Kommunikációs technikák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A kölcsönös befolyásolás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A kolerikus vérmérséklet
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Csoport munka.
A kulcskompetenciák.
Verbális kommunikáció
Pénz a cipődben: Gyémánt Kard Technika
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Kommunikációs stratégiák
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Nemzetközi tárgyalási technikák
A szóbeli közlés felépítése
Megértési értelmezési folyamatok
Instrukció - Autonómia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás Készítette: Ludánné Pécsi Erzsébet NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Motivációs kérdezés technikája
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Az erőszakmentes kommunikáció technikája
A meggyőző érvelés pszichológiája
Tanuló szervezet.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
MARKETING-KOMMUNIKÁCIÓ
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Az alapvető kommunikáció
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Kutatásmódszertani dilemmák
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Reflektív gondolkodás
Egyéntől a közösségig, passzivitástól a részvételig Fiatalok és a helyi közösség.
..
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Együttműködés a szülővel Hogy ne így legyen!. Cél Legyünk képesek a szülők eltérő véleményének az elfogadására, saját nézőpontunk meggyőző kifejtésére,
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Korreláció, regresszió
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kognitív és emotív jelentés
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Kommunikáció gyerekekkel az igazságszolgáltatásban
Előadás másolata:

Kommunikációs technikák Kérdések, párbeszéd, meggyőzés vita

Kérdések szokrátészi módszer Kíváncsiság, érdeklődés, biztonságérzet erősítése,a dolgok közötti összefüggések keresése azaz az Értelem keresés. Információ gyűjtés ( tartalomra + érzelmekre irányulók) Megkönnyíti: a tájékozódást, az eligazodást a döntést

A kérdezés okai Fontosnak tartjuk a választ. ( úgy kell kérdezni, hogy jó választ kapjunk + aktív hallgatás) Fontosnak tartjuk a kérdést. ( kételkedés kifejezése, vitaindítás, pl. tanári kérdés célja a gondolkodtatás) Ne magyarázz, hanem kérdezz! (Szokrátész) Fontos a kérdezés folyamata. (kínos helyzet teremtése v. egy probléma szokásostól eltérő megoldásának keresése)

Alapkérdések Zárt kérdés: meghatározott választ kíván. (igen-nem, egyszavas válaszok) Nyitott kérdések:kifejtendő válasz. Mozgásteret biztosít. Életben tartja a beszélgetést. Közvetett kérdések: Miért? Kíváncsi lennék hogy,… és mondják csak kérdések vezetik be.

Kérdéskészlet Mi, hol, mikor, ki, hogyan, mennyi, miért, mi lenne ha…? ( Melyik, lehetne, lenne, kellene ) Amennyiben alaposan körül akarunk járni valamit, ezekre a kérdésekre mind meg kell kapnunk a választ.

Hogyan kérdezzünk Fogalmazzunk egyszerűen! A kérdés legyen a helyzethez és a személyhez illő! A kérdezés módja tükrözze a szándékunkat! Teremtsünk szemkontaktust! Tudnunk kell mit kezdjünk a válasszal!

A kérdést feltevő határozza meg miről beszéljenek A kérdést feltevő határozza meg miről beszéljenek. Lényeges, hogy ezért a kérdés nem mindig igazi, azaz nem arra keres választ, amit kérdez, hanem valami másra. Pl. az ellenfél reakcióját, hangulatát akarja kifürkészni, vagy hangulatot akr teremteni, saját érveit akarja alátámasztani.

A kérdezésnél elkövetett hibák Meghallgatási hibák Nem érdekel a válasz. Félbeszakítjuk a választ. Másra figyelünk. Pl. pakolunk, számítógépezünk. Ezért megismételjük a kérdést, mert elkalandoztunk közben. Faképnél hagyjuk a válaszolót

A helyes kérdésfeltevés technikái. Mi a kérdésünk célja? Adatok. Mit kell megtudnom? Pontosság. Elég pontosan fogalmazok- e? Idő. Miért van szükségem most erre az információra? Emberek. A megfelelő embereket kérdezem-e? Következmények. Milyen lehetséges irányokba vihet el a kérdés? Reakció. Hogyan reagálok a válaszra. Stílus. Hogyan fogok kérdezni?

Kérdések és non verbális jelzések Valójában az egész testünk kérdez! A kezünk által közvetített üzenet összhangban álljon a kérdésünkkel. (pl. összefont karral ne kérdezzünk, pisztoly módszer) Szemkontaktus Üljünk vagy álljunk egyenesen. Miután a kérdést feltettük hajoljunk egy kicsit előre. (érdeklődés)

Párbeszéd A demokrácia és az együttműködés alapelve. Közös érdekek Közös szándék Közös tevékenység Szükségünk van egymásra!!!

