A fogyasztóvédelem célja, 2011 tapasztalatainak tükrében Horváthné Szendrei Szilvia Miskolc, 2012.06.11.
Fogyasztóvédelem célja: Megfelelő egyensúlyhelyzet létrehozása a piaci viszonyok két szereplője - a fogyasztó és a gyártó/kereskedő - között annak érdekében, hogy a fogyasztó érdekei a lehető leghatékonyabban érvényesüljenek. A fogyasztó nem rendelkezik jelentős gazdasági erővel saját érdeke képviseletére, védelmére csekély mértékben képes, ezért a piacgazdaság szereplőit fogyasztói minőségben intézményesen védeni kell, a fogyasztóknál erősebb szereplőikkel szemben. (pl: multinacionális vállalatok)
hármas funkciója az EU-ban: A fogyasztóvédelem hármas funkciója az EU-ban: Hatást gyakorolni a jogalkotásra a fogyasztók érdekében Ellenőrző tevékenység Felvilágosítani (oktatni,képezni, informálni) a vásárlókat
Közösségi fogyasztóügyi politika, stratégia A fogyasztóvédelmi stratégia középpontja: Az érdekeit megvédeni képes, tájékozott, tudatos fogyasztó, aki önállóan képes a számára optimális fogyasztói döntések meghozatalára. Fókuszcsoportok: Kiszolgáltatottabb rétegek (gyerekek,idősek) védelme Közszolgáltatások kereskedelme Elektronikus kereskedelem A fogyasztási cikkek globalizálódó piaca (KPIR,RAPEX)
Magyarország IV. középtávú fogyasztóvédelmi politikája (2012 - 2014) 1011/2012. (I.23.) Kormány határozata Kiemelt prioritásként kezeli a fogyasztók életének, egészségének és biztonságának védelmét. A fiatalok, az időskorúak és a fogyatékossággal élők fokozott védelmének fontosságát is konkretizálja. Az állami szektorral összefüggésben leszögezi, hogy a jogkövető magatartást preventív és alternatív eszközökkel is elő kell mozdítani: bevezeti a fogyasztóbarát emblémát, és a pozitív listát (Borsodban 120 vállalkozás birtokolja a tanúsítványt). Közszolgáltatások területének szabályozása, e-kereskedelemmel kapcsolatos bizalom növelése. Békéltető testületek vonatkozásában célként fogalmazza meg az eljárásban együtt nem működő vállalkozásokkal szembeni szigorú hatósági fellépés lehetőségét.
A fogyasztóvédelem rendszere Magyarországon Állami fogyasztóvédelem Békéltető Testületi fogyasztóvédelem Civil fogyasztóvédelem Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, megyei felügyelőségek Békéltető Testületek /megyei szinten/ FEOSZ, OFE, FOME, egyéb szervezetek A tevékenység hatékonysága
2011-ben létrejött Intézményrendszer Kormány Nemzetgazdasági Minisztérium Közigazgatási- és Igazságügyi Minisztérium Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Megyei Kormányhivatalok Szakmai iránymutató Fogyasztóvédelmi Felügyelősége
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságról önállóan működő, költségvetési szerv élén a főigazgató áll a miniszter által jóváhagyott éves ellenőrzési és vizsgálati program szerint végzi tevékenységét
A Hatóság főbb témavizsgálatai 2012 A kereskedelmi forgalomban megtalálható villamossági termékek ellenőrzése Az árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység ellenőrzése Az idegenforgalmi főszezonban végzett kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységek ellenőrzése Csecsemő és kisgyermek ruházati termékek piacfelügyeleti ellenőrzése Elektronikus hírközlési szolgáltatók ellenőrzése Gazdasági reklámtevékenység Játszótéri eszközök üzemeltetési feltételeinek piacfelügyeleti ellenőrzése Szavatossággal, jótállással kapcsolatos fogyasztói kifogások intézésének
A 2011-es év ellenőrzéseinek tapasztalatai (1) 37 elrendelt témavizsgálat = 1779 ellenőrzés 54%-os kifogásolási arány (2010 évben 50% volt a kifogás) az előző évhez képest kismértékű emelkedés tapasztalható a jogsértés tekintetében. A fogyasztók életének, egészségének és testi épségének megóvása érdekében az NFH által elrendelt témákban 94.545 db termékellenőrzést végzett a felügyelőség, melyből 20.449 db esetében (22%) került megállapításra valamilyen kisebb-nagyobb hiányosság. 40 féle balesetveszély-gyanús termék mintavételére került sor, melyből 13 esetében (33%) a laboratóriumi vizsgálat bizonyította a forgalomból való kivonás szükségességét. KPIR-RAPEX nyilvántartásban található termékek közül 20 féle összesen 253 db olyan terméket találtak a felügyelők, amelyek forgalmazását már korábban megtiltotta a hatóság.
A 2011-es év ellenőrzéseinek tapasztalatai (2) A feltárt hiányosságok miatt 560 esetben élt valamilyen szankcióval a hatóság. 143 db fogyasztóvédelmi bírtságot szabott ki , 25 db eljárási bírsággal élt és 11 esetben szabálysértési eljárást folytatott le a hatóság és 381 esetben - a csekélynek bizonyult jogsértések miatt - a jogkövető magatartásra kötelezte a vállalkozásokat a hatóság. 1038 panaszbejelentést vizsgált a hatóság, és 220 esetben bizonyította a hatóság a fogyasztói panasz jogosságát. A panaszok aránya az előző évhez képes 37,3 % nőtt, többszöröse lett a közüzemi szolgáltatókkal szembeni kifogás. A hatóság bírságolási gyakorlatát a preventív szemlélet jellemezte.
Köszönöm a figyelmet!