BBN-ORO Orosz irodalomtörténet 1. : A 19

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Szabóné L. Éva
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
Szövetségi rendszerek Európa az első világháború előtt
NKE. Az Európai Unió elsődleges joga Az alapító szerződések, illetve azok módosításai (a hozzájuk fűzött Jegyzőkönyvek, Nyilatkozatok) Csatlakozási Szerződések.
Izrael „történelem előtti” kora. 0. Mi az a „történelem előtti kor”? A zsidó történetírás Kr.e körül jelent meg Kánaánban:  Az éppen megszülető.
AZ ELEKTRONIKUS KÉPZÉS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA INFORMATIKA A FELSŐOKTATÁSBAN DEBRECEN DR. ZÁRDA SAROLTA GÁBOR DÉNES FŐISKOLA.
A kamara szerepe az export vezérelt magyar gazdaság megteremtésében. Eredmények és problémák Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
A nemzetközi üzleti élet etikája
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Gyűjtőköri szabályzat
(Dávid és Salamon uralkodása)
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
„Mert Néha kell a romantika”
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
Az Írások könyvcsoportja
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
A mozgóképi közlésmód sajátosságai
A nagyhatalmak versengése és az első világháború
Levegőszennyezés matematikai modellezése
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
MI MARADT A RÓMAI BIRODALOMBÓL?
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Strukturalizmus, hermeneutika és dekonstrukció
Késmárk Készítette: Szabó Lilla
A Nyugat-Balkán az EU és Oroszország között
A középkor kultúrája.
A korai Egyház Az első közösségek.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Egyetemes államtörténet I.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felebarát – vagy tán egészen az?
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A klinikai gyógyszerészet jövőképe a köztestületi célrendszerben
Felnőttképzés a közművelődésben
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Paulay Ede Az ember tragédiája.
1960 körül Európa számos országában folytak már számítógépes nyelvészeti kutatások. A szá-mítógépes alkalmazáshoz a létezőknél sokkal pontosabb nyelvtanokra,
Az orosz romantika 2. Русский романтизм.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A kommunikáció fejlődése, analóg vs. digitális
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében III.
Társadalmi integráció kistelepüléseken
Készítette: Koleszár Gábor
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 2. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A reneszánsz művészet Giorgione: Ifjú képmása.
Dr. Parragh László elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
Szentpétervár mítosza
Oféliák színháza.
Előadás másolata:

BBN-ORO 11-231 Orosz irodalomtörténet 1. : A 19 BBN-ORO 11-231 Orosz irodalomtörténet 1.: A 19. századi orosz irodalom vázlatos története OT-ORO-103 Az orosz irodalom vázlatos története BBN-ORO-241 Orosz irodalomtörténet 1. (Vázlatos irodalomtörténet a kezdetektől a XIX. sz. végéig) Tanár: Szokolov Makarné

A «klasszikus» orosz irodalom keletkezése

Tradicionalista kultúra korszakai A «klasszikus» irodalom fogalma A 19. századi orosz «klasszikus» irodalom előzményei: Archaikus kora (kb. i. sz. u. 10. századig) nincs „irodalma”, a „szóművészet” nyomait megőrizte a folklór. Középkori orosz irodalom (10.–17. sz.). Irodalom / kultúra egymáshoz való viszonya a korai tradicionalista korszakokban Újkori orosz irodalom (18. századtól): 1) 18. század 2) 19. század 3) 19.–20. század fordulója 4) a szovjet korszak irodalma (1920–1980 évek) 5) posztmodern orosz irodalom (1980-as évektől). Tradicionalista kultúra korszakai

Az orosz irodalom keletkezésének körülményei Условия возникновения русской литературы Az európai kultúra nagy korszakai

Az európai kultúra kontextusában В контексте европейской культуры Az archaikus kor: A kultúra szinkretikus (a különböző kulturális elemeket egybeötvöző) mind ideológiailag (mítoszon alapul), mind formailag (rituálék körül szerveződik), szóbeli szövegeire („folklór” és archaikus „irodalom”) az anonimitás és a változhatóság (variabilitás) jellemző. A tradicionalista normatív („retorikai”) kultúra hagyományosság (tradicionalizmus) = a hagyomány, a norma meghatározó jelentősége  retorikai jelleg традиционализм, традиция, норма  риторика „retorika” az alkalmazott szó stílustana; általános „irodalomtudomány” (a stílust, a tematikát, szüzsét, motívumokat és topikát határozza meg) a gondolkodás hierarchikus normatív rendszere (az élet minden területén érvényesült. Vergilius kereke

