CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

VASÚTI KEREKASZTAL A MAGYAR KÖZLEKEDÉSI KLUB RENDEZÉSÉBEN JÚNIUS 2.
KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
Mennyire szolidáris a magyar társadalom? Alapjövedelem, közmunka, segélyezés április 25. Előadó: Závecz Tibor.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.
A FOLYÓ, AMI ÖSSZEKÖT …. Gergely Erzsébet.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
BERZSENYI DÁNIEL FŐISKOLA EURÓPA TANULMÁNYOK EGYETEMI SZAK Európai Politikák szakirány 2004/05 tanév első félév Oktató neve: Fleischer Tamás Kurzus címe:
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
Hegykő Község Önkormányzata Fertői kerékpárút belterületi záró szakaszának kiépítése Szerződés száma: 2003/
A kerékpáros közlekedés fejlesztése Budapesten hallgató: Gajárszki Áron belső konzulens: dr. Koren Csaba külső konzulens: Szele András Széchenyi István.
Red Bull repülőnap miatt tilos megállni és várakozni
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
Vörös Attila, Gáspár László, Kálnoki Kis Sándor Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet ERTRAC-Hungary.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked 2005 február.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED projekt Regionális Fejlesztési és Koordinációs Testület.
Városok és a vizek.
BUDAPEST, MINT VILÁGVÁROS
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Orvos szakmai programok illeszkedése az ágazati célkitűzésekhez „Építészet a Gyógyulásért 2010-Európai Uniós támogatással” konferencia.
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Budapest turisztikai marketingje
CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet PÓDIUMBESZÉLGETÉS A VÉDEGYLET ÉS A MAGYAR.
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT Neked
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten nyitórendezvény december.
Prezentáció KÍVÁNOM NEKED AZ ELEMEK EREJÉT.
Csengersimáért Közhasznú Egyesület Asociaţia fără scop Csengersimáért Comuna Dorolt Pusztadaróc Önkormányzat „Két keréken Szatmárban“ „On two wheels in.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
 Környezetünkre legalább annyi figyelmet kell fordítanunk, mint bármi másra az életben. A mai emberek nagyon keveset törődnek környezetükkel és egészségükkel.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
Közlekedés Gőzmozdony és tutaj.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány Város, közlekedés,
A projekt az Európai Unió finanszírozásával valósul meg
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék
Budapest Turisztikai Marketingje Készítette : Romolhatatlan Norbert.
Öreghegyi Forgalomszabályozás Lakossági Fórum
TIN week – Budapest, October/ Házi feladat, 5. esettanulmány: Dunacenter csomópontja Assignment, case study 5: Dunacenter intersection Közúti Biztonsági.
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok.
A befektetők nem maguktól jönnek, és nem is az autópálya hozza őket! Egy jó hír, és ami abból következik Márkaépítés 2015 Konferencia Budapest,
1 H-1134 Budapest, Váci út Postacím: 1325 Bp., Pf.: 355. Telefon: Fax: Tiszta vizet a Dunából.
Környezet és közösségek a magyarországi Zöldutakon A fenntarthatóság útján.
Gyalogos és kerékpáros közlekedés
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
Közvélemény-kutatási eredmények
A KÖZÚTHÁLÓZATRÓL ÉS AZ AUTÓPÁLYÁKRÓL
Holnemvolt Budapest.
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Amatciems El paraíso desconocido en Letonia hu/es
Kóródi Miklós Autonómia Alapítvány
Nagykovácsi - Budapest
Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet
Előadás másolata:

CSŐVÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART SZÉLESÍTÉSE KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Város, közlekedés, társadalom Budapest, 2016. március 29.

A budai alsó rakpart esete Csővégi megoldatlanság – továbbá a főgyűjtő csatorna és a központi szennyvíz-tisztító évszázados álma A rakpart változó szerepe a város életében A tervezett 2x2 sávos út a forgalmi problémák megoldására Az UNESCO és az ICOMOS szakértőinek a jelentése A jelentés hazai interpretációja Jelenlegi kilátások

Csővégi megoldatlanságok Csővégi megoldás: amikor nem gondoljuk át az okokat, csak az okozatot látjuk - és azt akarjuk megoldani Csővégi megoldatlanság: amikor nem gondoljuk át az okokat, csak az okozatot látjuk - és azt sem akarjuk megoldani

Csővégi megoldatlanságok Madras-i (Chennai) séta A folyó, mint a város barna övezete Ahol a városlakók hátat fordítanak a folyónak Európában szerencsére nem csinálunk ilyen csúnya dolgokat Ugye?

Csővégi megoldatlanságok Európában szerencsére nem csinálunk ilyen csúnya dolgokat? Na és az Ördögárok?

