Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP 3.1.15-14-2014-0001 „Köznevelési reformok operatív megvalósulása” c. kiemelt uniós projekt
Problémák Nem kielégítő mélységben van jelen a köznevelési rendszerünkben: A rendszerszemléleti tudatosság Az adaptív szemlélet A reflektív gondolkodás és gyakorlat A pedagógia-elméleti ismeretek A változtatás-elméleti ismeretek (vezetők) Az innováció elsőrendű célja: A pedagógusi kompetenciák (ismeret, képesség, attitűd) fejlesztése
Rendszerszemléleti tudatosság Az oktatás komparatív modellje /Valema elmélete/
Adaptív szemlélet „…adaptivitáson a pedagógiában olyan alkalmazkodva fejlesztést/fejlődést értünk, amely egyaránt tekintettel van az egységesség és a differenciáltság szempontjaira, akár az egyének, akár a csoportok, akár az intézmények igényei felől közelítünk.” (M. Nádasi Mária: Adaptív nevelés és oktatás)
Reflektív gondolkodás és gyakorlat „…a reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely biztosítja az oktató-nevelő tevékenység folyamatos önellenőrzését és ezen alapuló fejlesztését.” (Szivák Judit: A reflektív gondolkodás fejlesztése)
Az elemző képesség fejlesztése: az oktatási-nevelési probléma felismerése, a probléma meghatározása (azonosítása) és lebontása, a probléma elemzése, elsősorban az okok feltárása segítségével, megoldási módok felállítása, az optimális megoldás kiválasztása olyan módon, hogy a választás a hasonló, szokásos szituációkat és az új helyzet egyedi vonásait is figyelembe veszi, a szándékolt és nem szándékolt következmények átgondolása.
Elméleti ismeretek Általános pedagógiai, szakmai, didaktikai fogalmak jelentésének pontos ismerete Szakszerű és tudatos használatuk, alkalmazásuk a pedagógiai szaknyelvben A fogalmak rendszerbe szervezésének képessége Ahol az ismeretre, képességre szükség lesz: tervezés dokumentumai, óramegbeszélés, interjú, portfólióvédés
A MEGÚJULÓ KÖZNEVELÉS ÉRTÉKELÉSI KERETRENDSZERE Minősítés Pedagógus, vezető, intézmény KÜLSŐ értékelése saját célok mentén. Tanfelügyelet Pedagógus, vezető, intézmény BELSŐ értékelése saját célok mentén. Önértékelés
A képzésről Előzetes ismeretszerzés: Jogszabályi háttér megismerése (2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről, 326/2013 Korm. Rendelet, 20/2012 EMMI rendelet) Kézikönyvek, útmutató áttekintése Kontakt nap (10 tanóra) Gyakorlat-orientált tanulás, csoportmunka, tudásmegosztás