Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Bauer András - Berács József:
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
Corporate Identity a szállodaiparban
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 1. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A marketing alapkoncepciói
A marketing alapkoncepciói
Közönségkapcsolat (public relations)
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Marketing alapismeret
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketing alapjai.
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
Bauer András – Berács József
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
Marketingelmélet 1. szeminárium Nagy Gábor
Az értékesítési rendszer
Termelésmenedzsment Production Management
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Marketing alapfogalmak
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Marketing, marketingkommunikáció. Mi is az a marketing? Eszme Attitűd Magatartásforma Technika Vállalati alapfunkció Módszertan Szervezeti egység.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A Magyar Természettudományi Múzeum stratégiai marketingterve 2014–2018
Marketing I. 1. előadás A marketing alapkoncepciói
Kérdések a második zh-hoz
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
Marketing I. előadás Kovács István
1. Marketing előadás A marketing, mint az értékteremtés menedzsmentje
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A marketinginformációs rendszer
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT Marketing I. 1. előadás A marketing tárgya – bevezető előadás. A marketing alapkoncepciói. Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi adjunktus BME-MVT

A tárgy előadója Név: Dr. Bíró-Szigeti Szilvia Elérhetőségek: Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Tel: 06(1)463-3882 Email: szigetisz@mvt.bme.hu Hely: Q ép. B szárny 305. szoba (Q-B305) Fogadóóra: csütörtök 16.00-17.00 óra (vagy email)

Tananyag 1. Az előadások anyagai a www.uti.bme.hu weboldalon a tárgynál Marketing (BMEGT20A002) és Marketing I. (BMEGT 20AT03) feltöltésre kerülnek. 2. Kötelező irodalom: Vágási Mária (2007): Marketing stratégia és -menedzsment, Alinea Kiadó

Tárgy teljesítése I. Félévközis jegy (TVSZ szerinti iránymutatás követése): A zárthelyi dolgozatok megírása egyenként minimum 50%-50%-ra. A zh csak egyszer pótolható! 1. zh: 6. hét (max. 50 pont) 2. zh: 12. hét (max. 50 pont) 1. zh pótlása: 13. hét 2. zh pótlása: 14. hét További pótlási lehetőség nincs. ZH beosztás (2 turnus ABC szerint) az üti honlapon érhető majd el. 1. zh. A-K: 17.00-17.30; L-Zs: 17.40-18.10 2. zh. L-Zs: 17.00-17.30; A-K: 17.40-18.10 Pótzh: nincs turnus megosztás, mindenki 17.00-17.30 között ír.

Tárgy teljesítése II. Marketing (BMEGT20A002) – mérnök karok kötelezően választható tárgya: A zárthelyi dolgozatok megírása egyenként minimum 50%-50%-ra. Összesen 100 pont érhető el (50-50 pontos zh-k) Ponthatárok: 0-49 pont: elégtelen 50-62 pont: elégséges 63-74 pont: közepes 75-86 pont: jó 87-100 pont: kiváló

Tematika - ütemterv hét: A marketing alapkoncepciói hét: A vállalat piaca hét: A stratégiai tervezés és a marketingstratégia hét: Fogyasztói piac és vásárlói magatartás hét: A marketinginformáció-rendszer hét: 1. zh hét: Árpolitika hét: Termékpolitika hét: Az értékesítési rendszer hét: Marketingkommunikáció hét: Beszerzési magatartás és ipari marketing hét: 2. zh hét: 1. pótzh hét: 2. pótzh

Amiről ma szó lesz… Miért hasznos ez a tárgy? Miként érdemes „marketinges szemmel” figyelni a folyamatokat – még (nekünk) mérnököknek is? Mi is az a marketing? … Marketing fogalma Piac értelmezése Marketing-mix=4P Marketingkoncepció megértése Marketingorientáció fejlődése

Honnan is ered a marketing? Az értékesítési tevékenység újszerű értelmezéséből fejlődött ki. Mi a vállalatok eredményességének mércéje? Sikerült-e vevőt találni a termékeinek. A marketing fejlődésének kiváltó oka Vállalatok piaci környezetének változása. Marketing képzelőerő: A siker kiindulópontja Fogyasztó megértésére törekszik Figyelem-felkeltési eszközök és megnyerés Nem a termék, hanem a problémamegoldás kell, hogy álljon a középpontban

