1 Információelmélet 9. Információ és nyelvhasználat – a nyelvi jel

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

Az információ alaptulajdonságai 1.Mérhető 2.Tudásunkra hat Értelmességi alapfeltétel értelmes >< igaz állítás.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
A kommunikáció.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Szemiot i ka.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A képernyő-interfész feltételezett hatásrendszere.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
INFORMÁCIÓ, EMBER ÉS TÁRSADALOM
Szocializáció Fogalmak:
Az információ rögzítése, tárolása, átviteli módjai
(második, harmadik előadás)
1. tétel: A JELEK ÉS A NYELV
Hipermédia tanulási források az interneten
Eger április Komenczi Bertalan
Eger október 4. Komenczi Bertalan
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Az emberi gondolkodás eredete
Az ember mint evolúciós rejtvény
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A nyelv, mint jelrendszer
vizuális kommunikáció
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
A kommunikáció.
Készítette: Veres Róbert Médiatechnika I. BKF-SZKI.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kommunikáció.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 7. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
A kommunikáció tényezői és funkciói
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger március 17. Komenczi Bertalan
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
INFORMÁCIÓ ÉS TÁRSADALOM II.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Eger /17. első félév Komenczi Bertalan
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
A humán kognitív architektúra és a tanulás
Bevezetés a nyelvtudományba
A nyelv mint jelrendszer
Komenczi Bertalan Információelmélet
Az emberi gondolkodás eredete
A KOMMUNIKÁCIÓ MODELLJEI. S HANNON -W EAVER MODELL.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
INFORMÁCIÓ, EMBER ÉS TÁRSADALOM
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

1 Információelmélet 9. Információ és nyelvhasználat – a nyelvi jel Komenczi Bertalan Információelmélet 9. Információ és nyelvhasználat – a nyelvi jel Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és Kutatócsoport http://www.ektf.hu/~kbert kbert@ektf.hu 1

Jeltipológia index ikon szimbólum kapcsolat hasonlóság hozzárendelés A jelek tárgyukhoz való viszonya kapcsolat index fizikai hasonlóság ikon hozzárendelés szimbólum Szemiotikus készség ! Charles Sanders Peirce

SZEMIOTIKA A jelek és jelzések olyan szubsztancia / energia töredékek,amelyeknek nem fizikai vagy kémiai, hanem szemiotikai dimenzióik révén van értelmük és értékük, az általuk hordozott értelem és jelentés révén Jel az, ami az érzékelésnek önmagát, a léleknek pedig önmagán kívül valami mást tár elébe. Szent Ágoston

A nyelv eredete nyelv és kultúra A földi evolúció mérföldkövei:a genetikai nyelv kialakulása (biológiai evolúció) és az emberi nyelv megjelenése(kulturális evolúció). Antropogenezis Kooperatív magatartás A nyelv társadalmi képződmény, a társas élettel járó kommunikatív magatartás eszköze. A nyelvelsajátítás képessége genetikailag determinált.

A humán kognitív architektúra fejlődéstörténete Modern elme Kognitív technológiák Hálózati Gutenberg TEORETIKUS Külső memória eszközök, szimbólumkezelő technológiák eszközökkel támogatott kogníció Technikai evolúció Nyelv: nyitott, megosztott virtuális valóság, absztrakció MITIKUS szimbolikus kogníció Mimézis: a test kommunikációs eszközként használata MIMETIKUS preszimbolikus kogníció Kulturális evolúció EPIZODIKUS Biológiai evolúció Kognitív evolúció

A mitikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Főemlősök intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus

A narratív elmeszerkezet kialakulásával világunk egyszerre virtuálissá változott… Kognitív képességeink kibővültek a változtatható nézőpontok és közelítések eszköztárával….. Feltárultak az absztrakció határtalan lehetőségei Újonnan megszerzett kognitív eszközünk lehetővé tette mások elméjének közvetlen befolyásolását …

..A szimbólumok csupán a játékszerei egy elképzelhetetlenül okos, irracionális, manipulatív, körvonalaiban artikulálatlan lénynek, amely az általunk konstruált kifinomult kulturális felszín alatt rejtőzik. Ez a szenvedélyes és fondorlatos intelligencia mozgatja együttes vállalkozásainkat, és miközben észrevehetetlenül a háttérben leselkedik, szemantikai gránátokat dobál különböző képzeletbeli célokra – feszélyezett tudatossággal, kételkedve önmaga értékében, és jórészt figyelmen kívül hagyva a kulturális mátrix kifinomult komplexitását.

