Könyvtártípusok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Advertisements

Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
A sport és határterületei szakirodalmának keresése könyvtári katalógusokban Pándi Dóra TE könyvtáros.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Az OKKER Pedagógiai Szolgáltató Intézet FODOR GÁBOR október 10. ÉRTÉK ÉS MIN Ő SÉG AZ OKTATÁSBAN.
Dr. Vandlik Erika OEFI - Országos Addiktológiai Centrum Ifjúsági addiktológiai ellátás feltételeinek kialakítása a Norvég finanszírozási mechanizmus keretein.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár szeptember 7. Könyvtárosok Teadélutánja / „Next Generation” Önképzőkör Beke Gabriella Semmelweis Egyetem Központi.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
Pályázati lehetőségek Nagy Réka Közművelődési és kulturális intézmények pályázati lehetőségei.
Előkészületek az on-line referensz útján történő orvos-biológiai és egészségügyi információszolgáltatásra.
CÉLCÉLCSOPORT  Egészségügyi szakmai tájékoztatás és betegtájékoztatás, az egészséges életvitelhez szükséges információk szolgáltatása, publikálása, áttekint-
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN Kiss Annamária Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár 2013.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
… HOL JÁR AZ ISTEN? BENNÜNKET ELFELEJT?. HOL? Dél-Baranya Kedvezőtlen gazdaságföldrajzi elhelyezkedés Rossz infasrtuktúrális ellátottság Alacsony képzettségi.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Jó gyakorlatok a tanórán kívüli tevékenységekhez kapcsolódóan Kasza Georgina témavezető.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
A év értékelése és a év újdonságai
Nemzeti Audiovizuális Archívum
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
OLVASÓSZOLGÁLATI TEREK
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Mayer József Budapest február 27.
HUNTÉKA Integrált Könyvtári (Közgyűjteményi) Rendszer
Könyvtári munkafolyamatok
Integráció a felsőoktatási könyvtárak szolgáltatásfejlesztésében
Kispálné Horváth Mária
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
SZOLGÁLTATÁSOK A különféle könyvtár típusokban
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kórházi könyvtárak lehetőségei a tudáspiacon
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KERESÉS ELEKTRONIKUS KÖNYVTÁRI KATALÓGUSOKBAN
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
TÁMOP az OSZK-ban Tudásdepo-Expressz” — A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó tanulás.
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
A könyvtár fogalma, szerepe az információszerzés folyamatában, könyvtártípusok  Minden jog fenntartva.
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Lorem ipsum.
Könyvtárhasználati alapismeretek II. Olvasószolgálat
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Célegyenesben vagy a rajtvonalnál?
Kórházi könyvtárak az információs társadalomban
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Az aktív korúak ellátására való jogosultság megállapítása
Előadás másolata:

Könyvtártípusok

A nemzeti könyvtár szolgáltatásai http://www.oszk.hu Jellemzői: nyilvános, prézens használatot biztosít, fő cél: megőrzés, a nemzeti irodalom egyetemes hozzáférhetővé tétele, nincs körülhatárolható felhasználói köre – ehhez igazodó szolgáltatások Közvetlen szolgáltatások (on-line) Kurrens és retrospektív nemzeti bibliográfia regisztrálás, központi katalógusépítés, Hungarika adatbázisok, IKER, MANCI, Könyvtárközi dokumentum-ellátás (magyar eredetiben nem, külföldi könyvtárközi), nemzetközi cseretevékenység, Központi szolgáltatások (helyi) Helyben használat, EBSCO, OPM, csoportos könyvtárlátogatás, multimédia olvasóterem, mikrofilm, reprográfia, KSZK, kötelespéldányok fogadása és elosztása, fölöspéldányok fogadása, elosztása, ISBN, ISSN, stb.

Közkönyvtárak Jellemzői: a szolgáltatások igénybevétele demokratikus alapjog, egyenlő hozzáférést biztosít, a figyelem középpontjában az egyén áll, a helyi társadalom információs központja, sokrétű és sokszínű szolgáltatásokat nyújt, tömeges használatra szánt gyűjtemény és közösségi színtér Szerteágazó funkciók, elvárások Kölcsönző hely, információ lelőhely, olvasói színtér, amelyet alkotmányos jogon vehet igénybe a felhasználó. Szociális funkciója nagy, esélyegyenlőséget biztosít Közigazgatási település szerkezet: megyei, városi, községi könyvtárak feladatellátás - szolgáltatások

A legközelebbi elérési pontok, a könyvtári rendszer végpontjai Megyei könyvtárak A megye könyvtárainak együttműködése Kötelespéldány szolgálat Könyvtárközi dokumentum ellátás (ODR) Nemzeti és kisebbségi könyvtári ellátás szervezése Települési könyvtárak segítése (térségi mozgókönyvtári szolgáltatás) Statisztikai adatszolgáltatás Helyismereti szerepkör, képzés, továbbképzés Városi könyvtárak Város és vonzáskörzete lakosságának ellátása – városi szintű ellátás Községi könyvtárak A legközelebbi elérési pontok, a könyvtári rendszer végpontjai Nem önálló szolgáltatók, cél: a helyi lakosság ellátása

