„ A közúti közösségi közlekedés aktuális problémái” előadó Tóth Andor a VOLÁN Egyesülés vezérigazgatója „XV. A városi közlekedés aktuális kérdései” Konferencia 2015. szeptember 10., Balatonfenyves
A VOLÁN Közlekedési Központok aktuális problémaleltára Elöregedő járműpark
Az állami tulajdonú autóbusz-közlekedést végző társaságok autóbusz-állományának életkor szerinti megoszlása 2015. január 1-én Átlagéletkor: 13,3 év. A 12 évesnél idősebb autóbuszok aránya – 2015. január 1-ei adatok szerint 51,7 %!!!!!!
A VOLÁN Közlekedési Központok aktuális problémaleltára Elöregedő járműpark Heterogén összetételű autóbuszállomány
Az állami tulajdonú autóbusz-közlekedést végző társaságok autóbusz-állományának gyártmány szerinti megoszlása 2015. január 1-én A 6442 db-os a VOLÁN autóbusz állomány – az ábrán jeleztük a főbb gyártmányokat – több mint 100!!!! autóbusztípust üzemeltetünk jelenleg! Az állomány 43%-a még mindig Ikarus, és legnagyobb számban még mindig Ikarus 200-as autóbuszok üzemelnek a társaságoknál (1696 db). Az autóbuszok összetétele rendkívül heterogén: a karbantartás rendkívül erőforrás igényes, mind személyi állomány, mind infrastruktúra és alkatrészellátás szempontjából.
A VOLÁN Közlekedési Központok aktuális problémaleltára Elöregedő járműpark Heterogén összetételű autóbuszállomány Autóbuszvezető hiány Műszaki szakemberhiány VOLÁN név, brand használatának igénye
A VOLÁN márkanév közismertségének és megítélésének megtartása és fejlesztése széles körben ismert: az ország teljes területén, a köztudatban jól bejáratott brand; a hazai autóbuszos személyszállítás szinonimája; összehangolt tevékenységet és együttműködést jelent, amely biztosítja az azonos hozzáférést és szabályok használatát; a személyszolgáltatási tevékenység elismert és megszokott; a megítélése, hírneve, goodwill-ja pozitív; megbízhatóságot jelent az utasok számára; megbízhatóságot jelent a beszállítók, üzleti partnerek, megrendelők részére is (állami háttér); megbízhatóságot jelent a kiemelkedően jó baleseti statisztikája; mindezen megbízhatósági elemek kifejezett eredményjavító tényezők; sok éves működési tapasztalat és egységes személyszállítási technológiai eljárás kapcsolódik a VOLÁN márkához – közös megjelenés! Magyarországon évtizedek óta széles körben ismert: az ország teljes területén működik a VOLÁN cégcsoport (3154 településből 8 nem érhető el VOLÁN menetrendszerinti járattal!); a köztudatban jól bejáratott brand (korábbi reklámfelmérés szerint ismertségben az első 20 magyar márkanév közt szerepelt), új elnevezések megismertetése, közismertté tétele (köztudatba bevitele) rengeteg időt, és plusz költséget jelent; a VOLÁN név egyben a hazai menetrend szerinti helyi és helyközi autóbuszos személyszállítás szinonimája, amely egyben az állami tulajdonú és irányítású közúti személyszállítás megtestesítője is; kifejezője annak az összehangolt tevékenységnek és együttműködésnek, amely biztosítja a járatok üzemeltetőjétől és közlekedésük földrajzi területétől függetlenül az azonos hozzáférési és magatartási szabályok használatát (egységes Utazási feltételek, a kedvezmények azonos igénybevétele feltételei, egymás járataira elővételi jegyvásárlási és ülőhelyfoglalási lehetőség stb.) márkához kapcsolódó személyszolgáltatási tevékenység az utazóközönség, a nagyközönség részéről elismert és megszokott; mindezek figyelembevételével kijelenthető hogy a megítélése, hírneve, goodwill-ja pozitív (vs. Orange Ways: utas botrányok, MÁV: állandó késések); megbízhatóságot jelent az utasok számára szolgáltatásai pontos, kiszámítható teljesítése, pozitívan értékelt és ismert, biztos múltra tekint vissza; megbízhatóságot jelent a beszállítók, üzleti