A szóbeli szövegeit az etikett (этикет, этикетность) jellemzi. Д. С. Лихачев: Литературный этикет слагается из представлений о том : каким должен быть тот или иной ход событий (этикет миропорядка); как должно вести себя «герой» сообразно своему общественному положению (этикет поведения) ; 3) какими словами должен описывать писатель события и «героев» (этикет словесный). stílusbeli, műfaji, tematikai, szüzsé- stb. mintára vagy kánonra való orientáltság (образец, канон, стиль, жанр, тематика, сюжет) az állandósult univerzális irodalmi modellek „készlete”  normatív módon realizálódnak a stílusban és műfajban (нормативность) a szerzői szubjektív intenció (szándék) alárendeltsége egy-egy stílusnak vagy műfajnak (авторская воля)

A középkori – óorosz irodalom Средневековая древнерусская литература Társadalmi berendezkedés: törzsi-közösségi rend  államalapítás (városállamok). Kultúra: 1) nyelv: a három szláv ág nyelvi differenciálódása (XII.–XIII. sz.); 2) világkép: törzsi (rendszeren kívüli) mítoszok és istenségek. A kereszténység felvétele 988.-ban Bizánctól (összeurópai, a kultúrát meghatározó ideológia elfogadása és az elsődleges hagyomány = az írásbeliség mintáinak forrása), A szláv (cirill) írásbeliség átvétele Bulgáriától (a közös szláv nyelv szentsége, érthetősége és a másodlagos hagyomány = az „irodalmi” minták szláv forrása és fordítói útmutatója).

Az orosz irodalom „elkésettsége” Az irodalom / kultúra transzplantációja (átültetése) трансплантация, перенос, пересадка „Érett”  „korai” középkor A fordítás és az irodalom „eredetiségének” problémája a középkori irodalomban перевод и оригинальность новая редакция, компилятивный свод A „közvetítő irodalom” литература-посредница, книжный фонд Az ószláv és az óorosz nyelv

Az óorosz irodalom történeti periodizációja Периодизация истории древнерусской литературы

Az irodalom viszonylagos egységének korszaka (11. – 12. sz. kezdete): A monumentális historizmus két szakasza (монументально-исторический стиль) Az irodalom viszonylagos egységének korszaka (11. – 12. sz. kezdete): két központú (Kijev, Novgorod), a történelmi historizmus stílusának kialakulása, hagiográfia és krónikaírás агиография, житие, летописание, летопись Új irodalmi központok kialakulása kezdete (kb. 1150 – 1230 évek): a helyi jelleg irodalmi kifejeződése, a műfajpaletta szélesedése, a publicisztikai pátosz és az aktualitás erősödése; набор жанров, публицистика, публицистичность и злободневность A tatárdúlás korának irodalma (kb. 1230– 1350) (монголо-татарское нашествие) egy domináló téma történelmi elbeszélések (военные повести), tragikus lírai fennköltség (трагизм, лирическая приподнятость)

A „prereneszánsz” kora (1350–1450) (эпоха Предвозрождения) emocionálisan expresszív stílus (эмоционально-экспрессивный стиль), a krónikaírás, a történelmi elbeszélés és a panegirikus (dicsőítő) irodalom újjászületése; (панегирическая литература) A „prereneszánsz” háttérbe szorítása (1450-es – 1550-es évek) új formák — világi elbeszélő művek (светская повествовательная литература, беллетристика, повести), a publicisztika előretörése. A második monumentalizmus kora (16. sz. második fele) (второй монументализм) a „hivatalos” vonulat az irodalomban («официальная струя») a hagyományokat felélesztő műfajok, témák, stílusjegyek.

Átmenet az óorosz irodalomtól az újkori orosz irodalomhoz Переход от древнерусской к русской литературе нового времени A 17. sz. első felének irodalma: a hagyományos értékrend felbomlása (распадение традиционной системы ценностей), egyéni sors és látásmód (индивидуальное начало), a tudósköltészet megszületése (книжная поэзия); A 17. sz. második fele: életrajziság (биографичность), az egyéni stílusok alakulása (индивидуальный стиль), új irodalmi fajok és műfajok (литературный род, жанр): líra: szillabikus költészet (лирика, силлабическая поэзия), színház és dráma (театр, драма) az orosz barokk (русское барокко).