A marketing fogalma Szűkebb értelemben: Olyan vállalati tevékenység, amely a vevők/felhasználók igényeinek kielégítése érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti azokat a fogyasztókkal, kialakítja az árakat, megszervezi az értékesítést és befolyásolja a vásárlókat. REKLÁM MARKETING! (igaz a költségek legnagyobb része ide csoportosul) Marketing-mix

A marketing fogalma Tágabb értelemben: A marketing a vállalat egészére kiterjedő – vevőkkel való azonosulást hangsúlyozó – filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felsővezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak. Vállalati funkciók úgy szervezzék tevékenységeiket, hogy piaci (marketing) célokat helyezzék előtérbe. Felsővezetés látja át az ideális vállalati működési rendet.

A marketing fogalma Kiterjesztett értelemben: A marketing minden értékkel rendelkező jószág (termék, szolgáltatás, eszme, ötlet, érzés stb.) cseréje. Az üzleti vállalkozási szférán túl kiterjed az olyan nem nyereségorientált területekre is, mint pl. oktatás, kultúra, vallás, politika stb. Jótékonysági piac. (ha egyaránt nemes célok versenyeznek egymással, akkor a megfelelő színvonalú marketingtámogatás előnyt jelenthet)

Dr. Bíró-Szigeti Szilvia, BME-MVT A marketing jelentése Egy „termékről” a felhasználó és a termelő által alkotott elképzelés viszonya, az ebben fellépő ellentmondások megoldási módja. Az ellentmondás lényege: minden fogyasztó mást akar, de a termék előállítója minél kevesebbet kíván a termékkel „bajlódni” (méretgazdaságosság, menedzsmentidő- és energia) Dr. Bíró-Szigeti Szilvia, BME-MVT

Marketingmenedzsment A marketingmenedzsment a tervezésnek és a végrehajtásnak az a folyamata, amelynek során ötleteket, árukat és szolgáltatásokat hoznak létre, kialakítják ezek árait, az értékesítés és a vásárlásösztönzés politikáját annak érdekében, hogy a piaci tranzakciókon keresztül megvalósuljanak a fogyasztók egyéni és a vállalat szervezeti céljai. Jelszó: „Megfelelő” Fázisok: Kutatás, elemzés: piacvizsgálat Stratégia: STP, stratégiaalkotás Tervezés: programok, marketing-mix kialakítás Megvalósítás: szervezés, tervek végrehajtása Ellenőrzés: értékelés és korrekció

Alapfogalmak Szükségletek: A szükséglet hiányérzetben nyilvánul meg. Igények: Az igények konkrét termékre irányulnak, melyek által a szükséglet kielégíthető. Kereslet: A kereslet olyan igény, amely mögött fizetőképesség és vásárlási hajlandóság áll.

Alapfogalmak Termék és szolgáltatás: Terméknek minősül mindaz a kínálat, amit hasznosságáért megvásárolnak. A szolgáltatások nem tárgyiasult szükségletkielégítő tevékenységek. Árucsere – piac: A cserefolyamat adásvételi ügylet, tranzakció. A piacot általános felfogásban a csereügyletek alkotják. A vállalatok szemszögéből a piacot termékeik tényleges és a potenciális vevői képezik. Cserepartnerek: Gyártók, közvetítők és fogyasztók.

Marketingkoncepció A marketingkoncepció a vállalati szervezet működését és a vállalati stratégiát a fogyasztói igények kielégítése érdekében integrálja a minél nagyobb nyereség érdekében. Négy alappillér: Célpiac Vevői orientáció Szervezeti koordináció Hosszú távú nyereség

Marketingkoncepció Célpiac: A vállalatok kiválasztják az(oka)t a célpiaco(ka)t, ahol leghatékonyabban képesek működni. Vevőorientáció: Olyan gondolkodásmód és gazdálkodási gyakorlat, amely a vállalat minden döntését (termelési, fejlesztési, értékesítési, pénzügyi stb.) a vevő kívánságainak rendeli alá. A vevői kívánságok: igény felmerülésétől az igény kielégítéséig. https://www.youtube.com/watch?v=zmP9C6ckh4I https://www.youtube.com/watch?v=C81ZTzoJSRI

Marketingkoncepció Szervezeti koordináció és integráció Vállalati azonosulás és döntésintegráció. Hosszú távú nyereség Profitszerzésre való törekvés hosszútávon Hirtelen piaci tarolás helyett fogyasztói igények kielégítése hosszú távon.

