbecslés-matematika, szenzomotoros funkciók, érzelemkifejezés-zene, antropomorfizáció-arcfelismerés, TOM
Az evolúciós mechanizmusok gyakorlati hasznosítása Parkinson & Wheatley, 2015
Genevsky et al 2013
Genevsky et al 2013
Mentális szimuláció (szelf-projekció) Buckner & Carrol 2006
Átfedő hálózatok Buckner & Carrol 2006 DMN
Érzelmi emlékezeti folyamatokhoz, szelf-releváns epizodikus emlékezeti és tudatelméleti műveletekhez köthető területek aktivitása Nyelvi és konceptuális tudással kapcsolatos területek inaktivitása mellett
Tudatelmélet Csimpánzoknál? Call & Tomasello 2008
Epizodikus emlékezet patkányoknál? Tolman és Gleitman 1949
Természetes pedagógia, mint evolúciós adaptáció (Csibra és Gergely) kommunikációs modell tesztelhető kognitív pszichológiai elmélet evolúciós teória
Általános tudás átadása Epizódtól független általános ismeretek átadása Megfigyelésen és próba-szerencse tanuláson alapuló általánosítás helyett kommunikáció alapú tudásátadás Teleológiai és kauzális értelemben átláthatatlan feladatok esetében a leghatékonyabb módszer Kommunikációs rendszer: Szakértők és újoncok Pedagógiai helyzet: információ átadás és információ (jelzés) az információ átadásáról
Osztenzív kommunikáció (speciális bemenetekre aktiválódó program) Figyelem felhívása a tanulási helyzetre Az információt „fogadó” alany specifikálása A kommunikatív helyzet létrehozás Vizuális (szemkontaktus) Auditoros (intonáció) Emocionális Csecsemők preferálják a szemkontaktust tartó arcokat Fejjel lefelé fordított arcok esetében eltűnik a szemkontaktus preferencia Ha szemek kontrasztpolaritása megváltozik (fehér üvegtest hátterén sötét írisz polaritásnak megfordítása) eltűnik a szemkontaktus preferenciája Gyerekbeszéd és felnőtt beszéd eltérő hatásai
Osztenzív jegyek és agyi aktivitás 4 hónaposoknál Csibra & Gergely 2009
Osztenzív kommunikáció és a felnőtt tekintetének követése 6 hónaposoknál Csibra & Gergely 2009
A pedagógiai helyzet során a gyerek általánosítható tudást sajátít el A természetes pedagógia nem a kommunikációs képesség mellékterméke. Ez utóbbi mindig konkrét epizódokra (itt és most) vonatkozik Az általános tulajdonságok kódolása segíti az adott halmazba tartozó elemek későbbi felismerést, más elemekre való általánosítást Tárgy helyzete: átmeneti jelleg vs. Tárgy formája: állandó sajátosság Csibra & Gergely 2009
Evolúciós perspektíva Evolúciós adaptáció, amely a teleológiailag és kauzálisan átláthatatlan információ átadását segíti a csoporton belül Kulturális információ átadása HUMÁNSPECIFIKUS Nem csak „itt és most” helyzetekre vonatkozik Általános Tudás átadására alkalmas Nem az adott epizódhoz kötött A tanítás referenciális (a tanítás egy adott személy számára egy adott információra vonatkozóan zajlik) Ezek a feltételek az állatok közt zajló „tanításra”, kommunikációra nem érvényesülnek (pl. ragadozó közeledik vs. a ragadozók általában estefelé közelednek) Az állatok által átadott információ „átlátható” (szemben a kulturális, technológiai ismeretekkel –ezek elsajátítására az állati tanulás nem lenne alkalmas) Csibra & Gergely 2011
Állatfajok közti „tudásátadás” Szurikáta kooperatív gyerekgondozása Szülők és segítők A segítők „megtanítják” a kicsiknek a zsákmány elejtését gyerek korának és segélykérésének figyelembe vétele DE: A TANÍTÁS FOLYAMATA SORÁN NINCS KOMMUNIKÁCIÓ Thornton et al 2006
További példák az állatok közti tudásátadásra Útvonal tanítás hangyák közt A vezető a követőhöz alkalmazkodva mozog (kétirányú kommunikatív jelzések) DE: adott epizódhoz kötődő az információ átadása, nem általános tudásátadás. A tanítás az adott útvonal hatékony megtételére alkalmas. (Nem általánosítható más utakra) A kommunikáció az útvonal hatékony megtételének koordinációját segíti Méhek tánca: információ mindig konkrét, nem általánosítható Csibra & Gergely 2011
Evolúciós perspektíva UNIVERZALITÁS A tanítás kulturális, szociális, intézményes jellege változhat, de Alapvető tanító-tanuló pedagógia helyzetnek univerzálisnak kell lennie Preindusztriális társadalmak (vita az antopológusok és pszichológusok közt) !Kung (Bushman) népek (Namíbia, Botswana, Angola) Nincs intézményesített tanítás, de a demonstráció, instrukciók adása általános jelenség Csibra & Gergely 2011
Evolúciós perspektíva Új adaptáció vagy más adaptáció „szerencsés” mellékterméke Nyelvhasználat evolúciójának mellékterméke. Ellenérv: Preverbális szinten is megjelenik, nem kell hozzá nyelv Együttműködés, csoporton belüli kommunikáció mellékterméke (goal sharing: Tomasello). Ellenérv: a kooperációra vagy átverésre vonatkozó (Machiavelliánus) kommunikáció mindig epizodikus (itt és most helyzetekre, vagy konkrét múltbeli ill. jövőbeli eseményekre utal), nem általános tudás átadására szolgál Csibra & Gergely 2011
Akkor mi volt a szelekciós nyomás, amely kedvezett a természetes pedagógia kialakulásának? Technológiai eszközök fejlődése Teleológiailag és kauzálisan átláthatatlan eszközök Komplex készségek elsajátítása Általánosítható tudás átadása (helyzettől, időtől, konkrét tárgyaktól független) A kulturális tudásátadás formái óriási előnyt jelentettek
Koevolúciós folyamatok Kooperatív gyerekgondozás Hosszúra nyúló gyerekkor, biztosítva az agy hosszúra nyúló érési folyamatát (információra éhes komplexebb agyak-hosszabb érési folyamatok) Technológiai fejlődés, eszközhasználat Természetes Pedagógia Szociális változások, kooperatív nevelés, hosszú „gyerekkor” (tanulási időszak) Agykéreg fejlődése