partnerek, megrendelők részére is, mivel állami háttérrel rendelkezik, megbízhatóságot jelent a kiemelkedően jó baleseti statisztikája, autóbuszvezetőinek közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai szempontból történő jó felkészítettsége és felkészültsége, mindezen megbízhatósági elemek a piacon elsőbbségi szempontot jelentenek kiemelt személyszállítási feladatok teljesítésére való megrendeléseknél, azok elnyerésénél, ezáltal kifejezett eredményjavító tényezők, sok éves működési tapasztalat és egységes személyszállítási technológiai eljárás kapcsolódik a VOLÁN márkához; a már gyakorolt, a VOLÁN Egyesülés keretében megvalósuló VOLÁN hálózati reklámozás valamennyi regionális szervezet részére - a sorolt pozitív hozadékok mellett - gazdaságossági elemként is megjelenhet, régiónként ill. cégcsoprt szinten is megtakarítást hozhat, az egyes régiók, a korábban reklámra, PR-ra szánt összegeik egy részének (50-70%-a) összeadásával, a közösen használt VOLÁN márkanév egységes és országos reklámozására. Ez minden márkanév használó számára egyaránt hasznot hoz és jóval hatékonyabb, koncentráltabb PR megjelenéseket jelenthet, mivel ez összességében nagyobb büdzsét jelent, mintha egy-egy régió egyenként lépne föl, ill. reklámozna, kampányolna, szponzorálna - mégis kisebb összegből, mint a külön-külön reklámra, szponzorációra szánt társasági keretek együtt. További érv: szervezés-vezetési alaptétel, hogy minden változás az érintettek részéről elsőként tiltakozást vált ki, ellenérzést kelt. A tervezett VOLÁN regionalizáció nem csak a VOLÁN dolgozókat, hanem a VOLÁN utasokat is érinti (helyköziben 2013-ban 429 millió, helyi közlekedésben 2013-ban: 334 millió!!!!.) A jól ismert márkanév megtartása egyrészt: elősegítheti a munkavállalók munkatevékenységének további folytatását, végső soron a mással nem pótolható személyszállítási szolgáltatás további zavartalan biztosítását, abban megszerzett ismereteik és tapasztalataik hasznosítását, (ezzel képzési költségek takaríthatók meg), másrészt az utazóközönség könnyebben elfogadja a regionalizációval járó szervezési, menetrendi változásokat, amennyiben az ismert/megszokott környezet (szolgáltatás) egy része (a márkanév) továbbra is megmarad (számukra az a folytonosság kifejezője lesz).
A VOLÁN Közlekedési Központok aktuális problémaleltára Elöregedő járműpark Heterogén összetételű autóbuszállomány Autóbuszvezető hiány Műszaki szakemberhiány VOLÁN név, brand használatának igénye Közös arculat igénye
Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell Javasolt megoldások Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell
Szakiskola minden régióban Duális képzési modell VOLÁN képzési modell Műszaki hiányszakmák (lakatos, kárpitos, korrózió védelmi szakember stb.) Szakiskola minden régióban Duális képzési modell Felsőfokú képzés az ország két pontján Szakiskola minden régióban – duális képzés
Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell Javasolt megoldások Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell VOLÁN IQ tudásbázis Új ellenőrzési koncepció
Változások az utas és autóbuszvezető ellenőrzésben
Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell Javasolt megoldások Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell VOLÁN IQ tudásbázis Új ellenőrzési koncepció Közös arculat – újratervezve
…egységes, új arculat Még NEM ELDÖNTÖTT a kérdés!
Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell Javasolt megoldások Autóbuszvezető képzési koncepció VOLÁN képzési modell VOLÁN IQ tudásbázis Új ellenőrzési koncepció Közös arculat – újratervezve Frissülő járműpark
Köszönöm a figyelmet! titkarsag@ve.hu 2015. szeptember 10.