In the natural world nervous systems don’t use symbols In the natural world nervous systems don’t use symbols.... Real brains work by fuzzy recognition, using a nonsymbolic, holistic or analogue style.... Basic animal awareness intuits the mysteries of the world directly, allowing the universe to carve out its on image in the mind. This is a largely receptive mode of knowing.... In contrast, the symbolizing side of our mind is more aggressive. It creates a sharply defined, abstract universe, that is largely of its own invention. We are part analogue, and part symbolic in our mode of operation. Human beings maintain a precarious balance between these two computational modes. Most of our early experience is gained in a nonsymbolic manner. Pléh Csaba: Donald, A MIND SO RARE

A nyelv átalakítja a kognitív reprezentációk természetét „… egy absztrakt, virtuális realitás jön létre, amelyben az objektumok – legyenek azok tárgyak vagy személyek, valósak vagy képzeltek, vagy a közöttük levő relációk reprezentációi – tulajdonságait a nyelvet használó elme adományozza” (Csányi, 2006, 73.).

A mitikus kultúra Epizódikus Mimetikus Mitikus Főemlősök intencionalitás elmeteória mentális autonómia motoros reprezentáció szociális szemantika pedagógia Korai emberfélék Homo erectus Mimetikus Homo sapiens szimbolikus invenció dialógusok más elmékkel Mitikus

1. Információ mint üzenet 2.Az információfogalom értelmezései Üzenet Üzenet Információforrás Adó Vevő Rendeltetési hely Csatorna Jel Jel Kódolás Dekódolás Zaj Zajforrás Az információtovábbítás Shannon-Weaver modellje 1. Információ mint üzenet

A közlési folyamat modellje 3. A nyelvi információ KONTEXTUS Ü Z E N E T ADÓ c s a t o r n a CÍMZETT K Ó D KONTAKTUS A közlési folyamat modellje

3. A nyelvi információ A nyelv kommunikációs funkciói EMOTÍV KONATÍV DENOTATÍV kontextus POÉTIKAI üzenet EMOTÍV c s a t o r n a KONATÍV adó címzett METANYELVI kód FATIKUS Magáról a nyelvről szóló közlemények megfogalmazása kontaktus A nyelv kommunikációs funkciói

3. A nyelvi információ szöveg mondat glosszéma lexéma morféma fonéma A nyelv elemei mondat glosszéma mondatfunkciós rész lexéma szó morféma Ebben az esetben „akusztikus ikonokról” van szó, azaz a nyelvi jel ektoszemantikai sávjában kódoljuk az adott szóval jelölt jelenség számunkra index formában megnyilvánuló „hangképét”. saját jelentéssel rendelkezik fonéma ritmus A spontán beszéd az agy „munkaplatformján” szerveződik. Egy-egy ilyen szintaktikai egység 2-3 másodpercig tart, majd következik egy kb. 0,5 másodperces szünet, amely alatt a következő szintaktikai együttes tervezése, összerakása történik. A nyelvi jel konvencionális, de nem arbitrális szimbolikus jellegű - ábrázoló funkció indexikus, ikonikus és szimptomatikus – kifejező és felhívó funkció

+ 3. A nyelvi információ Lexikális kompetencia Szintaktikai kompetencia Szemantikai kompetencia Fonetikai kompetencia Prozódiai kompetencia + Kognitív kompetencia Pragmatikai kompetencia Szociális kompetencia Lingvisztikai kulcskompetenciák

A beszédfolyamat jellemzői A fonémák diszkrét és invariáns jellegűek, ez azonban eltűnik, ha nincs jelen emberi megfigyelő. A beszédben a szukcesszív fonémák akusztikai jelei egymásba hatolnak, komplex hangfolyam alakul ki. Ez a beszéd szegmentális sávja és ez adja a beszédkommunikáció szemantikai síkját. Ektoszemantikai tényezők: nem diszkrétek (analógok) nem szegmentálhatók (szupraszegmentálisak) hangszín hanglejtés hangsúlyozás hangerő stb.

A nyelv társadalmi funkciói 1. Közlés - ismeretek, tapasztalatok, eszmék 2. Közvetítés - akarat, érzés, vágy 3. Eszköz - érvelés, meggyőzés, manipuláció, hazugság 4. Kumulatív rendszer - a közösség memóriája 5. Jogi - erkölcsi szabályozó, norma-érvényesítő 6. Szellemi, intellektuális fejlődést elősegítő

A nyelv kulturális funkciói A nyelv kulturális képződmény, szervezője, inspirálója és rögzítője egy adott társadalom kulturális fejlődésének A kultúra kommunikáció, és a nyelv ennek a kommunikációnak a legfőbb eszköze A kultúrába történő belenövéssel a szellemi értékek megismerésének eszköze

A kulturális evolúció szakaszai A beszédfolyam ugyanolyan egyszeri, átmeneti, dinamikus jelenség, mint az agyban lejátszódó folyamatok, azzal a különbséggel, hogy azok extraszomatikus kivetítéseként az elgondolt és közlésre szánt agyi tartalmakat a jelenlévők számára is érzékelhetővé teszi. A természetes nyelv az egyetlen olyan jelrendszer, amely minden jelrendszernek a metanyelve is. A kulturális evolúció szakaszai