A szakkönyvtárak szolgáltatásai Jellemzők: lépéstartás a tudományok fejlődésével, piaci verseny, minőség, pontosság, naprakészség, gyorsaság Nem a kiadványokat, hanem a kiadványok tartalmát, információit rendszerezi Cél: szakmai, specifikus információs igények kiszolgálása, újdonság, naprakész tájékozottság az adott szakterületen Magasabb szintű feldolgozás, erősebb technikai fejlettség, a tudományterület és a felhasználó igények előtérbe helyezése, dokumentációs tevékenység, mélyfeldolgozás, rendszerezettség, az önálló ismeretszerzés támogatása, a felhasználó magasabb szintű kiszolgálása Szolgáltatások Referátum készítés, (szöveges tartalmi összefoglalás) Tömörítvények készítése (az eredeti szöveg tömörített változata, amelyben minden lényeges elem megtalálható), szemlék, tanulmányok, fordítások az eredeti mű alapján Szakbibliográfiák, szakirodalmi adatbázisok, on-line adatbázisok Témafigyelés, Irodalomkutatás, tartalomjegyzék másolat tárgyszójegyzékek, tezauruszok, indexelési eljárások (hivatkozás indexek), tájékoztató eszközök készítése új információk felkutatása adott tudományterületen Távoli felhasználás, elérés http://kenezy.lib.unideb.hu

Felsőoktatási könyvtárak Jellemző: jogviszony az anyaintézménnyel és a hallgatókkal, cél: az oktató és kutató munka támogatása, a hallgatók tananyaggal való ellátása, szakirodalmi szolgáltatások biztosítása, önálló ismeretszerzés és információkereső technikák megtanítása Szolgáltatások: Rugalmas (késői) nyitva tartás, vizsgaidőszakban is Önkiszolgáló kölcsönzési és visszavételi eszközök, számítógépes adatbázisok, sajátos kölcsönzési igények (hétvégi kölcsönzés) Tömegigények – olvasótermek Korszerű technikai eszközök (kártyás fénymásolók, szkennerek) Digitalizált tartalmak (teljes szövegű elektronikus dokumentumok, online hozzáférés a folyóiratokhoz, szakdolgozatokhoz) Közös katalógusok, lekérdező felületek, forrásmunkák, referáló lapok, témafigyelés, irodalomkutatás, referálás, bibliográfiák, csoportos műhelymunka Használóképzés, távoktatás

Iskolai könyvtárak Funkciója, feladata, jellemzői:. feladata az iskola pedagógiai programja, az iskolai oktató nevelő munka kiszolgálása az iskola funkciójának megfelelő információ-, ismeretszerzés, ennek begyakorlása tervszerű, szisztematikus, rendszerszerű, közvetve és közvetlenül irányított könyvtárpedagógiai tevékenységet folytat állománya a képesség- és készségfejlesztés eszköze, forrása rendkívül változatos módszerekkel és technikákkal dolgozik, a csoportos felhasználás az elsődleges az egyéni mellett a felhasználói minőség demokratikus (tanár és diák) A könyvtár az iskola része, a könyvtáros egyben pedagógus is Típusai: általános és középiskolai könyvtár (kollégiumi könyvtár) – iskolatípusonként változó (ÁMK, kettős funkciójú könyvtárak, egyéb összevont intézmények) Jogi szabályozás: 1993. évi LXXIX. Törvény a közoktatásról 11/1994. MKM rendelet a nevelési oktatási intézmények működéséről

Az iskolai könyvtárak szolgáltatásai A gyűjtemény folyamatos fejlesztése, feltárása, megőrzése, gondozása, rendelkezésre bocsátása; tájékoztatás a dokumentumokról, szolgáltatásokról; tanórák tartása; egyéni és csoportos helyben használat biztosítása; könyvtári dokumentumok kölcsönzése; az iskolai tankönyvellátás segítése (tartós tankönyvek kölcsönzése); tanórán kívüli foglalkozások tartása informatikai szolgáltatások; részvétel a könyvtárak közötti dokumentum- és információ cserében; más könyvtárak szolgáltatásainak elérése

Az iskolai könyvtári foglalkozások alapformái Könyvtárbemutató óra Cél: általános tájékozódás, viselkedési szabályok Könyvtárhasználati (készségfejlesztő ) óra Cél: könyvtári segédeszközök használtatása, gyakorlás, fejlesztés Könyvtárra épülő szakóra (szaktanár tartja) Cél: használóképzés, adott tudományág összefoglaló kézikönyveink ismerete, ismeretterjesztés, meghatározott téma egyéni v. csoportos kutatása, tematikus gyűjtőmunka, a tanult ismeretek más szempontú összehasonlítása, játékkultúra fejlesztése Tanórán kívüli szabadidős programok (könyvbarát klub, tanulmányi versenyek, felzárkóztatás, tehetséggondozás, napközis foglalkozások) Cél: érdeklődéskeltés, kutatásfejlesztés, a lemaradók segítése Könyvtári élet kialakítása (műveltségi vetélkedők, évfordulós megemlékezések, felolvasások, könyvközeli programok) Alkotókkal való találkozás (írók, költők, művészek, híres emberek a könyvtárban)