Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT Marketing I. 1. előadás A marketing tárgya – bevezető előadás. A marketing alapkoncepciói. Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT
A tárgy előadója Név: Dr. Bíró-Szigeti Szilvia Elérhetőségek: Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Tel: 06(1)463-3882 Email: szigetisz@mvt.bme.hu Hely: Q ép. B szárny 305. szoba (Q-B305) Fogadóóra: csütörtök 16.00-17.00 óra (vagy email)
Tananyag 1. Az előadások anyagai a www.uti.bme.hu weboldalon a tárgynál Marketing (BMEGT20A002) és Marketing I. (BMEGT 20AT03) feltöltésre kerülnek. 2. Kötelező irodalom: Vágási Mária (2007): Marketing stratégia és -menedzsment, Alinea Kiadó
Tárgy teljesítése I. Félévközis jegy (TVSZ szerinti iránymutatás követése): A zárthelyi dolgozatok megírása egyenként minimum 50%-50%-ra. A zh csak egyszer pótolható! 1. zh: 6. hét (max. 50 pont) 2. zh: 12. hét (max. 50 pont) 1. zh pótlása: 13. hét 2. zh pótlása: 14. hét További pótlási lehetőség nincs. ZH beosztás (2 turnus ABC szerint) az üti honlapon érhető majd el. 1. zh. A-K: 17.00-17.30; L-Zs: 17.40-18.10 2. zh. L-Zs: 17.00-17.30; A-K: 17.40-18.10 Pótzh: nincs turnus megosztás, mindenki 17.00-17.30 között ír.
Tárgy teljesítése II. Marketing (BMEGT20A002) – mérnök karok kötelezően választható tárgya: A zárthelyi dolgozatok megírása egyenként minimum 50%-50%-ra. Összesen 100 pont érhető el (50-50 pontos zh-k) Ponthatárok: 0-49 pont: elégtelen 50-62 pont: elégséges 63-74 pont: közepes 75-86 pont: jó 87-100 pont: kiváló
Tematika - ütemterv hét: A marketing alapkoncepciói hét: A vállalat piaca hét: A stratégiai tervezés és a marketingstratégia hét: Fogyasztói piac és vásárlói magatartás hét: A marketinginformáció-rendszer hét: 1. zh hét: Árpolitika hét: Termékpolitika hét: Az értékesítési rendszer hét: Marketingkommunikáció hét: Beszerzési magatartás és ipari marketing hét: 2. zh hét: 1. pótzh hét: 2. pótzh
Amiről ma szó lesz… Miért hasznos ez a tárgy? Miként érdemes „marketinges szemmel” figyelni a folyamatokat – még (nekünk) mérnököknek is? Mi is az a marketing? … Marketing fogalma Piac értelmezése Marketing-mix=4P Marketingkoncepció megértése Marketingorientáció fejlődése
Honnan is ered a marketing? Az értékesítési tevékenység újszerű értelmezéséből fejlődött ki. Mi a vállalatok eredményességének mércéje? Sikerült-e vevőt találni a termékeinek. A marketing fejlődésének kiváltó oka Vállalatok piaci környezetének változása. Marketing képzelőerő: A siker kiindulópontja Fogyasztó megértésére törekszik Figyelem-felkeltési eszközök és megnyerés Nem a termék, hanem a problémamegoldás kell, hogy álljon a középpontban
A marketing fogalma Szűkebb értelemben: Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. REKLÁM MARKETING! (igaz a költségek legnagyobb része ide csoportosul) Marketing-mix
A marketing fogalma Tágabb értelemben: A marketing a vállalat egészére kiterjedő – vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó – filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felsővezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak. Vállalati funkciók úgy szervezzék tevékenységeiket, hogy piaci (marketing) célokat helyezzék előtérbe. Felsővezetés látja át az ideális vállalati működési rendet.
A marketing fogalma Kiterjesztett értelemben: A marketing minden értékkel rendelkező jószág (termék, szolgáltatás, eszme, ötlet, érzés stb.) cseréje. Az üzleti vállalkozási szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált területekre is, mint pl. oktatás, kultúra, vallás, politika stb. Jótékonysági piac. (ha egyaránt nemes célok versenyeznek egymással, akkor a megfelelő színvonalú marketingtámogatás előnyt jelenthet)
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia, BME-MVT A marketing jelentése Egy „termékről” a felhasználó és a termelő által alkotott elképzelés viszonya, az ebben fellépő ellentmondások megoldási módja. Az ellentmondás lényege: minden fogyasztó mást akar, de a termék előállítója minél kevesebbet kíván a termékkel „bajlódni” (méretgazdaságosság, menedzsmentidő- és energia) Dr. Bíró-Szigeti Szilvia, BME-MVT
Marketingmenedzsment A marketingmenedzsment a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során ötleteket, árukat és szolgáltatásokat hoznak létre, kialakítják ezek árait, az értékesítés és a vásárlásösztönzés politikáját annak érdekében, hogy a piaci tranzakciókon keresztül megvalósuljanak a fogyasztók egyéni és a vállalat szervezeti céljai. Jelszó: „Megfelelő” Fázisok: Kutatás, elemzés: piacvizsgálat Stratégia: STP, stratégiaalkotás Tervezés: programok, marketing-mix kialakítás Megvalósítás: szervezés, tervek végrehajtása Ellenőrzés: értékelés és korrekció
Alapfogalmak Szükségletek: A szükséglet hiányérzetben nyilvánul meg. Igények: Az igények konkrét termékre irányulnak, melyek által a szükséglet kielégíthető. Kereslet: A kereslet olyan igény, amely mögött fizetőképesség és vásárlási hajlandóság áll.
