Energiaellátás és gazdálkodás – A

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A kontrolling alapjai:
Környezeti Menedzsment
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A vállalat szervezete.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Teljesítményértékelés a VIP Humánpolitikai Rendszerben
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Projektmenedzsment főosztály szerepe a Kereskedelmi és Hitelbank működésében Erdősi József főosztályvezető Pogátsnik Béla konzulens.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szervezetfejlesztési Program
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
A belső kontroll rendszer hatékony működtetése
MNB felügyeleti integráció
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Ellenőrzés, visszacsatolás
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Energiagazdálkodás.
Épületek energiaellátása Mesteriskola Energetika
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.

Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Tervezési folyamat.
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
SEEM alapok.
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Energiaellátás és gazdálkodás – A 2. Energiagazdálkodás- és menedzsment

Intézményi energiagazdálkodás Az intézményi energiagazdálkodás szükségességét indokolja a(z) teljesítmény javítása; az energiaköltségek csökkentése; hatékony környezetgazdálkodás; eredményesség és előmenetel.

Intézményi energiagazdálkodás Célkitűzések Vezetői szinten erőforrások megtakarítása; hatékonyság és termelékenység javítása; előmenetel. Energetikus szinten fogyasztás nyomonkövetése; fogyasztási célkitűzések megfogalmazása; az alkalmazottak ösztönzése; intézkedések megvalósítása.

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási mátrix

Energiagazdálkodási mátrix Elemző eszköz, kidolgozta: BRECSU (Building Research Energy Conservation Support Unit) A mátrix céljai: a pillanatnyi helyzetkép felmérése; energiagazdálkodási prioritások azonosítása; hiányosságok és új lehetőségek feltárása.

Energiagazdálkodási mátrix szint Energiapolitika Szervezés Motiváció Információs rendszerek Marketing Beruházás 4 Az energiapolitika, az akcióterv, valamint a rendszeres ellenőrzés a felső vezetés elkötelezettségét élvezi a környezeti stratégia részeként Az energia-gazdálkodás teljesen beépült a vezetési struktúrába. Az energia- fogyasztással kapcsolatos felelősség világosan kiosztásra került. A főenergetikus és beosztottai minden szinten rendszeresen kihasználják a formális és informális csatornákat Átfogó rendszer tűzi ki a célokat, követi nyomon a fogyasztást, állapítja meg a hibákat, számszerűsíti a megtakarításokat és határozza meg annak a költségvetésre gyakorolt hatását. Közzéteszik az energiahatékonyság mértékét és az energiagazdálkodás eredményeit mind a vállalaton belül, mind pedig azon kívül. Pozitív diszkriminációt alkalmaznak a „zöld” projektek javára, részletes beruházás-felmérést készítenek az összes új építési és felújítási lehetőségekről. 3 Formális energiapolitika létezik, de nem élvezi a felső vezetés aktív elkötelezettségét. A főenergetikus el- számolással tartozik az összes felhasználót képviselő energiabizottságnak, melynek elnöke tagja a felső vezetésnek. Az energiabizottságot fő csatornaként használják és közvetlen kapcsolatot alakítottak ki a fő felhasználókkal. Nyomonkövetési és célkitűzési jelentéseket készítenek az egyes telephelyekről almérőórák segítségével, de a megtakarításokról nem tájékoztatják hatékonyan a felhasználókat. Tudatosságnövelő programokat indítanak a dolgozók számára és rendszeresen reklámkampányokat rendeznek. Bizonyos, más beruházásoknál alkalmazott megtérülési kritériumokat használnak. 2 A főenergetikus vagy főosztályvezető által kidolgozott energia-politika még nem került elfogadásra. Létezik főenergetikusi munkakör, jelentéssel ad hoc bizottságnak tartozik, de a beosztottak és felelősségük kérdése tisztázatlan. Kapcsolattartás a fő felhasználókkal ad hoc bizottságon keresztül történik, amelynek elnöke a főosztályvezető. Nyomonkövetési és célkitűzési jelentéseket készítenek a betápláló mérőórák adatai alapján. Minden egység ad hoc módon vesz részt a költségvetés kialakításában. Ad hoc módon indítanak bizonyos tudatosságnövelő képzési programokat a dolgozók számára. Csak rövid megtérülési idejű beruházásokat valósítanak meg. 1 A vezérvonalak nincsenek írásba foglalva. Az energiagazdálkodás olyasvalaki részmunkaidős felelőssége, aki korlátozott hatáskörrel vagy befolyással rendelkezik. Informális kapcsolat létezik a dolgozók és néhány felhasználó között. A költségjelentés a számlák adatai szerint történik. A dolgozók állítják össze a jelentéseket a műszaki osztály belső használatára. Az informális kapcsolatokat az energiahatékonyság növelése érdekében működtetik. Kizárólag alacsony költségvonzatú intézkedéseket foganatosítanak. Nincs kidolgozott energiapolitika. Nincs energiagazdálkodás, az energiafogyasztásért való felelősséget formálisan senkire nem osztják le. Nincs kapcsolat a felhasználókkal. Nincs információs rendszer. Az energiafogyasztásért senkit nem számoltatnak el. Nincs az energiahatékonyság növelését propagáló reklám. A telephelyeken nem valósítanak meg energiahatékonyság növelését célzó beruházást.

