A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban Nevelőtestület által összeállított dokumentum bemutatása
A törvényi háttér és az alapprogram 20/ 2012. EMMI rendelet 63.§ Alapprogramra épülő Helyi Pedagógiai Program ( A fejlődés jellemzői az óvodáskor végére)
A gyermek fejlődésének nyomon követése Csak azt a gyereket tudom fejleszteni, akit megismertem ( Montessori) A megismerés és megfigyelés szerepe a gyermek folyamatosan változik a megfigyelés csak akkor hiteles, ha folyamatos ( nap bármely szakaszában, és természetes helyzetben) ha minden funkcióra kiterjed ha nem tesz különbséget és nem állít értékrendet a képességek között ha figyelembe veszi a gyermek előzetes ismereteit
A gyermek szükségletei Alapvető biológiai szükségletek Érzelmi biztonság és védettség Új tapasztalatok, tudás, képességek és készségek iránti szükséglet A dicséret és elismerés iránti szükséglet Az egyediség, individuum, a szabadság iránti szükséglet Az önállóság, önmaga és mások iránt érzett felelősség szükséglete Az esztétikai élmények iránti szükséglet A belső állapotok spontán kifejezése iránti szükséglet
A személyiséglap kidolgozásának alapelvei A személyiség alaprendszerének alapkompetenciái ( Nagy József: XXI. Század és nevelés) Személyes ( perszonális) kompetencia Nyelvi kompetencia Szociális kompetencia Kognitív kompetencia
A személyiséglap felépítése, részei Anamnézis A gyermek fejlődésének nyomon követése Szükséges fejlesztési feladatok meghatározása Nyilvántartó lap a szülők tájékoztatásáról Szakvélemény Gyermekmunkák, rajzok Egyéb
A gyermekek fejlődésének nyomon követése A személyiséglap felépítése Területek: Szociális képességek 2. Értelmi képességek 3. Verbális képességek 4. Testi képességek
Területek Szociális képességek: Értelmi képességek: -társas kapcsolatok, szociális viselkedés -érzelmi-akarati élet Értelmi képességek: -kognitív képességek, tájékozottság -pszichikus funkciók, motiváció és problémamegoldás -kreativitás
Területek Verbális képességek: Testi képességek -nyelvhasználat -beszéd és nyelvi kifejezőkészség Testi képességek -nagymozgások -finommotorika
A személyiséglap vezetése A rendszeresség a fejlesztés alapja Meghatározott időkeretek Táblázatos forma A fejlettségi szintek meghatározása A szükséges fejlesztési irányok, feladatok megjelölése A szülők tájékoztatása Együttműködés a fejlesztést segítő szakemberekkel
Köszönöm a figyelmet