A két részre szakadt királyság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jeruzsálem korai története Sion hegy, Jeruzsálem.
Advertisements

Az Ószövetség könyvei.
Bonaparte Napóleon ( ).
Copyright B. McNutt A BIBLIA rövid vázlata Copyright B. McNutt
Az Ószövetségi történetírás
Ki volt? Jézus • Mária • József • Heródes • Péter • Pilatus • Kőszikla
Készítette: Szalay Zoltán
Készítette: Szalay Zoltán
XII: BUDAPESTI SPECIÁLIS SZAKISKOLAI KOMPLEX TANULMÁNYI VERSENY a speciális szakiskolák és az előkészítő szakiskolák évfolyamos diákjai számára.
A mohácsi csata.
JERUZSÁLEM Zene : El Violinista.
Izrael.
Világ legrégebbi még lakott városa
Dávid király 11/B.
Kis országok-nagy örökség
A Közel-Keletet egyesítő birodalmak
A világ képe az arabokról
Salamon temploma 11/C.
A Biblia.
AZ ÓSZÖVETSÉGI PRÓFÉTÁK Írásaikat terjedelmük szerint csoportosítjuk „nagyprófétákra” és „kisprófétákra” 12 „kispróféta” prédikáció-gyűjteményét találjuk.
Mit használ aggódásom, mit ér fáradozásom, s a kínos fejtörés? Az Úr átsegít vészen, ráhagyatkozik szívem, karjában nem bánt rettegés.
Ómagyar kor ( ).
NAGY SÁNDOR ÉS A HELLÉNIZMUS KORA
Mózes öt könyve (Tóra, Pentateuchusz)
A királyság kora.
A próféták aranykora Történeti és irodalmi összefoglalás.
Karácsony Dicsőség mennyben az Istennek és
A mohácsi csata.
Készítette: Szalay Zoltán
S ZENT CSALÁD A ÉV M áté M áté 2, Miután ők elvonultak, íme, az Úr angyala megjelent Józsefnek álmában és így szólt:
Kis országok az ókori Közel-Keleten
A „ KÉSŐBBI PRÓFÉTÁK ”. A PRÓFÉTIZMUS I ZRAELBEN - a prófétizmus vallástörténetileg „írópróféták”; ószövetségi prófétizmus; Biblián kívüli prófétizmus.
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Sámuel első és második könyve
Napóleon A császár.
„Emlékezz meg a nyugalom napjáról…”
Szerbia – Szerb Köztársaság
KIVONULÁS KÖNYVE 3:6 – 3:20 exodus az elhívás. ISTEN JELENLÉTÉBEN - Angyalok: Abban az esztendőben, amikor Uzzijjá király meghalt, láttam az Urat. Trónján.
Transzjordánia. IV. Móz. 34:15 1.) Jarmuktól É-ra Fennsík Básán (Ám.4:1) 2.) Jarmuk-Jabbok között erdős hegyvidék Gileád 3.) Jabbok-Arnon között Gád és.
Jeruzsálem Óváros, szikla mecset. Jeruzsálemről általában  Jeruzsálem Izrael fővárosa, továbbá politikai, jogi és vallási központja több kultúra találkozópontja,
Iszlám Kialakulása, elterjedése, értékelése.  Előzmények: az Arab-félsziget a VII. században.  Mohamed.  Mohamed viszonya más vallásokhoz.  Az iszlám.
Városállamok- Birodalmak
A zsidóság nyelvei Biró Tamás május 12.
Az ókori zsidóság története. A zsidóság megjelenése: A „tengeri népek vándorlásának” részeként ● Önálló országok, törzsek – Ammón – Edóm – Móáb – Arámi.
A tényleges prófétai hagyomány - „későbbi próféták”
Ó- és Újszövetség.
Jézus szenvedése, halála és feltámadása.
Szentírástudomány a szövegkritika: Fordítások
5. évfolyam – 2. téma Ókori Kelet.
A várháborúk Magyarországon ( )
Őskor és ókortörténet Az ókori Kelet története a
A kivonulás és „Izrael függetlenségi nyilatkozata”
(Dávid és Salamon uralkodása)
A babiloni fogság.
Babilon folyói mellett
Az ókori kelet.
A pátriárkai történetek
EGYIPTOM az Újbirodalom és a Későkor időszakában
Makedónia története a kezdetektől II. Philippos haláláig
Franciaország 1714-től a forradalomig
Harcok az új rend megszilárdításáért
Izrael a hellénizmus korában
Prófétaság az ókori keleten
Jeremiás és Hananja: próféta próféta ellen
Jezabel avagy a királyné erőszakos halála
Evangélikus Biblikus Szabadegyetem 2017 ősz / 3 Kőszeghy Miklós
BIBLIAI SZABADEGYETEM
Isten lakhelye.
Hellasz egységesítése
Kolozsvár.
Előadás másolata:

