Kialakult a Biztos Kezdet gyerekházak hálózata: egységes stratégia – változatos helyi megvalósulás Néhány gondolattal szeretném kezdeni projektzáró előadásomat. Ami kicsit tágabb kontextusba helyezi a Biztos kezdet program jelentőségét. Szilvási Léna szakmai vezető (2008-2010) Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet Gyerekesélyek, 2011 március 30 1
Társadalmi-gazdasági környezet 2050-re az EU aktív lakosságának száma 50 millióval csökken, míg az idősek aránya 50%-kal emelkedik. A gazdaság fenntarthatóságának záloga a munkaerő kapacitásának maximalizálása. A jó életesélyekhez szükséges készségek változnak , számuk nő és jelentőségük egyre nagyobb. Mind a kognitív, mind a nem kognitív készségek elengedhetetlen feltételei a gazdasági teljesítőképességnek. Hogyan lehet mindezt elérni? (Melhuish, 2011)
Miért a korai évek? A jó életesélyekért folyó verseny már félig eldőlt, mire a gyerekek iskolába érnek. Ezért fontos, hogy mi történik a korai években. (Esping-Andersen, 2005) Akár tetszik, akár nem, a legfontosabb mentális és viselkedési minták, ha már egyszer kialakultak, nehezen változtathatóak iskolás korban. (Heckman&Wax, 2004) Minden gyereknek joga van a boldog gyerekkorhoz. (ENSZ Gyermekjogi Egyezmény)
Az agy fejlődése - lehetőségek és beruházások Az agy alakíthatósága Eü-i, oktatási, szociális és bűnözéssel kapcs-os kiadások Közkiadások Agyfejlődés Mindenezekre az ismeretekre támaszkodik a Biztos Kezdet program. 1 3 10 60 80 Életkor (Melhuish, 2011)
Biztos Kezdet - egy program, amire az ország büszke lehet Tervezettsége nemzetközi mércével mérve is egyedülálló Fókuszában a koragyermekkori fejlődés, a szülőkkel való együttműködés és a közösségépítés áll Támaszkodik a meglévő szolgáltatásokra A beavatkozás alapelve a területi célzás – ahol a szegénység a legnagyobb Átlátható, nyomonkövethető, mérhető és ezért fejleszthető
Eredmények - dióhéjban Egységes stratégia és szolgáltatási, képzési csomag és on-line dokumentációs rendszer 24 képző – 350 kiképzett munkatárs 12 mentor – 44 gyerekház A program elért 2500 családot, 2500 gyerek jelent meg, 400 gyerek rendszeresen látogatja a programot 2 kötet és kiadványok a koragyermekkori fejlődésről Hatásvizsgálat + 200 külső szakértő + team tagok KÖSZÖNET MINDENKINEK!!!
44 Biztos Kezdet gyerekház KÖSZÖNET A HELYI PROGRAMOK MINDEN MUNKATÁRSÁNAK!!! Területi célzás, az oszág leghátrányosabb helyzetű kistérségei Városi szegénység Programok indulása különböző hullámokban A programok jelentős része az ország peremvidékein A program országos előrehaladásának nyomonkövetésére dolgoztuk ki a dokumentációs rendszert
A programba belépő összes gyerek és az új gyerekek száma negyedévente az első pályázati hullámban induló 35 gyerekházban (összesen: 2380 gyerek, átlagosan 66 gyerek / program) Néhány kiragadott adat a dokumentációs rendszerből: A program a működés első évében a 35 gyerekházban elért 2380 gyereket. A következő évben újabb hasonló számú gyerek bevonása várható. A program hatását azonban azoknál a gyerekeknél éri el, akik rendszeres látogatói a gyerekháznak. 8
Rendszeresen járó gyerekek száma negyedévente (2010. III Rendszeresen járó gyerekek száma negyedévente (2010. III. negyedévben: 376 gyerek, átlagosan 10 gyerek/program) A rendszeresen látogató gyerekek száma 376 az első év utolsó negyedévében. A rendszeresen látogató gyerekek száma folyamatosan nőtt. Jelenleg ez programonként átlagosan 10 rendszeresen járó gyereket jelent. Vélhetően a rendszeresen járó gyerekek cserélődnek: jelentős részük óvodába megy: évente újabb „generáció” lép a programba. 9
