Intézményi szintű oktatási innovációk Magyarországon: az óvodáktól a doktori iskolákig Innováció, kutatás, pedagógusok HuCER 2017. május 25-26 Halász Gábor ELTE/OFI Budapest Ennek az előadásnak hátterét az „Innova kutatás” (OTKA/NKFIH azonosító: 115857) adja A narancssárga képekre rá kell klikkelni!
Miért kell az oktatási innovációval foglalkoznunk? „The role of education is to develop critical skills for improved conditions for innovations in the economy, which requires innovations within the educational sector itself” (Innovations in education for better skills and higher employability. European Expert Network on Economics of Education EENEE Analytical Report No. 23. 2015)
Lehet-e mérni az oktatási innovációt? Sok olyan adatgyűjtés történik, amelyekből az oktatási innovációs folyamatokra vonatkozó adatok is kinyerhetőek Néhány példa az OECD oktatási innovációs stratégiáját megalapozó elemzésekből 3
Mit jelent az oktatási innováció? Az innováció meghatározása és megragadása általában igen nehéz A nemzeti innovációs politikák értékelését szolgáló adatgyűjtés az Oslo Kézikönyv alapján történik Két ok miatt szükséáges kilépni az Oslo Kézikönyv keretei közül: a közszférában zajló innováció specifikumai a dinamikus folyamatok vizsgálata (pl. keletkezés, terjedés, ágensek szerepe) Innova elemzési keret 4
Az Innova kutatás empirikus részének első eredményei A bemutatott elemzési keretre épülő kérdőíves adatgyűjtés történt 2016/2017 fordulóján Adataink vannak csaknem 5100 oktatási egységtől (óvodák, általános iskolák, gimnáziumok, szakmai középiskolák, egyetemi tanszékek és intézetek, doktori iskolák, piaci felnőtt-képző intézmények) Előzetes eredmények és következtetések 5
Hogyan serkenthető az oktatási innováció? Nemzeti innovációs politikák Ágazati innovációs stratégiák Oktatási ágazati innovációs stratégia Magyarországon Az oktatási ágazati innovációs stratégia beépítése a nemzeti innovációs politikába 6
Köszönöm a figyelmüket!