A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе 1.

A közös egyházi szláv irodalom műfajai I. Vallási és teológiai irodalom A keresztény tanítás és világkép alapművei: a Szentírás könyvei, liturgikus irodalom, Zsoltárkönyv (egyházi költészet prózában) Книги Священного писания: Новый Завет, богослужебные книги, Псалтырь (в прозе) A 3. – 6. századi bizánci „egyházatyák” művei, szerzetesek és kolostorok életéről szóló elbeszélések gyűjteményei Патристика, патерики Apokrifok (legendák, apokaliptikus és eszkatológiai látomások) Апокрифы, легенды, апокалипсические откровения, эсхатологические пророчества Szűzanya pokoljárása Хождение Богородицы по мукам Jézus pokolraszállása. A kijevi Szófia-bazilika freskója. 1040-es – 1050-es évek eleje Сошествие Иисуса Христа во ад. Фреска Софийского собора в Киеве. 1040-е – начало 1050-х гг.

Hagiográfia – típusai жития: szentek „életrajzai” Didaktikus gyűjtemények: bibliai idézetek, antik szerzők és egyházatyák mondásai; poétológiai értekezés stb. Изборник Святослава (1073): О образех , VI–VII век Hagiográfia – típusai жития: szentek „életrajzai” szentéletű és istenfélő aszkéták élete жития подвижников Alexius, Isten Emberének élete Житие Алексия, Человека божия vértanúk élete житие-мартирий a hagiográfiák poétikája: – kanonikus felépítés, – ógörög (kaland-) regények szüzsé-modellek és motívumok (сюжетные модели и мотивы древнегреческих романов приключений) – a fantasztikum „hitelessége és valódisága” (иллюзия достоверности фантастического) и Szimon Usakov, Szent Alexius – az Isten embere. 17. sz. második fele, Moszkva Симон Ушаков, Алексий человек Божий. Вторая половина XVII в. Москва

II. Történelmi, természettudományos és elbeszélő művek Krónikák Хронографы «Hatnaposok» Шестодневы «Fiziológok» Физиологи Keresztény topográfiák Христианские топографии Történelmi elbeszélések Исторические повести Nagy Sándor-regény «Александрия» «Hatnapos». Moszkva, 1678. Шестоднев. Москва, 1678. Szerb Alexandria, 17. sz. Сербская Александрия, экземпляр XVII века

Az „irodalmiság” problémája a középkori irodalomban A népköltészet és a szláv eposz hagyománya (képi világ, topika és motívumok) Традиции устного поэтического творчества и славянского эпоса (система образов и сюжетных мотивов) Az óorosz irodalom eredetiségének problémája «оригинальность» древнерусской литературы : 11. század folyamán kialakult az óorosz irodalmi nyelv és saját stílusrendszere. 13. század elejére a középkori irodalom majdnem minden műfajának megvoltak az óorosz szerzők tollából keletkezett művei, amelyek mintául szolgáltak és befolyásolták az adott műfaj orosz fejlődését. Létrejöttek olyan művek, amelyek feszítették a műfajrendszer határait. Létrejött több kulturális központ.

Képek forrásai Источники иллюстраций http://glazunov.ru/tvorchestvo/monumentalnye-raboty/raboty/1980-vklad-narodov-nashei-strany-v-mirovuyu-kulturu-i-tsivilizatsiyu I. I. Glazunov, Oroszország népeinek hozzájárulása a világkultúra és civilizáció fejlődéséhez, 1980, Párizs, UNESCO-központ. http://images.slideplayer.org/10/2968521/slides/slide_24.jpg Rota Vergilii http://philechange.free.fr/russie/4608.jpg

Képek forrásai Источники иллюстраций http://artclassic.edu.ru/catalog.asp?cat_ob_no=&ob_no=21660 http://days.pravoslavie.ru/Images/ii134&75.htm https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/93/Alexandria_serbskaya.jpg/300px-Alexandria_serbskaya.jpg http://www.lostart.ru/images/database/921/92156/oMTFfNF8zMjVfMV9yLmpwZw==.jpg