Csővégi megoldatlanságok Az Ördög-árok a Városmajorban. Barabás Miklós festménye 1854

A budai alsó rakpart szerepe A Duna kihasznált kereskedelmi útvonal volt, a partján vontatóúttal és rakodópartokkal. Az árukirakodó szerep fokozatosan lecsökkent, a partvonal beépült, a város a folyó felé fordult. Uszodák, korzó, csónakok, hajók. A házakhoz kiépült vízellátás nyomán egyre több szennyvíz érkezik a csatornákon keresztül a Dunába. Az Ördögárok torkolata most a cső vége. Tulajdonképpen már mi is hátat fordítunk a Dunának, bár rossz lelkiismerettel. …ezért a cső végét meghosszabbítjuk, és fél Buda szennyvizét 5 km-rel odébb szállítjuk, Csepelre. „Ezzel lehetővé tesszük, hogy a Duna ismét tiszta legyen, vonzó”

Hajóvontatók A dunai rakpart hosszirányú használata Forrás: www.papiruszportal.hu/site/?lang=1&f=&p=32&n=2019 http://www.papiruszportal.hu/feltolt/Image/kepzomuv_egyeb/foto/test_lelek/a_kertesz_hajovontatok_a_tiszan_1924.jpg http://images.nol.hu/img/image/s.gif http://www.papiruszportal.hu/feltolt/Image/kepzomuv_egyeb/foto/test_lelek/ a_kertesz_hajovontatok_a_tiszan_1924.jpg

A dunai rakpart keresztirányú használata Klösz György fotója

Saját fotó

A budai alsó rakpart Személy szerint kétlem, hogy a fél város szennyvizeinek az összegyűjtése és nagy távolságra való elszállítása egy nagy közös szennyvíztisztítóba – korszerű megoldás lenne. Ehelyett a rendszert fokozatosan át kellene állítani az egyesített (szennyvíz és csapadék együtt) rendszerről az elválasztott rendszerre. A meglévő csatornahálózat alkalmas lenne a csapadékvizek szállítására, ami továbbra is a Dunába ömölhetne – míg a háztartási szennyvizeket kisebb helyi tisztítókban lehetne kezelni, és a kezelés után ugyancsak a Dunába lenne továbbítható a meglévő rendszeren. Nem ez történik, mert az egész folyamatnak óriási a tehetetlensége (path-dependence). Még ha tudjuk is, hogy a jelenleg követett folyamat nem jó, képtelenek vagyunk változtatni rajta. Pontosabban a gondolkodásunkat nem tudjuk megváltoztatni.

A budai alsó rakpart kiszélesítése Ráadásul a csatornaépítés kapcsán, „ha már úgy is hozzá kell nyúlni a rakpart partfalához” remek alkalom nyílik, hogy mindjárt odaépítsünk még két közúti forgalmi sávot. …hogy itt vezessük el azt a forgalmat, amit még akkor határoztunk el, hogy ideküldünk, amikor éppen háttal álltunk a folyónak. (Csak akkor még rossz lelkiismerettel) Valóban lehetnek térségek egy városban, amit feláldozunk, és ahova átcsoportosítunk máshol zavaró forgalmat. Ezek általában külvárosi területek. A belső-budai Duna-part nyilvánvalóan nem ilyen

Source: P. -M. Tricaud. B. Maldoner Source: P.-M. Tricaud. B. Maldoner. Evaluation of Buda Embankment Wastewater Collector and Road Project 20-22 March 2005.

Source: P. -M. Tricaud. B. Maldoner Source: P.-M. Tricaud. B. Maldoner. Evaluation of Buda Embankment Wastewater Collector and Road Project 20-22 March 2005.

Source: P. -M. Tricaud. B. Maldoner Source: P.-M. Tricaud. B. Maldoner. Evaluation of Buda Embankment Wastewater Collector and Road Project 20-22 March 2005.

A budai alsó rakpart kiszélesítése Magát a csatornát azonban el lehetett volna helyezni az alsó rakpart alatt, a felső rakpart alatt, a Fő utca alatt, bárhol. Akkor azt kellett volna mondani, hogy ha már úgyis hozzányúlunk a burkolathoz, akkor mindjárt át is alakítjuk és kiépítjük a gyalogosburkolatot, a kizárólag tömegközlekedést kiszolgáló útfelületet, a csillapított forgalmú utcát, a meghosszabbított villamos-vonalat stb. A hivatalosan deklarált térségi cél ugyanis éppen ez: csökkenteni a forgalmi terhelést, az átmenő forgalmat, a környezetszennyezést.