Alapfogalmak Termék és szolgáltatás: Terméknek minősül mindaz a kínálat, amit hasznosságáért megvásárolnak. A szolgáltatások nem tárgyiasult szükségletkielégítő tevékenységek. Árucsere – piac: A cserefolyamat adásvételi ügylet, tranzakció. A piacot általános felfogásban a csereügyletek alkotják. A vállalatok szemszögéből a piacot termékeik tényleges és a potenciális vevői képezik. Cserepartnerek: Gyártók, közvetítők és fogyasztók.
Marketingkoncepció A marketingkoncepció a vállalati szervezet működését és a vállalati stratégiát a fogyasztói igények kielégítése érdekében integrálja a minél nagyobb nyereség érdekében. Négy alappillér: Célpiac Vevői orientáció Szervezeti koordináció Hosszú távú nyereség
Marketingkoncepció Célpiac: A vállalatok kiválasztják az(oka)t a célpiaco(ka)t, ahol leghatékonyabban képesek működni. Vevőorientáció: Olyan gondolkodásmód és gazdálkodási gyakorlat, amely a vállalat minden döntését (termelési, fejlesztési, értékesítési, pénzügyi stb.) a vevő kívánságainak rendeli alá. A vevői kívánságok: igény felmerülésétől az igény kielégítéséig. https://www.youtube.com/watch?v=zmP9C6ckh4I https://www.youtube.com/watch?v=C81ZTzoJSRI
Marketingkoncepció Szervezeti koordináció és integráció Vállalati azonosulás és döntésintegráció. Hosszú távú nyereség Profitszerzésre való törekvés hosszútávon Hirtelen piaci tarolás helyett fogyasztói igények kielégítése hosszú távon.
Marketingkoncepció – konfliktusok az egyes szervezeti egységek között Egyéb osztályok Amit a marketingosztály fontosnak tart K+F Alapkutatás, minőség, standard rendelések és optimalizált készletszint Alkalmazott kutatás, észlelt minőség, eladást segítő jellemzők, egyéni igények kielégítése Termelés Kevés modell/ modellváltás, könnyű gyárthatóság, Sok modell, esztétikai szempontok Pénzügy Pontos költségvetés Rugalmas költségvetés a változó igények szerint
Marketing-mix A marketingeszközök összehangolásához nyújt támpontot a marketing-mix. A marketing-mix a vállalati marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott kombinációja. A marketingeszközök 4P csoportosítása (1960): Product – Price – Place – Promotion Az alkalmazott marketing-mix eszközök belső arányainak meghatározásához a vállalatnak fel kell ismernie a piaci igényeket és a megfelelési szintet.
Marketing-mix Termékpolitika (Product) Árpolitika (Price) Terméktervezés, fejlesztés Termékpozícionálás, termékek bevezetése és kivonása Formatervezés és csomagolás Termékkutatás Árpolitika (Price) Költségvizsgálatok Fogyasztói árelfogadás Árpolitika és ármeghatározás Költségtérítések, hitelek, engedmények Árérzékenység vizsgálat
Marketing-mix Értékesítési politika (Place-distribution) Értékesítési út tervezése Logisztikai és fizikai tárolás Kereskedelmi formák Kereskedelmi partnerek kiválasztása és értékelése Kommunikáció (Promotion) Kommunikációs elvek és következményeik Reklám, PR, eladásösztönzés Reklámpiac intézményi háttere Reklámhatás és elemzése
Marketingorientációk Termelésorientáció (1782-1850) A fogyasztóknak a termék birtoklása a lényeges, nincs igény a minőségre. Versenyelőny: költségleszorítás, tömegpiac kiszolgálása Pl.: fapados légitársaságok, „divat” ruházati termékek Ford fekete T-modellje (20 év – 17 millió db): „a termék gyakorlatilag önmagát adja el”…minden vevő megkapja a kedvenc színű autóját, feltéve ha az fekete”
Marketingorientációk Termékorientáció (1850-1910) Termék minősége fontos, a fogyasztók a jobbat, korszerűbb változatot keresik. Versenyelőny: új fejlesztésű termékek. Marketing rövidlátás „Hogy is tudhatná a vevő, hogy milyen autót akar, amíg nem ismeri a kínálatot” „Nem tudtam, hogy ez kell nekem”
Marketingorientációk Értékesítés-orientáció (1910-1960) A vevők többet vásároljanak, mivel a fogyasztók nem vásárolnak eleget, ha nem ösztönözzük őket. Versenyelőny: jó reklámok, többlet előnyök a fogyasztók számára Régen: újonc call-centeresek, Most: vásárlási hitelek Gond: túl agresszív értékesítés, ZAJ, keresletnél nagyobb kínálat
Marketingorientációk Célpiacválasztás, vevőközpontúság, szervezeti integráció,hosszú távú nyereségre törekvés. Központban: marketingkoncepció Versenyelőny:fogyasztói igények magas szintű kielégítése, piaci lehetőségek folyamatos keresése.
Marketingorientációk Fenntarthatósági, társadalmi orientáció (2000-…) Környezettudatosság, zöld termékek. Társadalmi problémákra való érzékenység, jótékonyság, „önzetlen” segítségnyújtás Versenyelőny: visszafogottság, hitelesség, szakszerűség „világot szebbé, jobbá tenni„
Köszönöm a figyelmet!