Energiagazdálkodási mátrix Átvilágítás eredménye: „lázgörbe” Cél: kiegyenlített intézményi profil szint Energiapolitika Szervezés Motiváció Információs rendszerek Marketing Beruházás 4 3 2 1

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodási mátrix Célok: a kiegyensúlyozott intézményi energiagazdálkodási profil kialakítása; a felső vezetés támogatásának megszerzése; az energiagazdálkodás integrálása az intézményi szervezetbe; információs csatornák kialakítása és hatékony működtetése; motivációs rendszerek kialakítása.

Intézményi energiagazdálkodás Stratégiai megközelítés

Stratégiai megközelítés Az energiagazdálkodási folyamat fázisokra bontása: a fogyasztás ellenőrzés alá vétele; beruházások megvalósítása; az ellenőrzés folyamatos fenntartása.

Stratégiai megközelítés Az energiagazdálkodási fázisok időbelisége

Stratégiai megközelítés Ellenőrzés alá vétel beszerzési stratégiák áttekintése; üzemeltetés elemzése; motivációs és képzési lehetőségek vizsgálata.

Stratégiai megközelítés Beruházások szükséges beruházások felmérése és rangsorolása; beruházási munkaprogram készítése; nyitottság az új technológiák felé.

Stratégiai megközelítés Folyamatos ellenőrzés információs (adatgyűjtő és elemző) rendszer kialakítása; a fogyasztás ellenőrzésének fenntartása; energiamegtakarítások megőrzése; beruházások védelme.

Stratégiai megközelítés Állandó folyamat, mert az 1. és 2. fázis sohasem ér teljesen véget. Hasonlít a PDCA ciklushoz (Plan-Do-Check-Act) Tervezés – Cselekvés – Ellenőrzés – Beavatkozás

Stratégiai megközelítés Állandó folyamat (ciklikusság) a hatékonyság javítása cselekvésre sarkall; a bizonytalanság kreatív gondolatokat szül; a probléma átgondolása segíti a változást; az ellenőrzés jobb (hatékonyabb) gyakorlathoz vezet.

Stratégiai megközelítés Vállalati kultúra Csapat Hosszútávú magas Vállal-kozói Rövidtávú Piaci alacsony Hierar-chikus Tervezés időtávja Környezet bizonytalansága

Stratégiai megközelítés Vállalkozói kultúratípus Jellemzői: innováció és növekedés, rugalmasság, kockázatvállalás. Optimális energiagazdálkodási stratégia: vezetői támogatás megszerzése; gyorsan megtérülő beruházási program.

Stratégiai megközelítés Csapat kultúratípus Jellemzői: belső együttműködés, hosszú távú tervezés, „támogató” vezetés. Optimális energiagazdálkodási stratégia: demokratikus döntéshozatal; energiaügyi képviselők kinevezése.

Stratégiai megközelítés Hierarchikus kultúratípus Jellemzői: szabályozottság, tervezhetőség és biztonság. Optimális energiagazdálkodási stratégia: rendszer és szabályzat kidolgozása; ellenőrző- és információs rendszer működtetése.

Stratégiai megközelítés Piaci kultúratípus Jellemzői: teljesítmény és termelékenység szemlélet, rövid távú tervezés és biztonság. Optimális energiagazdálkodási stratégia: költségközpontok kialakítása; rutineljárások kidolgozása.

Intézményi energiagazdálkodás Energiapolitika

Energiapolitika Szükségesség Energiapolitika nélkül veszélybe kerülhet az intézményi energiagazdálkodás, ha személyi vállalati célokat érintő változások következnek be. Célkitűzések A formális (írásba foglalt) energiapolitika kifejezi az elkötelezettséget, keretet ad az irányításhoz, garantálja a folytonosságot.