Marketingkoncepció – konfliktusok az egyes szervezeti egységek között Egyéb osztályok Amit a marketingosztály fontosnak tart K+F Alapkutatás, minőség, standard rendelések és optimalizált készletszint Alkalmazott kutatás, észlelt minőség, eladást segítő jellemzők, egyéni igények kielégítése Termelés Kevés modell/ modellváltás, könnyű gyárthatóság, Sok modell, esztétikai szempontok Pénzügy Pontos költségvetés Rugalmas költségvetés a változó igények szerint

Marketing-mix A marketingeszközök összehangolásához nyújt támpontot a marketing-mix. A marketing-mix a vállalati marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott kombinációja. A marketingeszközök 4P csoportosítása (1960): Product – Price – Place – Promotion Az alkalmazott marketing-mix eszközök belső arányainak meghatározásához a vállalatnak fel kell ismernie a piaci igényeket és a megfelelési szintet.

Marketing-mix Termékpolitika (Product) Árpolitika (Price) Terméktervezés, fejlesztés Termékpozícionálás, termékek bevezetése és kivonása Formatervezés és csomagolás Termékkutatás Árpolitika (Price) Költségvizsgálatok Fogyasztói árelfogadás Árpolitika és ármeghatározás Költségtérítések, hitelek, engedmények Árérzékenység vizsgálat

Marketing-mix Értékesítési politika (Place-distribution) Értékesítési út tervezése Logisztikai és fizikai tárolás Kereskedelmi formák Kereskedelmi partnerek kiválasztása és értékelése Kommunikáció (Promotion) Kommunikációs elvek és következményeik Reklám, PR, eladásösztönzés Reklámpiac intézményi háttere Reklámhatás és elemzése

Marketingorientációk Termelésorientáció (1782-1850) A fogyasztóknak a termék birtoklása a lényeges, nincs igény a minőségre. Versenyelőny: költségleszorítás, tömegpiac kiszolgálása Pl.: fapados légitársaságok, „divat” ruházati termékek Ford fekete T-modellje (20 év – 17 millió db): „a termék gyakorlatilag önmagát adja el”…minden vevő megkapja a kedvenc színű autóját, feltéve ha az fekete”

Marketingorientációk Termékorientáció (1850-1910) Termék minősége fontos, a fogyasztók a jobbat, korszerűbb változatot keresik. Versenyelőny: új fejlesztésű termékek. Marketing rövidlátás „Hogy is tudhatná a vevő, hogy milyen autót akar, amíg nem ismeri a kínálatot” „Nem tudtam, hogy ez kell nekem”

Marketingorientációk Értékesítés-orientáció (1910-1960) A vevők többet vásároljanak, mivel a fogyasztók nem vásárolnak eleget, ha nem ösztönözzük őket. Versenyelőny: jó reklámok, többlet előnyök a fogyasztók számára Régen: újonc call-centeresek, Most: vásárlási hitelek Gond: túl agresszív értékesítés, ZAJ, keresletnél nagyobb kínálat

Marketingorientációk Célpiacválasztás, vevőközpontúság, szervezeti integráció,hosszú távú nyereségre törekvés. Központban: marketingkoncepció Versenyelőny:fogyasztói igények magas szintű kielégítése, piaci lehetőségek folyamatos keresése.

Marketingorientációk Fenntarthatósági, társadalmi orientáció (2000-…) Környezettudatosság, zöld termékek. Társadalmi problémákra való érzékenység, jótékonyság, „önzetlen” segítségnyújtás Versenyelőny: visszafogottság, hitelesség, szakszerűség „világot szebbé, jobbá tenni„

Köszönöm a figyelmet!