Párbeszéd-kör (Tanuló –kör) Az emberek eltérő módon dolgozzák fel a valóságot és eltérő módon viselkednek. ( nem biztos, ahogy én látom, én csinálom úgy a legjobb.) Cél: annak feltárása,megértése, hogy a másik miért úgy gondolkodik és cselekszik ahogy teszi azt. Másik gondolkodásának a megismerése. Az eltérőségből, majd egy olyan egység megtalálása, amely két vagy több ember kapcsolatát, együttműködését előreviszi.

Párbeszéd lefolytatásának technikája Egyenrangú partnernek tekintjük egymást Rövid közlés, nem agyonbeszélés A szó átadása ( hogy látja, mi a véleménye? hogy gondolkodik erről? stb) Aktív hallgatás, értő figyelem. Kérdések. Mások iránti igazi érdeklődés. Megfellebbezhetetlen kijelentések kerülése. A párbeszéd nyitott marad.

Miért nehéz párbeszédet folytatni? Önelemzésre késztet,esetleg meg kell változtatni a szempontjainkat. Be kell ismerni tévedésünket, változnunk kell. Saját hitünk átmeneti felfüggesztését kívánja.

Mit nyerünk a párbeszéd által Szélesíti a látókörünket Teret nyit egy jobb megoldásnak Alapegyetértés jöhet létre Szinergia ( a megoldás részei sokak kezében van)

Vita Eltérő álláspontok, nézetek ütköztetése kettő vagy több ember között. A vitázók célja: a meggyőzés. A relatív igazság elfogadtatása.

Vita lefolytatásának szabályai A vita tárgyának pontos tisztázása Tények és vélemények szétválasztása Magunk állításának igazolása (én üzenetek)Érvelés/cáfolás. Aktív hallgatás, értő figyelem Ne használjuk homályos vagy kétértelmű megfogalmazásokat. Időnként összegezzük az elhangzottakat Érzelmek kezelése Hajlam a meggyőzhetőségre

Zárt hozzáállást jelent, elszántak vagyunk az igazunkban Saját hitünk teljes kimutatása Feltűnő különbségeket keresünk Másik gyenge pontjait keressük A vita azt feltételezi, hogy egyetlen jó válasz van valakinek a kezében.

A vita lezárása Konszenzus Kompromisszum Nem tudták meggyőzni egymást. ( saját álláspontom fenntartása, nem pedig neked akkor sincs igazad)

Meggyőzés A meggyőzés a befolyásolásnak olyan intenzív folyamata, amikor a közlő előre eltervezett hatást akar a befogadóban kiváltani, hogy azután a befogadó már saját meggyőződéséből vállalja és képviselje az új nézetét, magatartását.

A meggyőzés folyamata A meglévő attitűdöket először meg/fel kell olvasztani Formálás, tulajdonképpeni változás Megszilárdítás, hogy ellenállók legyenek a későbbi befolyással szemben.

A folyamat sikeressége függ A befolyásoló meggyőző képességétől, hitelességétől A befogadó pillanatnyi beállítottságától A szituációtól. Lényeges annak felismerése, hogy mindenkihez más módon kell közelíteni.

A meggyőzés folyamatában fontos A célszemély figyelmének felkeltése és megtartása(név) Szükségleteinek ismerete /ld. motiváció / kapcsolat létesítése a javaslat és a másik érdeklődése között specifikus reakció kiváltása ( cselekvés )

Az egész folyamat alatt lényeges a kapcsolati sík állandó figyelése és korrigálása az aktív hallgatás módszere a kérdések az információk összegyűjtéséhez a közös gondolkodás irányításához

Az érvelés technikája Egyoldalú:csak az előnyök hangsúlyozása (tájékozatlanoknál előnyős) Kétoldalú: előnyök és hátrányok együttes kezelése Értelemre ható közlés elsődlegessége (igaz – nem igaz, ez a módszer a képzett partnereknél előnyös ) Érzelemre ható( tetszik - nem tetszik, általában fontos, de az iskolázottság mértékében változó ) Változatosság a hangnemben, a beszéd ütemében és a konkrét példákban.

Az egyén válasza a befolyásolásra Meggyőzött: Belátja Elfogadja Ez alapján cselekszik Formálisan elfogadja, de másként cselekszik. Elutasítja.