A két részre szakadt királyság (Izrael és Júda)

1. Az északi „királyság”: Izrael töténete A „szakadás”: Salamon halála után Rechabeám lett a király: Uralkodását elnyomás és súlyos terhek (pl. adók) jellemezték. Az északi törzsek elszakadtak (csak Júda és Benjámin maradt Jeruzsálem uralma alatt): Ezzel megalakult Izrael királysága, amelynek előbb Szichem, majd Szamária lett a fővárosa. Miért nehéz Izrael történetéről beszélni? A ránk maradt történeti írások (pl. Királyok könyve) a déli királyság szempontjait tükrözik, ezért – minden bizonnyal túlzottan – negatív képet festenek Izraelről.

Izrael királyságának jellemző vonásai: Sokkal jobban megőrizték a törzsi jelleget, illetve a törzsi szokásokat, mint a déli törzsek (pl. továbbra is választják a királyokat). Ugyanakkor a déli történetírók joggal vádolták őket „bálványimádással”: Ózeás próféta szerint „borjúkat csókolgatnak az emberek” (Oz 13, 2.): valószínűleg bika képében (is) tisztelték YHWH-t.

Később (annak az Acháb királynak az uralkodása idején, aki a föníciai Jezabelt vette feleségül) templomot emeltek „baál”-nak Szamáriában – ennek előzményeként a kánaánitáknak már korábban engedélyezték vallásuk gyakorlását (a béke érdekében). Ezek ellen a jelenségek ellen léptek fel – többek közt – Illés és Elizeus próféták. Izraelt (és benne) Szamáriát – több sikertelen diplomáciai és szövetségkötési kísérlet után – végül 722-ben elfoglalja az Asszír Birodalom. (Az asszírok elhurcolták az „őslakosságot”, és helyettük a Birodalom más részeiből költöztettek be „telepeseket”: ezek a kevert népcsoportok lettek a szamaritánusok ősei..)

2. Júda története a babiloni fogságig Júdában – Izrael elszakadását követően is – Dávid utódai uralkodtak, ami egyfajta belpolitikai stabilitást és – az asszírok 722-es hadjáratáig – külső békét is eredményezett: Ennek garanciája egyrészt a jeruzsálemi kultusz, másrészt a hadsereg volt. Júda Izrael 722-ben bekövetkezett eleste után is fennmaradhatott – igaz az Asszír Birodalom vazallusaként. Júda ezután Egyiptommal szövetkezett az asszír uralommal szemben. Ekkor lép fel Izajás próféta, és – többek közt – arra hívja fel a figyelmet, hogy Egyiptom helyett Istenben kell bízni (vö Iz 30).

Júdának az asszír megszállás elleni sorozatos szervezkedései miatt az Asszír Birodalom 701-ben megtámadta Júdát. Jeruzsálemet is hosszú ideig ostromolták – sikertelenül –, végül azonban anélkül vonultak vissza, hogy döntő csapást mértek volna a városra: A 2Kir 18-19 ezt YHWH beavatkozásának tulajdonítja. Ennek az ostromnak a tapasztalatában gyökerezik az – a babiloni támadás során végzetesnek bizonyuló – meggyőződés, hogy Jeruzsálem „bevehetetlen város” (ez ellen szólal fel Jeremiás az ún. Templom-beszédben; Jer 7, 1-15).

3. Józija reformjai Az asszír fennhatóság erős asszír vallási-kulturális befolyást is eredményezett. Ezek ellen a hatások ellen lépett fel 622-ben Józija király és vezette be – elsősorban vallási természetű – reformjait: A templom falába befalazva „megtalálták” a Törvény szövegét, felolvasták a népnek, és kötelezték őket annak megtartására (2Kir 22-23). A Törvénynek a fent említett szövege minden bizonnyal a Deuteronomium (Második Törvénykönyv). A reform tárgya elsősorban a jeruzsálemi templom más kultusztárgyaktól való megtisztítása, valamint egyetlen kultuszhellyé tétele volt. Habár – az Asszír Birodalom meggyengülésének köszönhetően – Júda többé-kevésbé független lehetett, az 586 előtti évtizedeket már a babiloni fenyegetés jellemezte.