A budai alsó rakpart kiszélesítése A városi szövetben egy útszakasz forgalmi terhelését úgy lehet csökkenteni, ha rontom az ottani autós közlekedés attraktivitását: ha ott nem lehet folyamatosan végighajtani, ha nem élvez elsőbbséget az útvonal, ha jelentős sebesség-korlátozás miatt nem érdemes arra menni, ha csak pénzért lehet behajtani stb. Ezzel szemben a terv éppen vonzóvá kívánja tenni az átmenő forgalom számára a budai Duna-partot, növelni akarja az autós forgalmat, ezáltal keresztirányban ugyancsak növelve a betápláló forgalmat, amivel végül is a mentesíteni kívánt térség forgalmi terhelése sem csökken, miközben a Dunával való kapcsolat viszont romlik.

Párizs 2002 Plázs a Szajna-parton

Budapest 2004 Budapest plázs

Dél-Korea: Cheon

Dél-Korea: Cheon Ilyen és ilyen lesz

Fordulat? 2004-ben a Világörökség Alapítvány az Unesco-hoz fordult a frissen elnyert világörökség veszélyeztetése miatt. Kéttagú delegáció érkezett a tapasztalatok felmérésére Forrás: P.-M. Tricaud. B. Maldoner. Evaluation of Buda Embankment Wastewater Collector and Road Project 20-22 March 2005.

Forrás: P. -M. Tricaud. B. Maldoner Forrás: P.-M. Tricaud. B. Maldoner. Evaluation of Buda Embankment Wastewater Collector and Road Project 20-22 March 2005.

Forrás: P. -M. Tricaud. B. Maldoner Forrás: P.-M. Tricaud. B. Maldoner. Evaluation of Buda Embankment Wastewater Collector and Road Project 20-22 March 2005.

A Jelentés hazai interpretációja Soha, sehol nem hallottam annak ismertetését, hogy a két szerző mit is talált legjobb megoldásnak Nevezetesen: „removing the road and restoring the former aspect of the embankment” azaz megszüntetni az utat és visszaállítani a rakpart korábbi szerepét Kétségtelen, hogy a szerzők korrektül hozzátették, hogy ez a megoldás ‘was not acceptable by the current position of technicians with regards to functional issues’ azaz a műszaki szakemberek funkcionális okok miatt nem fogadták el ezt egyelőre Ám, amikor ezek a műszaki szakemberek a külföldi szakértők véleményét idézték, helyes lett volna hasonlóan korrektül ismertetni az ő álláspontjukat…

2007 kilátások

2007 kilátások 7,5 tonne

2007 kilátások

2007 kilátások

2007 kilátások A jó hír, hogy a rakpart négysávosra bővítése elmarad. A rossz hír, hogy a tervezők nem akarták megérteni a valódi üzenetet:: hogy t. i. az élhetőbb környezet több nyugalmat igényel, kisebb forgalmat, gyalogosítást, több közterületet. Az akkor elkészült tervezet formálisan követte a tanácsot a négysávosítás elhagyásáról, de ugyanakkor több teherforgalmat akart a térségbe küldeni, sőt próbálta fenntartani a helyet egy jövőbeli alagút számára az alsó rakpart alatt, azaz továbbra is itt képzelte átpréselni az Észak-Buda és Dél-Buda közötti forgalmat.

2009 kilátások Index 2009 06.17. „Októberre elkészül a Budai alsó rakpart” http://index.hu/belfold/budapest/2009/06/17/oktoberre_elkeszul_a_budai_also_rakpart/

Budai alsó rakpart. Összefoglalás A kiindulópontot egy környezeti szempontból vitatható megoldás, a budai szennyvizek tisztítatlan formában való összegyűjtése és Csepelre szállítása képezi. Még ezt a szennyvízvezetéket sem kellett volna feltétlenül éppen az alsó rakpart (egy-két méteres) kiszélesítésével összekapcsolni. Ebben az esetben azonban a kiinduló beruházás nem szolgáltatott volna ürügyet a koncepciójában elavult rakparti sztráda sürgős megépítésére. (Ami egyébként ellentmondott a Duna irányába történő nyitást deklaráló városfejlesztési elképzeléseknek is.) És akkor Buda belső részein a Duna mentén nem a forgalom növelésének, hanem éppen a forgalom csillapításának az eszközeiről folyhatna a vita.

CSŐ VÉGI MEGOLDATLANSÁGOK A BUDAI ALSÓ RAKPART KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet <http://www.vki.hu/~tfleisch/> <tfleischer@vki.hu> KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék Humánökológia szakirány, Város, közlekedés, társadalom http://www.vki.hu/~tfleisch/~humanokologia Budapest, 2016. március 29.