Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Lux Judit CSc ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK május 22. SZAKMAI KONFERENCIA ÉS KIÁLLÍTÁS (ISBN-szám: ) HSZOSZ- ICF Magyar Tagozat.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
1 Az önfeltárás kockázati tényezőinek összefoglalása Dimenzió Idő Téma Értékelés Emberek Kis kockázat Múlt események, gondolatok, általános elképzelések.
Tartalom 4.1 Tartalmi dimenziók 4.2 Érzelmi dimenziók
Motivációs kérdezés technikája
A TÁRGYALÁS Mint a versengés és az együttműködés közötti egyensúlyozó tevékenység.
KONFLIKTUSMODERÁLÁS n SZÜKSÉG- SZERŰEK n TERMÉSZETESEK n DEMOKRATIKUS EGYÜTTÉLÉS  TÖBB KONFLIKTUS  KRITIKUS ÉRTÉKIG!!
Szociális kompetencia
KONFLIKTUSOK A MUNKAHELYI KÖRNYEZETBEN
Konfliktus és konfliktuskezelés
Konstruktív konfliktuskezelés
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A szervezeti problémák kezelése
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon (1.) november 21.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Konfliktuskezelés - mediációval
Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége Fogyasztóvédelem Szabályozása képzési program Kommunikáció és konfliktuskezelés     Az előadás a három.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Konfliktusfelismerés fáziskéséssel (meghalljuk-e a másik vészjelzéseit…)
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Resztoratív módszerek az iskolában
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
A Mediáció.
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Speciális gyermekvédelem
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Outplacement, azaz „gondoskodó elbocsátás”
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A Nemzeti Erőforrás Minisztérium Közoktatás-fejlesztési törekvései
Konfliktusok az iskolában
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
KÖZÖSSÉGI KONFLIKTUSKEZELÉS ÉS ESÉLYTEREMTÉS „ÉLHETŐ TELEPÜLÉS EGYENLŐ ESÉLYEKKEL” MANORKA KONFERENCIA IVÁNYINÉ SZABÓ ANDREA.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Teamek, kommunikáció.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kommunikáció típusai.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Előadás másolata:

Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése. Konfliktust akkor élünk át amikor érzékeljük, hogy mások máshogy viszonyulnak valamihez, ami számunkra fontos. Jellemzője: az erős érzelmi megnyilvánulás. Frusztráció. Döntési helyzet. Munkahelyi körülmények között rendszerint támadásra, bosszúságra, sértő megnyilvánulásra, rosszmunkahelyi légkört előidéző incidensre vagy folyamatra asszociálunk. Amennyiben a konfliktusok állandósulnak bomlasztják a belső összetartást, csökkentik a teljesítményt, a munkakedvet. AZONBAN a KONFLIKTUS NEM FELTÉTLEN NEGATÍV jelenség, csak a szőnyeg alá söpört konfliktus az. Ha helyesen kezeljük, akkor a közös megoldás megtalálásával az innovációnak is teret ad.

Kialakulásának oka Észlelésbeli különbségek Eltérő személyiségvonások Eltérő szükségletek/érdekek,értékek A környezet változása

Konfliktus kialakulása Általános jelenség, de az emberek a különböző társadalmi korokban eltérő módon viszonynak a konfliktusokhoz.

A konfliktus lehet Valódi Látens konfliktus Át nem élt konfliktus

A konfliktus megítélése Destruktív Konstruktív

Destruktív konfliktus Tartós negatív érzelmek Irracionalitás Védekező, blokkoló magatartáshoz vezet Polarizálja a csoport véleményét, ezért a csoport széteshet Egyenlőtlen feltételek Egyoldalú előnyökre való törekvés Alacsony fokú egyetértés

Konstruktív konfliktus Bátorítja a kreativitást, az ötletek felszínre hozását Racionális érvek Leválasztja a problémát az egyénről Enyhíti a feszültséget A változás és önértékelés lehetőségét viszi a csoportba Átláthatóvá teszi az erőviszonyokat

Konfliktusok a kialakulás helye szerint Egyénen belül. Lelkiismereti konfliktus.(dilemma) Egyének között kialakult konfliktusok Szervezeti szinten kialakult konfliktusok Egyén-csoport Csoport-csoport között

Szervezeti konfliktus Hatalmi és függőségi kapcsolatok. Korlátozott erőforrások elosztása. Munkamegosztással, munkakörökkel, koordinációval összefüggő kérdések. Emberek közötti kapcsolati rendszerek. Szimpátia, bizalom, mi tudat.

Elkerülő, elhárító ember kommunikációja „Beszéljünk róla később…” „Az egész nem is érdekes…” „Ez nem az én asztalom…” „Ebbe inkább nem mennék bele…” „Nincs hozzáfűznivalóm…”

Versengő „Azt csinálod amit mondok!” „Ez van és kész!”

Alkalmazkodó ember kommunikációjának jellemzője „Ha jól meggondolom…” „Egyetértek azzal, hogy…” „Eltudom fogadni, hogy…”

Együttműködő ember kommunikációjának jellemzője „Hogyan tudnánk megoldani…” „Talán ez kölcsönösen elfogadható…” „Miben értünk egyet…”

Kompromisszumra törekvők kommunikációjának jellemzője „Elfogadom,hogy…,ha te…” „Elégedj meg ennyivel…” „Találjunk egy jó megoldást…”

  Elkerülő Alkalmazkodó Versengő Együttműködő Kompromisszum- kereső Látens konfliktus Önérdek (kompromisszum) Együttműködés vagy kompromisszum Együttműködés kompromisszum Önérdek (kompromisszum) Konfrontáció Együttműködés vagy konfrontáció Kompromisszum Kompromisz-szum kereső A konfliktusra reagáló magatartások találkozásának valószínű következményei (Bakacsi.1998:265)

Konfliktus és kommunikáció Hatékony kommunikációval megakadályozható a konfliktus kialakulása. Kapcsolati síkok kezelése. A kommunikációnak a konfliktuskezelés egész folyamatában döntő szerepe van. A konfliktus érintettjei maguk is akarják a megoldást Feltáró beszélgetés időzítése. Nyugodt körülmények. Érzelmek kezelése. Empátia. Nyílt, tárgyilagos, direkt stílus. Én üzenetek. Aktív hallgatás. Értelem/érzelem Pozitív simogatás egyenértékek Alternatívák keresése.

Kommunikáció feladata Fékek mind két fél oldaláról!!! Feltárás. A helyzet mérlegelése, az álláspontok megismerése. Ki hogy látja. (tartalom és érzelem) Értékelés. Pozitív –negatív, előnyök – hátrányok. Kérés. Egyezkedés. Közelítés. A megoldás lépésének számbavétele. Következmény. Pozitív új értékrend megerősítése.

Kommunikációs technikák Kérdezés technikája Párbeszéd Motiválás Meggyőzés.(megérti,belátja, elfogadja) Vita

Közvetítők bevonása mediátor