Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom
A pedagógiai kísérés A pedagógiai kísérés egy ill. több személy (együttes) feladata, lehetséges résztvevői: iskolai koordinátor osztályfőnök egy – egy helyszín vagy szervezet felelőse egy – egy tanuló által választott személy a tanári karból
A pedagógiai kísérés A pedagógiai kísérés keretei: időszakosan, (esetleg rendszeresen) helyszínenként osztályfőnöki órán külön szervezetten kis csoportban egyénileg
A kommunikáció jelentősége Személyek közötti kommunikációs zavarok okai - előítélet - konfliktushelyzet - félelem a másik személy magatartásától - szorongás
A kommunikáció jelentősége Kommunikációs gátak: - hangnembeli eltérés - eltérő kulturális háttér - szavak másodlagos jelentése
A kommunikáció jelentősége Kommunikációs korlátok: - egyes szavak más – más jelentést hordozhatnak az egyes emberek számára - nonverbális kommunikáció az egyes ember számára eltérő tartalmú és jelentőségű lehet - érzelmeink befolyásolják az üzenetek fogadási és közvetítési képességét
Konfliktus helyszínek sajátosságai megelőzés: érzékenyítés, kísérés, gondos szervezés váratlan események – feloldás, feldolgozás, további támogatás felelős személyek: mentor, iskolai koordinátor
A reflexió jelentősége ideje helye módja résztvevői köre nyilvánosan vagy bizalmasan egyénileg vagy csoportosan objektíven vagy szubjektíven
A reflexió jelentősége Fejlődik a tanuló: önismerete önbizalma reális önértékelése érzelmi kiegyensúlyozottsága flexibilitása nyitottsága interperszonális és kommunikációs képességei felelősségtudata
Etikai normák Helyszín és tevékenység nem szolgálhat pártpolitikai, képviseleti vagy érdekvédelmi célt a tevékenység nem lehet üzleti tevékenység, nem irányulhat haszonszerzésre az emberi méltóság és az egyenlő bánásmód elve kell érvényesüljön a hátrányos megkülönböztetés tilalma nem kirekesztő,nem előítéletes, nem közvetít ilyen világképet
Etikai normák Alapelvek a tevékenység folytatása közben személyes felelősség elismerése a tevékenység során a tevékenységet az életkorhoz, az egyéniséghez és mentális állapothoz kell igazítani testi és lelki épség őrzése (saját és másé is!) diszkrimináció kerülése információk bizalmas kezelése veszélyeztetettség jelzése tudni, hogy hibát elkövethetek, és tévedhetek, de a megelőzésre és a korrekcióra törekedni kell
Etikai normák Együttműködés a szervezet munkatársaival, az irányítással és támogatással megbízott személlyel való együttműködés felmerülő kérdésekben támogatás kérése
Etikai normák Helyszínenként megfontolandó kérdések az intézménybe való utazás öltözködés kompetenciák és korlátok testi higiéné megőrzése telefonhasználat
Zárás Szükséges?
Zárás Szempontok a záró rendezvény szervezéséhez: időpont résztvevők köre érintettek köre konkrét tapasztalatok meghívott vendégek, előadók elismerések, köszönetnyilvánítás
Zárás A tevékenységek bemutatásának módjai: egyéni portfoliók egy-egy helyszín bemutatása egyéni vagy közös készítésű plakáttal, prezentációval fotók, kisfilmek tanév végi (záráshoz tartozó) kiállítás
Köszönöm a figyelmet. katalinszontagh@gmail.com