A kvalitatív módszerek homunkulusza

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Advertisements

Önismeret.
Kvantitatív módszerek
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
Diagnosztika szabályok felhasználásával, diagnosztikai következtetés Modell alapú diagnosztika diszkrét módszerekkel.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
Tudatos és tudattalan modern felfogása
A tanulás idegrendszeri alapjai
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Piackutatás.
Bizalom a szervezetekben
Szillogisztikus következtetések (deduktív következtetések)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Kognitív megközelítések
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Játék és tanulás.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A GONDOLATTÉRKÉP.
A társas viselkedés pszichológiája
Bevezetés a pszichológiába
Zene és Liturgia?!.
Alternatív tápanyag- gazdálkodási munkapontok meghatározásának kísérleti és biometriai elemzése Tolner László 1 –– Kiss Szendille 2 – Vágó Imre 2 –Biczók.
Készítette: Tóth Adrienn Barbara DE-GYFK III. Évfolyam
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
Orbán Ida Országos Tudományos Diákköri Konferencia Április 14.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
3. Előadás Marketing Információs rendszer
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Change blindness Változás -vakság.
A szelektív figyelem.
Marketingkutatás 3. szeminárium Nagy Gábor március. 29.
A szomatikus marker feltevés
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Pedagógiai személyiségértelmezések
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Éntudat – identitástudat - énkép
2. óra Kognitív folyamatok
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság OFI - KONFERENCIA OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET Aktív és felelős állampolgárság.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
Kutatásmódszertani dilemmák
Táplálkozástudományi kutatások – PhD konferencia Budapest, január 28.
2009 Tudatos vezető - Közlekedésbiztonság Pausz Ferenc GRSP Magyarország Szemben az árral? Budapest, március 19.
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
Az autentikus motiváció feltételei a munkahelyen
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Élet a születés előtt? Testünk emlékei
Előrejelzés Összeállította: Sójáné Dux Ágnes. Előrejelzés Az időbeli folyamatok elemzésének segítségével lehetőség nyílik a korábban láthatatlan trendek.
Zsigmond Király Főiskola január Szakdolgozat prezentációja Zsigmond Király Főiskola január A szerző neve A SZAKDOLGOZAT CÍME.
Záróvizsga prezentáció május. 2 Záróvizsga prezentáció MIT BIZONYÍT A PREZENTÁCIÓ? ›A hallgató jártasságát a választott témában, a kommunikációs.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
Fogyasztói magatartás
Az érzelmi zsarolás.
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Bevezetés a pszichológiába motiváció, emóció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A települések szükséglet oldali vizsgálata Kerner-Hegyi Judit Ph. D
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
A kutatás filozófiája.
Előadás másolata:

A kvalitatív módszerek homunkulusza A szociálpszichológia kettős folyamat modelljei

Kvantitatív/Kvalitatív Kvantitatív: tudatos, reflektált válaszok Kvalitatív: a tudat számára kevésbé hozzáférhető, reflektálatlan válaszok Nincs szellem a gépben, ami kiolvashatná a tudatom tartalmát

Az első módszeres kutatás Nisbett & Wilson (1977) szerint a kísérleti személyek gyakran nincsenek tudatában egy ingernek, amely jelentős hatást gyakorol magatartásukra a válasz létezésének annak, hogy az inger hatással volt a válaszra

Bizonyítékok 1 Goethals és Reckman (1973): nem volt tudatos az attitűdváltozás Storms & Nisbett (1970): nem voltak tudatában, hogy az inger hatott a válaszra

Bizonyítékok 2 Az ideomotoros cselekvés: nem tudatosodott inger nem tudatosodott magatartásra vezet Nem tudatos inger nem tudatos célok követését idézi elő a szándék élménye nélkül

A szándékos cselekvés élményének feltételei Az elsőbbség elve: Olyan gondolataink vannak, amelyek éppen a tetteink előtt bukkannak föl A következetesség elve: Ezek a gondolatok összhangban vannak a tetteinkkel A kizárólagosság elve: Nincsenek jelen más okok tetteink indoklására

A látszólagos mentális okozás elmélete Az elsőbbség, a következetesség és a kizárólagosság elvei irányítják azokat a következtetéseket, amelyeket az emberek a gondolataiknak a tetteikre gyakorolt hatásáról levonnak, és ezek képezik az alapját annak az élménynek, hogy céltudatosan teszünk meg dolgokat. A szándékosság élménye valójában következtetés útján előállított konstrukció

Bizonyítékok 3 Wegner & Wheatley (1999): az elsőbbség elve Wegner, Sparrow & Winerman (2004): a következetesség elve Dijksterhuis és mtsi. (2004): a kizárólagosság elve

A szerzőség élménye A kontrollált folyamatok megteremtik a szerzőség élményét A szerzőség élménye saját gondolatainknak a cselekedetünkben betöltött szerepére vonatkozó becslésünk a látszólagos mentális okozás következtetései alapján

A kettős folyamat modell Automatikus folyamatok: aktuális cselekedeteink tényleges meghatározásáért és levezényléséért felelős tudattalan kognitív folyamatok Kontrollált folyamatok: a látszólagos mentális okozás elmélete szerinti következtetések segítségével felépített becsléseink

Kvantitatív/kvalitatív kutatás és a kettős folyamat modell A kvantitatív kutatások a látszólagos mentális okozás következtetéseit képesek megragadni A kvalitatív kutatásoknak hozzáférésük van az aktuális automatikus folyamatok eredményeihez is

Néhány kvalitatív megközelítés Közvetett interjútechnika Projektív módszerek REP-teszt A szűkös figyelmi kapacitást kiaknázó megoldások