Energiapolitika Előnyök célok világos megfogalmazása, összehasonlítási és értékelési lehetőségek, rögzített hatáskör, elfogadás (elfogadtatás) és támogatás.

Energiapolitika Az energiapolitikai dokumentum felépítése Az elkötelezettség deklarálása. A politika általános megfogalmazása. Célkitűzések rövid és hosszú távon. Cselekvési program. Forrásszükségletek (beruházások, humán erőforrások). Felelősök és tevékenységek összerendelése. Információs mechanizmusok leírása. Ellenőrzési és értékelési folyamat ismertetése.

Energiapolitika Az energiapolitika elkészítésének elvei: széles körű egyeztetés, mely meggyorsítja az elfogadást, formális ratifikáció a vezetés részéről.

Intézményi energiagazdálkodás Energiagazdálkodás helye a szervezetben

Energiagazdálkodási szervezet Lehetőségek: műszaki osztály, humánpolitikai osztály, pénzügyi osztály, (vezér)igazgatói/törzskari iroda, külső tanácsadó. Komplex egység vagy elosztott szervezet?

Energiagazdálkodási szervezet A szervezeti elhelyezés alapja Az energiaügy az egész szervezetet átfogó vezetési kérdés és nem műszaki specifikum, mivel a feladat az, hogy az energiafogyasztást ellenőrzés alatt tartsuk, motiváljuk a vezető beosztásúakat.

Energiagazdálkodási szervezet

Energiagazdálkodási szervezet Az energiagazdálkodási szervezet nagysága függ az energiafogyasztás mértékétől, az energiapolitikai célkitűzésektől, az energiagazdálkodási program fázisától, a telephelyek nagyságától és számától, a dolgozók energiatudatosságától, az információs rendszertől és a költségvetés nagyságától.

Intézményi energiagazdálkodás Motiváció (ösztönzés)

Motiváció Kit és Mivel? Kiket érdemes motiválni? Felsővezetők Osztályvezetők Kulcsszemélyek Lehetőségek nem a pénz a legjobb motiváló tényező, az elismerés és a felelősség nagyobb ösztönző erővel hat, önállóság és bizalom fontos tényező, ha nincs motiváció minden képzés hatástalan.

Motiváció Lehetőségek nem a pénz a legjobb motiváló tényező, az elismerés és a felelősség nagyobb ösztönző erővel hat, önállóság és bizalom fontos tényező, ha nincs motiváció minden képzés hatástalan.

Motiváció Tudatosítani kell, hogy miért és hogyan történik az energiafogyasztás az intézménynél, miért fontos a takarékosság, hogyan hat az egyéni viselkedés az energiafogyasztásra, milyen hatásai lesznek az energiamegtakarításnak.

Intézményi energiagazdálkodás Információs rendszerek

Információs rendszerek Az információ legyen pontos, időszerű és releváns (elegendő és megfelelő az adott döntéshez). Az információs rendszer működtetésének buktatói műszaki jelleg miatt háttérbe szorul, alsószintű vezetés nem megfelelő, felső vezetés nem érdeklődő, középvezetők nem kellően motiváltak, pontos adatok beszerzése nehézkes, összhang hiánya a számvitellel, nehezen érthető/értelmezhető adatok.

Információs rendszerek Felső vezetés energiaköltségek, beruházási célkitűzések és költségek, megtérülés és gazdaságosság. Középvezetés tartható-e a költségvetés, milyen volt az intézkedések eredményessége, voltak-e megalapozatlan intézkedések Energetikusok szükséges további intézkedések, eddigi intézkedések gazdasági hatási, új technikai lehetőségek. Dolgozók javult vagy romlott az energiahelyzet

Intézményi energiagazdálkodás Marketing (Reklám)

Marketing Miért van szükség marketingre? Az energiahatékonyság fontosságának tudatosítása. Energetikus szolgáltatások népszerűsítése. A vezetés meggyőzése, támogatásának fenntartása. Elért eredmények terjesztése az intézményen belül és kívül.

Marketing képzés eladás Marke-ting külső kapcso-latok belső kapcso-latok eladás

Marketing Hogyan csináljuk? „Piackutatás” és információgyűjtés. Mennyit fordítsunk marketingre? az idő ötödét, de legalább tizedét, a költségvetés legfeljebb 5%-át.