A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Előadó: prof. dr. Bencsik Andrea Győr, 2012. május 4.
Magyarországi helyzetkép az autóipari beszállítókról A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Súlypontok Magyarországi helyzetkép az autóipari beszállítókról Beszállítói piramis Hazai beszállítók hozzáadott érték teremtése A beszállítói menedzsment általános jellemzése (szekunder vizsgálatok) Primer kutatás háttere, indokoltsága Interjúk elemzése Kérdőívek értékelése Következtetések Összegzés
Magyarországi helyzetkép az autóipari beszállítókról A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Magyarországi helyzetkép az autóipari beszállítókról Világgazdasági folyamatok hatása Beszállítói piramis létrehozásának háttere Kapcsolat és hálózat építés Komplexitás és tőkeigényesség Tulajdonosi struktúra
Első, másod és harmad körös beszállítók jellemzői A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Beszállítói piramis Első, másod és harmad körös beszállítók jellemzői Követelmények és tulajdonosok A magyar beszállítói hányad: Audi kb. 10% GM-Opel Engines 10-20% GM-Alison, Transmission 30% Suzuki 40-50% Rába-Detroit Diesel 40% Lear Automotiv kb. 10% Visteon 10-15%.
Hazai beszállítók hozzáadott érték teremtése A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Hazai beszállítók hozzáadott érték teremtése Alacsony, de miért? Barna és zöldmezős beruházások Multi kontra hazai nagyvállalatok Várt, de elmaradt eredmény (EU)
A beszállítói menedzsment általános jellemzése A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése A beszállítói menedzsment általános jellemzése KKV-k jelentősége, mint a vizsgálat fókusza Közép és felső vezetés minősítése az alábbi szempontok alapján: vezetők változási hajlandósága, megfelelő stratégia készítése, szervezeti kultúra, munkatársi viselkedés befolyása, munkahelyi légkör kialakítása, információ áramlás biztosítása.
Primer kutatás Háttér és indokok Követelmények: Interjúk A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Primer kutatás Háttér és indokok Követelmények: Beszállítói minősítés, minőségtanúsítás, korszerű vállalatirányítási - menedzsment rendszerek alkalmazása. A menedzsmenttel szemben támasztott követelmények az alsóbb szintű beszállítói lánc menedzselésének képességét is jelentik. K+F, innovációs képesség, technológiai felkészültség, folyamatos termékfejlesztési képesség. Tőkeerő ellátottság, hitellehetőségek. Pénzügyi tartalékok. Személyi feltételek: az innováció-képesség mellett vezetési, üzleti és piacismeretek, műszaki és gazdálkodási, kommunikációs képességek (a management nyelvtudása fontos). Jól képzett, tapasztalatokkal rendelkező és motivált szakember-gárda. Egyéb feltételek: „bizalmi tőke”, referenciák, exportálási háttér. (Klauber, 2008) Interjúk Kérdőíves felmérés
Az interjúk súlypontjai: A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Interjúk és kérdőívek A minta és jellemzői Az interjúk súlypontjai: Cégalapítás Piaci helyzet Vevői kapcsolatok Hálózatépítés A kérdőíves vizsgálat fókuszpontjai: jövőkép, stratégia tulajdon viszonyok alkalmazott menedzsment módszerek
Kérdőíves felmérés eredményei A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Kérdőíves felmérés eredményei Stratégiai gondolkodás létezik, de sok esetben nincs konkrét írott verzió Időtáv kritikus kérdés Földrajzi régiók szerinti összevetés eredményei 1. A jövőkép meglétének tekintetében a vizsgált térség és az ország többi részének esetében egyértelmű eltérést fedezhetünk fel. 2. Az írott stratégia megléte és típusa esetében is hasonló eltérések láthatók, de itt a különbség nem tekinthető szignifikánsnak. 3. A jövőkép és a stratégia megtervezésében részt vevők megoszlásából annyi észlelhető, hogy az Észak-Dunántúlon kívüli régiók esetében a folyamat „centralizáltabb”, magasabb azon vállalkozások aránya, ahol kizárólag a felső vezetés érintett ezekben a feladatokban. 4. Az elsődleges célok tekintetében a struktúra hasonló az elsődlegesen vizsgált dunántúli, illetve az egyéb régiók esetében kapott eredményekhez. A vállalkozás mérete domináns Tulajdonviszonyok: hazai magánbefektetők és külföldi vállalatok Menedzsment technikák nem ismertek
Következtetések, összegzés A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati stratégiájának értékelése Következtetések, összegzés Ismert, irodalmi adatok igazolódtak. Elsőkörös multik sikere, menedzsmentje nem kérdéses. A méret a leginkább meghatározó a vizsgált szempontokból. A siker növelésének esélye: Emberi tényező jelentősége (képzettség, nyelvtudás, tapasztalat, motiváció, képzés, stb.) Vezetői teherbíró képesség, nyitottság, rugalmasság növelése, A minőség és megbízhatóság preferenciája. A kultúra alakításában a csoportmunka, a bizalom és a személyes példamutatás jelenthet érzékelhető eredményeket. Személyes kapcsolatok ápolása, a cég átláthatóságának, pénzügyi stabilitásának kiépítése és olyan kapcsolatokat melyek megerősítenek, növelik a bevonódás lehetőségét nagyobb cégek munkájába. A menedzsment elkötelezettsége, tudása, szakmai és módszerbeli ismereteinek folyamatos fejlesztése. A HR rendszerek kiépítése, BSC használata.