MINŐSÉGMENEDZSMENT dr. SZabó Gábor Csaba 2016./2. 2016. 04. 13.
Miért jók, stabilak a (minőség)rendszereik? 0. Hosszútávon tudatosan „törnek” a TQM felé 1. Van átgondolt szerkezetük 2. Van stratégiájuk 3. A módszereket hatékonyan alkalmazzák 4. Szabályozottak/képesek a folyamataik/rendszereik
0. Hosszútávon tudatosan „törnek” a TQM felé
a TQM háromszintű modellje Folyamatos javítás-fejlesztés CÉL a folyamatok javítás-fejlesztése ALAPELVEK vevő- központúság teljes körű felhatalmazás Vezetés, irányítás, menedzsment; képzés, tréningek; rugalmas támogató szervezet; kommunikáció; motiváció, elismerés; értékelés, mérés, elemzés. TÁMOGATÓ ELEMEK
A támogató elemek kiépítése: vezetés, irányítás, menedzsment; képzés, tréningek; rugalmas támogató szervezet; kommunikáció; motiváció, elismerés; értékelés, mérés, elemzés.
2. a Total Quality Management: a minőség valamennyi feltételének felsővezetői szintről történő biztosítása és menedzselése. Elemei: - vevőközpontúság, - folyamatos javítás-fejlesztés, - az alkalmazottak felhatalmazása.
1. Vevőközpontúság: a külső és belső vevők igényeinek megismerése, és a lehető legjobb kielégítésére való törekvés. 2. Folyamatos javítás-fejlesztés: állandó folyamat-javítás, a tervezett és a megvalósult tevékenységek közti eltérés csökkentésére és a folyamatok tökéletesítésére. 3. Az alkalmazottak felhatalmazása: a szervezet minden szintjének minél széleskörűbb bevonása a döntési folyamatokba.
a „harmadik dimenzió“: a MENEDZSMENT FELTÉTELRENDSZER, kialakítása. a fejlődés lényege: a „harmadik dimenzió“: a MENEDZSMENT KLÍMA, a MENEDZSMENT FELTÉTELRENDSZER, kialakítása.
A MINŐSÉG FEJLŐDÉSÉNEK „SZINTJEI” az elmúlt 100 évben. Termékminőség - szint („a múlt”) megoldás: minőségellenőrzés Folyamatminőség - szint („a jelen”) megoldás: folyamatszabályozás(SPC) Rendszerminőség - szint („a jövő”) megoldás: TQM
1. VAN ÁTGONDOLT SZERKEZETÜK
TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS MINŐSÉG A TELJESÍTMÉNY MINŐSÉGE 10 20 30 40 A TELJESÍTMÉNY MINŐSÉGE munka folyamat anyag A RENDSZER MINŐSÉGE rendszer vezetés állóeszköz szervezés dolgozók A TÁRSADALOM KULTÚRÁJÁNAK MINŐSÉGE
a stabil minőség gúla vevői környezetben vevők, környezet társadalom jó minőségű termék 10 20 30 40 vevők, környezet társadalom vevők, környezet társadalom (minőség)módszerek,technikák (minőség) modellek, rendszerek általános (minőség) kultúra vevők, környezet társadalom
a minőségtevékenységek „hierarchiája” 4. minőség-ellenőrzés- 10% 3. minőségbiztosítás - 20 % 2. minőségszabályozás- 30 % 1. minőségmenedzsment- 40 %
VEVŐI IGÉNYEK KOMPLEX HIBAELEMZÉS a TQM felé törő rendszer realizáló gúlája VEVŐI IGÉNYEK TQM, CWQC, TQC, IQM MINŐSÉG-KÉPESSÉG-, -SZABÁLYOZOTTSÁG KOMPLEX HIBAELEMZÉS MINŐSÉG- INFORMATIKAI ÉS - ADATBÁZIS
stratégia és taktika/súlyok a minőségrendszerben VEVŐK, PIAC 10 20 30 40 MINŐSÉGELLENŐRZÉS MINŐSÉG MÓDSZEREK, -TAKTIKÁK MINŐSÉGRENDSZER, -STRATÉGIA MINŐSÉGKULTÚRA ÉS -SZEMLÉLET
út a minőségcsúcsra Objektivizált TQM MB RENDSZER (pl. ISO 9001) Folyamatos, strukturált hibamegelőzés, minőségtervezés Folyamatos, strukturált minőségjavítás (pl.: CIP) Teljeskörű bevezetés, oktatás; rendszeres hibaelemzés, szabályozottságnövelés MB RENDSZER (pl. ISO 9001)
2. VAN STRATÉGIÁJUK
Működő rendszer minőséganalízise döntően intern minőségbiztosítás döntően extern minőségtervezés D2 D3 valódi hosszabb távú minőség fejlesztés ETS tisztán minőség tartó, stabilizáló IBS3 tisztán minőség javító, s.csökk. IBS1 kevert minőség tartó-javító IBS2
