Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv. holokauszt.mnl.gov.hu
Online oktatási segédanyag 10-18 éves diákok számára Koncepció (Fülöp Tamás, Erdész Ádám, Kujbusné Mecsei Éva) Urbancsok Zsolt Munkatársak (Apáti Anna Zita, B. Kádár Zsuzsa, Erdész Ádám, Husveth András, Paksy Zoltán) Tóth Katalin, Urbancsok Zsolt, Varjasi Imre
Modulok - témakörök I. Betelepülés, együttélés, asszimiláció Mozaikok a zsidóság Békés megyei történetéből II. Zsidó hagyományok és kulturális sajátosságok III. Antiszemitizmus, intolerancia, propaganda IV. A holokauszt gyerekszemmel Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv. V. Élet a holokauszt után VI. Embermentők
Modulok elemei 1. Történelmi bevezető, összefoglaló 2. Linkek, hivatkozások 3. Források 4. Feladatok Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv. 5. Tudáspróba, kvíz
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci Fontos a tankönyv, de még fontosabb a tanár hozzáállása. Marci. Apácai könyv.
Holokauszt „öröksége” A 20. század kulcseseménye Antropológiai öröksége Tudati öröksége Felértékelte a múltról való tudásunk szerepét identitásunk meghatározásában (Nem csak tudást ad a múlt, érzelmi, morális viszony is.) Megváltoztatta az emberről való tudásunkat („hová fajulhat az ember”) Hogyan válhat elkövetővé (belső szabályzórendszer, társadalmi helyzet)
Holokauszt, kollektív emlékezet Elkezdődött a közbeszéd valamint a kollektív emlékezetbe való beemelés Szükséges: szemléletváltás a társadalomban és az oktatásban OKTATÁS KOLL. EMLÉKEZET Közös cél
Német nyomásra. Néhány hónap alatt… Embermentők, magyar vértanú, de nincs szó az üldözöttekről, mintegy arctalan, passziv elszenvedői… Tankönyvek alapján lehetetlen a fenti célok elérése.
Holokauszt oktatásának főbb elvei 1 „Zsidó narratíva” alkalmazása Tankönyvek: „német narratíva”, csúcspontja a megsemmisítés. A zsidók „mellékszereplői”, arctalan elszenvedői az eseményeknek. Német helyett zsidó narratíva alakalmazása
Holokauszt oktatásának főbb elvei 2 Személyes történetek Mikrotörténelem, személyes történelem Hozzájuk hasonló gyermekek és felnőttek milliói szenvedték el; Fiatalok beszélik el történetüket fiataloknak. Lehetőség szerint: köztörténet és helytörténet szerves egysége. Számok, adatok, köztörténet, személytelenség, arctalanság. -
Holokauszt oktatásának főbb elvei 3 Beillesztés a történelem folyamatába - A téma gyakran előzmények nélküli. - Zsidóságot ne a holokauszttal azonosítsák . - Életmód, kultúra megismertetése - „Békeévektől” az újrakezdésig
Holokauszt oktatásának főbb elvei 4 Legjellemzőbb viselkedési módok megismertetése - ELKÖVETŐK, BE NEM AVATKOZÓK, ÁLDOZATOK Vállaljuk fel az esetleges konfliktusokat, kell a kibeszélés Drámapedagógia mellőzése – tudják, hogy mi és miért történt, érezzék át, de ne „éljék át”. Ne sokkoljuk őket.
Holokauszt oktatásának főbb elvei 5 Metodika Megközelítés, tematika alig változott, bár a történettudományban lényeges változások történtek kiscsoportos formában, változatos módszerekkel, aktív tanulói részvétellel, Élményszerű, problémacentrikus tanulás, véleményalkotás. - ne borzasszuk el őket; a szenvedést se relativizáljuk: a kis szenvedés szenvedés
Holokauszt oktatásának főbb elvei 6 Nevelési feladatok Lehetőleg mindél hamarabb el kell kezdeni: fontos a toleranciára nevelés, a másság elfogadása, Sztereotipiák lebontása, empátia mások fájdalma iránti érzékenység a demokratikus értékek tiszteletére nevelés és a tekintélyelvűség (autokrata attitűd) elutasítása Ezen nevelési célok már a korai időszaktól (Tomi projekt, de a hol. Függetlenül!) az egész okt-nev folyamatot hassa át. Hol. Okt. koncentráltan kerül elő – kiderül milyen az alapozás. Mennyire előírtéletesek. Nincs alap, sokszor feltör az intolerancia.
Holokauszt oktatásának főbb elvei 7 Tégy a gyűlölet ellen! Elmélet-gyakorlat egysége a mindennapokban
Köszönöm a figyelmüket Urbancsok Zsolt 2015.05.27. MNL Csongrád Megyei Levéltár Makói Levéltára www.csml.hu csmlmako@csml.hu