A féltekék munkamegosztása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
Számítógépes alapismeretek Kommunikáció Információs és Kommunikációs Technológiák (IKT)
A felhasználói interfész A felhasználói interfész az a felület, amellyel a szoftver az ember felé „fordul”; amellyel a felhasználó nap mint nap találkozik.
Fókuszban az önkormányzati tagsággal rendelkező szociális szövetkezetek _ A pályázatkezelői felület bemutatása.
Tolerancia Erősítő Innovatív Szövetség projektprogram.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
ALKOHOLIZMUS ELLENI MEGYEI EGYESÜLETEK ÉS KLUBOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGE, MAGYAR KÉKKERESZT EGYESÜLET, KATOLIKUS ALKOHOLISTAMENTŐ SZOLGÁLAT HÁLÓZAT ÉPÍTÉSE.
1 Számítógép Hálózatok A hálózatok kialakulása, alapfogalmak Készítette: Csökmei István Péter ( CsIP ) Szegedi Tudományegyetem Természettudományi Kar levelező.
Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.
2. A szoftverek csoportosítása: a. Rendszerszoftverek: A számítógép zavartalan mûködését biztosítják: BIOS (alapvetõ bemeneti/kimeneti rendszer): olyan.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A év értékelése és a év újdonságai
TÁJÉKOZTATÓ BÁCS-KISKUN MEGYEI CIGÁNYSÁGRÓL
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Az „első lépés” TÁMOP
Lieszkovszky József Pál (PhD hallgató, RGDI
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Az iskolai könyvtár telepítése, térszervezése és felszerelése
Gyűjtőköri szabályzat
Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium
Résztvevői létszám Év Létszám Összesen: 2110 Budapest Regionális 456
A helyzet jó, de nem teljesen reménytelen. A háztartás pénze és ideje.
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor
A számítógép felépítése
KÉSZÍTETTE: ÁRPÁS ATTILA
ÍZÉRZÉKELÉS, SZAGLÁS.
Flóris István A sürgősségi baleseti ellátás finanszírozásának
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
MTMT szervezeti hierarchia kialakítása a Széchenyi István Egyetemen
A humán kognitív architektúra és a tanulás
szakmai referens, országos versenyszervező
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
Ismétlés.
Lovagi Játékok projekt
MEGKEZDTÜK A FELKÉSZÜLÉST A TANULÓI LAPTOP PROGRAMRA
A számítógép operációs rendszere
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
Készítette: Kovácsné Balla Györgyi
Mozgástanulás és szabályozás
A számítógép felépítése
AZ OKOSHÁZAK BEMUTATÁSA
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A központi idegrendszer felépítése és funkcionális rendszerei
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Mozgástanulás és szabályozás
Bevezetés a nyelvtudományba
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
Környezeti Kontrolling
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Összeállította: J. Balázs Katalin
Ez az előadás alcíme vagy a tárgy neve vagy a konferencia neve
Vasbeton falvasalás megadása és ellenőrzése EC2 szerint
A számítógép története
Nyíregyházi Főiskola Műszaki és Mezőgazdasági Főiskolai Kar Erőgépek és Gépjárműtechnikai Tanszék Benzinbefecskendező rendszerek összehasonlító elemzése.
A számítógép operációs rendszere
FÖLDRAJZ 1.
Az AE Szövetség szervezet fejlesztése
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Hogyan készítsünk előadást?
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Az agyvelő.
Kognitív Profil Teszt 5-7 éveseknek
A légzés.
Stratégiai gondolkodás
Előadás másolata:

A féltekék munkamegosztása

A bal félteke funkcionális szerveződése Premotor, szekven- ciális gondolkozás Frontális leb. (cselekvés) Fali lebeny (térbeliség) Szimbólumok Képzelet, kreativi- tás „Igen” Testérzékelés a jobb oldalon Motoros kéreg izmok kontrollja a jobb oldalon Nyelvtan A betűk látása Betűzés Olvasás Gátlások, „Nem” A beszéd hangjai Érzelmi memória Nyakszirti leb. (látás) Memória Bal félteke Temporális leb. (memória) Kisagy

A bal félteke funkciói Beszéd- nyelv Digitális működés Logikus, analitikus gondolkodás Számtani képességek Intellektuális Racionális Realisztikus Absztrakt gondolkodás Időérzék

Beszédközpontok Motoros: Broca mező Szenzoros: Wernicke mező Parietális asszociációs mező

Az ún. beszédközpontok a domináns agyfélteke (az esetek döntő többségében a bal) kérgi területein lokalizálhatók. Három ilyen agykérgi területet különítettek el: 1) a motoros beszédközpontot (Broca-féle area), 2) a sensoros beszédközpontot (Wernicke-féle area) és 3) a parietális asszociációs areát, amely – többek között - szerepet visz a beszédben is.

Broca-féle motoros beszéd központ A primer motoros kéregtől közvetlenül ventralisan, a baloldali gyrus fronta-lis inferior hátsó részében található (Brodmann area 44 és 45). Újabban ide sorolják még a frontális kérgi areák (Brodmann area 8,9,10 és 46) és az insuláris kéreg szomszé-dos részeit is. Direkt információt kap a primer hallókéregből, neuronjai az arc, a garat- és gégeizmok mozgását irányítják. Felelős a hangok korrekt képzéséért (fonáció) és kiejtéséért (artikuláció)

Wernike-féle szenzoros beszéd-központ Megfelel a Brodman 22-es areanak, a temporalis lebenyben (gyrus tempora-lis superior), annak is inkább a hátsó része valamint részlegesen a gyrus supramarginalisban (Brodmann area 40) Közvetlen rostokat kap a hallókéregből és a parieto-occipitalis másodlagos látókéregtől (Brodmann area 19), mely a szavaknak mintegy a szótárát képe-zi az agyban. Szerepe a beszéd és az írott szöveg megértése, felfogása. Károsodása esetén a beteg tud beszélni, de nem érti

Parietalis asszociációs area Bal oldalon lobulus parietalis inferior, Brodmann area 39) közvetlen kapcso-latban van a primer hallóközponttal A szenzoros beszédközponthoz sorol-ják újabban a gyrus angularis-t, ami a parietális multimodalis asszociácíós kéregterület egy része része. Kombinálja a hallási, látási és egyéb érzékelési információkat, szerepe a beszéd, a látás és a hallás integráció-ja, valamint az anguláris gyrusban tá-rolt „szó és jel dictionary” használata A motoros és a sensoros beszédköz-pontokat a fasciculus arcuatus köti össze, amelyben az információáram-lás kétirányú. (Újabb adatok szerint a fasciculus arcuatus nem csak a két beszéd- areát, hanem az érzőkérget is összeköti a prefrontális és premotoros kéreggel.)

Brodmann-féle kérgi mezők és funkcióik (bal félteke, oldalnézet)