TQM TQM TQM BPR a Six szigma módszertan 3 dimenziója folyamatirányítás = BPMS = MINŐSÉGTARTÁS a Six szigma módszertan 3 dimenziója folyamattervezés = DMADV = MINŐSÉGFEJLESZTÉS folyamatjavítás = DMAIC = MINŐSÉGJAVÍTÁS TQM TQM BPR
Működő rendszer minőséganalízise/1. verzió általános felfogás (USA?) dötően intern minőségbiztosítás D3 tisztán minőség- tartó, stabilizáló IBS3
dötően intern minőségbiztosítás Működő rendszer minőséganalízise/2. verzió a többségében indokolt hazai felfogás D1 dötően intern minőségbiztosítás D3 kevert minőség javító-tartó IBS2
MINŐSÉGJAVÍTÁS ALAPVETŐEN A GYÁRTÓ ELÉGEDETLEN ÁLTALÁBAN KÖZÉPTÁVON LEHETSÉGES A DÖNTÉS SZINTJE: KÖZÉP/VÉGREHAJTÓ AZ ERŐFORRÁSIGÉNY (PÉNZÜGYI, INFORMÁCIÓK, EMBERI, SZAKMAI stb.) DÖNTŐEN BELSŐ A TEAM PROBLÉMAORIENTÁLT, MINDENES
3. A módszereket hatékonyan alkalmazzák
VEVŐI IGÉNYEK KOMPLEX HIBAELEMZÉS a TQM felé törő rendszer realizáló gúlája VEVŐI IGÉNYEK TQM, CWQC, TQC, IQM MINŐSÉG-KÉPESSÉG-, -SZABÁLYOZOTTSÁG KOMPLEX HIBAELEMZÉS MINŐSÉG- INFORMATIKAI ÉS - ADATBÁZIS
2. ok-okozati elemzés, ok feltárás folyamatos javítás minden szinten: 1. nem-megfelelés, vagy új ötlet 2. ok-okozati elemzés, ok feltárás 3. megelőzés 4. csökkentés, megszüntetés – vagy/és javítás-fejlesztés.
a folyamatos javítás alapelvei/1.: a hiba, nem-megfelelőség megelőzése fontosabb, mint a hibajavítás; a hiba okainak feltárása, az okok szisztematikus csökkentése, megszüntetése elsődlegességet élvez a megelőzéssel szemben;
a folyamatos javítás alapelvei/2.: a folyamatosság - a folyamatos javítás-fejlesztés állandó, a napi tevékenység része; - a folyamatos javítás-fejlesztés kiterjed a rendszer valamennyi területére és szintjére.
MERT mindig hatnak befolyásoló tényezők, zavarok a rendszerre. MIÉRT van szükség FOLYAMATOS javítás-fejlesztésre ? ELMÉLET MERT mindig hatnak befolyásoló tényezők, zavarok a rendszerre.
JURÁN „céltáblája” - avagy : hogyan hatnak a hibák ?
a befolyásoló tényezők csoportosítása: 1. VÉLETLEN ZAVAROK: jól szabályozott ( kézbentartott ) folyamat szabályozási sávja 2. VESZÉLYES ZAVAROK: azonnal jelentős mértékű eltérést okoznak 3. EGYEDI ( DURVA ) ZAVAROK: egyszeri, “érthetetlen”, szélsőséges hatás
1.1 egyedileg csekély hatás 1.2 számuk jelentős, de hatásuk eltérő 1. VÉLETLEN ZAVAROK: 1.1 egyedileg csekély hatás 1.2 számuk jelentős, de hatásuk eltérő 1.3 sávjuk a szabályozottság lehetséges szintje 1.4 sávjuk ( szórásuk ) csökkentése csak hosszútávon lehetséges, és nehezebb a többinél
2.2 számuk csekély, de hatásuk jelentős és eltérő 2. VESZÉLYES ZAVAROK: 2.1 egyedileg jelentős hatás 2.2 számuk csekély, de hatásuk jelentős és eltérő 2.3 a kis szám és a jelentős hatás miatt felismerésük lehetséges 2.4 hatásuk megszüntetése azonnal, rövidtávon szükséges, és általában könnyebb a többinél
3. EGYEDI ZAVAROK: 3.2 előfordulásuk és hatásuk igen szeszélyes 3.1 egyedileg általában igen durva hatás 3.2 előfordulásuk és hatásuk igen szeszélyes 3.3 felismerésük a durva hatás ellenére sem könnyű minden esetben 3.4 hatásuk megszüntetése célirányosan, középtávon szükséges, és célszerű; az okok feltárása is igen szeszélyes esélyű
• vs1 • • FTH • • • • • • • ATH veszélyesek=Vi egyedi 2 V1 vs4 95 V4 75 egyedi 1 véletlen sávok = vsi
4. Szabályozottak/képesek a folyamataik/rendszereik