Gyerekházba rendszeresen járó gyerekek anyjának iskolai végzettsége (2010. III. negyedév, összesen: 376 gyerek) Legfontosabb a település alacsony iskolázottságú vagy más szempontból rászoruló családok gyerekeinek elérése. Ugyanakkor fontos az is, hogy a program közösségteremtő, ezért előnyt jelent, ha a lakosság minden társadalmi csoportja számára nyitott. Ugyanakkor a gyerekház a település minden kisgyermeket nevelő családja számára nyitott: közösségteremtő; A Biztos Kezdet szemlélet akkor valósul meg, ha a gyerekházban különböző társadalmi hátterű felnőttek és gyerekek közössége erősödik meg. 10
Rendszeresen járó gyerekek (376 gyerek) életkor szerinti megoszlása (%) (= nem konkurrencia az óvodának!) Fontos figyelnünk arra is, hogy milyen életkorúak a rendszeresen járó gyerekek! Az adatok azt mutatják, hogy a legmagasabb az 1 és a 2 évesek aránya a programban. Ez jó: fontos egyrészt, hogy a szülők a gyerekek minél fiatalabb életkorában bekapcsolódjanak a programba és az óvoda előtti évben: 2 és 3 éves kor között legyenek a program rendszeres látogatói. Ez az életkor a legérzékenyebb: kedvező feltételek hatására a gyerekek veleszületett képességei kibontakoznak, készségei fejlődnek. A mindennapi együttlétekből: strukturált helyzetekből és szabad játékhelyzetekből spontánul tanulnak, tapasztalnak, felfedezik a világot. Önkifejező képességük javul. És ez a fejlődés nyomon követhető, látható. Lehetővé a válik a fejlődési eltérések korai felismerése és a fejlődés megsegítése szakemberek bevonásával. 11
BK Gyerekházak a települések mérete szerint 13 program a 33 LHH kistérségben (vastaggal) 16 program komplex programmal támogatott LHH kistérségben (*) Változatos helyi megvalósulás -1000 1001-2500 2501-4500 4501-7500 7501-22000 22001 - Dencsháza* Erk* Gerényes* Gilvánfa Hegyszent-márton Magyargéc* Tarnabod* Teklafalu* Ároktő* Dorogháza* Katymár Nyírvasvári Puszta-dobos* Rimóc* Varsány* Zsadány* Baktalóránt-háza* Dombrád Hernád-németi Kállósemjén Ópályi Porcsalma* Szakoly Aba Battonya Dömsöd Ibrány Kistelek* Mórahalom Nyírmada Nyírtelek Dombóvár Jánoshalma* Kerepes Monor Sátoraljaújhely Szarvas Törökszent-miklós Bp. IV. Bp. VIII. BP. IX. Érd Pécs Szolnok 8 7 6 A helyi megvalósulás nagyon különböző: függ a település méretétől, a lakosság összetételétől, a településen belüli szegregáció mértékétől, a helyi hatalmi viszonyoktól, a z ellátórendszer elérhetőségétől. Máshogy kell és lehet dolgozni apró falvakban, ahol mindeki ismeri egymást és nagyobb, személytelenebb városokban. A legszegényebb településeken a szolgáltatások elérése jelent gondot, míg a városokban a meglévő szolgáltatások összehangolása, a szekemberek közötti együttműködés kialakítása a nehezebb feladat. Településenként eltérő a roma és nem roma lakosság kapcsolata, más kisebbségi csoportok jelenléte.
Nehézségek - kihívások EU-s források felhasználásának rugalmatlansága és a projektidőszakok szakaszolása Összehangolt tervezés hiányosságai az irányítás szintjén Mégis: az EU-s forrás egy lehetőség, amit ki kell használni. Ki kell dolgozni a gyerekszegénység elleni programok hazai továbbfinanszírozásának és továbbműködtetésének kereteit, feltételeit, a Biztos Kezdet programok illeszkedését a meglévő szolgáltatásokhoz. A bizonytalanság jelentősen csökkenti a programokban résztvevők motiváltságát, a programok hatékonyságát.
Kívánok sok erőt, kölcsönösen megélt bizalmat, türelmet a programok támogatásához és értékeléséhez, az eredmények végiggondolásához, a szükséges változtatások, továbbfejlesztések tervezéséhez és megvalósításához.